דבר מלכות - חידושים וביאורים בהלכות מלכים: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 8: | שורה 8: | ||
במלאכת העריכה נעשה מאמץ ודגש מיוחד לשלב חלקים מ[[בשורת הגאולה]] של כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א בגוף הספר במקומות המתאימים. | במלאכת העריכה נעשה מאמץ ודגש מיוחד לשלב חלקים מ[[בשורת הגאולה]] של כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א בגוף הספר במקומות המתאימים. | ||
בהערה 36 במבוא מבואר טעם קריאת שם הספר 'דבר מלכות': {{ציטוטון|ולהעיר ממש בספר בית ישראל (ליקוטים מאדמו"ר הרה"ק מרוזין ע' יד אות טו) "שהרמב"ם ז"ל היה ראוי להיות גואל צדק, שהרי חיבר חיבורו על כל הדינים שאין נוהגין בזמן הזה רק לימות המשיח". (ועד"ז ראה בספר בנין שלמה' על [[מסכת אבות]] (ע' צח) שהרה"ק מסדיגורה בנו של הרוזינער, אמר "הרמב"ם עשה הלכה פסוקה מטעם כי הוא היה מ[[מלכות בית דוד]] ורצה להיות משיח"). ולא' שהעיר על דברים אלו לכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו כתב לו ע"כ: "כהנ"ל נתקבל ות"ח. ולהעיר מ[[אגרת תימן]] להרמב"ם ע"ד קבלתו בזמן החזרת הנבואה "והיא הקדמת משיח - ד"א תתקע (ה' שנים לפני פטירתו) - וזה הקץ היותר נכון - ועפ"ז הרי זה בעתה, ואחישנה צ"ל לפנ"ז. ומתייחס ל[[רבינו הקדוש]] שהוא מזרע [[דוד המלך]] ע"ה ודעת לנבון נקל ומשכיל על דבר ימצא טוב}}. | בהערה 36 במבוא מבואר טעם קריאת שם הספר 'דבר מלכות': {{ציטוטון|ולהעיר ממש בספר בית ישראל (ליקוטים מאדמו"ר הרה"ק מרוזין ע' יד אות טו) "שהרמב"ם ז"ל היה ראוי להיות גואל צדק, שהרי חיבר חיבורו על כל הדינים שאין נוהגין בזמן הזה רק לימות המשיח". (ועד"ז ראה בספר בנין שלמה' על [[מסכת אבות]] (ע' צח) שהרה"ק מסדיגורה בנו של הרוזינער, אמר "הרמב"ם עשה הלכה פסוקה מטעם כי הוא היה מ[[מלכות בית דוד]] ורצה להיות משיח"). ולא' שהעיר על דברים אלו לכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו כתב לו ע"כ: "כהנ"ל נתקבל ות"ח. ולהעיר מ[[אגרת תימן]] להרמב"ם ע"ד קבלתו בזמן החזרת הנבואה "והיא הקדמת משיח - ד"א תתקע (ה' שנים לפני פטירתו) - וזה הקץ היותר נכון - ועפ"ז הרי זה בעתה, ואחישנה צ"ל לפנ"ז. ומתייחס ל[[רבינו הקדוש]] שהוא מזרע [[דוד המלך]] ע"ה ודעת לנבון נקל ומשכיל על דבר ימצא טוב}}. | ||
המבוא לספר נחתם בציטוט מ[[דבר מלכות שמות]] בו מברך הרבי שיהי רצון וע"י עצם ההחלטה להתחזק ולהוסיף בלימוד הרמב"ם ובפרט בהלכות מלך המשיח שבו, נזכה '''שלאחר שישנו כבר''' ה"מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו . ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה וילחם מלחמות ה'" שהוא - '''[[בחזקת שהוא משיח]]''' - '''שהוא יהיה כבר מיד משיח בודאי''' ע"י ש"עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל . . ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד", עד - כסיום הרמב"ם - "מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים". | |||
== מבנה הספר == | == מבנה הספר == |
גרסה מ־00:11, 3 ביוני 2023
דבר מלכות - חידושים וביאורים בהלכות מלכים הינו ספר עב כרס הכולל את שיחות הרבי ברמב"ם הלכות מלכים פרקים י"א-י"ב.
