יורם אברג'ל: הבדלים בין גרסאות בדף
שורה 5: | שורה 5: | ||
נולד ב[[י"ז סיון]] [[תשי"ז]] גדל במושב ברוש בצפון מערב הנגב ובילדותו למד בבית ספר חב"ד במושב שנוהל על ידי שליח הרבי המקומי, הרב ישבעם סגל. שהותו בבית ספר חב"ד ושיעורי התניא ששמע אצל הרב סגל, עוד יתנו אותותיהם לאורך ימים ושנים בקשר החם והאוהב שהיה לרב אברג'ל עם חסידות חב"ד ועם העומד בראשה, הרבי . "אני זוכר את הרב יורם עוד כשהיה בכתה א-ב", מספר הרב סגל, "אשתי חנה ז"ל היתה המורה שלו ואני הייתי מנהל בית הספר. מההתחלה היה ניכר בו משהו לא רגיל, כל הילדים בני גילו היו שובבים קצת, לפעמים חצופים, אבל הוא היה שונה, תמיד הביע רצינות. בהמשך הדרך, בכיתות הגבוהות עשה הרב אברג'ל את צעדיו הראשונים בעולם החסידות, כשהשתתף בשיעורי התניא של הרב סגל, לימים התבטא הרב שבשיעורים אלו נפתח לפניו צהר לעולמה המופלא של חסידות חב"ד, צהר עליו שמר ואותו הרחיב עם השנים. | נולד ב[[י"ז סיון]] [[תשי"ז]] גדל במושב ברוש בצפון מערב הנגב ובילדותו למד בבית ספר חב"ד במושב שנוהל על ידי שליח הרבי המקומי, הרב ישבעם סגל. שהותו בבית ספר חב"ד ושיעורי התניא ששמע אצל הרב סגל, עוד יתנו אותותיהם לאורך ימים ושנים בקשר החם והאוהב שהיה לרב אברג'ל עם חסידות חב"ד ועם העומד בראשה, הרבי . "אני זוכר את הרב יורם עוד כשהיה בכתה א-ב", מספר הרב סגל, "אשתי חנה ז"ל היתה המורה שלו ואני הייתי מנהל בית הספר. מההתחלה היה ניכר בו משהו לא רגיל, כל הילדים בני גילו היו שובבים קצת, לפעמים חצופים, אבל הוא היה שונה, תמיד הביע רצינות. בהמשך הדרך, בכיתות הגבוהות עשה הרב אברג'ל את צעדיו הראשונים בעולם החסידות, כשהשתתף בשיעורי התניא של הרב סגל, לימים התבטא הרב שבשיעורים אלו נפתח לפניו צהר לעולמה המופלא של חסידות חב"ד, צהר עליו שמר ואותו הרחיב עם השנים. | ||
בצעירותו, למד בישיבת בני עקיבא בכפר מימון, ולאחר מכן המשיך את לימודיו בישיבות 'חברון' וישיבת 'הנגב' של ר' יששכר מאיר. עם סיום מסלול הלימודים הישיבתי, החל לעסוק בהפצת תורה ויהדות בסביבתו. ולאחר חתונתו עם זוגתו גאולה, עבר להתגורר ב[[נתיבות]], שם התקרב לרב ישראל אבוחצירא ה'[[בבא סאלי]]' ואף שימשו בחמש שנותיו האחרונות הבבא סאלי מאוד אהב אותו ופעם אחת אף אמר לו '''" | בצעירותו, למד בישיבת בני עקיבא בכפר מימון, ולאחר מכן המשיך את לימודיו בישיבות 'חברון' וישיבת 'הנגב' של ר' יששכר מאיר. עם סיום מסלול הלימודים הישיבתי, החל לעסוק בהפצת תורה ויהדות בסביבתו. ולאחר חתונתו עם זוגתו גאולה, עבר להתגורר ב[[נתיבות]], שם התקרב לרב ישראל אבוחצירא ה'[[בבא סאלי]]' ואף שימשו בחמש שנותיו האחרונות הבבא סאלי מאוד אהב אותו ופעם אחת אף אמר לו '''"וְלֵית נַגָר וְלָא בַר נַגָר דיפרקינה"'''=אין אומן ולא בן של אומן שיצליח להפריד אותנו!. | ||
לרב נולדו שישה ילדים. | לרב נולדו שישה ילדים. |
גרסה מ־23:28, 27 בפברואר 2021
המקובל הרב יורם מיכאל אברג'ל (י"ז בסיוון תשי"ז - כ"ז בתשרי תשע"ו), היה ראש מוסדות רב פעלים בנתיבות, המקורב לחסידות חב"ד ונחשב לידיד גדול של הרבי, ולאחד מגדולי המחזירים בתשובה בדרום הארץ ובעל מופתים גדול.
