ארון הברית: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}") |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:הארון.jpg|שמאל|ממוזער|250px]] | [[קובץ:הארון.jpg|שמאל|ממוזער|250px]] | ||
'''ארון''', הוא שם ל'''ארון הברית''', בו היו מונחים שברי שני לוחות הברית שקיבלנו בהר סיני, הלוחות השניים, | '''ארון''', הוא שם ל'''ארון הברית''', בו היו מונחים שברי שני [[לוחות הברית]] שקיבלנו בהר סיני, הלוחות השניים, ו[[ספר תורה]] קטן. ארון העדות - לארון העדות כינויים נוספים והם: ארון ה'{{הערה|1=יהושע ג'.}}, ארון הברית{{הערה|1=יהושע ג.}}, וארון האלוקים{{הערה|1=שמואל-א ד.}}. | ||
ברמב"ם{{הערה|1=פ"ד ה"א.}} כתוב: אבן הייתה ב[[קדש הקדשים]] במערבו שעליה היה הארון מונח. ולפניו צנצנת המן | ברמב"ם{{הערה|1=פ"ד ה"א.}} כתוב: אבן הייתה ב[[קדש הקדשים]] במערבו שעליה היה הארון מונח. ולפניו [[צנצנת המן]] ו[[מטה אהרן]]. ובעת שבנה [[שלמה]] את הבית וידע שסופו ליחרב בנה בו מקום לגנוז בו הארון למטה במטמוניות עמוקות ועקלקלות, ו[[יאשיהו המלך]] צוה וגנזו במקום שבנה שלמה. | ||
== מצורת הבית == | == מצורת הבית == | ||
מקשה הרבי{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=86 חידושים וביאורים על הרמב"ם]}} מה ל[[רמב"ם]] לפרט את מקום הארון בפרק הרביעי ששם מפרט את צורת הבית, ולא בפרקים ב' וג', שבם ביאר את כלי המקדש? | מקשה [[רבי מנחם מענדל שניאורסון (כ"ק אדמו"ר שליט"א)|הרבי]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=86 חידושים וביאורים על הרמב"ם]}} מה ל[[רמב"ם]] לפרט את מקום הארון בפרק הרביעי ששם מפרט את צורת הבית, ולא בפרקים ב' וג', שבם ביאר את כלי המקדש? | ||
מסביר הרבי: [[הרמב"ם]] כותב{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=10 הלכות בית הבחירה להרמב"ם פ"א ה"ה.]}}. | מסביר הרבי: [[הרמב"ם]] כותב{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=10 הלכות בית הבחירה להרמב"ם פ"א ה"ה.]}}. | ||
אלו הן הדברים שהן עיקר בבנין הבית, עושין בו קדש וקדש הקדשים. ואחר כך כותב את כלי המקדש. | אלו הן הדברים שהן עיקר בבנין הבית, עושין בו קדש וקדש הקדשים. ואחר כך כותב את כלי המקדש. | ||
נמצא שהקודש ו[[קדש הקדשים]] הם מעיקר המקדש, והם עושים את המקדש להיותו מקדש, ובכלל זה הארון, מפני שמה שהארון עומד ב[[קדש הקדשים]] הוא - לדעת [[הרמב"ם]] -פרט בצורת הבית; כלומר, הארון אינו רק כלי שמצוי בקדש הקדשים, וכדוגמת כלי המקדש האחרים המצויים בהיכל וכו', כי אם הוא חלק מ[[קדש הקדשים]] (בנין) עצמו, כיון שהארון עושה את [[בית המקדש]] לבית לה', כמו שכתוב ונועדתי לך שם. | נמצא שהקודש ו[[קדש הקדשים]] הם מעיקר המקדש, והם עושים את המקדש להיותו מקדש, ובכלל זה הארון, מפני שמה שהארון עומד ב[[קדש הקדשים]] הוא - לדעת [[הרמב"ם]] - פרט בצורת הבית; כלומר, הארון אינו רק כלי שמצוי בקדש הקדשים, וכדוגמת כלי המקדש האחרים המצויים בהיכל וכו', כי אם הוא חלק מ[[קדש הקדשים]] (בנין) עצמו, כיון שהארון עושה את [[בית המקדש]] לבית לה', כמו שכתוב ונועדתי לך שם. | ||
מתעוררת תמיהה גדולה: לפי זה | מתעוררת תמיהה גדולה: לפי זה | ||
