גן עדן: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:
== העסק בגן עדן - לימוד התורה ==
== העסק בגן עדן - לימוד התורה ==


עיקר העסק בגן עדן הוא לימוד התורה, כמו שאמרן חז"ל "קמיפלגי במתיבתא דרקיע ס' אם בהרת קודם לשער לבן, מאן נוכח נוכח רבה בר נחמני<REF>ב"מ פו א.</REF>, ועם שבודאי אין הכוונה על לימוד פשטי התורה כמו שהיא לפנינו, שהרי אין שם גשמיות ד' רשויות לשבת או בהרת ושער לבן, אלא הכוונה על לימוד פנימיות התורה, ר"ל סוד הבהרת ברוחניות, שענינה מניעת השפע ושער לבן היניקה לחיצונים כמבואר במקומו, ועל דרך זה הוא גם ענין ד' רשויות, כמובא בליקוטי הש"ס להאריז"ל.  
עיקר העסק בגן עדן הוא [[לימוד התורה]], כמו שאמרו חז"ל "קמיפלגי במתיבתא דרקיע ספק אם בהרת קודם לשער לבן, מאן נוכח, נוכח רבה בר נחמני<REF>ב"מ פו א.</REF>, ועם שבודאי אין הכוונה על לימוד פשטי התורה כמו שהיא לפנינו, שהרי אין שם גשמיות ד' רשויות לשבת או בהרת ושער לבן, אלא הכוונה על לימוד פנימיות התורה, דהיינו סוד הבהרת ברוחניות, שענינה מניעת השפע ושער לבן היניקה לחיצונים כמבואר במקומו, ועל דרך זה הוא גם ענין ד' רשויות, כמובא בליקוטי הש"ס להאריז"ל.  


ואף על פי כן עיקר מציאת ענין לימוד זה הוא החכמה וההשכלה ברוחניות, וזהו פירוש '''"גן עדן"''', וארז"ל <REF>ברכות ל"ד ב' ע"ש</REF> יכול גן זה עדן ת"ל ונהר יוצא מעדן וגו',<REF>בראשית ב י.</REF> כי ה'''גן''' עצמו הוא גילוי אלקות בהשגה, ומהו משיג, - הוא בחינת החכמה הנק' '''עדן''' על שם התענוג המאיר ומלובש בה, כמו למשל למטה, כשהאדם משכיל איזו השכלה חדשה שמתמלא תענוג, אבל העולם הבא שהוא תחיית המתים הוא מתן שכרם של מצות היינו גילוי מקור התענוגים, כי הם רצונו ית' שמלובש בו עצמות התענוג למעלה מעלה מהארת התענוג שב[[חכמה]] ד[[תורה]].<REF>[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/dm/1/4/16a&search=%D7%A8'+%D7%91%D7%A0%D7%90%D7%94+%D7%94%D7%95%D7%94+%D7%9E%D7%A6%D7%99%D7%99%D7%9F+%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%AA%D7%90 דרך מצוותיך, מצוות ציצית]</REF>
ואף על פי כן עיקר מציאת ענין לימוד זה הוא החכמה וההשכלה ברוחניות, וזהו פירוש '''"גן עדן"''', וארז"ל<REF>ברכות ל"ד ב' ע"ש</REF> יכול גן זה עדן תלמוד לומר ונהר יוצא מעדן וגו',<REF>בראשית ב י.</REF> כי ה'''גן''' עצמו הוא גילוי אלקות בהשגה, ומהו משיג, - הוא בחינת החכמה הנק' '''עדן''' על שם התענוג המאיר ומלובש בה, כמו למשל למטה, כשהאדם משכיל איזו השכלה חדשה שמתמלא תענוג, אבל ה[[עולם הבא]] שהוא [[תחיית המתים]] הוא מתן שכרם של [[מצוות]] היינו גילוי מקור התענוגים, כי הם רצונו יתברך שמלובש בו עצמות התענוג למעלה מעלה מהארת התענוג שב[[חכמה]] ד[[תורה]].<REF>[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/dm/1/4/16a&search=%D7%A8'+%D7%91%D7%A0%D7%90%D7%94+%D7%94%D7%95%D7%94+%D7%9E%D7%A6%D7%99%D7%99%D7%9F+%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%AA%D7%90 דרך מצוותיך, מצוות ציצית]</REF>
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:נפש]]

גרסה מ־22:18, 10 בפברואר 2010

גן עדן הוא מעמד הנשמה ביציאתה מעולם הזה, שם היא משיגה אלוקות, בהיות מאיר ונקלט בה זיו השכינה. האלוקות אותה משיגה הנשמה היא על ידי מעשה האדם בתורה ומצוות בעולם הזה. בקבלה ובחסידות מבואר כי גן עדן נחלק בכלליות לגן עדן העליון בעולם הבריאה וגן עדן התחתון בעולם היצירה.

גן עדן העליון וגן עדן התחתון

גן עדן מחולק לרבבי רבבות מדרגות הנחלקות בהשגות האלוקות שבהם. אלא שבדרך כלל מחולק גן עדן לגן עדן העליון וגן עדן התחתון. שגן עדן העליון הוא בעולם הבריאה ששם הוא גילוי של ספירות חב"ד של הקב"ה, לנשמות היושבים ונהנים מזיו השכינה. ובגן עדן התחתון שהוא בעולם היצירה מאירות הספירות המידות של הקב"ה, ובהם מלובשין המוחין של חב"ד. מבואר בכללות שמן התורה נמשך הזיו בגן עדן העליון, ומן קיום המצוות נמשך בגן עדן התחתון.

העסק בגן עדן - לימוד התורה

עיקר העסק בגן עדן הוא לימוד התורה, כמו שאמרו חז"ל "קמיפלגי במתיבתא דרקיע ספק אם בהרת קודם לשער לבן, מאן נוכח, נוכח רבה בר נחמני[1], ועם שבודאי אין הכוונה על לימוד פשטי התורה כמו שהיא לפנינו, שהרי אין שם גשמיות ד' רשויות לשבת או בהרת ושער לבן, אלא הכוונה על לימוד פנימיות התורה, דהיינו סוד הבהרת ברוחניות, שענינה מניעת השפע ושער לבן היניקה לחיצונים כמבואר במקומו, ועל דרך זה הוא גם ענין ד' רשויות, כמובא בליקוטי הש"ס להאריז"ל.

ואף על פי כן עיקר מציאת ענין לימוד זה הוא החכמה וההשכלה ברוחניות, וזהו פירוש "גן עדן", וארז"ל[2] יכול גן זה עדן תלמוד לומר ונהר יוצא מעדן וגו',[3] כי הגן עצמו הוא גילוי אלקות בהשגה, ומהו משיג, - הוא בחינת החכמה הנק' עדן על שם התענוג המאיר ומלובש בה, כמו למשל למטה, כשהאדם משכיל איזו השכלה חדשה שמתמלא תענוג, אבל העולם הבא שהוא תחיית המתים הוא מתן שכרם של מצוות היינו גילוי מקור התענוגים, כי הם רצונו יתברך שמלובש בו עצמות התענוג למעלה מעלה מהארת התענוג שבחכמה דתורה.[4]

הערות שוליים

  1. ב"מ פו א.
  2. ברכות ל"ד ב' ע"ש
  3. בראשית ב י.
  4. דרך מצוותיך, מצוות ציצית