מסכת קידושין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:1 21-1-.jpg|left|thumb|250px|[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין|לקט מספרי רבותינו על קידושין]]]]
[[תמונה:1 21-1-.jpg|left|thumb|250px|[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין|לקט מספרי רבותינו על קידושין]]]]
ב'''[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=2&format=pdf מסכת קדושין]''' שבסדר נשים, יש 4 פרקים, ו81 דפים.
ב'''[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=2&format=pdf מסכת קדושין]''' שבסדר נשים, יש 4 פרקים, ו81 דפים.


המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין.
המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין.  
 
קידושין הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.
== יסודות בהבנת המסכת ==


קידושין הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.
== ביאורי אדמו"ר הצמח צדק ==


=== קידושי ספק ===
=== קידושי ספק ===
שורה 24: שורה 22:
יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.
יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.


=== ביאורי הרבי ===
== ביאורי הרבי ==
*'''יז א.''' אף כל שישנן בכלל ברכה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&hilite=3c06342c-e2e7-4f73-ac8d-43e1185b52d8&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=103 לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 87 (עמ' 103)]
*'''יז א.''' אף כל שישנן בכלל ברכה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&hilite=3c06342c-e2e7-4f73-ac8d-43e1185b52d8&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=103 לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 87 (עמ' 103)]


שורה 51: שורה 49:
*'''ירושלמי. פ"א ה"ז.''' חיוב האב למול את בנו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חי"א עמ' 42 (עמ' 50)]
*'''ירושלמי. פ"א ה"ז.''' חיוב האב למול את בנו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חי"א עמ' 42 (עמ' 50)]


== לקריאה נוספת ==
=== ביאורים נוספים מאדמו"ר הצמח צדק ===


*[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין]]
ביאורי [[אדמו"ר הצמח צדק]] בספרו, הינם על [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&hilite=2f212835-3822-4ae9-9985-7a5a288a8524&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=265 פרק ראשון], ו[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&hilite=2f212835-3822-4ae9-9985-7a5a288a8524&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=265 פרק שני].


=== ביאורי אדמו"ר הצמח צדק ===
== ראו עוד ==


ביאורי [[אדמו"ר הצמח צדק]] בספרו, הינם על [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&hilite=2f212835-3822-4ae9-9985-7a5a288a8524&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=265 פרק ראשון], ו[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&hilite=2f212835-3822-4ae9-9985-7a5a288a8524&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=265 פרק שני].
*[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין]]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{שס}}
{{שס}}
[[קטגוריה:ש"ס]]
[[קטגוריה:ש"ס]]

גרסה מ־08:47, 24 באפריל 2011

לקט מספרי רבותינו על קידושין

במסכת קדושין שבסדר נשים, יש 4 פרקים, ו81 דפים.

המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין. קידושין הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.

ביאורי אדמו"ר הצמח צדק

קידושי ספק

כאשר אדם מקדש חמש נשים, באופן שאומר - אחת מכם תהיה מקודשת לי, הרי כולם ספק מקודשות מכיון שאין ידוע איזה מהם קידש.

בדין זה אפשר ללמוד שני אופנים:

א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל.

ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.[1]

מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא?

אם כי אדמו"ר הצמח צדק[2] מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.[3]

יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.

ביאורי הרבי

ביאורים נוספים מאדמו"ר הצמח צדק

ביאורי אדמו"ר הצמח צדק בספרו, הינם על פרק ראשון, ופרק שני.

ראו עוד

הערות שוליים

  1. כן מוכיח הצ"צ מדברי הריטב"א והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי שמעון יהודה שקאפ זצ"ל.
  2. צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170
  3. מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?