שורה 30: | שורה 30: | ||
במדרשים{{הערה|1= ספר הפרשיות, חלק ד', עמוד קנ"ט.}}. כתוב שמשקל הארון עם הכפורת הלוחות ושיברי הלוחות, שקלו יותר משמונת-אלפים וחמש-מאות קילוגרם.!! | במדרשים{{הערה|1= ספר הפרשיות, חלק ד', עמוד קנ"ט.}}. כתוב שמשקל הארון עם הכפורת הלוחות ושיברי הלוחות, שקלו יותר משמונת-אלפים וחמש-מאות קילוגרם.!! | ||
לכן בדרך נס הארון [[נישואין|נשא]] את הלויים שסחבו אותו. | לכן בדרך [[נס]] הארון [[נישואין|נשא]] את הלויים שסחבו אותו. | ||
== הכפורת והכרובים == | == הכפורת והכרובים == | ||
שורה 40: | שורה 40: | ||
== מיקום הארון ותכולתו == | == מיקום הארון ותכולתו == | ||
לא ברור אם ארון העדות עמד במרחק שווה מדפנות קודש הקודשים, דהיינו, במרכז קודש הקודשים. על פי | לא ברור אם ארון העדות עמד במרחק שווה מדפנות קודש הקודשים, דהיינו, במרכז קודש הקודשים. על פי הרמב"ם הוא עמד במערב קודש הקודשים. | ||
אם הייתה העמדה סימטרית במרכז , ומאחר שכתוב שבדי הארון בלטו מהפרוכת החוצה, הצד הנגדי המערבי הבדים כביכול 'נכנסו 'לתוך הקיר המערבי. ובכל מקרה אם הארון הועמד במערב בצורה לא סימטרית , אין סיבה כי בדי הארון יבלטו מזרחה אל מעבר למישור הפרוכת. | אם הייתה העמדה סימטרית במרכז, ומאחר שכתוב שבדי הארון בלטו מהפרוכת החוצה, הצד הנגדי המערבי הבדים כביכול 'נכנסו' לתוך הקיר המערבי. ובכל מקרה אם הארון הועמד במערב בצורה לא סימטרית, אין סיבה כי בדי הארון יבלטו מזרחה אל מעבר למישור הפרוכת. | ||
אורכו של הארון הועמד לרוחבו של המשכן. | אורכו של הארון הועמד לרוחבו של המשכן. | ||
ישנו מחלוקת תנאים, מה עוד היה בארון. מכיון שכתוב "אין בארון רק שני לוחות האבנים", ואין ריבוי אחר ריבוי אלא למעט, מובן שהיה עוד משהו בארון. לרבי מאיר, היה בארון הברית גם את ספר התורה שכתב משה, ולדעת רבי יהודה בתוך הארון - הונחו שברי הלוחות{{הערה|1=[[בבא בתרא]] י"ד א.}}, ומעליהם הונחו לוחות הברית שניתנו למשה בסיני{{הערה|1=מלכים-א, ח'}}. | ישנו מחלוקת תנאים, מה עוד היה בארון. מכיון שכתוב "אין בארון רק [[לוחות הברית|שני לוחות האבנים]]", ואין ריבוי אחר ריבוי אלא למעט, מובן שהיה עוד משהו בארון. לרבי מאיר, היה בארון הברית גם את ספר התורה שכתב משה, ולדעת רבי יהודה בתוך הארון - הונחו שברי הלוחות{{הערה|1=[[בבא בתרא]] י"ד א.}}, ומעליהם הונחו לוחות הברית שניתנו למשה בסיני{{הערה|1=מלכים-א, ח'}}. | ||
== דעת רבי מאיר: הלוחות, וספר התורה == | == דעת רבי מאיר: הלוחות, וספר התורה == | ||
שורה 57: | שורה 57: | ||
== דעת רבי יהודה: הלוחות, שברי הלוחות, ועמודים == | == דעת רבי יהודה: הלוחות, שברי הלוחות, ועמודים == | ||
לדעת ר' יהודה, אמות המקדש היו בשיעור של חמשה טפחים, וממילא היה הארון באורך של 12.5 טפחים, ומכיון שהלוחות תפסו 12 טפחים, ודפנות הארון כל אחת אצבע ויחדיו חצי טפח, נמצא שנתמלא חללו של הארון, לאורכו. לרחבו של הארון - שהיה לדעת רבי יהודה 7.5 טפחים, תפסו הלוחות 6 טפחים, חצי טפח היה לכות הארון עצמם, טפח נוסף שימש לשני עמודים מיוחדים שהיו בתוך הארון, כנאמר בפסוק: אפריון עשה לו המלך שלמה מעצי הלבנון, עמודיו עשה