נשיא הדור
ערך זה עוסק בנשיא הדור הכולל את כל נשמות בני ישראל. אם התכוונתם לתנא שחיבר את המשניות, ראו רבי יהודה הנשיא.
ראש בני ישראל (בראשי תיבות: רב"י) נקרא גם נשיא הדור הינו צדיק אשר נמצא בכל דור, דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור ומשמש כממוצע המחבר בין ישראל להקדוש ברוך הוא.
הגדרה
על פי התפיסה היהודית, עם ישראל בכללותו, מצד נשמותיהם, מהווים יחד קומה אחת שלימה[1], כאשר כל יהודי נחשב לאבר פרטי בגוף הכללי ויש יהודים שנחשבים לראש. כמו שבאברי האדם הראש הוא אבר כללי ודרכו נמשכת החיות לאברים, כך נשיא הדור הוא נשמה כללית, הכולל בתוכו את כל נשמות הדור ודרכו נמשכת החיות לכל אנשי הדור[2]
נשיא[3] הדור הראשון הינו משה רבינו עליו אומר רש"י[4]: "משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל" ובכל דור "אין דור שאין בו כמשה[5]" וכן נכתב בתיקוני זוהר[6]: "אתפשטותיה בכל דרא ודרא" שבכל דור יש את נשמתו של משה המלובשת בנשיא הדור.
במשך הדורות ישנם זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי וישנם שנים אשר היה זה בהעלם, מאז התחלתו של רבי ישראל בעל שם טוב להיות נשיא דור ועם התגלותה של תורת החסידות ונשיאי חב"ד, חזר הנשיא להיות גלוי[7], הרבי מקשר[8] תהליך זה לכך שהעולם מתקרב לגאולה.
מאפיינים
דואג לכל יהודי בכל עניין
נשיא הדור, הוא אדם שדואג לאנשי הדור כל אחד לפי צרכיו ודרגתו. מסיבה זו הוא מכונה 'ראש' - ראש בני ישראל - שכן בדומה לראש המחיה את כל אברי הגוף, מהמח והלב עד לציפורניים והשערות, כך נשיא הדור, דואג לצרכיהם של כל אנשי הדור, ללימוד הקבלה ופנימיות התורה, ללימוד תורת הנגלה, לעניינים הקשורים ברגש, ואפילו ל"פושעים ומורדים בתלמידי חכמים"[9].
ממוצע המחבר
הגוף הגשמי והנפש הבהמית שבכל יהודי מעלימים על הניצוץ האלוקי שבו, ובכדי להתקשר להקב"ה זקוק היהודי ל"ממוצע המחבר", שהוא נשיא הדור, וכך אומר הרבי[10]: "נשיא בכלל, נקרא ראש אלפי ישראל, הוא בחינת ראש ומוח לגביהם, וממנו היא יניקה וחיות שלהם. ועל ידי הדביקה בו קשורים ומיוחדים הם בשורשם למעלה מעלה".
כמו שכתוב על משה רבינו[11] "אנכי עומד בין ה' וביניכם", ועוד נאמר בו[12] "משה איש האלוקים", ומבארים ח[13]: מחציו ולמטה - "איש", מחציו ולמעלה -"האלוקים". כלומר, שמצד אחד הוא יהודי בשר ודם, אך מצד שני נשמתו נמצאת בגלוי בגלל ביטולו המוחלט לקדוש ברוך הוא, וכתוצאה מכך גופו הגשמי אינו מעלים עליה כלל[14]. כך אצל נשיא הדור, קיים חיבור של האלקות שלמעלה מהעולם עם גשמיות העולם, בתכלית השלימות, כפי שיהיה לעתיד לבוא בעולם כולו, ולכן על ידי חיבור עליו יכול יהודי להתחבר לה'.
רעיא מהימנא
רעיא מהימנא (=הרועה הנאמן) הוא כינויו של משה רבינו, שהיה בבחינת רועה לנשמות ישראל. כמו כן מבואר בפרטות, שהיה רועה לישראל את בחינת האמונה, על ידי שהיה משפיע לישראל את מידת הדעת[15].
נשיא שבדור הוא המשיח שבדור
ערך מורחב – משיח שבכל דור |
אותו נשיא הוא גם המשיח שבדור, כיוון שהנשיא כולל את נשמות ישראל וניצוץ משיח שבכל אחת מהם (יחידה הפרטית), הרי הוא המשיח הכללי שבדור, יחידה הכללית, והוא העתיד לגאול את ישראל[16].
על יסוד זה, האמינו חסידים בכל הדורות כי הרבי, נשיא הדור, הוא המשיח. בשנים האחרונות הוזכרה נקודה זו על ידי הרבי עצמו:
נשיא הדור הוא - "משיח", החל מהפירוש הפשוט ד"משיח" ("משיח ה'") - מלשון משוח, שנמשח ונבחר להיות נשיא ורועה ישראל; ולא תהי' שום תרעומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאריבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור.
— שמחת תורה תשמ"ו, התוועדויות חלק א' עמ' 3342
נשיא הדור בגוף גשמי
מיסודות האמונה, כמבואר בחסידות, שנשיא הדור חי בגוף גשמי כאן בעוה"ז הגשמי. זוהי המשמעות של המובא על משה רבינו שלא מת, מכיון שאתפשטותא דנשמת משה ישנה בכל דור ומתלבשת בגופו הגשמי של נשיא הדור (לא כבצדיקים אחרים שעל-אף שנאמר בהם "יתיר מבחיוהי", זהו במשמעות הרוחנית בלבד). (ראה כ"ז לקו"ש חכ"ו פ' שמות ובעוד מקומות).
ראו גם
קישורים חיצוניים
- נשיא זה מלך - לקט שיחות ומכתבים מהרבי אודות ענינו של נשיא ישראל, בהוצאת את"ה העולמי.
- ראש בני ישראל - לקט מאמרים מהרב חיים אשכנזי בנושא "רבי".
- רעיא מהימנא - לקט ערוך מתורת החסידות אודות מהותו ותפקידו של נשיא הדור בהוצאת ועד תלמידי התמימים העולמי (תשס"ח).
הערות שוליים
- ↑ לקוטי תורה פרשת ניצבים
- ↑ ספר תניא פרק ב'
- ↑ נשיא, ראשי תיבות: ניצוצו של יעקב אבינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל הנשמות שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי")
- ↑ רש"י. במדבר כא, כא
- ↑ בראשית רבה פרק נ"ו, ז
- ↑ תיקוני זוהר, תס"ט (קיד, א)
- ↑ היום יום כ"ב אייר: "פעם, הרבי - הר"מ והגאון - היו לבד והתלמידים היו לבד. דרך החסידות אותו ייסד הרבי, הוא התועלת האלוקית הגדולה, שהרבי אינו בודד וחסידים אינם בודדים.
- ↑ לקוטי שיחות חלק ט"ו עמ' 283
- ↑ התוועדות י"א שבט תשכ"ד
- ↑ אגרות קודש חלק ג' אגרת תרל"ה
- ↑ דברים ה, ה
- ↑ דברים לג, א
- ↑ מדרש תהלים (באבער) עה"פ. דב"ר פי"א
- ↑ ראה בהרחבה בשיחת הרבי י"א ניסן תשנ"א
- ↑ מאמר ואתה תצווה תשמ"א
- ↑ ספר השיחות תשנ"ב חלק ב' עמ' 470