משתמש:שלום/יעמוד מלך מבית דוד

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: סיגנון תורני.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

בפרק י"א בהלכות מלכים ברמב"ם, מונה הרמב"ם את סימני המשיח, ואחד מהם הוא יעמוד מלך מבית דוד.

מלך

כאשר נאמר מלך, אין הכוונה למלך משוח, שהרי בזמן הגלות אין סנהדרין שתמנה מלך. אלא, הכוונה מנהיג היהדות, נשיא הדור - שהוא מלך. אותו נשיא הוא גם מיוחס לבית דוד (כ"נשיא" שבארץ ישראל ו"ראש גולה" שבבל), והוא הוא מלך המשיח.

אמנם לא בכל הדורות נמצאת מלכות זו בגלוי, אך זהו התנאי הראשון ל"בחזקת משיח" - שאותו יהודי יהיה בעל כח הנהגה על רבים מבני ישראל, ויהיה מבית דוד שאז הוא מלך בעצם.

בדורינו זה, נשיא הדור הוא הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, המולך על כל אחד ואחד מהדור, ומתייחס לכל אחד בפרטיות.

הרבי כמלך הדור

הרבי לאורך כל שנות נשיאותו כתב מכתבים כלליים אל בני ישראל בכל מקום שהם, מכתבים כלליים לנשי ובנות ישראל, וכן אל כל ילדי ישראל. כך גם מכתבים אל האדמו"רים. אל כל סוג מעם ישראל מתייחס הרביכנשיא הדור, מורה הוראות ונותן עצות בנוגע לעבודת ה', כמלך ממש המתייחס לכלאחד ואחד מבני ישראל.

הרבי דואג לכל עניין הקשור לעם ישראל העומד על הפרק, ונלחם למען עם ישראל לוחם מלחמות השם למען עם ישראל - שלימות התורה, שלימות העם ושלימות הארץ.

הרבי דואג לאלפי שלוחים, ובמשך שישים שנות נשיאותו שלח אלפי שלוחים לכל העולם, אשר דואגים לעם ישראל, למצבו הגשמי והרוחני.

מיוחס לבית דוד

הרבי מליובאוויטש, רבי מנחם מענדל שניאורסאהן המתייחס כצאצא ישיר של דוד המלך.

רבותינו נשיאינו העידו על עצמם כי הם מבית דוד, המיוחסים למהר"ל מפראג שהוא מיוחס לדוד המלך. אף הרבי מלך המשיח מעיד כי אביו הגאון המקובל רבי לוי יצחק שניאורסון מיוחס לבית דוד, ובכך נתבאר כיצד מתקיים בו הסימן של משיח "מלך מבית דוד".

שלשלת היחס של הרבי עד לדוד המלך

תקופת מלכי ישראל

א. דוד המלך. ב. שלמה המלך. ג. רחבעם המלך. ד. אביהו המלך. ה. אסא המלך. ו. יהושפט המלך. ז. יהורם המלך. ח. אחזיהו המלך. ט. יהואש המלך י. אמציהו המלך. יא. עוזיהו המלך. יב. יותם המלך. יג. אחז המלך. יד. חזקיהו המלך. טו. מנשה המלך. טז. אמון המלך יז. יאשיהו המלך. יח. יהויקים המלך. יט. יכניהו המלך. כ. השר שאלתיאל.

תקופת נביאים

כא. פדיה. כב. זרובבל. כג. משולם. כד. חנניה. כה. ברכיה. כו. חסדיה. כז. ישעיה. כח. עובדיה. כט. שכניה. ל. שמעיה. לא. נעריה.

תקופת ריש גלותא (תקופת תנאים ואמוראים)

לב. חזקיה ריש גלותא. לג. התנא עוקבן בר נחמיה - נתן דצוציתא ריש גלותא. לד. ר' הונא ריש גלותא. לה. ר' עקוב ריש גלותא. לו. ר' נחום ריש גלותא. לז. ר' יוחנן ריש גלותא. לח. ר' שפט ריש גלותא. לט. ר' ענן ריש גלותא. מ. ר' הונא ריש גלותא. מא. ר' נתן ריש גלותא. מב. ר' נחמיה ריש גלותא. מג. ר' עוקבן דצוציתא ריש גלותא[1]. מד. ר' אבא ריש גלותא. מה. ר' ספרא ריש גלותא. מו. מר זוטרא ריש גלותא. מז. רב כהנא ריש גלותא. מח. רב גוריא ריש גלותא. מט. מר בוסתנאי ריש גלותא. נ. רב יעקב ריש גלותא. נא. רב מגיס ריש גלותא. נב. רב נחמיה ריש גלותא. נג. רב אבדימא ריש גלותא. נד. רב פינחס ריש גלותא. נה. רב חצוב ריש גלותא.

תקופת הגאונים

נו. רב שמואל גאון. נז. רב יהודה גאון. נח. רב חנניה גאון. נט. רב שרירא גאון. ס. רב האי גאון.