כסף רפידתו זהב כו'. | לדעת ר' יהודה, אמות המקדש היו בשיעור של חמשה טפחים, וממילא היה הארון באורך של 12.5 טפחים, ומכיון שהלוחות תפסו 12 טפחים, ודפנות הארון כל אחת אצבע ויחדיו חצי טפח, נמצא שנתמלא חללו של הארון, לאורכו. לרחבו של הארון - שהיה לדעת רבי יהודה 7.5 טפחים, תפסו הלוחות 6 טפחים, חצי טפח היה לכות הארון עצמם, טפח נוסף שימש לשני עמודים מיוחדים שהיו בתוך הארון, כנאמר בפסוק: אפריון עשה לו המלך שלמה מעצי הלבנון, עמודיו עשה [[כסף]] רפידתו זהב כו'. | ||
מכיון שלא היה מקום בארון לספר תורה, הונח | מכיון שלא היה מקום בארון לספר תורה, הונח הספר תורה מחוץ לארון על דף שהיה בולט מן הארון כלפי חוץ, ובארון עצמו היו שברי הלוחות - מתחת ללוחות.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=14&format=pdf בבא בתרא י"ד.]}}. | ||
בעת המסעות נישא הארון כשהוא מכוסה, על כתפי בני קהת משבט לוי. | בעת המסעות נישא הארון כשהוא מכוסה, על כתפי בני קהת משבט לוי. | ||
שורה 69: | שורה 69: | ||
דבר זה מסביר שבבית המקדש השני לא היה חסר דבר מעיקרי בניין הבית, שכן אף הארון היה במקומו, רק שהיה במדור הגנוז שנועד לכך. | דבר זה מסביר שבבית המקדש השני לא היה חסר דבר מעיקרי בניין הבית, שכן אף הארון היה במקומו, רק שהיה במדור הגנוז שנועד לכך. | ||
== ראו גם == | |||
* [[מקום הארון אינו מן המדה|מקום הארון אינו מן המידה]] | |||
* [[איסור הסרת בדי הארון]] | |||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== |
גרסה אחרונה מ־05:13, 27 בנובמבר 2024
ארון, הוא שם לארון הברית, בו היו מונחים שברי שני לוחות הברית שקיבלנו בהר סיני, הלוחות השניים, וספר תורה קטן. ארון העדות - לארון העדות כינויים נוספים והם: ארון ה'[1], ארון הברית[2], וארון האלוקים[3].
ברמב"ם[4] כתוב: אבן הייתה בקדש הקדשים במערבו שעליה היה הארון מונח. ולפניו צנצנת המן ומטה אהרן. ובעת שבנה שלמה את הבית וידע שסופו ליחרב בנה בו מקום לגנוז בו הארון למטה במטמוניות עמוקות ועקלקלות, ויאשיהו המלך צוה וגנזו במקום שבנה שלמה.
מצורת הבית[עריכה | עריכת קוד מקור]
מקשה הרבי[5] מה לרמב"ם לפרט את מקום הארון בפרק הרביעי ששם מפרט את צורת הבית, ולא בפרקים ב' וג', שבם ביאר את כלי המקדש?
מסביר הרבי: הרמב"ם כותב[6]. אלו הן הדברים שהן עיקר בבנין הבית, עושין בו קדש וקדש הקדשים. ואחר כך כותב את כלי המקדש.
נמצא שהקודש וקדש הקדשים הם מעיקר המקדש, והם עושים את המקדש להיותו מקדש, ובכלל זה הארון, מפני שמה שהארון עומד בקדש הקדשים הוא - לדעת הרמב"ם - פרט בצורת הבית; כלומר, הארון אינו רק כלי שמצוי בקדש הקדשים, וכדוגמת כלי המקדש האחרים המצויים בהיכל וכו', כי אם הוא חלק מקדש הקדשים (בנין) עצמו, כיון שהארון עושה את בית המקדש לבית לה', כמו שכתוב ונועדתי לך שם.
מתעוררת תמיהה גדולה: לפי זה נמצא שבבית שני שבו לא היה הארון במקומו, לא היה קדש הקדשים - שהארון הוא חלק ממנו -, בשלימותו: כלומר שבבית שני היה חסר לא רק פרט, אלא אחד הדברים שהם "עיקר בבנין הבית"?!
וכדי להסיר תמיהה זו, מביא הרמב"ם כל האריכות על דרך גניזת הארון, שלפי זה יובן שאף בבית שני לא היה חסר "בבנין הבית".
