פרשת וישלח

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־00:18, 7 באוקטובר 2020 מאת חלוקה בוט (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – " " ב־" ")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

פרשת וישלח היא הפרשה השמינית בספר בראשית (מפרק ל"ב פסוק ד' עד פרק ל"ו פסוק מ"ג).

הפרשה בקצרה

הקדמה - השבוע התורה מספרת כיצד יעקב חוזר לבית אביו יצחק, לאחר היעדרות של עשרים ושתיים שנים. במשך שנים אלו, הוא נשא ארבע נשים ונולדו לו אחד עשרה בנים ובת, והוא נהיה עשיר גדול. עלינו לזכור כי מלכתחילה ברח יעקב מפני עשיו אחיו, וכעת הוא חוזר לפגוש אותו.

  • ראשון - יעקב שולח שליחים לעשיו והם חוזרים ואומרים כי עשיו מתקרב ואיתו ארבע מאות איש, דבר שכמובן מבהיל את יעקב, שהחליט להתכונן לקראת המפגש בשלושה דרכים: תפילה, מתנות ומלחמה.
  • שני - יעקב שולח מתנות חשובות לאחיו עשיו. אנו גם קוראים על מאבק בין יעקב לבין המלאך של עשיו, שנגע בכף ירכו של יעקב וגרם לו צליעה. בסוף השתנה שמו של יעקב לישראל.
  • שלישי - התורה מצווה אותנו שלא לאכול את גיד הנשה מחיות כשרות בעקבות אותה נגיעה של המלאך. יעקב פוגש את עשיו ולמרבה הפליאה עשיו מנשק אותו. המדרש אומר כי עשיו בעצם רצה לנשוך את יעקב בצווארו אך התרחש נס והצוואה הפך לאבן שיש.
  • רביעי - פגישתם של בני משפחתו של יעקב עם אנשי עשיו. שלוש מנשי יעקב הגיעו ליעקב עם ילדיהם, אך רחל ובנה יוסף הוחבאו מאחרי יעקב כדי שעשיו לא יחמוד את יופיה. לאחר הפגישה עשיו עזב בשלום ויעקב הבטיח שהוא יגיע בעתיד לפגוש אותו בהר שעיר, הבטחה שתתממש כאשר משיח יגיע במהרה בימינו.
  • חמישי - יעקב ומשפחתו חונים ליד העיר שכם כאשר דינה בת לאה יצאה להסתובב באזור, ונחטפה על ידי הנסיך של העיר, שרצה להתחתן איתה. כאשר הגיע עם אביו ליעקב לבקש את רשות המשפחה לחתונה, ענו לו אחיה כי הדבר יתאפשר רק באם כל אנשי העיר יבצעו ברית מילה והדבר אכן מתבצע במהירות. ביום השלישי מהברית, כאשר הכאב הוא גדול ביותר, יצאו שמעון ולוי בני יעקב והרגו את כל הזכרים והצילו את אחותם דינה. התורה אומרת שלמרות הכל יצאו משפחת יעקב מהמקום בלי מלחמה כיון שהיתה פחד אלוקים על הגויים. התורה משתמשת בלשון "ויהי חתת אלוקים", כאשר המילה חת"ת הינה גם ראשי התיבות של שלושה ספרים חשובים: חומש, תהלים ותניא.
  • שישי - רחל אימנו נפטרת במהלך לידת בנה השני שנקרא על ידי אביו: בנימין. יעקב קובר אותה בבית לחם, למרות רצונו לקבור אותה במערת המכפלה, אך הוא קבר אותה על הדרך ביציאה מירושלים, כדי שכאשר ייצאו בגלות מירושלים, יעברו ליד מקום קבורתה, והיא תעורר רחמים עליהם - כפי שאכן התרחש. התורה מתחילה לספר על תולדות משפחת עשיו.
  • שביעי - המשך תיאור שושלת משפחת עשיו.

בתורת החסידות

במפרשי רש"י [1] הקשו, מהו הכרחו של רש"י לפרש שמדובר במלאכים ממש, והרי אפשר לפרש דמדובר בשלוחים בו"ד? ותירצו בכמה אופנים.

הרבי מליובאוויטש מתרץ בפשטות[2], שהדין הוא [3] דמי ששלח אדם באיזו שליחות, וניזוק השליח, חייב המשלח לעשות תשובה על זה. ועל פי זה כיון שידע יעקב שעשו הולך לקראתו ורוצה להרגו, נמצא ששלח השלוחים למקום סכנה, ואם כך היה אסור לו לשלוח שלוחי בו"ד לעשו, כי אולי ינזקו. ולכן מוכרחים לומר שהשלוחים ששלח יעקב לא היו בו"ד, אלא "מלאכים ממש", ואז שפיר יכול לשלחם. וק"ל.

קישורים חיצונים


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
==הערות שוליים==

  1. רא"ם, גו"א, ועוד
  2. לקוטי שיחות ח"ה עמ' 389 ואילך
  3. ראה באר היטב או"ח סו"ס תר"ג