תקופת ראשונים ואחרונים

סא. הרה"ג ר' יוסף מרומי. סב. הרה"ג ר' יחיאל. סג. הרה"ג ר' אברהם. סד. הרה"ג ר' עזריהו. סה. הרה"ג ר' יחזקאל. סו. הרה"ג ר' לעמיל. סז. הרה"ג ר' עזריהו. סח. הרה"ג ר' אליהו. סט. הרה"ג ר' יוסף. ע. הרה"ג ר' נחמן. עא. הרה"ג ר' קלמן קלונימוס. עב. הרה"ג ר' לייביש. עג. הרה"ג ר' אלעזר. עד. הרה"ג ר' ירחמיאל. עה. הרה"ג ר' אריה זאב. עו. הרה"ג ר' יעקב. עז. הרה"ג ר' בצלאל. עח. הרה"ג ר' יהודה ליוואי – המהר"ל הזקן. עט. הרה"ג ר' בצלאל. פ. הרה"ג ר' חיים מוורמייזא. פא. הרה"ג ר' בצלאל.

מאדמו"ר הזקן למהר"ל

פב. הרה"ג מרנא ורבנא יהודה ליוואי – המהר"ל מפראג. פג. הרה"ג ר' בצלאל חריף. פד. הרה"ג ר' שמואל. פה.הרה"ג ר' יהודה לייב. פו. הרה"ג ר' משה מפוזנא. פז. הרה"ג ר' שניאור זלמן. פח. הרה"ג ר' ברוך.

תקופת נשיאי חב"ד

פט. כ"ק אדמו"ר הזקן. צ. הרבנית דבורה לאה (בת אדמו"ר הזקן). צא. כ"ק אדמו"ר הצמח צדק. צב. רבי ברוך שלום שניאורסון (בן הצמח צדק). צג. רבי לוי יצחק שניאורסון (נכד הצמח צדק). צד. רבי ברוך שניאור זלמן שניאורסון (סב אדמו"ר שליט"א). צה. הרב המקובל רבי לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א). צו. המלך המשיח – הרבי.

וכבר העירו באיזהו מקומן שהרביהוא דור הצ"ו מדוד המלך, עליו נאמר הפסוק (ישעיה נה, ג): "הטו אזנכם ולכו אלי שמעו ותחי נפשכם ואכרתה לכם ברית עולם חסדי דוד הנאמנים" (- "כחסדי, רצה לומר: יהיה כמו החסדים הקיימים אשר הבטחתי לדוד שלא תופסק המלוכה מזרעו" - פירוש מצודת דוד על הפסוק), ו"חסדי דוד" בגימטריא צ"ו.

בן אחר בן

לכאורה לפי שושלת זו אין כאן יחוס בן אחר בן לדוד המלך, שהרי זהו דרך הרבנית דבורה לאה.

ידוע יחוסו של אדמו"ר הצמח צדק - בן אחר בן - לדוד המלך, סבו ר' נח (אבי הרב שלום שכנא), היה כינוי שם משפחתו אלטשולער כי היה צאצא[2] של הרב יחיאל הלל בן הרב דוד אלטשולער מק"ק יאברוב - בעל החיבור הידוע על התנ"ך "מצודת דוד" ו"מצודת ציון" (שהם מלוקטים בעיקר מתורת אביו, ולכן נקראים על שמו). ויש הטוענים שהמצודת דוד היה מיוחס לדוד המלך בן אחר בן.

משיח מזרע שלמה

ברור הדבר כי משיח צריך להיות ממלכי דוד, וכלשון הרמב"ם[3]: "ואם יעמוד מלך מבית דוד, עוסק בתורה כדוד אביו" כו'.

עם זאת, יש ספק האם זקוק מלך ממלכי דוד, להיות גם מזרע שלמה המלך. יש אומרים כי דווקא מי שהוא מזרע שלמה יכול להיות מלך ממלכי בית דוד, וכן כתב הרמב"ם בהקדמתו לפרק חלק וז"ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' ית' ובדברי נביאיו.

אך יש אומרים כי על פי ההלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה, מרבי יהודה הנשיא שנאמר עליו[4] בחייו כי ראוי הוא למלוך על כס מלך המשיח ולגאול את עם ישראל, וכלשון הגמרא "אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא". ופירש רש"י "אם משיח מאותן שחיים עכשיו, וודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים, וחסיד גמור הוה כדאמרינן בב"מ. ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורים בגוב אריות וחסיד גמור היה. והאי כגון לאו דווקא." עכ"ל רש"י. כלומר: האי "כגון" אינו "דווקא" כגון - דוגמא, אלא וודאי היינו רבי הקדוש. והוא לא היה בן אחר בן.

