ארבעים
| מספר ארבעים | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| אחדות ועשרות | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||||||||||||||||||||||||
| 40 | 49 | 50 | 60 | 68 | 70 | 72 | 75 | 80 | 84 | 90 | |||||||||||||||||||||||||||
| מאות ואלפים | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
המספר ארבעים מורה על ענין של ביטול והבדלה, וגילוי נקודת החכמה.
מספר זה קשור גם עם הבדלה בין שני מצבים שונים, בדוגמת הבדלה בין מצב של טומאה וטהרה, וכדומה[1].
על פי פנימיות, הרבה מהענינים הקשורים במספר ארבעים קשורים עם ארבעת אותיות שם השם כפי שכל אחת כלולה מעשר - שהעשר קשור עם מספר יו"ד שענינו הוא ביטול והתגלות נקודת החכמה המתפשטת בכל העולמות[2].
המספר בתורה עריכה
בתורה מופיע המספר ארבעים בריבוי ענינים:
- ארבעים יום שמשה רבינו היה על הר סיני (שלוש פעמים, כל פעם ארבעים יום).
- ארבעים סאה במקווה.
- ארבעים יום ניתך המבול על הארץ.
- ארבעים יום תרו המרגלים את הארץ
- ארבעים שנה שבני ישראל התהלכו במדבר.
- ארבעים יום אצל דוד וגלית[3]
- "ותשקוט הארץ ארבעים שנה"
- ארבעים יסודות לבית המקדש[4].
- פתחו של אולם היה ארבעים אמה.
- משה רבינו, רבי עקיבא, הלל הזקן, רבי יוחנן בן זכאי, חייהם מחולקים לשלוש תקופות של 40 שנה.
- ארבעים יום אחרי יצירת הולד כבר נעשה זכור או נקבה[5]
- בן ארבעים לבינה.
- לאחר ארבעים שנה עומד אדם על עומק דעת רבו, "ארבעין שנין קאי איניש אדעתי' דרבי".
- ארבעים יום קודם יצירת הולד מכריזים בת פלוני לפלוני[6].
- ארבעים שנה בין קיבוץ גלויות לתחיית המתים[7].
- תענית תשובה - ארבעים יום[8]
- מלאכת בשבת "ארבעים חסר אחת"
- ארבעים מלקות.
- ארבעים חלות תודה (שלושים של מצה ועשר של חמץ).
הוראת אדמו"ר המהר"ש עריכה
אדמו"ר המהר"ש ציווה את אחד החסידים ללמוד כל מאמר חסידות ארבעים פעמים, ובאם יעשה כן, בכל מקום שיהיה - ייפלו לו מחשבות מתוך המאמר.
עצה זו תגרום לכך שיחשוב חסידות תמיד, ואף יחלום חסידות, שהרי מה שחושבים ביום חולמים בלילה. ומכיוון שאדם 'גדל וצומח' בעת השינה, הרי שהוא יגדל ויצמח בחסידות.
ראו גם עריכה
קישורים חיצוניים עריכה
- שניאור אשכנזי, ארבעים יום ונושעתי, גליון פרשה ראה תשפ"ד
הערות שוליים
- ↑ שיחת כ"ף מנחם אב תשט"ו.
- ↑ אור תורה במדבר כרך ד' עמוד א'רפו.
- ↑ שמואל א יז, טז.
- ↑ קינות לתשעה באב
- ↑ ע"פ ברכות פרק ט משנה ג
- ↑ סוטה ב,א.
- ↑ לאחת הדעות, זהר ח"א קלט, א.
- ↑ אגרות קודש חלק ב', אגרת קצט, ושם מציין לתנאים שהתענו ארבעים תעניות: מו"ק כה, א. ב"צ לג, א. שם פה, א.