סביבון: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 45: שורה 45:
*'''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/596856 הסביבון: הוראות משחק, וגם המסר בן אלפי השנים]''' {{בית חבד}} אתר בית חב"ד
*'''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/596856 הסביבון: הוראות משחק, וגם המסר בן אלפי השנים]''' {{בית חבד}} אתר בית חב"ד
* הרב יצחק טעסלער, '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=13594&st=&pgnum=50&hilite= ה'דריידל' (סביבון) בחנוכה: מקורותיה, טעמיה ומנהגיה]''', מתוך: אור ישראל  - קובץ לענייני הלכה ומנהג, כרך יד<ref>הוצאת מאנסי ניו יארק, טבת תשנ"ט.</ref> (שנה ד גליון ב), עמ' נ-ס
* הרב יצחק טעסלער, '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=13594&st=&pgnum=50&hilite= ה'דריידל' (סביבון) בחנוכה: מקורותיה, טעמיה ומנהגיה]''', מתוך: אור ישראל  - קובץ לענייני הלכה ומנהג, כרך יד<ref>הוצאת מאנסי ניו יארק, טבת תשנ"ט.</ref> (שנה ד גליון ב), עמ' נ-ס
* הרב ישראל תנחום דרדק, '''אור ישראל''', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=50452&st=&pgnum=44&hilite= מהד' תשס"ח, פ"א סעיף כד, עמ' כד]-כו
* הרב ישראל תנחום דרדק, '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=50452&st=&pgnum=44&hilite= דיני ומנהגי חנוכה]''', קובץ אור ישראל מהדורת תשס"ח, פרק א' סעיף כ"ד עמוד כד ואילך
 


{{חנוכה}}
{{חנוכה}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:חנוכה]]
[[קטגוריה:חנוכה]]

גרסה מ־23:41, 17 בדצמבר 2016

הסביבון בחזית הכניסה למוזיאון הילדים היהודי בקראון הייטס

הסביבון (מכונה באידיש: דריידל[1]) הינו צעצוע בעל ארבע דפנות וידית, המסתובב על צירו. ילדי ישראל נוהגים לשחק בסביבון בחג החנוכה[2] זכר למשחקים של ילדי ישראל בזמן גזירות היוונים, כאשר העמידו פנים כביכול הם התאספו על מנת לשחק ולא לצורך לימוד תורה משותף.

משחק הסביבון

הסביבון המסורתי הינו בצורת קובייה עם חוד מצידה התחתון, ובצד העליון יש מקל קצר. על כל אחת מארבעת צדדיה של הקוביה, מסומנת (מגולפת, חרוטה או צבועה) אחת מהאותיות נ-ג-ה-ש.

לאותיות שעל הסביבון ישנם משמעויות מקבילות[3], האחת מתייחסת לניסי חג החנוכה (נס גדול היה שם) והאחת מתייחסת למשחק, כאשר לכל אות יש משמעות אחרת[4].

ילדי ישראל נהגו לשחק בסביבון על דמי החנוכה שקיבלו, כשכל ילד מסובב בתורו את הסביבון, וכאשר הסביבון נופל - ממשיכים במשחק לפי האות העליונה:

  • נ = נִישט = לא (לא זכייה ולא הפסד, דילוג על התור)
  • ג = גאנץ/גוּט = מלא/טוב (זכייה בכל הסכום)
  • ה = האלבּ = חצי (זכייה במחצית הסכום)
  • ש = שטעל איין[5] = להעמיד, להוסיף אחד (המשתתף מוסיף מטבע לקופה)

ההחלפה של האות ש' באות פ', נעשתה על ידי בתחילת המאה העשרים כאשר רבים מבני ישראל חזרו להתיישב בארץ הקודש, מתוך כוונה להצביע על כך שהנס אירע כאן, בארץ ישראל[6].

במשך השנים הפך הסביבון לאחד הסמלים המזוהים ביותר עם חג החנוכה ועם ערכי היהדות, ובמקומות רבים נוהגים למלא קרטון בצורת סביבון בממתקים ולחלק לילדים[7], וייצרנים שונים מפיקים משחקי סביבון בגדלים וצבעים שונים, כשרבים מהם כלל לא מתאימים עם מטרתו המקורית של משחק הסביבון היות והם מיוצרים בלי פאות, ועל חלקם גם אין אותיות.

בחזית מוזיאון הילדים היהודי בקראון הייטס, מוצב סביבון ענק בגובה שתי קומות אדם.

משמעות המשחק

גדולי החסידות[8] הצביעו על כך שערך הגימטריא של האותיות נגה"ש הינו 358, כערך המילה משיח, וחסידים הוסיפו על כך שערך הגימטריא של נגה"פ הוא 'מנחם'.

