בעלי התוספות: הבדלים בין גרסאות בדף
חסיד של הרבי (שיחה | תרומות) (ביטול גרסה 351526 של חסיד של הרבי (שיחה)) |
חסיד של הרבי (שיחה | תרומות) מ (חסיד של הרבי העביר את הדף משתמש:חסיד של הרבי/בעלי התוספות לשם בעלי התוספות בלי להשאיר הפניה: גמר עבודה, טפו טפו טפו) |
(אין הבדלים)
|
גרסה מ־16:07, 30 ביוני 2020
בעלי התוספות זהו כינוי לקבוצת תלמידי חכמים מתקופת הראשונים. בעלי התוספות מוכרים כיום בעיקר בעקבות פירושם על הגמרא.
שיטתם
שיטת התוספות היא שיטה עיונית ופלפולית שלא כשיטתו של רש"י, שיטתו של רש"י היא להתמקד אך ורק בנושא הסוגיה הנלמדת ולא לערבב בה נושאים אחרים, אך שיטתו של תוספות היא שיטה עיונית ופלפולית, דבר שניתן לראות ביתר שאת בפירושם על הגמרא, ששם הם מקשים מגמרות אחרות ומתרצים מגמרות וממקורות שונים אחרים.
פירושם על הגמרא
כיום בכל גמרא מצויה מצוי פירוש התוספות לצד פירוש רש"י, פירוש התוספות מצוי בצד החיצוני של עמוד הגמרא, בעוד פירוש רש"י מצוי בצד הפנימי של העמוד.
בפועל בעלי התוספות כלל לא כתבו את חידושיהם בגמרא כדי לפרש אותה. פירושם על הגמרא נבע בעקבות דרך לימודם הייחודית, דרך לימודם היה כדרך הלימוד של האמוראים בישיבות נערדעא וסורא. לדרך לימוד זו יש שני מאפיינים עיקריים: המאפיין הראשון היה שיעורים כלליים של ראש הישיבה שבה משתתפים קבוצות קבוצות כל קבוצה עם הרב שלו, והמאפיין השני היה לימוד החברותות שבהם הם חזרו על השיעורים בדרך עיונית ופלפולית[1].
בסוף כל שיעור היו התלמידים כותבים מעין סיכום מהשיעור ואת מהלך הדברים והסוגיות של ראש הישיבה, וכך גם במהלך לימוד החברותות בבית המדרש, בבית המדרש היו התלמידים מתפלפלים ביניהם, מקשים קושיות ומתרצים תירוצים ואת כל מהלת הסוגיות היו רושמים לפניהם.
עיקר לימודם היה על פי פירושי הגמרא שנכתבו לפניהם, כדוגמת פירוש רש"י (לכן יש הרבה קושיות של בעלי התוספות עליו), וכך כל פעם שהם גמרו סוגיה הם כתבו עוד סיכום של מהלך הסוגיות והפלפולים שהם התדיינו ביניהם, וכך נוצר פירוש התוספות.
פירוש התוספות מלכתחילה לא היה פירוש על הגמרא כנ"ל, אלא היה סיכום הדיונים והשיעורים של התלמידים, זה היה השלב הראשון שבו נכתבו פירושי התוספות.
הפצת פירושם
לפני בערך כשלוש-מאות שנה כשהחלו לערות את התלמוד במהדורת ש"ס וילנא מצאו חלק נכבד מסיכומי השיעורים והדיונים של בעלי התוספות בכתבי יד, כאשר מצא זאת אחד מעורכי התלמוד הוא צירף את סיכומיהם לגמרא במחשבה שדבר זה יטיב עם לומדי הגמרא. ומאז עוד ועוד מהדורות של התלמוד הוסיפו את פירוש התוספות למהדורות שלהם. וכך נפוץ פירוש התוספות בכל מהדורות התלמוד.
מהדורות
מכיון שהיו הרבה מבעלי התוספות שכתבו לעצמם סיכומים ממהלך הדיונים בבית המדרש יש היום הרבה מאוד מהדורות של התוספות, את פירוש התוספות שאתו לומדים היום כתבו בעיקר רבינו פרץ, רבי יהודה מפריז, המהר"ם מרוטנבורג, ועוד..
בין פירושי התוספות שמצויים בידינו חוץ מאלה שנוספו לגמרא ניתן למנות את תוספות רבנו בחיי, תוספות שאנץ, תוספות ר"י הזקן ועוד..
מבעלי התוספות
(רשימה חלקית)