חיים שמריהו גוראריה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(69 גרסאות ביניים של 28 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:חיים_שמריהו_גוראריה.jpg|left|thumb|250px|הרב חיים שמריהו גוראריה (מימין) לצד בנו ר' נתן גוראריה]]
[[קובץ:חיים_שמריהו_גוראריה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב חיים שמריהו גוראריה (מימין) לצד בנו ר' [[נתן גוראריה (קראון הייטס)|נתן גוראריה]]]]


הרב '''חיים שמריהו גוראריה''' (מכונה '''שמער'ל''') נולד ב[[קרמנצ'וג]] בערב [[ראש חודש]] [[ניסן]] בשנת [[תרס"ה]], לאביו הרב [[נתן גוראריה]], הידוע למשפחת גוראריה הנכבדה, שהייתה ידועה ב[[ליובאוויטש]] כמשפחה מיוחסת רבת דורות, שבניה זכו לקרבה חמה ומיוחדת אצל רבותינו נשיאנו במשך השנים.  
הרב '''חיים שמריהו גוראריה''' (מכונה '''שמער'ל''') ([[כ"ט אדר ב']] [[תרס"ה]] - [[י' תשרי]] [[תשמ"ה]]) גביר ועסקן חסידי ממייסדי ומנכבדי קהילת חב"ד 'נחלת בנימין' ב[[תל אביב]].


ר' שמער'ל היה חסיד ומקושר בכל לבו ונשמתו ל[[פורטל:נשיאי חב"ד|רבותינו נשיאינו]] וניחן במידה מופלגת של יראת שמים טהורה. מעשיו היו נעשים מתוך יראת שמים, באמונה ובתוקף חסידי פנימי. כך היה במשאו ובמתנו, כך בשיגו ושיחו עם אנ"ש הסובבים אותו - ובראש ובראשונה בהנהגה העצמית שלו כלפי שמייא.
== תולדות חיים ==
נולד ב[[קרמנצ'וג]] ב[[כ"ט באדר ב']] [[תרס"ה]], לאביו הרב [[נתן גוראריה (קרמנצ'וג)|נתן גוראריה]] ולאמו מרת אסתר.  
למרות עיסוקיו וטרדותיו, הרבי מילא את כל יומו. לא היה דבר בעל משמעות בחייו שלא שאל על כך את הרבי.


הייתה לו אמונה פשוטה ועמוקה ברבי. כל מילה של הרבי אצלו הייתה בבחינת 'קודש קודשים', ומשום כך, קל היה לו לקבל גם את החידושים שחוללו את המהפכה הליובאוויטשית של הדור השביעי.  
חונך על ידי טובי המלמדים, כגון ר' [[ישראל לוין]] ור' [[ישראל נח בליניצקי]].


השביעי - משיחיות בדור השביעי של חב"ד
התייתם מאביו בגיל 17. בהיותו בן עשרים, הוצע לו שידוך עם נערה מורשה. כששאל על כך את [[אדמו"ר הריי"צ]], אמר לו: "הרי נוסע אתה לריגא, שם יימצא לך שידוך". הוא אכן נסע לריגא, שם הוצע לו שידוך עם מרת חיה שיינא מיכלא לבית שניידר. לקראת נישואיו זכה לקבל מכתב מאדמו"ר הריי"צ, ובו דרכי הכנה ל[[נישואין]]. החתונה נערכה בדווינסק ב[[ראש חודש אדר]] [[תרפ"ו]], מסדר הקידושין היה [[הרוגוצ'ובר]].


יצחק קראוס. סדרת יהדות כאן ועכשיו, הוצאת ידיעות ספרים, 235 עמ', 88 שקלים
לאחר החתונה קבע את מקום מגוריו ב[[ריגא]].


שאלת משיחיותו של הרבי מלובביץ' נהפכה זה מכבר לסוגיה ציבורית החורגת בהרבה מגבולות חסידות חב"ד. העובדה שכ-330 שנה אחרי טראומת משיחיות השקר של שבתי צבי שוב נמצא ביהדות גורם חשוב הטוען למשיחיות - לא סתם טענה שמדובר בתקופת גאולה, לטענה זו שותפים רבים, בוודאי בחוגי הימין הדתי-לאומי, אלא משיחיות פרסונלית), משכה גם את תשומת הלב הן של עולם שומרי המצוות, שנדרש לגבש התייחסות ערכית לתופעה, והן של עולם המחקר, שנמצא לו לפתע כר לחקר תופעה משיחית "בזמן אמת", תוך כדי התהוותה.  
כשעבר [[אדמו"ר הריי"צ]] לריגא, כיהן ר' שמער'ל כאחד ממזכיריו.


