לדלג לתוכן

עשירות בני ישראל לעתיד לבוא

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית

עשירות בני ישראל לעתיד לבוא לעתיד לבוא בני ישראל יהיו באופן של עשירות

מקורות היעוד

בכמה פסוקים בתנ"ך, מתואר את ריבוי העשירות שיהיה לבני ישראל לעתיד לבוא. ישעיה הנביא מתאר את עושרה הרב של ארץ ישראל לעתיד לבוא[1] "..הנה אנכי מרביץ בפוך אבניך, ויסדתיך בספירים. ושמתי כדכד שמשתיך, ושעריך לאבני אקדח, וכל גבולך לאבני חפץ".

ובזכריה[2] כתוב "ולא יהי' כנעני עוד בבית ה' צבאות ביום ההוא". ופירשו בגמרא "מאי ולא יהיה כנעני, אמר ר' ירמיה - אין כאן עני", דהיינו שלעתיד לבוא לא יהיו עוד עניים בקרב בני ישראל.

ובכמה מקומות מבואר[3], שכמו שכשיצאו בני ישראל ממצרים, לקחו איתם רכוש גדול, כן ויותר מכן יהיה בגאולה העתידה, שבני ישראל יקחו איתם רכוש גדול.

תהליך העשירות בגאולה

להלן אנו מוצאים כמה מקורות בהם נבין איך יתעשרו בני ישראל בגאולה העתידה:

א. [[[שפע גשמי עצום:]]] הרמב"ם כותב[4] "ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה, ולא קנאה ותחרות. שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר. ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד". דהיינו שלעתיד לבוא יהי ריבוי עצום של שפע גשמי, כולל כסף וזהב, עד שמרוב הרגילות לזה, לא יהיה לזה תפיסת מקום אצלינו.

ב. [[[[[ארץ ישראל]] וירושלים]]] בפרט תהיה מלאה באבנים טובות ומרגליות: במדרש פרקי משיח כתוב "נאמר בשבחה של ירושלם, שהיא עתידה להיבנות מאבנים טובות ומרגליות, שנאמר ושמתי כדכוד שמשותיך וגו'. וגם תחומי ישראל עתידין להיות מליאים מאבנים טובות, שנאמר וכל גבולך לאבני חפץ. ואם ישאלך גוי או מין לאמר, אפשר דבר זה שיהיה? אמור לו, כי כבר היה בימי שלמה, שנאמר ויתן המלך שלמה את הכסף בירושלם כאבנים".

ג. [[[האומות יביאו עושר רב לבני ישראל:]]] הנביא ישעיה מתאר איך שאומות העולם יבואו ריבוי נכסים לבני ישראל. וכן מבואר בחז"ל, אודות ריבוי המתנות שיביאו האומות למלך המשיח לעתיד לבוא.

אמנם - למרות שכבר בתקופה הראשונה של ימות המשיח יתחיל העניין של "מעדנים מצויים כעפר" אבל עשירות זו תהיה במלואה דווקא בתקופה השניה של ימות המשיח. כי אז ישתנה העולם באופן שמצד עצמו לא יהיה שייך מצב של עוני, ואז יהיה ריבוי שפע בכל העולם כולו.

  1. ישעי' נד, יא-יב
  2. יד, כא.
  3. ראה בפירוש שפתי כהן על התורה, על הפסוק בראשית טו, יד "וגם את הגוי אשר יעבדו דן אנכי, ואחרי כן יצאו ברכש גדול ", וגם - לרבות גאולה האחרונה, עוד "ברכוש גדול" גימטריא "זה בזמן מלך המשיח" עם הכולל". וראה בספר בית הלוי דרוש ב' (ועל דרך זה דרוש ד') "עיקר הבטחת ברית בין הבתרים שאמר לו ואחרי כן יצאו ברכוש גדול … יקויים אז בזמן ביאת המשיח במהרה בימינו". וראה גם בס' שם משמואל על שמות, וארא תרע"ט.
  4. בסוף ספרו משנה תורה