רחל אמנו: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:רחל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור של קבר רחל]] | [[קובץ:רחל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור של קבר רחל]] | ||
'''רחל''' | '''רחל אמנו''' היא רעייתו של [[יעקב אבינו]] ואמם של [[יוסף]] ובנימין, אחת מארבעת האמהות. | ||
==בחסידות== | ==בחסידות== | ||
רחל הוא כינויה של ספירת המלכות. כינוי זה בא לבטא גם את יניקת החיצונים שיש בחיצוניות ובהסתר בזמן | רחל הוא כינויה של ספירת המלכות. כינוי זה בא לבטא גם את יניקת החיצונים שיש בחיצוניות ובהסתר בזמן ה[[גלות]] כמו שכתוב "רחל לפני גוזזה נאלמה". | ||
בחינתה של רחל בימות החול בשעת | בחינתה של רחל בימות החול בשעת ה[[תפילה]] היא מ[[ספירת התפארת]] ולמטה של [[זעיר אנפין]], ובימות החול היא שורה ב[[בי"ע]] בבחינת ראש לשועלים להעלות ניצוצין. | ||
ב[[שבת]] עולה ספירת הרחל עד ראש זעיר אנפין ומקבלת ב[[קידוש]] את בחינת [[עינים]] כמו לאה. | |||
==תפילתה על הגאולה== | ==תפילתה על הגאולה== | ||
במדרש מתואר כיצד תפילתה של רחל מעוררת את גאולת עם ישראל: | במדרש מתואר כיצד תפילתה של רחל מעוררת את [[גאולה|גאולת]] עם ישראל: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן= | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן= | ||
בשעה שבקש הקב"ה להחריב את בית המקדש... היה הקב"ה בוכה ואומר אוי לי מה עשיתי, השריתי שכינתי למטה בשביל ישראל, ועכשיו שחטאו חזרתי למקומי הראשון, חס ושלום שהייתי שחוק לגוים ולעג לבריות... אמר הקב"ה | בשעה שבקש הקב"ה להחריב את [[בית המקדש]]... היה [[הקב"ה]] בוכה ואומר אוי לי מה עשיתי, השריתי [[שכינה|שכינתי]] למטה בשביל ישראל, ועכשיו שחטאו חזרתי למקומי הראשון, חס ושלום שהייתי שחוק לגוים ולעג לבריות... אמר הקב"ה ל[[ירמיה]] אני דומה היום לאדם שהיה לו בן יחידי, ועשה לו [[חופה]] ומת בתוך חופתו, ואין לך כאב לא עלי ולא על בני, לך וקרא ל[[אברהם אבינו|אברהם]] ל[[יצחק אבינו|יצחק]] ול[[יעקב אבינו|יעקב]] ו[[משה רבינו|משה]] מקבריהם שהם יודעים לבכות... באותה שעה קפצה רחל אמנו לפני הקב"ה ואמרה: רבונו של עולם גלוי לפניך שיעקב עבדך אהבני אהבה יתירה, ועבד בשבילי לאבא שבע שנים, וכשהשלימו אותן שבע שנים, והגיע זמן [[נישואין|נשואי]] לבעלי, יעץ אבי להחליפני לבעלי בשביל אחותי, והוקשה עלי הדבר עד מאד, כי נודעה לי העצה, והודעתי לבעלי ומסרתי לו סימן שיכיר ביני ובין אחותי, כדי שלא יוכל אבי להחליפני, ולאחר כן נחמתי בעצמי וסבלתי את תאותי, ורחמתי על אחותי שלא תצא לחרפה, ולערב חלפו אחותי לבעלי בשבילי, ומסרתי לאחותי כל הסימנין שמסרתי לבעלי, כדי שיהא סבור שהיא רחל, ולא עוד אלא שנכנסתי תחת המטה שהיה שוכב עם אחותי והיה מדבר עמה והיא שותקת, ואני משיבתו על כל דבר ודבר, כדי שלא יכיר לקול אחותי, וגמלתי חסד עמה, ולא קנאתי בה, ולא הוצאתיה לחרפה, ומה אני שאני בשר ודם עפר ואפר לא קנאתי לצרה שלי ולא הוצאתיה לבושה ולחרפה, ואתה מלך חי וקיים רחמן, מפני מה קנאת לע"ז שאין בה ממש והגלית בני, ונהרגו בחרב, ועשו אויבים בם כרצונם, מיד נתגללו רחמיו של הקב"ה ואמר בשבילך רחל אני מחזיר את ישראל למקומן.|מקור=איכה רבה (בובר) פתיחתא כד}} | ||
|מקור=איכה רבה (בובר) פתיחתא כד}} | |||
==לקריאה נוספת== | |||
* למה נקברה רחל על אם הדרך? לקוטי שיחות חלק ל' עמוד 236, שיחה א' לפרשת ויחי | |||
{{קצרמר|אישים}} | |||
[[קטגוריה:האבות]] | |||
[[קטגוריה:האבות]][[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]] | [[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]] | ||
[[קטגוריה:חסידות]] | [[קטגוריה:חסידות]] |
גרסה מ־22:33, 18 ביוני 2020
רחל אמנו היא רעייתו של יעקב אבינו ואמם של יוסף ובנימין, אחת מארבעת האמהות.
