עצמות ומהות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(סיום חלק ראשון ומעבר לאוא"ס)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{שמות}}'''עצמות ומהות''' הוא כינוי בו נתכנה בספרי ה[[קבלה]] ענין מציאותו של הקב"ה, כפי שהיא למעלה מכל הגדרה, חיובית או שלילית. המושג "עצמות" מתייחס לעצם הא-ל כפי שהוא למעלה מ'''כל''' יכולת תפיסה אנושית '''בהסתייגות מלאה''' גם מכל המשתמע לכאורה מהכינוי עצמו (העצם של הקב"ה וכדומה)!  
{{שמות}}'''עצמות ומהות''' הוא כינוי בו נתכנה בספרי ה[[קבלה]] ענין מציאותו של [[הקדוש ברוך הוא]], כפי שהיא למעלה מכל הגדרה, חיובית או שלילית. המושג "עצמות" מתייחס לעצם הא-ל כפי שהוא למעלה מ'''כל''' יכולת תפיסה אנושית '''בהסתייגות מלאה''' גם מכל המשתמע לכאורה מהכינוי עצמו (העצם של הקב"ה וכדומה)!  


מציאותו של הקב"ה היא המציאות הראשונה בעולם ("קדמון") ולא קדם אותו שם מציאות. לפניו היה העדר מוחלט של כל סוג מציאות. לכן מציאותו היא גם מוכרחת מצד עצמה ולא מצד גורם חיצוני. בשונה משאר הנבראים, שיתכן והם נמצאים ויתכן שלא ("אפשרי המציאות") מציאותו של הקדוש ברוך הוא היא מוכרחת מצד עצמו ("מחוייב המציאות"){{הערת שוליים|ראש אמנה להאברבנאל, פרק ו'}}
מציאותו של הקב"ה היא המציאות הראשונה בעולם ("קדמון") ולא קדם אותו שם מציאות. לפניו היה העדר מוחלט של כל סוג מציאות. לכן מציאותו היא גם מוכרחת מצד עצמה ולא מצד גורם חיצוני. בשונה משאר הנבראים, שיתכן והם נמצאים ויתכן שלא ("אפשרי המציאות") מציאותו של הקדוש ברוך הוא היא מוכרחת מצד עצמו ("מחוייב המציאות"){{הערת שוליים|ראש אמנה להאברבנאל, פרק ו'}}

גרסה מ־14:21, 16 בספטמבר 2010

שמותיו של הקב"ה
7 שמות שאינם נמחקים
הוי"ה · אדנ"י · א"ל · אלהי"ם · אלו"ה · צבאו"ת · שד"י
מילויים לשם הוי"ה
שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן
שמות נוספים
אהי"ה · שם מ"ב · שם ע"ב (ע"ב תיבות) · א"ל אדנ"י · א"ל הוי"ה · א"ל שד"י · אגל"א · י"ה
כינויים
אלופו של עולם · הקב"ה · ה' אחד · עצמות ומהות · קדמון · אדון · אדם העליון · לא אדם · מלך מלכי המלכים · אויבערשטער · שלום

עצמות ומהות הוא כינוי בו נתכנה בספרי הקבלה ענין מציאותו של הקדוש ברוך הוא, כפי שהיא למעלה מכל הגדרה, חיובית או שלילית. המושג "עצמות" מתייחס לעצם הא-ל כפי שהוא למעלה מכל יכולת תפיסה אנושית בהסתייגות מלאה גם מכל המשתמע לכאורה מהכינוי עצמו (העצם של הקב"ה וכדומה)!

מציאותו של הקב"ה היא המציאות הראשונה בעולם ("קדמון") ולא קדם אותו שם מציאות. לפניו היה העדר מוחלט של כל סוג מציאות. לכן מציאותו היא גם מוכרחת מצד עצמה ולא מצד גורם חיצוני. בשונה משאר הנבראים, שיתכן והם נמצאים ויתכן שלא ("אפשרי המציאות") מציאותו של הקדוש ברוך הוא היא מוכרחת מצד עצמו ("מחוייב המציאות")[1]

לגבי מהותו ועצמותו של הקב"ה נאמר כי "אני הוי"ה לא שיניתי", שכשם שהוא יתברך מצוי בעליונים כך הוא ממש בשוה בתחתונים. שלגבי עצמותו ומהותו אין כל הגילויים בעולמות, ואפילו באור אין סוף שלפני הצמצום תופסים מקום ח"ו, ואפילו לא כטיפה באוקיינוס.

הזהירות בכינוי הזה הוא שיא השיאים בכל הקשור להפשטת המושגים בתורת הקבלה והחסידות. אין עוד כינוי מופשט כמו זה. מסופר פעם על משפיע שדחק בחבירו הצעיר שיסביר לו "מה זה עצמות". ההוא כמובן טען חזור וטעון ש"עצמות - אי אפשר להסביר!". אך הוא הפציר בו ללא הרף שבכל זאת יגיד משהו. לבסוף נענה הצעיר וניסה להגיד משהו. כשרק פתח הוא את פיו, סתר לו ואמר לו "אתה רוצה להסביר מה זה עצמות?!"..

אנקדוטה זו מתארת את הקונפליקט הקלאסי של הכינוי; מצד אחד הכינוי הינו בעל משמעות מסויימת כשבעצם היא בו זמנית גם מופשטת בעליל.

אין סוף

עצמותו ומהותו של אלוקים היא אין סופית ולכן יש להחיל עליו את התכונות הבאות:

א. נמצא בכל מקום - כיוון ש'עצמות' הוא 'מחויב המציאות' אם כן לא יכולה להתקיים שום מציאות מבלי ש'עצמות' נמצא בה, ממילא כל מקום שקיים, גם 'עצמות' נמצא בה.

ב. אינו מוגדר ומוגבל כלל - כל הגדרה מקבילה את המוגדר למסגרת כלשהי והיא נעשית על ידי גורם שקדם ואת זה לא שייך לומר על 'עצמות'.

ג. מציאותו שונה - כיון שרק ה'עצמות' הוא היחיד ש'מחויב המציאות', ממילא יש פעם של 'אין ערוך' בין הנמצאים שמציאותם רק 'אפשרית' לבין ה'עצמות'.

ד. מציאותו בלתי נמצאת - כיון שבעולם המושגים שלנו, לא קיים כזה סוג מציאות כמו של ה'עצמות', לכן מבחינתנו, מציאות כזו כלל אינה מוגדרת כ'מציאות'.

אור אין סוף

ערך מורחב – אור אין סוף

'אור אין סוף' (או בקיצור 'אוא"ס') הוא הארה היוצאת מה'עצמות' והיא מתייחדת בפרטים הבאים:

א. אור אין סוף מאיר בדומה למקורו, העצמות.

ב. אין שינוי באור אין סוף.

ג. אור אין סוף אינו מציאות לעצמו.

ד. הוא מואר מהעצמות באופן פסיבי.

הערות שוליים

  1. ראש אמנה להאברבנאל, פרק ו'