כפל: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 10: | שורה 10: | ||
אדמו"ר המהר"ש מבאר{{הערה|[[תורת שמואל]] [[תרכ"ז]] לך לך יד}} שכפל הוא בחינת ה[[בינה]] שהוא בחינת [[סובב כל עלמין]], ששם אין אחיזה ויניקה ל[[חיצונים]], ובמילא זוהי בחינה של [[גאולה]]. | אדמו"ר המהר"ש מבאר{{הערה|[[תורת שמואל]] [[תרכ"ז]] לך לך יד}} שכפל הוא בחינת ה[[בינה]] שהוא בחינת [[סובב כל עלמין]], ששם אין אחיזה ויניקה ל[[חיצונים]], ובמילא זוהי בחינה של [[גאולה]]. | ||
==אות ה' הכפולה בשם הוי"ה== | |||
ב[[שם ב"ן|מילוי ב"ן]] של [[שם הוי"ה#מילוי אותיותיו|מילויי שם הוי"ה]], המילוי של האות [[ה']], הוא בה' נוספת. | |||
ומבואר ב[[תורת החסידות]]{{הערה|[[תורה אור]] [[חיי שרה]] ד"ה יגלה לן טעמי}} שבאמת [[ה' עילאה]] ו[[ה' תתאה]] שונים מאד: כי הה' היא בחינת [[אורך ורוחב (ספירת הבינה)|אורך ורוחב]] והתפשטות, ואין אורך ורוחב העליון יכול להמשך למטה. אלא, עליו להצטמצם קודם באות וא"ו של שם הוי"ה ואז יכול להמשך למטה, וממנו נוצר בחינת ה' תתאה. | |||
אך ה' תתאה זו, אינה בה [[גילוי]] כה' עילאה. אלא, מאיר בה גילוי אור קלוש ביותר{{הערה|וזהו שאנחנו אומרים ב"אסדר לסעודתא" "דאינון את בשמיה [=שהם אותיות בשם ה'] כפילא [=הה' הכפול] וקלישאה [שההכפלה והגיליו הזה הוא קלוש מאד]. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:מספרים]] | [[קטגוריה:מספרים]] |
גרסה מ־17:52, 8 בספטמבר 2020
כפל הוא שדבר מסוים חוזר על עצמו מספר פעמים, זה יכול להיות מספר, עצם, או ברכה. הכפל יכול להיות במספר פעמים, ועד לבלי גבול[1].
הקשר עם הגאולה
"כפל" שייך ומורה על ענין הגאולה, כמובא במדרש[2] "חמש אותיות נכפלו וכולן לשון גאולה. ך"ך שבו נגאל אברהם אבינו מאור כשדים, שנאמר[3]: לך לך מארצך. ם"ם בו נגאל יצחק אבינו מיד פלשתים, שנאמר[4]: לך מעמנו כי עצמת ממנו מאד. ן"ן בו נגאל יעקב אבינו מיד עשו, שנאמר[5]: הצילני נא. ף"ף בו נגאלו ישראל ממצרים, שנאמר[6]: פקד פקדתי. ץ"ץ בו עתיד הקב"ה לגאול לישראל בסוף מלכות רביעית, שנאמר[7]: איש צמח שמו ותחתיו יצמח".
וכן זה מרומז[1] גם בלשון הכתוב[8]: "כפליים לתושי'" – "תושי'" גם מלשון ישועה = גאולה, שמורה על התורה חדשה מאתי תצא הבלי גבולית שתהיה בגאולה[9].
הרבי מבאר[1] מה הקשר בין כפל לגאולה: כפל הוא ריבוי של איזה דבר פעמים מספר, פעמים רבות, ועד לבלי גבול. ולכן ענין הכפל שייך לגאולה כי אז יתגלה אור אין סוף הבלי גבול.
אדמו"ר המהר"ש מבאר[10] שכפל הוא בחינת הבינה שהוא בחינת סובב כל עלמין, ששם אין אחיזה ויניקה לחיצונים, ובמילא זוהי בחינה של גאולה.
אות ה' הכפולה בשם הוי"ה
במילוי ב"ן של מילויי שם הוי"ה, המילוי של האות ה', הוא בה' נוספת.
ומבואר בתורת החסידות[11] שבאמת ה' עילאה וה' תתאה שונים מאד: כי הה' היא בחינת אורך ורוחב והתפשטות, ואין אורך ורוחב העליון יכול להמשך למטה. אלא, עליו להצטמצם קודם באות וא"ו של שם הוי"ה ואז יכול להמשך למטה, וממנו נוצר בחינת ה' תתאה.
אך ה' תתאה זו, אינה בה גילוי כה' עילאה. אלא, מאיר בה גילוי אור קלוש ביותר{{הערה|וזהו שאנחנו אומרים ב"אסדר לסעודתא" "דאינון את בשמיה [=שהם אותיות בשם ה'] כפילא [=הה' הכפול] וקלישאה [שההכפלה והגיליו הזה הוא קלוש מאד].