בספר נלקטו כל החידושים והביאורים בהלכות ב"הלכות המלך המשיח" מאת כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א המפוזרים לרוב בתורתו המוגהת - לקוטי שיחות, ספר השיחות, ספר המאמרים מלוקט אגרות קודש, ועוד.
החידושים והביאורים נסדרו על סדר הרמב"ם, ונעשתה עבודת עריכה מיוחדת כשהביאורים על נושא אחד שמפוזרים במקומות שונים בתורת הרבי, נסדרו ונערכו יחד. לאור הידוע לכל מעיין בתורת הרבי שמראי מקומות וציונים בתורתו הם אוצר בלום וגדוש מופיעים בשולי העמוד העתקת המקומות אליהם מציין הרבי, אמנם פנים הדברים, ההערות, והציונים לשוה"ג כולם מאת הרבי (מלבד אלה שכתוב בהם: הערת המו"ל).
במלאכת העריכה נעשה מאמץ ודגש מיוחד לשלב חלקים מבשורת הגאולה של כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א בגוף הספר במקומות המתאימים.
בהערה 36 במבוא מבואר טעם קריאת שם הספר 'דבר מלכות': "ולהעיר ממש בספר בית ישראל (ליקוטים מאדמו"ר הרה"ק מרוזין ע' יד אות טו) "שהרמב"ם ז"ל היה ראוי להיות גואל צדק, שהרי חיבר חיבורו על כל הדינים שאין נוהגין בזמן הזה רק לימות המשיח". (ועד"ז ראה בספר בנין שלמה' על מסכת אבות (ע' צח) שהרה"ק מסדיגורה בנו של הרוזינער, אמר "הרמב"ם עשה הלכה פסוקה מטעם כי הוא היה ממלכות בית דוד ורצה להיות משיח"). ולא' שהעיר על דברים אלו לכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו כתב לו ע"כ: "כהנ"ל נתקבל ות"ח. ולהעיר מאגרת תימן להרמב"ם ע"ד קבלתו בזמן החזרת הנבואה "והיא הקדמת משיח - ד"א תתקע (ה' שנים לפני פטירתו) - וזה הקץ היותר נכון - ועפ"ז הרי זה בעתה, ואחישנה צ"ל לפנ"ז. ומתייחס לרבינו הקדוש שהוא מזרע דוד המלך ע"ה ודעת לנבון נקל ומשכיל על דבר ימצא טוב".
המבוא לספר נחתם בציטוט מדבר מלכות שמות בו מברך הרבי שיהי רצון וע"י עצם ההחלטה להתחזק ולהוסיף בלימוד הרמב"ם ובפרט בהלכות מלך המשיח שבו, נזכה שלאחר שישנו כבר ה"מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו . ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה וילחם מלחמות ה'" שהוא - בחזקת שהוא משיח - שהוא יהיה כבר מיד משיח בודאי ע"י ש"עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל . . ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד", עד - כסיום הרמב"ם - "מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".
מבנה הספר
בראש הספר הובאו "הלכות מלך המשיח להרמב"ם" - שני פרקים האחרונים דהלכות מלכים שבסיום ספר משנה תורה יחד עם המפרשים ש'על הדף', כשעליהם נוספו מראי מקומות לדברי הרמב"ם[1] עם פענוחם[2].
הספר כולל שני שערים, נספחים והוספות:
שער א' - ביאורים ע"פ נגלה דתורה
שער ב' - ביאורים ע"פ פנימיות הענינים (בהיות ותורת הרבי משלימה כל ענין כפי ביאורו על פי פנימיות הענינים, לכן במקום שהביאור ע"פ פנימיות הענינים בא בהמשך וכהשלמה לביאור על פי נגלה מופיע הביאור בשער הנגלה)
נספחים: בנספחים לסימני הספר באו ציונים למקומות נוספים בשיחות הרבי השייכים לענין המבואר. כמו כן באו בנספחים קיצורים, נקודות וציונים מחידושים וביאורים ברמב"ם על הלכות מלכים פרקים יא-יב מתוך מאמרים ושיחות קודש של הרבי שלא נכללו בפנים הספר היות ולא הוגהו על ידו.
