בהמה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 14: שורה 14:
התחלת פרשת הקורבנות היא: "אדם כי יקריב מכם קרבן לה'". היה צריך להיות כתוב "אדם מכם כי יקריב גו'", אומר [[אדמו"ר הזקן]]: "אדם כי יקריב", בכדי שאדם יתקרב לה' יתברך, הוא "מכם קרבן לה'", מכם עצמכם צריכה להיות הקרבן, להקריב את ה[[בהמה]] האישית, ה[[יצר הרע]] שנקראת [[נפש הבהמית]]{{הערה|היום יום - י"ב אדר ב}}.
התחלת פרשת הקורבנות היא: "אדם כי יקריב מכם קרבן לה'". היה צריך להיות כתוב "אדם מכם כי יקריב גו'", אומר [[אדמו"ר הזקן]]: "אדם כי יקריב", בכדי שאדם יתקרב לה' יתברך, הוא "מכם קרבן לה'", מכם עצמכם צריכה להיות הקרבן, להקריב את ה[[בהמה]] האישית, ה[[יצר הרע]] שנקראת [[נפש הבהמית]]{{הערה|היום יום - י"ב אדר ב}}.
==בעבודה==
==בעבודה==
פעם היה [[הסבא משפולי]] (המכונה בשם: השפאלער זיידע) ב[[ליאזנא]] בעת נשיאות כ"ק [[אדמו"ר הזקן]], והתארח באכסניה שב'עליה' (קומה שנייה). [[אדמו"ר הזקן]] הלך לקבל את פני האורח החשוב, וכשעלה אליו במדרגות, אמר אז הסבא משפולי: "מי יעלה בהר הוי' גו'". כאשר עלה למעלה, אמר הסבא משפולי לאדמו"ר הזקן בענווה ובביטול - "אתה הולכים אל ה[[בהמה]] הזקנה". והתחיל לבזות את עצמו. כשסיפר זאת [[אדמו"ר הרש"ב]] הוסיף: ואמר לי כ"ק אאמו"ר ([[אדמו"ר מהר"ש]]) שמכיון ששורש נשמתו (של הסבא משפולי) לקוחה משם [[ב"ן]] שכנגד [[ספירת המלכות]] שתוכנה ומהותה ביטול גמור לספירות הקודמות המשפיעות לה - לכן קרא עצמו בשם [[בהמה]] בביטול גמור.
פעם היה [[הסבא משפולי]] (המכונה בשם: השפאלער זיידע) ב[[ליאזנא]] בעת נשיאות כ"ק [[אדמו"ר הזקן]], והתארח באכסניה שב'עליה' (קומה שנייה). [[אדמו"ר הזקן]] הלך לקבל את פני האורח החשוב, וכשעלה אליו במדרגות, אמר אז הסבא משפולי: "מי יעלה בהר הוי' גו'". כאשר עלה למעלה, אמר הסבא משפולי לאדמו"ר הזקן בענווה ובביטול - "אתה הולכים אל הבהמה הזקנה". והתחיל לבזות את עצמו. כשסיפר זאת [[אדמו"ר הרש"ב]] הוסיף: ואמר לי כ"ק אאמו"ר ([[אדמו"ר מהר"ש]]) שמכיון ששורש נשמתו (של הסבא משפולי) לקוחה משם [[ב"ן]] שכנגד [[ספירת המלכות]] שתוכנה ומהותה ביטול גמור לספירות הקודמות המשפיעות לה - לכן קרא עצמו בשם בהמה בביטול גמור.


==ראו עוד==
==ראו עוד==

גרסה מ־05:50, 5 באוקטובר 2016

בהמה הוא שם לקבוצת בעלי חיים ביתיים שלרוב נמצאים תחת שליטת האדם, ולרוב אינם ניזונים מבשר בעלי חיים אחרים. הגימטריא של מילה זו היא כמנין הגימטריא של שם ב"ן של עולם התוהו שהוא שורש המלכות שממנה שורש כל בעלי החיים[1], שתכלית קיומם בעולם הוא בירור הניצוצות.

שרשם

בספרי אדמו"ר הזקן נתבאר פעמים רבות, כי מכיון ששורש הבהמות הוא מעולם התוהו לכן יש בבהמות כוחות ששרשם למעלה מכח האדם ולכן האדם ניזון מבשרם. זו גם הסיבה לכך שבזריקת הדם על גבי המזבח העלו ותיקנו את הבהמות לשרשם[2]. עלייתם היא על ידי האדם שהוא מעולם התיקון[3].

במאמרי אדמו"ר הזקן נתבאר שזו גם הסיבה לכך שלבהמות יש טבע של הכנעה יותר מהאדם, ולכן רוב בעלי החיים מקבלים מרות מהאדם, בפרט הבהמות.

בבהמות עצמם השור נחשב לפראי יותר, ולכן יש מעט קרבנות שמקריבים משור (כמו למשל פר של כהן משיח שחטא), וכן העז שעדינה יותר מהשור אבל מכיון שיש לה שערות המורות על דינים והיא עזה יותר, לכן מקריבים ממנה פחות מהכבש שהוא הבהמה העדינה ביותר.

שורש הכבשים הוא גבוה ביותר, ועל כך נאמר בפרשת וישב כי יעקב כשהיה בבית לבן הפריד את הכשבים כלומר שהפרידם משורשם העליון והוריד אותם לעולם על מנת שיוכלו לתקנם.

נפש הבהמית

ערך מורחב – נפש הבהמית

בכל אדם יש חלק "בהמי" שטבעו כדרך הבהמה ללכת אחרי הנאה בעיניו ולא אחר השכל והנכון.

התחלת פרשת הקורבנות היא: "אדם כי יקריב מכם קרבן לה'". היה צריך להיות כתוב "אדם מכם כי יקריב גו'", אומר אדמו"ר הזקן: "אדם כי יקריב", בכדי שאדם יתקרב לה' יתברך, הוא "מכם קרבן לה'", מכם עצמכם צריכה להיות הקרבן, להקריב את הבהמה האישית, היצר הרע שנקראת נפש הבהמית[4].

בעבודה

פעם היה הסבא משפולי (המכונה בשם: השפאלער זיידע) בליאזנא בעת נשיאות כ"ק אדמו"ר הזקן, והתארח באכסניה שב'עליה' (קומה שנייה). אדמו"ר הזקן הלך לקבל את פני האורח החשוב, וכשעלה אליו במדרגות, אמר אז הסבא משפולי: "מי יעלה בהר הוי' גו'". כאשר עלה למעלה, אמר הסבא משפולי לאדמו"ר הזקן בענווה ובביטול - "אתה הולכים אל הבהמה הזקנה". והתחיל לבזות את עצמו. כשסיפר זאת אדמו"ר הרש"ב הוסיף: ואמר לי כ"ק אאמו"ר (אדמו"ר מהר"ש) שמכיון ששורש נשמתו (של הסבא משפולי) לקוחה משם ב"ן שכנגד ספירת המלכות שתוכנה ומהותה ביטול גמור לספירות הקודמות המשפיעות לה - לכן קרא עצמו בשם בהמה בביטול גמור.

ראו עוד


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
==הערות שוליים==