מצות מזוזה
מזוזה
מצוות מזוזה היא מצווה מהתורה, הכתובה בפרשת קריאת שמע אותה אנו אומרים שלושה פעמים ביום; בסיום הפרשה הראשונה נאמר הפסוק: וכתבתם על מזוזות ביתך, ובשעריך.
במזוזה כתוב את שני הפרשיות הראשונות של קריאת שמע, 'שמע' ו'והיה אם שמוע'.
תוכן המצווה
תוכן המצווה כולל שני חלקים: א. מעשה המצווה, שהוא קביעת המזוזה על הפתח. ב. המשך קיום המצווה, שהוא על ידי שהמזוזה קבועה בפתח, מפני שכל זמן שהמזוזה קבועה בפתח מתקיימת מטרת המצווה, שהיא - כמו שכותב הרמב"ם: ״וכל זמן שיכנס ויצא, יפגע ביחוד השם שמו של הקב״ה, ויזכור אהבתו ויעור משינתו ושגיותיו בהבלי הזמן, וידע שאין דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים, אלא ידיעת צור העולם, ומיד הוא חוזר לדעתו והולך בדרכי מישרים.
מעלתה היתירה
מעלה יתירה יש למצוות מזוזה על מצוות תפילין ו[ציצית].
למרות שכל השלושה הם "תזכורת" לאדם שלא ישכח את יחודו של [הקדוש ברוך הוא], ואף מצוות ציצית מזכירה לאדם את יחודו של הקדוש ברוך הוא על ידי מנין החוטים וצבע התכלת המזכירים את כללות המצוות, וכן מצוות תפילין, - השפעתה היא על ידי קדושת התפילין, וכלשון הרמב"ם "קדושת תפילין קדושתן גדולה היא שכל זמן שהתפילין בראשו של אדם ועל זרועו הוא עניו וירא שמים ואינו נמשך בשחוק ובשיחה בטילה ואינו מהרהר מחשבות רעות, אלא מפנה לבו בדברי האמת והצדק", מה שאין כן מצוות מזוזה שיש בה, ״יחוד השם שמו של הקב״ה" (לשון הטור) הרי המזוזה עצמה מצד עצמותה וקדושתה מזכירה לאדם את יחוד שמו יתברך.
מבצע מזוזה
מבצע מזוזה הוכרז על ידי אדמו"ר שליט"א בשנת תשל"ד, יחד עם המבצעים "מבצע תורה", "מבצע צדקה", "מבצע בית מלא ספרים", "מבצע כשרות האכילה והשתיה" ו"מבצע נרות שבת קודש (נש"ק)".
מטרת מבצע זה היא להשתדל שלכל חדר בבית יהודי תהיה מזוזה כשרה, השומרת את כל מי שנמצא בבית, ומגינה על היהודי בכל מקום שהוא הולך ונמצא, כפי ההבטחה הכתובה בתהלים "ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם".
הרבי אמר כי אסונות רבים היו נמנעים אם מבצע מזוזה היה קיים לפני עשרים שנה.
בדיקת המזוזות
על פי ההלכה יש לבדוק את המזוזות פעם אחת בשבע שנים.
פעמים רבות כאשר שלחו לרבי מכתבים על אסונות ובעיות שונים שהתעוררו השיב הרבי כי יש לבדוק את התפילין ואת המזוזות.