נשיא הדור

גרסה מ־14:47, 6 במרץ 2014 מאת שלום (שיחה | תרומות) (שוחזר מעריכות של 164.138.120.171 (שיחה) לעריכה האחרונה של 94.159.186.84)

פירוש נוסף ערך זה עוסק בנשיא הדור הכולל את כל נשמות בני ישראל. אם התכוונתם לתנא שחיבר את המשניות, ראו רבי יהודה הנשיא.

ראש בני ישראלראשי תיבות: רב"י) נקרא גם נשיא הדור הינו צדיק אשר נמצא בכל דור, דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור ומשמש כממוצע המחבר בין ישראל להקדוש ברוך הוא.


נשיא דור

על פי התפיסה היהודית, עם ישראל בכללותו, מצד נשמותיהם, מהווים יחד קומה אחת שלימה[1], כאשר כל יהודי נחשב לאבר פרטי בגוף הכללי ויש יהודים שנחשבים לראש. כמו שבאברי האדם הראש הוא אבר כללי ודרכו נמשכת החיות לאברים, כך נשיא הדור הוא נשמה כללית, הכולל בתוכו את כל נשמות הדור ודרכו נמשכת החיות לכל אנשי הדור[2]

נשיא[3] הדור הראשון הינו משה רבינו עליו אומר רש"י[4]: "משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל" ובכל דור "אין דור שאין בו כמשה[5]" וכן נכתב בתיקוני זוהר[6]: "אתפשטותיה בכל דרא ודרא" שבכל דור יש את נשמתו של משה המלובשת בנשיא הדור.

במשך הדורות ישנם זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי וישנם שנים אשר היה זה בהעלם, מאז התגלותו של רבי ישראל בעל שם טוב ועם התגלותה של תורת החסידות ונשיאי חב"ד, חזר הנשיא להיות גלוי[7], הרבי מקשר[8] תהליך זה לכך שהעולם מתקרב לגאולה.

ממוצע המחבר

הגוף הגשמי והנפש הבהמית שבכל יהודי מעלימים על הניצוץ האלוקי שבו, ובכדי להתקשר להקב"ה זקוק היהודי ל"ממוצע המחבר", שהוא נשיא הדור, וכך אומר הרבי[9]: "נשיא בכלל, נקרא ראש אלפי ישראל, הוא בחינת ראש ומוח לגביהם, וממנו היא יניקה וחיות שלהם. ועל ידי הדביקה בו קשורים ומיוחדים הם בשורשם למעלה מעלה".

כמו שכתוב על משה רבינו[10] "אנכי עומד בין ה' וביניכם", ועוד נאמר בו[11] "משה איש האלוקים", ומבארים חז"ל[12]: מחציו ולמטה - "איש", מחציו ולמעלה -"האלוקים". כלומר, שמצד אחד הוא יהודי בשר ודם, אך מצד שני נשמתו נמצאת בגלוי בגלל ביטולו המוחלט לקדוש ברוך הוא, וכתוצאה מכך גופו הגשמי אינו מעלים עליה כלל[13]. כך אצל נשיא הדור, קיים חיבור של האלקות שלמעלה מהעולם עם גשמיות העולם, בתכלית השלימות, כפי שיהיה לעתיד לבוא בעולם כולו, ולכן על ידי חיבור עליו יכול יהודי להתחבר לה'.

רעיא מהימנא

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

רעיא מהימנא (=הרועה הנאמן) הוא כינויו של משה רבינו, שהיה בבחינת רועה לנשמות ישראל. כמו כן מבואר בפרטות, שהיה רועה לישראל את בחינת האמונה, על ידי שהיה משפיע לישראל את מידת הדעת[14].

נשיא שבדור הוא המשיח שבדור

אותו נשיא הוא גם המשיח שבדור, כיוון שהנשיא כולל את נשמות ישראל וניצוץ משיח שבכל אחת מהם (יחידה הפרטית), הרי הוא המשיח הכללי שבדור, יחידה הכללית, והוא העתיד לגאול את ישראל[15].

על יסוד זה, האמינו חסידים בכל הדורות כי הרבי, נשיא הדור, הוא המשיח. בשנים האחרונות הוזכרה נקודה זו על ידי הרבי עצמו:

נשיא הדור הוא - "משיח", החל מהפירוש הפשוט ד"משיח" ("משיח ה'") - מלשון משוח, שנמשח ונבחר להיות נשיא ורועה ישראל; ולא תהי' שום תרעומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאריבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור.

שמחת תורה תשמ"ו, התוועדויות חלק א' עמ' 3342

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. לקוטי תורה פרשת ניצבים
  2. ספר תניא פרק ב'
  3. נשיא, ראשי תיבות: ניצוצו של יעקב אבינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל הנשמות שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי")
  4. רש"י. במדבר כא, כא
  5. בראשית רבה פרק נ"ו,ז
  6. תיקוני זוהר, תס"ט (קיד, א)
  7. היום יום כ"ב אייר: "פעם, הרבי - הר"מ והגאון - היו לבד והתלמידים היו לבד. דרך החסידות אותו ייסד הרבי, הוא התועלת האלוקית הגדולה, שהרבי אינו בודד וחסידים אינם בודדים.
  8. לקוטי שיחות חלק ט"ו עמ' 283
  9. אגרות קודש חלק ג' אגרת תרל"ה
  10. דברים ה, ה
  11. דברים לג, א
  12. מדרש תהלים (באבער) עה״פ. דב״ר פי״א
  13. ראה בהרחבה בשיחת הרבי י"א ניסן תשנ"א
  14. מאמר ואתה תצווה תשמ"א
  15. ספר השיחות תשנ"ב חלק ב' עמ' 470