ולכן כאשר ידע שלמה שסוף הבית ליחרב, בו בו מקום המיוחד לקדושת הארון, כדי שאף בבית שני לא יחסר מקדושת קודש הקדשים על ידי הארון.
מבנה הארון[עריכה | עריכת קוד מקור]
הארון הורכב משלשה ארונות שעשה בצלאל. שנים עשויים מזהב ואחד עשוי מעץ.
עיקר הארון היה עשוי מעצי שיטים. ארון העץ נעשה בצורת תיבה פתוחה מלמעלה, שהוכנסה לתוך ארון זהב חיצוני, לתוך ארון העץ הוכנס ארון פנימי מזהב. בכך צופה ארון העץ מבית ומחוץ בזהב.
מידות ארון העץ: אורכו - ½2 אמה, רוחבו - ½1 אמה, וגובהו - ½1 אמה. עובי תחתית הארון - 1 טפח, עובי הדפנות - ½ טפח, לדעת ר' מאיר. (ר' יהודה סובר, שעובי הדפנות היה פחות מאצבע[7].
במדרשים[8]. כתוב שמשקל הארון עם הכפורת הלוחות ושיברי הלוחות, שקלו יותר משמונת-אלפים וחמש-מאות קילוגרם.!! לכן בדרך נס הארון נשא את הלויים שסחבו אותו.
הכפורת והכרובים[עריכה | עריכת קוד מקור]
הכפורת היא מכסה הארון, מעליה היו שני הכרובים.
ערך מורחב – כפורת |
מיקום הארון ותכולתו[עריכה | עריכת קוד מקור]
לא ברור אם ארון העדות עמד במרחק שווה מדפנות קודש הקודשים, דהיינו, במרכז קודש הקודשים. על פי הרמב"ם הוא עמד במערב קודש הקודשים. אם הייתה העמדה סימטרית במרכז, ומאחר שכתוב שבדי הארון בלטו מהפרוכת החוצה, הצד הנגדי המערבי הבדים כביכול 'נכנסו' לתוך הקיר המערבי. ובכל מקרה אם הארון הועמד במערב בצורה לא סימטרית, אין סיבה כי בדי הארון יבלטו מזרחה אל מעבר למישור הפרוכת.
אורכו של הארון הועמד לרוחבו של המשכן.
ישנו מחלוקת תנאים, מה עוד היה בארון. מכיון שכתוב "אין בארון רק שני לוחות האבנים", ואין ריבוי אחר ריבוי אלא למעט, מובן שהיה עוד משהו בארון. לרבי מאיר, היה בארון הברית גם את ספר התורה שכתב משה, ולדעת רבי יהודה בתוך הארון - הונחו שברי הלוחות[9], ומעליהם הונחו לוחות הברית שניתנו למשה בסיני[10].
דעת רבי מאיר: הלוחות, וספר התורה[עריכה | עריכת קוד מקור]
לדעת רבי מאיר, אמות המקדש היו בשיעור של ששה טפחים, הארון שעשה משה אמתים וחצי ארכו - חמשה עשר טפחים, ואמה וחצי רחבו - תשעה טפחים. ואמה וחצי קומתו - תשעה טפחים. ממילא החשבון הוא כך: הלוחות ארכן ששה, ורחבן ששה, ועביין שלשה, והיו מונחות כנגד ארכו של ארון.
חשבון האורך: כמה לוחות אוכלות בארון שנים עשר טפחים נשתיירו שם שלשה טפחים. הוצא מהן טפח, חציו לכותל זה של הארון עצמו, וחציו לכותל זה, נשתיירו שם שני טפחים שבהן םפר תורה מונח, הוא הספר התורה שכתב משה ביום מותו.
חשבון רוחב הארון, היה בצורה זו: כמה לוחות אוכלות בארון ששה טפחים, נשתיירו שם שלשה טפחים, - שהרי הארון היה רחב תשעה טפחים, הוצא מהן טפח חציו לכותל זה וחציו לכותל זה, נשתיירו שם שני טפחים שלא יהא ספר התורה נכנס ויוצא כשהוא דחוק.
