בריאות ורפואה
רפואה היא ריפוי והחלמת נזק כל שהוא שנגרם לגוף האדם - בגשמיות, אשר מקורה תמיד בחסרון ברוחניות. מסיבה זאת כדי להמשיך רפואה, יש לתקן את מידת התפארת, ולכן לבקשת רפואה צריך לכוין במדה וספי' דתפארת.[1]
רפואת הנפש
רפואת הנפש היא כרפואת הגוף.
לכל לראש צריך לסמן מקום החולי: אם הוא מצד שחומר גופו עב גס ומושחת, או שהחסרון הוא בכחות נפשו, שיש לה נטיות לענינים רעים כמו גאוה, שקר וכדומה, או שמקור החולי הוא בהרגילות, שמפני רוע החינוך או רוע הסביבה בא לרגילות רעות.
עד אשר לא יתבררו פרטי מקום החולי וסיבת אחיזת המחלה אי אפשר להתחיל ברפואתו, כי אם לסדר אופן הנהגה ישרה בכל הדברים במה שיעשה, ובמה שימנע את עצמו מהם: בועשה טוב בקיום המצות קביעות עתים לתורה קנין מדות טובות, ובסור מרע.
אמנם מה שנחוץ ביותר הוא שיעורר החולה בעצמו שני ענינים: א) לידע שהוא חולה ויכסוף וישתוקק להתרפאות מחליו. ב) הידיעה שיכול להתרפאות, והתקוה ובטחון גמור כי בעזרת השם יתרפא מחליו.[2]
הספר "רפואה שלימה"
הספר רפואה שלימה כולל לקט מעצותיו והדרכותיו של הרבי, בנושא רפואה, בריאות הגוף ובריאות הנפש, מלוקט מאגרותיו הק'.
הספר נלקט ונערך על ידי מערכת ופרצת שבכפר חב"ד, ויצא לאור בא' אלול תשנ"ב על ידי מוסדות אור יעקב - אור זרוע ברחובות, בשיתוף חבר הכנסת אליעזר מזרחי.