מדינת ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף
שורה 15: | שורה 15: | ||
== התגרות באומות == | == התגרות באומות == | ||
על פי ההלכה, כל התגרות באומות העולם אסורה על פי התורה מכח הדין של שלוש השבועות<REF>[[מסכת כתובות]] קי"א א, ושם רש"י ד"ה ושלא.</REF> שהשביע [[הקדוש ברוך הוא]] את בני ישראל שלא יתגרו באומות בעולם ושלא ידחקו את הקץ, שכל הפוסקים מסכימים לה וכן היא שיטת נשיאי חב"ד | על פי ההלכה, כל התגרות באומות העולם אסורה על פי התורה מכח הדין של שלוש השבועות<REF>[[מסכת כתובות]] קי"א א, ושם רש"י ד"ה ושלא.</REF> שהשביע [[הקדוש ברוך הוא]] את בני ישראל שלא יתגרו באומות בעולם ושלא ידחקו את הקץ, שכל הפוסקים מסכימים לה וכן היא שיטת נשיאי חב"ד. | ||
הרבי אף מחא בשנת [[תשמ"ב]] כנגד ההסכם של המדינה עם [[ארה"ב]], כנגד [[רוסיה]] הסובייטית, דבר הכרוך בהתגרות באומות העולם.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15988&st=%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%93%D7%94+%D7%91%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=508&hilite=aca31280-4c3f-4177-b2c6-25370098ef2b התועדויות תשמ"ב ח"א 501 (508)]</REF>. | הרבי אף מחא בשנת [[תשמ"ב]] כנגד ההסכם של המדינה עם [[ארה"ב]], כנגד [[רוסיה]] הסובייטית, דבר הכרוך בהתגרות באומות העולם.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15988&st=%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%93%D7%94+%D7%91%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=508&hilite=aca31280-4c3f-4177-b2c6-25370098ef2b התועדויות תשמ"ב ח"א 501 (508)]</REF>. | ||
== שטחי הארץ == | |||
עם זאת סבר הרבי כי הבעלות האמיתית על [[ארץ ישראל]] שייכת לעם ישראל גם בזמן ה[[גלות]], ויש לומר זאת לגוים בפה מלא.<ref> [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4615&st=%D7%A9%D7%9C%D7%A9+%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA&pgnum=142&hilite=ef75ab4e-0256-422f-884a-543668801f1d שיחות קודש תשל"ז ח"א עמ' יז]</ref> ואף סבר כי אין למדינת ישראל למסור שטחים מארץ ישראל לערבים, וזאת אינו נוגד את האיסורים המנויים.<ref>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4615&st=%D7%A9%D7%9C%D7%A9+%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA&pgnum=201&hilite=51ff7cba-5834-413d-bfd7-fe6a09e6cfe3 שם עמ' נח]</ref> | |||
הרבי סבר כי יש ליישב את כל שטחי ארץ ישראל, ובוודאי שלא למסור אף שטח מהשייך ליהודים בארץ ישראל, לאויבים. עיקרון זה מפורש בשולחן ערוך בהלכות שבת, שאם באו אויבים לצור על עיירות בספר, גם אם לא באו אלא עסקי תבן וקש, מחללים את השבת, מכיון שאם יכבשו את ערי הספר שעל הגבול תהיה הארץ פתוחה ונחה לפניהם ליכבש. | |||
== היחס למוסדות המדינה == | == היחס למוסדות המדינה == |
גרסה מ־06:52, 26 ביולי 2010
ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: טעויות רבות ואי דיוקים. | |||
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
מדינת ישראל הוקמה בה' אייר תש"ח, על ידי התנועה הציונית.
אדמו"ר הריי"צ נלחם בסוכנות המדינה
בתחילת שנותיה, הוקם וועד בשם "הסוכנות היהודית", להביא ילדים מארצות הנכר לארץ ישראל. את הילדים העבירו לקיבוצים חילוניים בדווקא, וזאת במטרה להעביר על דתם את אותם ילדים. למרות תחנוניהם של גדולי ישראל, שהציעו מקומות חלופים לילדים, הסוכנות התעקשה בכל תוקף, ופעלה בכל האמצעים להשאיר אותם בקיבוצים. אדמו"ר הריי"צ, נלחם בהם במסירות נפש, ארגן אסיפות, תעמולה, ועוד, בשיתוף גדולי ישראל בארץ ישראל.
לערך מורחב: פרשת הילדים הפליטים
מעכבת את הגאולה
בהזדמנות אמר הרבי כי מדינת ישראל היא זו אשר עיכבה את הגאולה למשך כמה וכמה שנים![1]
התגרות באומות
על פי ההלכה, כל התגרות באומות העולם אסורה על פי התורה מכח הדין של שלוש השבועות[2] שהשביע הקדוש ברוך הוא את בני ישראל שלא יתגרו באומות בעולם ושלא ידחקו את הקץ, שכל הפוסקים מסכימים לה וכן היא שיטת נשיאי חב"ד.
הרבי אף מחא בשנת תשמ"ב כנגד ההסכם של המדינה עם ארה"ב, כנגד רוסיה הסובייטית, דבר הכרוך בהתגרות באומות העולם.[3].
שטחי הארץ
עם זאת סבר הרבי כי הבעלות האמיתית על ארץ ישראל שייכת לעם ישראל גם בזמן הגלות, ויש לומר זאת לגוים בפה מלא.[4] ואף סבר כי אין למדינת ישראל למסור שטחים מארץ ישראל לערבים, וזאת אינו נוגד את האיסורים המנויים.[5]
הרבי סבר כי יש ליישב את כל שטחי ארץ ישראל, ובוודאי שלא למסור אף שטח מהשייך ליהודים בארץ ישראל, לאויבים. עיקרון זה מפורש בשולחן ערוך בהלכות שבת, שאם באו אויבים לצור על עיירות בספר, גם אם לא באו אלא עסקי תבן וקש, מחללים את השבת, מכיון שאם יכבשו את ערי הספר שעל הגבול תהיה הארץ פתוחה ונחה לפניהם ליכבש.
היחס למוסדות המדינה
הרבי לא העריץ ואף התנגד למוסד הרבנות הראשית. עם זאת, כיבד מאוד את הרבנים הראשיים, לא בתור מוסד הרבנות, אלא בתור היותם מורי הוראה ותלמידי חכמים.
את הנקרא בשם "נשיא המדינה", הקפיד מאוד שלא לקרותו בשם נשיא.
את סיבתו זאת הסביר הרבי בפשטות, כי מאז עומדו על דעתו מצטייר בדמיונו ומחשבתו בית המקדש וכס הנשיאות השייך למלך המשיח, ועל כן פשוט אינו מסוגל לקרוא בשם נשיא למישהו אחר.
ראו עוד
לקריאה נוספת
- הרב שלום דובער הלוי וולפא, בין אור לחושך, יחס הרבי מליובאוויטש לציונות ולמדינת ישראל, הוצאת המחבר, קרית גת חשון תשס"ו.
הערות שוליים
- ↑ הרב יהושע דוברבסקי, חב"ד אינפו
- ↑ מסכת כתובות קי"א א, ושם רש"י ד"ה ושלא.
- ↑ התועדויות תשמ"ב ח"א 501 (508)
- ↑ שיחות קודש תשל"ז ח"א עמ' יז
- ↑ שם עמ' נח