אוהל אברהם: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 823 בתים ,  6 בנובמבר 2020
שורה 6: שורה 6:
בפסוק זה [[מחלוקת|נחלקו]] ה[[אמוראים]] [[רב (אמורא)|רב]] ו[[שמואל (אמורא)|שמואל]], למה הכוונה שאברהם "נטע אשל": אחד סובר שהוא פרדס עצים; והשני סובר שזהו פונדק - אוהל{{הערה|רש"י על הפסוק}}.
בפסוק זה [[מחלוקת|נחלקו]] ה[[אמוראים]] [[רב (אמורא)|רב]] ו[[שמואל (אמורא)|שמואל]], למה הכוונה שאברהם "נטע אשל": אחד סובר שהוא פרדס עצים; והשני סובר שזהו פונדק - אוהל{{הערה|רש"י על הפסוק}}.


במדרש רבה{{הערה|נ"ד, ו'.}} מובאת מחלוקת שונה מעט מזו: לדעת [[רבי יהודה]] הכוונה ב'אשל' - פרדס, הוא שהמאכלים שאברהם הגיש באהלו, היו מהגדלים בפרדס: תאנים, ענבים ורימונים. ולדעת [[רבי נחמיה]], הכוונה באשל - פונדק היא, שאברהם האכילם בדברים העשוים בידי אדם: עיגולי דבילה{{הערה|עיגול גדול מתאנים מרוסקות.}}, ביצים ו[[יין]].
במדרש רבה{{הערה|נ"ד, ו'.}} מובאת מחלוקת זו בחידוד יותר: לדעת [[רבי יהודה]] הכוונה ב'אשל' - פרדס, הוא שהמאכלים שאברהם הגיש באהלו, היו מהגדלים בפרדס: תאנים, ענבים ורימונים. ולדעת [[רבי נחמיה]], הכוונה באשל - פונדק היא, שאברהם האכילם בדברים העשוים בידי אדם: עיגולי דבילה{{הערה|עיגול גדול מתאנים מרוסקות.}}, ביצים ו[[יין]].


בפירוש המילה '''"אשל"''' ישנם שלוש הסברים{{הערה|מדרש לקח טוב, בראשית כ"א ל"ג א'.}}:
בפירוש המילה '''"אשל"''' ישנם שלוש הסברים{{הערה|מדרש לקח טוב, בראשית כ"א ל"ג א'.}}:
שורה 12: שורה 12:
#[[רבי נחמיה]]: שאברהם היה '''שואל''' את אורחו, ומציע לו הרבה סוגי מאכל.
#[[רבי נחמיה]]: שאברהם היה '''שואל''' את אורחו, ומציע לו הרבה סוגי מאכל.
#רבנן: '''אשל''' [[ראשי תיבות]]: [[אוכל|'''א'''כילה]] '''ש'''תיה '''ל'''ויה - שלושת הדברים שהציע אברהם לאורחיו באוהלו{{הערה|כפי שרואים אצל ה[[מלאכים]] שהתארחו אצלו, שהציע להם [[מים]], [[לחם]], [[בשר]], חמאה ולבסוף לווה אותם.}}.
#רבנן: '''אשל''' [[ראשי תיבות]]: [[אוכל|'''א'''כילה]] '''ש'''תיה '''ל'''ויה - שלושת הדברים שהציע אברהם לאורחיו באוהלו{{הערה|כפי שרואים אצל ה[[מלאכים]] שהתארחו אצלו, שהציע להם [[מים]], [[לחם]], [[בשר]], חמאה ולבסוף לווה אותם.}}.
הרבי מבאר{{הערה|מאמר ד"ה ויטע אשל [[תשמ"ז]].}}, ששני הואפנים שבכל דעה, הם שני העבודות שאצל כל יהודי, [[מקיף]] ו[[פנימי]]:
*לדעה שהאשל הוא עץ, הרי הוא מקיף כמו העץ שעושה צל מלמעלה. ובדעה זו עצמה, יש פירוש שהפרדס הם פירות הגדלים  בפרדס, והרי הם [[אוכל|מאכל]] - פנימי, שחודר בגוף האדם.
*לדעה שהאשל הוא פונדק, גם בו היו שני אופנים: "אכילה ושתיה" הם פנימיים, ווה"לויה" היא מקיפית.
וכאשר פועלים גם ב[[פנימיות]] - קיום ה[[תורה]] ו[[מצוות]], וגם בעבודה מקיפית, מגלים את שה' הוא "א-ל עולם".


==פרסום אלוקות==
==פרסום אלוקות==
2,913

עריכות