עוזיאל מייזליש: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "מתנגדים " ב־"מתנגדים ") |
מ (החלפת טקסט – "היצר הרע " ב־"היצר הרע ") |
||
שורה 32: | שורה 32: | ||
== מאמרותיו == | == מאמרותיו == | ||
לאדם צריך חמימות רב בתורת השם וב[[יראת שמים|יראתו]] ותשוקה וחשק גדול, ולהיפך בעבירות, כי היצר הרע בוער באדם באהבה, על כן צריך להתגבר על [[יצר הרע|יצרו]] ולצנן עצמו מחמת יראה ובושה ממנו יתברך.{{הערת שוליים|מתוך ספרו על הפסוק בבראשית לא, מ. "הייתי ביום אכלני חורב וקרח בלילה".}} | לאדם צריך חמימות רב בתורת השם וב[[יראת שמים|יראתו]] ותשוקה וחשק גדול, ולהיפך בעבירות, כי [[היצר הרע]] בוער באדם באהבה, על כן צריך להתגבר על [[יצר הרע|יצרו]] ולצנן עצמו מחמת יראה ובושה ממנו יתברך.{{הערת שוליים|מתוך ספרו על הפסוק בבראשית לא, מ. "הייתי ביום אכלני חורב וקרח בלילה".}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:תלמידי הבעל שם טוב]] | [[קטגוריה:תלמידי הבעל שם טוב]] | ||
[[קטגוריה:תלמידי המגיד ממזריטש]] | [[קטגוריה:תלמידי המגיד ממזריטש]] |
גרסה מ־07:19, 22 בספטמבר 2016
רבי עוזיאל מייזליש היה מחשובי תלמידי הבעל שם טוב[1], ולאחר הסתלקותו הסתופף בצל המגיד ממזריטש, ועל פי פקודתו חיבר את הספר "תפארת עוזיאל".
תולדות
נולד בשנת ה'תק"ד לאביו ר' צבי הירש, רבה של סמיטיטש, ולאמו מ' דרעזיל. כבר בצעירותו נודע בכשרונותיו הגאוניים.
בגיל צעיר מאד נשא את בת ר' שלמה מזעליחאוו, לאחר מכן החל להתקרב לדרך הבעל שם טוב, אלא שהי' זה בסתר[2].
לאחר הסתלקות הבעש"ט קיבל על-עצמו את מרותו של המגיד ממזריטש, ויחד עם זאת החשיב עצמו גם כתלמיד לר' מנחם מנדל מפרימשלן, ר' אברהם מפדלוסק ור' נחמן מקוסוב.
במהלך תקופה זו התמנה לרבה של אוסטרובצה, אלא שכאשר נודע לראשי הקהילה המתנגדים על היותו חסיד הם הדיחוהו מתפקיד הרבנות, הוא עקר לריטשוואל ולאחר מכן התיישב בנישטאט ('עיר חדש').
בקרב תלמידי המגיד זכה להערכה רבה, הוא היה קשור בקשר קרוב לר' חיים חייקל מאמדור, ר' יחיאל מיכל מזלטשוב, האחים ר' פנחס הורביץ מפרנקפורט ור' שמואל שמעלקא מניקלשבורג, והאחים ר' זושא מאניפולי ור' אלימלך מליז'נסק. הם כינוהו עבד השם, כשעבד נוטריקון עוזיאל בן דרעזיל.
תלמידים רבים הסתופפו בצילו.
נפטר בעיר חדש, בחצי ימיו בכ"ח כסליו תקמ"ו.
תלמידיו
- רבי פישל מסטריקוב.
- רבי אהרן מזעליחוב שנתסלק בדמי ימיו, ורבו הספידו.
ספריו
- תפארת עוזיאל - ח"א: על התורה. ח"ב: על נ"ך, חגים וגמרא.
- כרם שלמה.
- תפארת הצבי - דרשות וחידושים.
מאמרותיו
לאדם צריך חמימות רב בתורת השם וביראתו ותשוקה וחשק גדול, ולהיפך בעבירות, כי היצר הרע בוער באדם באהבה, על כן צריך להתגבר על יצרו ולצנן עצמו מחמת יראה ובושה ממנו יתברך.[3]