כשם שהתופעה עצמה מרתקת, כך גם שני סוגי ההתייחסות אליה - הדתית והמחקרית. בתחום הראשון בלטה התייחסותו של מנהיג הציבור הליטאי בישראל (המתנגד מסורתית לחסידות בדיוק בשל החשד שהיא מסתירה מאחוריה שאיפה משיחית), הרב אליעזר שך. הרב שך, שהיה ידוע באופן כללי במנהיגותו החריפה והתקיפה, נהג כך גם כלפי גילויי המשיחיות של חב"ד. מיוחסת לו האימרה כי "חב"ד היא הדת הכי קרובה ליהדות", כלומר מבחינתו עצם התופעה המשיחית כבר הוציאה אותה מחוץ לגבולות היהדות. ראוי לציין שהוא אמר את הדברים עוד לפני פטירת הרבי מלובביץ', בקיץ 1994, אירוע שהחריף עוד יותר את הבעייתיות של המשיחיות החב"דית - כשחוגים נרחבים בתוכה סירבו לקבל את העובדה שהמוות סתם את הגולל על אפשרות משיחיותו של הרבי, ונתלו באמונות סמי-נוצריות שהרבי לא מת אלא "נסתר מן העין", והוא עתיד להתגלות. חוגים אחרים, מצומצמים יותר, הרחיקו לכת באימוץ המודל הנוצרי ואף ייחסו לרבי מעמד של בורא העולם ממש).  
בשנת [[תרצ"ד]] נעצר על ידי השלטונות, עקב פעילותו למען היהודים שנותרו ברוסיה, ושוחרר בערבות, אדמו"ר הריי"צ הורה לו לעלות לארץ ישראל. עלה עם משפחתו ל[[ארץ ישראל]] ב[[א' באדר|ראש חודש אדר ב']] [[תרצ"ה]], התיישב בתל אביב והיה לאחד מראשוני המתפללים בבית הכנסת ב[[נחלת בנימין]].


הרב ד"ר יצחק קראוס, ראש המדרשה לנשים באוניברסיטת בר-אילן, מגלם בכפל תאריו את כפל ההתייחסות לסוגיה: הפן הפנים-דתי והפן המחקרי. בספרו החדש הוא מבקש להתמודד לעומק עם תופעת המשיחיות החב"דית, לבחון את מקורותיה, סיבות לעיתויה, ההצדקות התיאולוגיות שבהן השתמשה, השלבים השונים בהתפתחותה והאמצעים שבהן מימשה את תפיסתה. כבר בראשית הספר הוא מצביע על עובדה משמעותית: המשיחיות היתה שם מן הרגע הראשון. הוא מצטט בהרחבה את נאומו הראשון של הרבי כ"נשיא" החסידות (התואר המוענק בחב"ד למנהיג) משבט תשי"א (1951), כדי להדגיש שכבר אז דיבר הרבי על דורו כדור ביאת משיח. למעשה, הוא מדגיש שכבר המנהיג שקדם לרבי, חותנו הרי"ץ (הרב יצחק שניאורסון), דיבר על תקופתו כעידן גאולה. חשוב להדגיש שעולם המחקר יודע זה מכבר על קיומו של גרעין משיחי בחב"ד עוד בתקופת האדמו"ר הקודם, אבל מכיוון שהציבור הרחב נוטה לייחס את ההתפרצות המשיחית ל-13 שנותיו האחרונות של הרבי (מאז עודד את שירת השיר "אנחנו רוצים משיח עכשיו", ב-1981), ומכיוון שהספר נועד לציבור הרחב, הרי יש בהחלט חשיבות להדגשה זו גם אם אין בה חידוש מחקרי.  
לאחר שהתבסס כלכלית, תמך במשפחות חב"דיות ופעל רבות למען ישיבת [[אחי תמימים תל אביב]] וה[[ישיבה קטנה בלוד]].