דעת רבי יהודה: הלוחות, שברי הלוחות, ועמודים[עריכה | עריכת קוד מקור]
לדעת ר' יהודה, אמות המקדש היו בשיעור של חמשה טפחים, וממילא היה הארון באורך של 12.5 טפחים, ומכיון שהלוחות תפסו 12 טפחים, ודפנות הארון כל אחת אצבע ויחדיו חצי טפח, נמצא שנתמלא חללו של הארון, לאורכו. לרחבו של הארון - שהיה לדעת רבי יהודה 7.5 טפחים, תפסו הלוחות 6 טפחים, חצי טפח היה לכות הארון עצמם, טפח נוסף שימש לשני עמודים מיוחדים שהיו בתוך הארון, כנאמר בפסוק: אפריון עשה לו המלך שלמה מעצי הלבנון, עמודיו עשה כסף רפידתו זהב כו'.
מכיון שלא היה מקום בארון לספר תורה, הונח הספר תורה מחוץ לארון על דף שהיה בולט מן הארון כלפי חוץ, ובארון עצמו היו שברי הלוחות - מתחת ללוחות.[11].
בעת המסעות נישא הארון כשהוא מכוסה, על כתפי בני קהת משבט לוי.
גניזת הארון[עריכה | עריכת קוד מקור]
הארון נגנז על ידי יאשיהו[12].
בשבת פרשת דברים תשמ"א הביא הרבי את דברי הרמב״ם שאמר: "בית שבנה שלמה את הבית ידע שבסופו להיחרב, בנה בו מקום לגנוז את הארון." והרבי אמר שגניזת הארון לא הייתה בגלל שלא הייתה ברירה, אלא כך נקבע מלכתחילה שיש בעבור הארון מקום נוסף במטמוני האדמה.
דבר זה מסביר שבבית המקדש השני לא היה חסר דבר מעיקרי בניין הבית, שכן אף הארון היה במקומו, רק שהיה במדור הגנוז שנועד לכך.
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]
- ארון הברית, לקט פתגמי רבותינו נשיאינו, שבועון בית משיח ג' אדר תש"פ עמוד 16
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- עניני בית הבחירה - ארון הברית[13].
- חפירה סודית וערבים חמושים: התוכנית לחשיפת "ארון הברית"
- ארון וכפורת - כלי אחד?, קובץ הערות וביאורים אהלי תורה גליון א'רמז פרשת תרומה תשפ"ד עמוד 13
הערות שוליים
- ↑ יהושע ג'.
- ↑ יהושע ג.
- ↑ שמואל-א ד.
- ↑ פ"ד ה"א.
- ↑ חידושים וביאורים על הרמב"ם
- ↑ הלכות בית הבחירה להרמב"ם פ"א ה"ה.
- ↑ בבא בתרא יד.
- ↑ ספר הפרשיות, חלק ד', עמוד קנ"ט.
- ↑ בבא בתרא י"ד א.
- ↑ מלכים-א, ח'
- ↑ בבא בתרא י"ד.
- ↑ יומא דף נב.
- ↑ חלק מהחומר הוא מתוך הספר "אשר על המשכן" לרב רפאל חג´בי (כל הזכויות שמורות).
בית המקדש | ||
---|---|---|
בתי המקדש | המשכן · בית המקדש הראשון · בית המקדש השני · בית המקדש השלישי | |
הר הבית | הסורג · החיל · עזרה · מנורות · בית המטבחיים · בית החליפות · לשכת הגזית · מחנה שכינה · שמן המשחה · בית אבטינס · בית המוקד · בית הניצוץ · שילוח מן המחנה · לשכות בית המקדש · מעלות הר הבית · הבירה · המשכן · עליה להר הבית | |
העזרה | רצפת העזרה · שערי העזרה · עזרת נשים · עזרת ישראל · עזרת כהנים · בית המטבחיים · בית החליפות · אחורי בית הכפורת · מזבח העולה · מזבח הנחושת · כבש המזבח · יסוד המזבח · הכיור · כן הכיור · מוכני · שירה · ים הנחושת · לשכת הנזירים | |
קודש | מנורה · שולחן הפנים · מזבח הקטורת · קני המנורה · קטורת · פיס · טרקסין · לחם הפנים · עשיית הכלים | |
קודש הקודשים | ארון · לוחות הברית · כפורת · כרובים · אבן השתיה | |
קורבנות | קורבנות · קרבן חטאת · קרבן עולה · קרבן תמיד · קרבן תודה · קרבנות הנשיאים · קרבן פסח · שתי מתנות שהן ארבע · קרבן מנחה · קרבן העומר | |
עובדי המקדש | כהן גדול · כהנים · שבט לוי · שמירת המקדש · איש הר הבית | |
בגדי כהונה | מצנפת ומגבעת · מכנסיים · אבנט · ציץ · חושן המשפט · אורים ותומים · אפוד · מעיל |