תולדות חיים
נולד בי"ז סיון תשי"ז גדל במושב ברוש בצפון מערב הנגב ובילדותו למד בבית ספר חב"ד במושב שנוהל על ידי שליח הרבי המקומי, הרב ישבעם סגל. שהותו בבית ספר חב"ד ושיעורי התניא ששמע אצל הרב סגל, עוד יתנו אותותיהם לאורך ימים ושנים בקשר החם והאוהב שהיה לרב אברג'ל עם חסידות חב"ד ועם העומד בראשה, הרבי . "אני זוכר את הרב יורם עוד כשהיה בכתה א-ב", מספר הרב סגל, "אשתי חנה ז"ל היתה המורה שלו ואני הייתי מנהל בית הספר. מההתחלה היה ניכר בו משהו לא רגיל, כל הילדים בני גילו היו שובבים קצת, לפעמים חצופים, אבל הוא היה שונה, תמיד הביע רצינות. בהמשך הדרך, בכיתות הגבוהות עשה הרב אברג'ל את צעדיו הראשונים בעולם החסידות, כשהשתתף בשיעורי התניא של הרב סגל, לימים התבטא הרב שבשיעורים אלו נפתח לפניו צהר לעולמה המופלא של חסידות חב"ד, צהר עליו שמר ואותו הרחיב עם השנים.
בצעירותו, למד בישיבת בני עקיבא בכפר מימון, ולאחר מכן המשיך את לימודיו בישיבות 'חברון' וישיבת 'הנגב' של ר' יששכר מאיר. עם סיום מסלול הלימודים הישיבתי, החל לעסוק בהפצת תורה ויהדות בסביבתו. ולאחר חתונתו עם זוגתו גאולה, עבר להתגורר בנתיבות, שם התקרב לרב ישראל אבוחצירא ה'בבא סאלי' ואף שימשו בחמש שנותיו האחרונות הבבא סאלי מאוד אהב אותו ופעם אחת אף אמר לו "וְלֵית נַגָר וְלָא בַר נַגָר דיפרקינה"=אין אומן ולא בן של אומן שיצליח להפריד אותנו!.
לרב נולדו שישה ילדים.
בכ"ח אדר תשס"ו, ביקר הרב אברג'ל בבית משיח – 770 והתוועד במקום עם תלמידי התמימים. במהלך הביקור ביקש הרב לנצל את ההזדמנות וחתם על פסק דין שהרבי מלך המשיח. בהזדמנות זו הוא בירך את הנוכחים ואמר כי "זוהי זכות גדולה להיות בבית מדרשו של קודש הקודשים מלך-המשיח". הרב חיים ששון הגיש לו את ספרו "ויקרב משיחיה" המלקט עצות משיחות הרבי כיצד לקרב את הגאולה.
לאחר מחלה קשה שהתפרצה בגופו של הרב נפטר בליל ש"ק פרשת בראשית -כ"ז בתשרי תשע"ו, בן 58. שני בניו, הרב חיים יוסף דוד והרב ישראל, הוכתרו כממשיכי דרכו.
פעילות ציבורית וקירבתו לחב"ד
בתשמ"ב בהוראת הרבי החל הרב אברג'ל למסור שיעורים בהלכה ובחסידות, ובשנת תשמ"ה הקים הרב אברג'ל ברחוב 'בן איש חי' בנתיבות כולל בשם "קול רינה רב פעלים", שעם השנים הלך והתרחב לעשרות מוסדות בדרום הארץ, הכוללים רשת חינוך מסועפת של גנים ובתי-ספר, לצד כוללים לאברכים בני תורה ברחבי הארץ השונים. עם התרחבות הלומדים בכוללים שלו הקים הרב אברג'ל את רשת החינוך "באר מים חיים", הכוללת מעונות יום, גני ילדים, בתי ספר יסודיים לבנים - "בניהו" בנתיבות ו"באר מים חיים" בבאר שבע, בית ספר יסודי לבנות "יבוא ברינה" (על שם אמו), תיכון לבנות "שפתי רננות" וישיבה קטנה "תפארת בחורים". הלימוד ברשת הכוללים ברחבי הארץ מתנהל לאורך כל שעות היממה (כוללי יום, כוללי חצות וכוללי נץ)בכל מקצועות התורה. רשת המוסדות כוללת גם את ארגון החסד "ברכת יוסף ופעולת צדיק" המחלק מזון למשפחות נזקקות.