והמעתיק את פירוש הרמב"ם למשנה כתב[5] בזה"ל: וזה החיבור הגדול הנקרא שישה סדרי משנה חיברו רבינו הקדוש אשר שמו המיוחד לו רבי יהודה הנשיא שהוא מבית דוד לא מזרע שלמה כדאיתא בכתובות[6] רבי אתיא משפטיה - בן דוד - בן אביטל - אשת דוד. ע"כ. ומכאן לכאורה נראה, שהמלך המשיח אינו צריך להיות מזרעו של שלמה המלך, שאם כן, איך היה יכול להיות רבי יהודה הנשיא משיח, שהרי לא היה מזרע שלמה.

ואכן שאלה זו נידונת באחרונים[7], איך יכול להיות רבי הקדוש מלך אם לא היה מזרע שלמה. על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי[8] ומובא בתוס'[9] דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם, אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות. הקושיא היא רק על המלוכה, שהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב"ם[10] דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם על ידי אחיה השילוני אך לא כל הימים.

בן אחר בן

ברמב"ם כתוב שהמשיח צריך להיות ממלכי דוד,[11]: ""ואם יעמוד מלך מבית דוד, עוסק בתורה כדוד אביו"" כו'. הפוסקים מסתפקים, האם כדי להיות ממלכי בית דוד צריך להיות דווקא בן אחר בן או לא.

ישנן ראיות שונות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.

א) מבואר בפוסקים[12] דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע[13] לדוד יחי המלך לעולם[14]

ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם[15], בעשא[16] ואחאב[17] נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל[18] דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?

ואכן עתליה בת אחאב[19] היתה אשת יהורם מלך יהודה[20] והיא אם אחזיהו מלך יהודה[21] ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ"ג [22] מלך יואש בן אחזיהו[23] וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב[24] ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט[25] אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,[26] ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.[27]

ג) וכן משמע במנחת חינוך[28] שכתב כיון דיהיה מזרע שלמה דור אחר דור, אם כן המלכות ירושה לו מעת שפסקה מלכות ואין צריך משיחה".

מלך מבית דוד בזמן הגלות

ברמב"ם בהלכות מלכים נפסק: "כיון שנמשח דוד זכה בכתר מלכות, והרי המלכות לו ולבניו הזכרים עד עולם, שנאמר כסאך יהיה נכון עד עולם".

ומאז, דור אחר דור עמד לישראל מלך מבית דוד שירש את המלכות מאבותיו.

גם על זמן הגלות נאמר "אחת נשבעתי בקדשי אם לדוד אכזב זרעו לעולם יהיה וכסאו כשמש נגדי". כך גם אנו אומרים "בשם קדשך נשבעת לו שלא יכבה נרו לעולם ועד" - תמיד יש נצר לבית דוד הראוי למלוכה.

וכך אמרו חכמינו "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל". אותו אחד ממשיך את מלכות דוד הנצחית, אלא שירושת המלכות הנמצאת אצלו לא חייבת לבא לידי מימוש במלוכה על עם. הוא מלך בפוטנציאל ואיננו מלך בפועל.

ואכן, כשהרמב"ם מתאר את סדר התגלותו של מלך המשיח, הוא פותח במילים "יעמוד מלך מבית דוד", כלומר שעוד לפני שהמשיח מתחיל בפעולותיו הוא כבר מתואר כ'מלך'. מכיון שהינו מבית דוד, והוא מלך מבטן ומלידה.

קישורים חיצונים

הערות שוליים

  1. ראה אודותיו ואביו שבת נ"ו ע"ב.
  2. ע"ע יחיאל הלל אלטשולער שיש המערערים על יחוס זה.
  3. הלכות מלכים פי"א הלכה ד'
  4. סנהדרין צח ב.
  5. בהקדמתו לפירוש הרמב"ם לסדר נשים
  6. ס"ב:
  7. דברי תורה חלק ד' אות ו'.
  8. בכתובות פי"ב ה"ג וכלאים פ"ט ה"ג.
  9. סנהדרין ה. ד"ה דהכא שבט והתם מחוקק
  10. הלכות מלכים פ"א ה"ט.
  11. הלכות מלכים פי"א הלכה ד'
  12. שו"ת אבני נזר יו"ד סימן שי"ב, ובשו"ת חקרי לב אורח חיים סימן כ"א.
  13. מלכים-א, א' ל"א.
  14. וכמבואר בחידושי הגרי"ז.
  15. מלכים-א' י"ד י.
  16. מלכים-א' ט"ז ז.
  17. מלכים-ב' ט ח.
  18. מלכים א' י"ד י.
  19. מלכים ב' ח' כ"ז ובמצודות דוד שם.
  20. מלכים-ב, ח י"ח.
  21. מלכים-ב, ח' כ"ז.
  22. מלכים ב' י"א ט"ו.
  23. מלכים-ב' י"ב ב.
  24. מלכים-ב' ט, ח.
  25. מלכים-ב, ט ט.
  26. מלכים-א' יד, י.
  27. הרב מיכאל ידווני, מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן
  28. סוף מצווה צ"ז.