הרבי מציין שישנו קשר בין הניסים של חג הפסח והניסים של חג החנוכה, היות ובשניהם נהוג במסורת ישראל לכנות 'נס גדול': בפסח מכונה שבת הגדול על שם הניסים שהובילו למכת בכורות, ועל הסביבון מצויינות האותיות המסמלות את ה'נס גדול (היה שם)'[9].

הרבי אף מקשר את האותיות המצויינות על הסביבון לפסוק בפרשת ויגש הנקראת בחג החנוכה: "ואת יהודה שלח אל יוסף להורות לפניו גשנה", שתיבה זו היא אותם אותיות של "נגהש", ומציין לספר 'בני יששכר' שם מובאים רמזים נוספים לאותיות הסביבון[10].

אמרה נפוצה מבארת, שכפי שהסביבון מסתובב ונופל ושוב קם, כך גם בני ישראל בזמן הגלות מסתובב ממדינה למדינה ונופל ומושפל, אך בכל פעם קם מחדש.

בכמה מקומות מובא[11], שבפורים ההתעוררות היתה מצד בני ישראל שעמדו במסירות נפש שנה שלימה, ולכן משחקים ברעשן שמסובבים אותו מלמטה, ולעומת זאת בחנוכה ההתעוררות היתה מצד הקב"ה, ולכן משחקים בסביבון שמסובבים אותו מלמעלה. ובספר 'נחלת יעקב' הוסיף, שזהו הטעם שבפורים שעיקר הפעולה היתה רוחנית מסובבים את הרעשן 'באוויר', לעומת חנוכה שעיקר הנס היה על ידי המלחמה הגשמית, ולכן מסובבים את הסביבות על הרצפה או על השולחן דווקא.

בספר 'נחלת יעקב' מובא, שכאשר משחקים בסביבון שנראה כמו מגדל, זהו זמן מסוגל לבקש על קיום היעוד 'מגדיל ישועות מלכו', ועל ביאת מלך המשיח.


אצל הרבי

באחת מהשנים הראשונות לנשיאות, שיחקו ילדים בסביבון על יד חדרו של הרבי{{הערה|שלום ישראל חודוקוב ואבא פיקרסקי, וכשהרבי נכנס וראה את הילדים משחקים הוציא מכיסו מטבע של עשרה סנט והשליך אותו על הרצפה, והורה לילדים לסובב את הסביבון, וכשנפל על האות ה', שאל הרבי מה עושים בכזה מקרה, והילדים השיבו שמחלקים ביניהם והרבי נכנס לחדרו.

בעת ביקורו של הרבי בפריז בשנת תש"ז, העניק לבת הקטנה של משפחת בוטמאן סביבון גדול[12].

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. שמו העברי של הסביבון נהגה בסביבות שנת תרנ"ז. לפני שהתקבל שמו בפי כל, הוא כונה גם בשמות אחרים, כגון "כִּרְכָּר", "חזרזר", ו"מגדל עוז".
  2. המנהג נזכר בהתוועדויות תשמ"ב חלק ב' עמוד 545.
  3. באגרות קודש חלק ט' עמוד סו כותב הרבי שאין לערבב בין הפירוש בנגה"ש המובא בספרי גדולי ישראל דדורות הקודמים עם הראשי תיבות דאידיש ואנגלית.
  4. רבי נחמן מברסלב מוסיף ראשי תיבות נוספים: "נבדל", "גלגל", "היולי", "שפל".
  5. כאשר משחקים 2 ילדים, ישנם המשחקים בצורה שהאות ש' מסמלת הפסד לצד השני(שְלעכט=רע).
  6. החלפת האות ש' בפ' מוזכרת בכמה מקומות בספרים והחוברות שנדפסו עם חותמת קה"ת, והיו למראה עיני הרבי. ראו לדוגמא שיחות לנוער חלק ז' עמוד 1110.
  7. ב'הרבנית' עמוד 74 נדפסה עדותה של הגברת הגר, המספרת שהרבנית חיה מושקא הביאה לבנה בן השש סביבון מלא במטבעות שוקולד, ולאחר מכן אף שיחה עמו בסביבון.
  8. האדמו"ר מאלכסנדר, רבי רפאל מברשיד, ועוד.
  9. לקוטי שיחות חלק י"ב עמוד 33. התבאר בהתוועדויות תשמ"ח חלק ב' עמוד 512.
  10. התוועדויות תשמ"ז חלק ב' עמוד 185.
  11. טעמי המנהגים הוצאת אשכול עמוד שסח: "היות וחנוכה לא היתה התעוררות מלמטה, רק מלעילא, כי לא עשו תשובה כהוגן, רק ה' יתברך ברחמיו, לכן משחקין בסביבון ואוחזין אותו מלמעלה". ראו גם במאמרים שצויינו ב'פרדס חב"ד' גליון 7 עמוד 94.
  12. ימי מלך ח"ג ע' 986.
  13. הוצאת מאנסי ניו יארק, טבת תשנ"ט.