לדלג לתוכן

זה לעומת זה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{ערך בבניה}}
{{ערך בבניה}}


'''זה לעומת זה"''' זהו ביטוי המובא לרוב בקבלה ובחסידות בעניין שכמו שיש את הטוב, יש כמוהו את הרע.
'''זה 'לעומת זה'''' '''עשה אלקים''' זהו ביטוי המובא לרוב בקבלה ובחסידות בעניין שכמו שיש את הטוב, יש כמוהו את הרע.


== ה"זה לעומת זה" ==
== ה"זה לעומת זה" ==
שורה 12: שורה 12:


* [[אדמו"ר הזקן]] מביא שכל הקרוב ביותר אל [[הקב"ה]] - הינו (וצריך להיות) שפל רוח במאד מאד, דוגמא לכך רואים ביעקב שלמרות שישנה לו הבטחה מהקב"ה - "ואהיה עמך"<ref>[[וישלח]], לב יא.</ref> - בכל זאת התנצל לאחיו [[עשיו]], שלמרות שהיה בדרגה גבוהה במאד - היה שפל ולא הסתפק בהטחת "ואהיה עמך.."; מה שאין כן ב"'''זה לעומת זה'''" - ישמעאל, ככול שעולים לדרגות גבוהות יותר - הרוח מתרחבת יותר<ref>[[אגרת הקודש - סימן ב']], בתחילתו.</ref>.
* [[אדמו"ר הזקן]] מביא שכל הקרוב ביותר אל [[הקב"ה]] - הינו (וצריך להיות) שפל רוח במאד מאד, דוגמא לכך רואים ביעקב שלמרות שישנה לו הבטחה מהקב"ה - "ואהיה עמך"<ref>[[וישלח]], לב יא.</ref> - בכל זאת התנצל לאחיו [[עשיו]], שלמרות שהיה בדרגה גבוהה במאד - היה שפל ולא הסתפק בהטחת "ואהיה עמך.."; מה שאין כן ב"'''זה לעומת זה'''" - ישמעאל, ככול שעולים לדרגות גבוהות יותר - הרוח מתרחבת יותר<ref>[[אגרת הקודש - סימן ב']], בתחילתו.</ref>.
* יש את ה[[מצרים דקליפה]], ו"זה לעומת זה" עשה אלקים - ה[[מצרים דקדושה]]. [[ישראל לעילא]] ו[[ישראל לתתא]]<ref>[[תורה אור]], פרשת [[וארא]], מאמר "לכן אמר לבני ישראל...".</ref>.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==

גרסה מ־21:05, 20 בנובמבר 2025

זה 'לעומת זה' עשה אלקים זהו ביטוי המובא לרוב בקבלה ובחסידות בעניין שכמו שיש את הטוב, יש כמוהו את הרע.

ה"זה לעומת זה"

הכוונה לביטוי תורני (ואף מחוצה לו) שלדוגמא: ישנם את הי' ספירות, יש גם את ה"לעומת זה" - ברע.

הביטוי דומה למילת הקישור "לעומת זאת", נכון שיש את זה אבל יש גם את זה...

בחסידות

להלן מספר דוגמאות בחסידות בהן מופיע ביטוי זה:

  • אדמו"ר הזקן מביא שכל הקרוב ביותר אל הקב"ה - הינו (וצריך להיות) שפל רוח במאד מאד, דוגמא לכך רואים ביעקב שלמרות שישנה לו הבטחה מהקב"ה - "ואהיה עמך"[1] - בכל זאת התנצל לאחיו עשיו, שלמרות שהיה בדרגה גבוהה במאד - היה שפל ולא הסתפק בהטחת "ואהיה עמך.."; מה שאין כן ב"זה לעומת זה" - ישמעאל, ככול שעולים לדרגות גבוהות יותר - הרוח מתרחבת יותר[2].
  • יש את המצרים דקליפה, ו"זה לעומת זה" עשה אלקים - המצרים דקדושה. ישראל לעילא וישראל לתתא[3].

הערות שוליים

  1. וישלח, לב יא.
  2. אגרת הקודש - סימן ב', בתחילתו.
  3. תורה אור, פרשת וארא, מאמר "לכן אמר לבני ישראל...".