בריאה יצירה עשיה: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "מלאכים " ב־"מלאכים ") |
|||
שורה 6: | שורה 6: | ||
==חילוק המדרגות בין עולמות בי"ע== | ==חילוק המדרגות בין עולמות בי"ע== | ||
שלושת עולמות בי"ע נקראים בכללות: עולם הנשמות, עולם | שלושת עולמות בי"ע נקראים בכללות: עולם הנשמות, עולם ה[[מלאכים]] ועולם הגלגלים. כמו כן מכוונים עולמו אלו כנגד [[מחשבה]], [[דיבור]] ו[[מעשה]]. | ||
ביאור הדברים הוא כי [[עולם הבריאה]] הוא [[יש מאין]] ממש וכמו למשל ה[[מחשבה]] הוא בחינת בריאה שהוא יש מאין ממש, כי קודם שחושב לא היו האותיות כלל ואחר כך בבחינת [[מחשבה]] הם האותיות. וכמו כן הוא ענין הנשמות, שנשמות ישראל עלו במחשבה. | ביאור הדברים הוא כי [[עולם הבריאה]] הוא [[יש מאין]] ממש וכמו למשל ה[[מחשבה]] הוא בחינת בריאה שהוא יש מאין ממש, כי קודם שחושב לא היו האותיות כלל ואחר כך בבחינת [[מחשבה]] הם האותיות. וכמו כן הוא ענין הנשמות, שנשמות ישראל עלו במחשבה. |
גרסה מ־06:37, 21 ביולי 2016
סדר השתלשלות |
---|
לפני הצמצום |
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה |
הצמצום והקו |
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף |
בי"ע דכללות |
אבי"ע (השתלשלות כללית)
אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן |
אבי"ע דפרטות |
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה
עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא |
סוגי השתלשלות |
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך |
בריאה, יצירה, עשיה, (בראשי תיבות: בי"ע) הינם שלושה עולמות בסדר ההשתלשלות של האור האלוקי, מלמעלה למטה. בשלושה עולמות אלו האור וההסתר משמשים בערבוביא, ובשונה מעולם האצילות שמעליהם - הם אינם אלוקיים לגמרי.
ענינם
בתורת החסידות מופיעים הרבה פעמים רק שלושת עולמות אלו, ללא עולם האצילות, בגלל החילוק המהותי בין שלושת עולמות אלו לעולם האצילות, שאצילות הינו עולם אלוקי לגמרי, מה שאין כן עולמות בי"ע ששם כבר ישנם נבראים.
חילוק המדרגות בין עולמות בי"ע
שלושת עולמות בי"ע נקראים בכללות: עולם הנשמות, עולם המלאכים ועולם הגלגלים. כמו כן מכוונים עולמו אלו כנגד מחשבה, דיבור ומעשה.
ביאור הדברים הוא כי עולם הבריאה הוא יש מאין ממש וכמו למשל המחשבה הוא בחינת בריאה שהוא יש מאין ממש, כי קודם שחושב לא היו האותיות כלל ואחר כך בבחינת מחשבה הם האותיות. וכמו כן הוא ענין הנשמות, שנשמות ישראל עלו במחשבה.
עולם היצירה הוא עולם המלאכים כי המה בחינת דיבור בדבר ה' שמים נעשו וברוח פיו כו'. וכמו הדיבור שנמשך מהמחשבה כי מה שהאדם חושב הוא מדבר, ואינו בחינת יש מאין רק בחינת יש מיש, רק מה שהיה בתחלה בהעלם במחשבה ועתה הוא בגלוי בדבור ולכן נקרא בשם יצירה.
עולם העשיה הוא בבחינת מעשה שהוא נפרד, וכך בעולם העשיה הכוכבים ומזלות עד עולם הזה הגשמי שהוא בחינת נפרד ממש.
חומר צורה תיקון
באופן אחר מחולקים העולמות לחומר, צורה ותיקון. כלומר:
חומר - התהוות החומר היא עולם הבריאה, מלשון בריאה יש מאין והיינו, הוצאת החומר. אך חומר זה הינו חסר צורה, ובעצם הינו מופשט לגמרי.
צורה - בעולם היצירה החלה להתהוות צורת הנבראים, אך עדיין אינה מושלמת (ענין זה הינו מן הקשים לציור בשכל האדם).
תיקון - נאמר "אשר ברא אלקים לעשות", ודרשו חז"ל "לתקן", כלומר, העשיה, כמוה כתיקון, והיינו שלימות העבודה. בעולם העשיה הושלם חיבור החומר והצורה.
מקומם בסדר השתלשלות הכללית
בסדר ההשתלשלות הכללית עולמות בי"ע הם כנגד שם ב"ן שנפל מעולם התוהו, משם ס"ג. עולמות בי"ע מתתקנים ומתעלים לעולם האצילות, בבחינת שם מ"ה.