התרגיל המסריח הוא כינוי לנסיונו הכושל של מר שמעון פרס להקים ממשלה משותפת למפלגות השמאל ולציבור החרדי בארץ ישראל בשנת תש"נ.

העיתונאי שלמה נקדימון משוחח עם הרבי בחלוקת הדולרים אודות ממשלת שמיר לאחר התרגיל

הרקע

בשנת תש"נ בעקבות סירובו של ראש הממשלה דאז מר יצחק שמיר להצעת ג'יימס בייקר, מזכיר המדינה של ארצות הברית, למשא ומתן עם הפלסטינים אודות יהודה שומרון ורצועת עזה, החליט מר שמעון פרס לנסות להפיל את ממשלת שמיר על ידי הצבעת אי אמון של 61 ח"כים ולהקים ממשלת שמאל צרה בראשותו. לאחר הצבעת אי אמון שעשה שמעון פרס נפלה ממשלתו של שמיר בי"ח אדר תש"נ, והפרזידנט של מדינת ישראל באותו זמן, חיים הרצוג, הטיל על שמעון פרס לנסות להרכיב ממשלה.

בגלל סירובו של מר יצחק שמיר לקיים את הבטחתו בתיקון החוק מיהו יהודי והבטחת שמעון פרס לקיים אותו העניקו כמה מעסקני חב"ד את התמיכה לפרס בלי אישור הרבי.

לצורך כך חתם שמעון פרס הסכם עם מפלגת אגודת ישראל (שמנתה חמש מנדטים בזכות התערבותו של הרבי בבחירות תשמ"ט שנה לפני כן) שבראש מועצת גדולי התורה שלה עמדו האדמו"רים מויזניץ וגור וקיבל התחייבות שחמשת החכי"ם (מתוכם גם אליעזר מזרחי חסיד חב"ד) יצביעו וישלימו ל-61, וכתמורה הובטח למפלגת אגודת ישראל שיקבלו את תיק העבודה והרווחה ותיק השיכון.

דעתו של הרבי

ביום ראשון ו' ניסן תש"נ, כשבועיים לפני המועד שנקבע לפרס להציג את הממשלה החדשה לאחר הפלת ממשלת שמיר, עבר בחלוקת דולרים העיתונאי עודד בן עמי ושאל על דעתו של הרבי בקשר למצב בישראל שאין ממשלה. הרבי השיב שהצד הטוב שבדבר הוא שבמצב הביניים הנוכחי עד הקמת ממשלה חדשה ההחלטות והעניינים תלויים בידי שמיר ותקוותו של הרבי שהוא יעמוד בתוקף שתהיה שלימות העם ושלימות הארץ, ביחד עם שלימות התורה, ששלימויות אלו תלויות זו בזו.

על השאלה האם כוונת הדברים היא שהרצוי הוא ששמיר יכהן כראש הממשלה השיב הרבי שאינו מתערב בפוליטיקה, ועוד ועיקר שתקוותו שתיכף ומיד יהיה ראש הממשלה משיח צדקנו, אך במשך הרגעים עד שיבוא משיח צריך שתהיה השיטה כפי שהייתה שיטתו של שמיר שאי אפשר לוותר על אף שעל משטחי ארץ ישראל ולפעול בזה בדרכי שלום, כשמבהיר שדווקא התנגדות למסירת אף שעל תוביל לשלום במדינה וסביבה[1]..

כאשר הופצו דברים אלו של הרבי החליטו שנים מחברי הכנסת של אגודת ישראל ר' אליעזר מזרחי ור' אברהם ורדיגר לא להצביע עבור שמעון פרס. הרב מזרחי סיפר לימים[2] כי הרבי לא הורה לו כלל מה לעשות ואלא שפעל לפי מה שידע שזה תואם עם עמדתו של הרבי. מאידך הוא כן קיבל בשעת מעשה חיזוקים ומסרים שונים של עידוד וכן עמד בקשר עם המזכירות הרבי במשך כל אותם הימים שתוכנם להמשיך להתחזק. בערב חג הפסח, דקה לפני הדלקת נרות של יום טוב, טילפן אליו המזכיר הרב יהודה לייב גרונר ומסר לו בשם הרבי (תוכן): "זהו דבר טוב לא רק עבור כל אחד ואחד אלא גם עבור המדינה כולה". כששאל מר שמעון פרס, דרך גורם שלישי (מר ג'רי וינטראוב) בענין נענה על ידי הרבי: "כשם שאיני מוסר על דבר שיחה זו שבין שנינו - איני עונהו על דבר זה"[3].