בכל בוקר היה הרב מוסר שיעור בספר התניא בסגנונו הייחודי, בפני מאות אברכי הכולל ומשתתפים מהסביבה. שיעור תניא זה הוא אחד משיעורי תניא הקבועים הגדולים ביותר. בנוסף לכך היה הרב מוסר בכל ערב שיעורים ברחבי הארץ.
שימש כראש מוסדות 'רב פעלים', במסגרתם הוא דאג ל-4,000 אברכי כולל. הוא החשיב עצמו לחלק בלתי נפרד מחסידות חב"ד, חתם על פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח, דאג שכל אחד מאלפי האברכים הספרדים והליטאים שתחתיו יעסקו בתורת חסידות חב"ד. מי שלא עמד בכך, לא יכל להמשיך בלימודיו במוסדות.
הרב אברג'ל העסיק את אנשי הכולל שבראשותו במעשי חסד כאשר חלק מהסדר השבועי היה אריזת וחלוקת מצרכי מזון לנזקקים. מסופר שפעם אחת, התקשר ראש ישיבה ליטאי חשוב למזכירות של הרב בכדי למחות על ביטול התורה הנגרם לאברכים בגין העיסוק במעשה החסד, 'מדובר בביטול תורה עבור אברכים שלומדים כל היום? ובכלל אין זה כבוד התורה שתלמידי חכמים יתעסקו בדברים אלו', היתה טענתו. מזכירו של הרב שמע את הדברים ומסר אותם לרב בעוד ראש הישיבה ממתין לתשובה על קו הטלפון. "תמסור שאנחנו חסידים של הרבי מליובאוויטש", סתם הרב ולא פירש. התשובה בטלפון גררה כמה שניות של שתיקה, ואחריהם ניתוק. "במקום ללכת סחור סחור, נגשתי מיד לתורף הדברים", הסביר הרב למזכירו, "בתור חסידים של הרבי, ברור לנו שכל יהודי מחויב לתת מכוחו ומרצו למען הזולת"!
באחד הפעמים כשראה רב שדיבר נגד הרבי, אמר לו "אני ממליץ לך לחזור בך לפני השקיעה ואם לא, טוב תעשה אם תכין תכריכים!" הוא גם אמר לאחד מבני משפחתו כי כל ירידתו לעולם היא כדי לרומם ולפאר את שמו של הרבי בעולם. באחת השנים שהיה הרבה רעש סביב דיבורים נגד הרבי הצהיר הרב בפומבי "כל מי שידבר נגד הרבי נשיא דורנו אין לו חלק לעולם הבא!". במעמד הכנסת ספר תורה לילדי ישראל בכותל חתם את דבריו "שנזכה שהרבי נשיא דורנו יבוא ויגאלנו תיכף ומיד ממש!"
ספריו
בשנת תשס"ז החל להדפיס את סדרת הספרים בצור ירום המבארים את 'ספר התניא'. הסדרה מבוססת על שיעוריו היומיים בתניא. בשנת תשע"ו, יצאה מהדורה שלמה הכוללת עשרה כרכים. תשעה מפרי עטו, והעשירי המשלים את ספר התניא הוא על פי שיעוריו. הסדרה מונה אחת עשרה כרכים. בנוסף שיחות הרב על הפרשיות ומועדי השנה יצאו לאור בסדרת הספרים "אמרי נעם", ד' חלקים. כחלק מהוצאתיו לאור הוציא הרב סידור תפילה בשם 'קול רינה' כאשר מיד בתחילתו עוד לפני הפסקה 'מודה אני' ציין הרב לדברי הרבי ב'היום יום' אודות 'מודה אני' של יהודי. כתבם על לוח ליבך - פתגמים מלוקטים משיעורי הרב, בסגנון לוח היום יום של חב"ד, לוקט על ידי תלמידו הרב דן מרצבך.
קישורים חיצוניים
- ביקורו של הרב בבית חיינו -
- "כל מי שקם על חב"ד - קרס. רק הם נשארו!" - הרב אברג'ל בשיחה מיוחדת לתלמידיו. כ"ג טבת תשע"ד
- "הרב אברג'ל אירח משלחת חסידי חב"ד וקיבל את הספר שיח שרפי קודש