בחסידות
רחל הוא כינויה של ספירת המלכות. כינוי זה בא לבטא גם את יניקת החיצונים שיש בחיצוניות ובהסתר בזמן הגלות כמו שכתוב "רחל לפני גוזזה נאלמה".
בחינתה של רחל בימות החול בשעת התפילה היא מספירת התפארת ולמטה של זעיר אנפין, ובימות החול היא שורה בבי"ע בבחינת ראש לשועלים להעלות ניצוצין.
בשבת עולה ספירת הרחל עד ראש זעיר אנפין ומקבלת בקידוש את בחינת עינים כמו לאה.
תפילתה על הגאולה
במדרש מתואר כיצד תפילתה של רחל מעוררת את גאולת עם ישראל:
בשעה שבקש הקב"ה להחריב את בית המקדש... היה הקב"ה בוכה ואומר אוי לי מה עשיתי, השריתי שכינתי למטה בשביל ישראל, ועכשיו שחטאו חזרתי למקומי הראשון, חס ושלום שהייתי שחוק לגוים ולעג לבריות... אמר הקב"ה לירמיה אני דומה היום לאדם שהיה לו בן יחידי, ועשה לו חופה ומת בתוך חופתו, ואין לך כאב לא עלי ולא על בני, לך וקרא לאברהם ליצחק וליעקב ומשה מקבריהם שהם יודעים לבכות... באותה שעה קפצה רחל אמנו לפני הקב"ה ואמרה: רבונו של עולם גלוי לפניך שיעקב עבדך אהבני אהבה יתירה, ועבד בשבילי לאבא שבע שנים, וכשהשלימו אותן שבע שנים, והגיע זמן נשואי לבעלי, יעץ אבי להחליפני לבעלי בשביל אחותי, והוקשה עלי הדבר עד מאד, כי נודעה לי העצה, והודעתי לבעלי ומסרתי לו סימן שיכיר ביני ובין אחותי, כדי שלא יוכל אבי להחליפני, ולאחר כן נחמתי בעצמי וסבלתי את תאותי, ורחמתי על אחותי שלא תצא לחרפה, ולערב חלפו אחותי לבעלי בשבילי, ומסרתי לאחותי כל הסימנין שמסרתי לבעלי, כדי שיהא סבור שהיא רחל, ולא עוד אלא שנכנסתי תחת המטה שהיה שוכב עם אחותי והיה מדבר עמה והיא שותקת, ואני משיבתו על כל דבר ודבר, כדי שלא יכיר לקול אחותי, וגמלתי חסד עמה, ולא קנאתי בה, ולא הוצאתיה לחרפה, ומה אני שאני בשר ודם עפר ואפר לא קנאתי לצרה שלי ולא הוצאתיה לבושה ולחרפה, ואתה מלך חי וקיים רחמן, מפני מה קנאת לע"ז שאין בה ממש והגלית בני, ונהרגו בחרב, ועשו אויבים בם כרצונם, מיד נתגללו רחמיו של הקב"ה ואמר בשבילך רחל אני מחזיר את ישראל למקומן.
— איכה רבה (בובר) פתיחתא כד
לקריאה נוספת
- למה נקברה רחל על אם הדרך? לקוטי שיחות חלק ל' עמוד 236, שיחה א' לפרשת ויחי