לאחר מכן כשנסע הרב מזרחי לחגוג את חג השבועות תש"נ במחיצת הרבי, לאחר שכבר הוקמה מחדש ממשלת הימין, עבר במעמד חלוקת דולרים לפני הרבי, והרבי חייך אליו חיוך רחב כמוה לא ראה מעולם. באותו ביקור כתב הוא פתק לרבי שבחג השבועות בשנה שעברה בירכו הרבי מבלי שאמר דבר: "שיהיה לך הצלחה רבה ומופלגה (והרים את שתי ידיו, חייך חיוך רחב והמשיך:) בכל המלחמות ומלחמות היהודים"[4]. במענה הדגיש הרבי בה ציטט הוא את הברכה מהשנה שעברה, וכתב: "והם בתקפם, כפשוט". תשובה נוספת שכתב הרבי לרב מזרחי בעניין הייתה: "כיון שהדברים משתנים מיום ליום - ה' יעזרהו אזכיר על הציון וזכות הרבים מסייעתו".

השלכות התרגיל

האירוע היה בעל משמעות רבה ליחסי חב"ד עם מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל שטענו כי הוטעו על ידי מספר עסקנים חב"דיים וכן עלו טענות על פגיעה בכבוד האדמו"רים מאחר שהאדמו"ר מויזניץ התחייב למר פרס שכל חברי המפלגה יצביעו בעד. כמו כן עדיין היו שהעלו ספיקות האם זו עמדתו החד משמעית של הרבי. בחול המועד פסח ביום חמישי י"ז ניסן חיכו לרבי ליד המעלית שנים מעסקני גור ר' אלימלך ניימאן ור' פנחס גולדברג, ואמרו לרבי שיש להם שליחות מרבי יעקב אלתר (בנו של האדמו"ר מגור), הרבי נכנס איתם לגן עדן התחתון ודיבר איתם כעשרים דקות בתוקף רב, בין השאר אמר להם שעומדים פה מהמזכירים כדי שלא יסלפו את הדברים. להלן תוכן הדברים[5]:

א. עמדתי מאז ומקדם זה כמה עשיריות שנים - וגם נתפרסם כמה וכמה פעמים במשך שנים אלה - שמטעמי פקוח נפש (מן הערבים) אסור לתמוך במפלגה המנהלת משא ומתן עם הערבים על דבר החזרת שטחים מארץ הקודש (יהודה, שומרון, עזה) להערבים - במפלגה בעת בחירות, ואיסור תמיכה במנהיגיה בנוגע לארגון והקמת ממשלה, כי אז בדרך ממילא זוהי תמיכה באחריותם נגד הערבים, החזרת השטחים - יהודה, שומרון עזה, ועוד - פיקוח נפש דבני ישראל שליט"א, ועמדתי זו לא נשתנתה כלל וכלל. נוסף על הנ"ל - ועיקרי ביותר - שמוסיף עוד יותר על הענין דפיקוח נפש דבני ישראל שליט"א - לא רק בכח אלא עובדא דהוה רחמנא ליצלן. והוא שמאז שמהמפלגה הנ"ל נפגשו עם באי כח הערביים וניהלו משא ומתן עמהם (אף שהפרטים לא נתפרסמו לעת עתה במכתב עת בארץ הקודש) והידיעה על דבר פגישה זו נתפרסמה במכתבי עת אחרים ובמילא בין הערבים, וכתוצאה מזה מביאות - על פי טבע ושבל - זה שהערבים בכמה מקומות המשיכו בפעולות והזיקו כמה וכמה מאחינו בני ישראל שליט"א ועד לידי רצח רחמנא ליצלן. ולא רק בארץ הקודש אלא גם במדינות אחרות, ומי יודע שבאם בעת דיבוריי אלה, הרי לא תפתח פה כו'. ברגע זה ממש לא אירע משהו ליהודי, היל"ת, כי עוד ידם נטויה, וידוע שבכדי למנוע זה - זהו רק באם הממשלה תהיה כזו שיש לה יד תקיפה ויד חזקה עליהם, וכמו שראינו בעבר, ויכולים לברר על דבר כל הנ"ל בארץ הקודש - ע"י המומחים לאותו דבר. ומכיוון שלפי עניות דעתי - בחירה במפלגה הנ"ל תגרום לפיקוח נפש, מוכרחני על פי שולחן ערוך להביע דעתי עוד הפעם ולעורר על דבר זה שאסור לבחור בהנ"ל.

ב. על דבר ההצעה לבחור בהנ"ל לזמן קצר ואח"ב לצאת מהממשלה וכו'- 1) מי יבטיח שעי"ז תבוטל ממשלתו. 2) והוא העיקר - עצם הסברא והפרסום שהמפלגה הנ"ל תעלה על כסא הממשלה, ועוד יותר שכן יהיה בפועל, יתן חיזוק עוד יותר להערבים, והתוצאות מי ישורנה, לזה לדעתי אסור להרשות למפלגה הנ"ל להקים ממשלה אפילו לרגע אחד.

