כבוד ה'

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

בבריאת העולם, לא היה הקב"ה יכול (כביכול) לברוא את העולם ללא צמצום, ולכן על ידי ספירת המלכות ובכח האין סוף צומצם האור עד שיכל להמשך ולברוא את העולם.

בספירת המלכות שממשיכה חיות ובוראת את העולם ישנם כמה דרגות, כשאחת מהן היא כבוד.

וזה מה שנאמר גם "ברוך כבוד הוי' ממקומו".

ענינו

הכבוד הוא אחד מתוארי המלכות, כמו שכתוב: "הדר כבוד מלכותו" (וכן בפסוקים נוספים), כשם שהמלכות היא באופן שווה על כל תושבי הארץ, כך הכבוד הוא בחינת מקיף על כל העולמות שתחתיו.

מבואר שענין כבוד המלכות הוא בתפארת שהיא עיקר ז"א, ובה הוא גילוי שם הוי', וכשהיא נעשית כתרה של המלכות, אזי הוא כבוד הוי'.

וזאת מכיון ש"הוא ענין הרצון שבמדות שבלב לבחינת המלוכה שהרצון הבא בגילוי למדת המלוכה נקראכתר מלכות".

במקום הכבוד ישנם ב' אופנים: כבוד עילאה וכבוד תתאה.

כבוד עילאה

בכבוד העליון מבוארים כמה אופנים בנוגע למקומו:

כתר

משה רבינו התפלל "הראיני נא את כבודך", וכתוב במסכת אבות ש"אין כבוד אלא תורה". שזהו ענין ל"ב נתיבות חכמה. שמשה רבינו רצה לראות את פנימיות החכמה שהיא הכתר (פנימיות אבא פנימיות עתיק).

מלכות דאין סוף

ומובא ששרשו הוא במלכות דאין סוף. וזוהי הסיבה שהאופנים מרעישים בקול רעש גדול באמירתם "ברוך כבוד ה' לעולם", היא מפני עוצם קדושה זו, שממשיכים ממקום קדוש כזה - מאור אין סוף ברוך הוא שלמעלה מגדר עלמין להחיות העולמות.

כבוד תתאה

הכבוד התחתון הוא מלכות דאצילות, שהיא יורדת לבריאה יצירה עשיה להוות את העולמות. ונקרא "כבוד נברא", כיון שהוא מקור לבריאת עולם הבריאה.

וזה מה שכתוב "למען יזמרך כבוד ולא ידום", ומבואר בזוהר ש"נהורה תתאה קארי תדירא לנהורה עילאה", כלומר, שהכבוד התחתון קורא וממשיך תמיד מהכבוד העליון ולא שכיך לעלמין, ואינו מפסיק, שצריך כל הזמן להמשיך חיות.

והיינו, שממשיך את אור אבא שיתגלה מהעלמו בהיכל אמא לז"א ומלכות.

מלכות דיצירה

במקומות אחרים מבואר: שהכבוד התחתון הוא "מלכות דעולם היצירה", וזאת כיון שדוקא בעולם היצירה שייך מושג של שיר מה שאין כן למעלה ממנו במקומות שמאירים החג"ת.

כן בקריאת שמע אומרים "ברוך שם כבוד מלכותו", כשה"כבוד" הוא השני מבין דרגות המלכות, והוא קאי על גן עדן התחתון, אשר כידוע שוכן בעולם היצירה.

לעתיד לבוא

לעתיד לבוא נאמר "ונגלה כבוד הוי'".

ומבואר על כך: שלעתיד לבוא יתגלה אור הסובב כל עלמין למטה איך שהוא למעלה.

וזאת כיון שלעתיד לבוא יוצא הקב"ה חמה מנרתיקה, שלא יהיו שום צמצומים על שם הוי'.

ולכן תתגלה מלכות דא"ס, ועד לעצמותו ית'.