בתור הוספה באו: א) סדר הגאולה ע"פ פס"ד הרמב"ם - ליקוט מכמה מכתבים בענין זה. ב) פירוש הרמב"ם ורש"י על נבואת בלעם - דקאי על דוד ומלך המשיח. ג) המקור בהלכה להוספה בתורה בימות המשיח מערי מקלט. ד) קונטרס בענין "הלכות של תושבע"פ שאינן בטלין לעולם" שייצא לאור בקשר לסיום הרמב"ם ה'תשנ"ב.
בסיום הספר הספר בא תוכן הענינים, מפתח פסוקים ומאמרי חז"ל וספר הרמב"ם. אחריהם נוסף נוסח מלא בלתי מצונזר של פרקים אלו ברמב"ם יא על פי כתבי יד ודפוסים ישנים בצירוף מבוא ושינויי נוסחאות הנדפס בסוף הרמב"ם דהוצאת פרדס (ירושלים), עם צילומים מכמה כת"י דפרק זה.
הספר נלקט ונערך ע"י הרב יחי המלך משיח מנחם מענדל עיזגוואי. חלקים רבים מהספר עברו את הגהתו של הרב נחמן שפירא.
השקת הספר והפצתו
לרגל השקת הספר נערך ב-770 אירוע חגיגי בהשתתפות רבנים ומשפיעים[3]
הספר הופץ ע"י המחבר ומרכז צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש לגדולי האדמו"רים והרבנים בארץ הקודש וברחבי העולם, ומהם:
האדמו"ר מגור[4] האדמו"ר מוויזניץ' מרכז[5], האדמו"ר מאמשינוב[6], ראש הישיבה הרב שאול אלתר ואחיו הרב יצחק דוד אלתר[7], ראב"ד העדה החרדית הרב משה שטרנבוך, הרב יצחק קולדצקי חתנו של הרב חיים קנייבסקי ונשיא רשת הכוללים 'מטר השמים' בפרדס כץ[8], ועוד רבים מכל חוגי היהדות התורנית[9].
כמו כן נערכו ע"י המחבר כמה כינוסי התעוררות בלימוד ענייני גאולה ומשיח תוך דגש מיוחד על רכישת הספר והלימוד בו[10]
הערות שוליים
- ↑ מתוך הספר מראי מקומות לספר משנה תורה לרמב"ם (קה"ת ה'תשד"מ) וספרי המילואים לספר זה (קה"ת ה'תשנ"ג)
- ↑ נערך ע"י הרב אליהו הענדל
- ↑ באירוע חגיגי: הושק הכרך החדש של ה'דבר מלכות' • תיעוד
- ↑ מונסי: משלחת רבני חב"ד נפגשו עם האדמו"ר מגור והעניקו לא את ספר ה'דבר מלכות'
- ↑ האדמו"ר מויזניץ' קיבל כרך 'דבר מלכות' והשתתף ב-200 דולר
- ↑ דבר מלכות: האדמו"ר מאמשינוב קיבל את הספר
- ↑ ראש הכולל של חסידות גור קיבל את ספר ה'דבר מלכות'
- ↑ המחבר העניק את הספר 'דבר מלכות' לחתן הרב קנייבסקי
- ↑ לדוגמא: ספר ה'דבר מלכות' הוענק לאדמו"ר מסדיגורא, האדמו"ר מאלכסנדר קיבל את ספר ה"דבר מלכות" האדמו"ר מלעלוב קיבל את הספר 'דבר מלכות' על הלכות מלכים, מסע ההפצה נמשך, הרב וויליגער קיבל את ה"דבר מלכות" המבואר במאור פנים
- ↑ מול בית חיינו: כנס הקהל לחיזוק הלימוד בעניני גאולה ומשיח, טורונטו: כינוס הקהל גדול וסיום הרמב"ם