ג. ע"ד שאלת כבוד מועצת גדולי התורה וכו' - 1) מעולם לא עלה בדעת מי שהוא לפגוע בכבוד ישראל בכלל ובכבוד מועגה"ת שליט"א בפרט. 2) מכיון שמדובר ע"ד פיקוח נפש מוכרחני לעורר על דבר זה בקשר להחלטתם. ובפרט שהחלטת חברי מועגה"ת היתה ברוב דלא מינכרא, והיה רק לפני זמן קצר. ועוד שעד עתה - לפי מיטב ידיעותי - אף פעם לא שיתפו פעולה עם המערך רק עם הליכוד. ולאחרונה - בימים הכי אחרונים - נתפרסם אשר נשיא - 'הפרעזידענט' דארה"ב חזר עוד הפעם על הצהרתו בנוגע לירושלים העתיקה שאין ליהודים להתיישב שם, ומר קרטר - נשיא ארה"ב מלפנים - אמר דברים חריפים נגד ארץ הקודש וכו'.

ד. מטעמים מובנים - הרי בכלל מהנכון עד כמה שאפשר לא לערב מי שהוא מחוץ לארץ

בעקבות המצב נערך בכ"ד ניסן תש"נ בכפר חב"ד כינוס לחסידים ומנהלי המוסדות בראשות הרבנים. החלטות הכינוס היו:

א. הדגשת דעתו הקדושה של הרבי על האיסור למסור שטחים ולתמוך במפלגה המנהלת משא ומתן אודות כך ב. הוקעת העסקנים שסילפו את עמדת הרבי הברורה הנ"ל ושגרמו בכך פגיעה כבוד ואחדות המחנה החרדי ועל כן העסקנים הללו לא מוסמכים מכאן והלאה לייצג את עמדת חב"ד בכל ענין שהוא ג. הודעה כי לא הייתה מעולם כל כוונה מצד חב"ד לפגוע חלילה בכבודם של חברי מועצת גדולי התורה ונשיאה והבעת צער על רושם מוטעה זה שנוצר ללא כל יסוד ד. הבעת תקווה שכל ממשיכי דרך הבעל שם טוב ותלמידיו יטו שכם אחד לעמוד איתן לשלימות התורה, העם והארץ מתוך שלימות החסידות עד ביאת גואל צדק, בקרוב ממש.

לצד זאת פרסם מזכיר בית דין רבני חב"ד באה"ק, הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, הודעה והבהרה שבכינוס הוחלט שאין לאף אחד רשות לייצג את עמדת חב"ד בשום צורה שהיא ללא קבלת רשות מהבית דין וכל הסומך על עסקן שפועל שלא ברשות הבי"ד שם מבטחו על קרן הצבי.

בכ"ט ניסן כתב הרבי במענה לאחד מחברי מועצת גדולי התורה שכתב שרוצה לשוחח עם הרבי בטלפון, בכדי לוודא באופן ישיר האם הודעת רבני חב"ד משקפת נאמנה ובדיוק את דעתו של הרבי:

"לטלפן בשמי זה כמה וכמה זמן שאיני מדבר טלפונית מעבר לים, וצ"ל התרת נדר וכו', ועוד וגם זה עיקר שכדי שלא לבייש את כו', שלא לבייש את שלא עניתיו בעבר (הקרוב) גם זה לא יועיל. ועוד ועיקר הודעה הנ"ל כבר הייתה באסיפת חירום דרבני ועסקני חב"ד באה"ק, ונצטוו לפרסמה, וחזקה שליח עושה שליחותו" [6].

כמו כן השפיע האירוע באופן משמעותי על מפת העסקנות החב"דית בארץ הקודש, כאשר בי"ד רבני חב"ד בהוראת הרבי, ביטל את ארגון הגג ובכנס מיוחד בבית הכנסת בית מנחם בכפר חב"ד, הוקיעו הרבנים את העסקנים שהיו שותפים למהלך, ומאז עבר מרכז כובד העסקנות לידי רבני בית דין רבני חב"ד, אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש וצעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש.

בעקבות האירוע בוטלה גם משרת דובר חב"ד שהייתה בידי הרב שלום דובער וולף.

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. עפ"י סרט הוידאו מהמעמד
  2. בראיון לשבועון בית משיח שי"ל לקראת י"א ניסן תש"ס - גל' 274. כמה מהפרטים לקמן זו עפ"י אותו ראיון.
  3. תשורה קונין - הרץ, ז' כסלו תשפ"ב ע' 30 - 31
  4. שבשעתו לא הצליח הרב מזרחי להבין למה ירמזון הדברים אך כעבור מספר חודשים התבררה הכוונה
  5. נכתב לפי הענינים, ונכלל בזה גם מהנכתב בנושא זה מהרבי. נכתב ונשלח ע"י המזכיר הרב יהודה לייב גרונר לכמה רבנים ועסקנים בארץ הקודש
  6. ליקוט מענות קודש מילואים ח"ב ע' 147