ההצדקה התיאולוגית שבה השתמש הרבי לרעיון שדורו הוא דור משיח היא העובדה שהוא האדמו"ר השביעי של חב"ד (מכאן שמו של הספר). שבע הוא מספר בעל משמעות מיסטית בתרבויות שונות, ובהן היהדות, ובמיוחד בזרם הקבלי-חסידי שלה. בהקשר שלנו, מכיוון שאדמו"רי חב"ד האחרונים ראו עצמם לא כמנהיגים לחסידיהם בלבד אלא לדור כולו, הרי שדורו של האדמו"ר השביעי של חב"ד נחשב כולו כדור בעל מעמד מיוחד. לפי הרבי, זהו הדור שבו צפויה סוף-סוף הגאולה המשיחית המיוחלת.  
בשנת [[תשכ"ב]], נשא בזיווג שני את מרת רבקה, אלמנת הרב [[נפתלי דוליצקי]].


לפי עמדה זו, לחסידי חב"ד יש תפקיד מיוחד בגאולה הצפויה: מכיוון שפעולותיו של כל יהודי משמעותיות לגבי מימושו של הפוטנציאל המשיחי, עליהם להבטיח שכל יהודי יעשה את חלקו כדי שהפוטנציאל לא יוחמץ. בכך מוטלת על החסידים אחריות היסטורית מרחיקת לכת, כמעט קוסמית, ששכרה בצדה: הכבוד העצום להיות שותפים בתהליך, שפעילותם מתנה את עצם הצלחתו. כך מבין קראוס את כוח המשיכה של המטלות הקשות שהטיל הרבי על חסידיו: מאי-נוחות בעמידה בדוכן תוך ניסיון לחזר אחר יהודים שיניחו תפילין, ועד אי-נוחות גבוהה בהרבה - שליחים שיצאו לקצווי עולם כדי למלא שם את התפקיד שהוטל עליהם במימוש הגאולה. עם זאת, לפי קראוס, הרבי לא העז לבחון את אמונתם של חסידיו באופן מיידי וטוטאלי: הוא העמיס עליהם את משימות הגאולה באופן הדרגתי: ראשית, בניית החצר עצמה, שנמצאה במצב קשה לאחר השואה. משם הוא עבר להפצת החסידות ברחבי העם היהודי, ורק לאחר מכן פנה לשלב השלישי, שלא תיתכן גאולה אוניברסלית בלעדיו - הפצת המסר של חב"ד גם ללא-יהודים.
מדי שנה היה נוסע ב[[חודש החגים]] אל הרבי ב-[[770]].
 
קראוס בחר להתמקד במחקרו בשני אפיקים: התיאולוגי והמעשי. רוצה לומר: מהי הפילוסופיה הדתית שבאמצעותה ביקש הרבי לשכנע את חסידיו שתקופתו היא אמנם תקופה משיחית; כיצד התפתחה התיאולוגיה הזו מהצבעה על הדור כ"דור גאולה", ועד רמיזות לעצמו (ועוד יותר: מתן לגיטימציה לאחרים להצביע עליו) כמשיח. ברוח דומה, הוא מפרט גם את השלבים המעשיים השונים של מימוש התפיסה המשיחית.
 
זו כמובן התמקדות לגיטימית, אבל היא משאירה את הסיפור חסר בכמה היבטים חשובים, בעיקר ההיסטורי והסוציולוגי. לדוגמה, מה גרם להתפרצות המשיחית דווקא בעיתוי שבו התפרצה? אם נצא מנקודת הנחה שהקישור ל"דור השביעי" אינו הגורם להתפרצות המשיחית, אלא רק האמצעי שדרכו ביקש הרבי לשכנע את שומעיו לאחר שהחליט לנקוט מדיניות משיחית, יש צורך להצביע על הגורמים ההיסטוריים לכך: משבר השואה? אולי המשבר האישי הכרוך בעובדה שלא היו לו ילדים, וגם לא קרובים אחרים, שיוכלו למלא את מקומו בבוא העת, ולכן היה צורך לשכנע את החסידים שמשימת החסידות מסתיימת בדורו שלו? ואולי זו דווקא ההכרה שההתפתחות הטכנולוגית, בתוספת השכלתו הכללית, בכלל מאפשרות לראשונה לחסידות יומרה משיחית גלובלית? הספר אינו מפרט בסוגיות אלה.
 
שאלות נוספות שאינן עולות הן: כיצד הגיבו החסידים למדיניות המשיחית? האם מיד נעשתה פופולרית, או שהרבי היה צריך להתגבר על התנגדות בתחום זה? ובכלל, האם התקשה בייצוב מנהיגותו? איך התמודד עם התופעות הסותרות לכאורה את ההנחה שמדובר בעידן משיחי, כמו השואה וההתבוללות? כל אלה הן שאלות נכבדות שהספר אינן מתמודד איתן. ומכאן שסוגיית משיחיותו של הרבי מלובביץ' עוד יכולה לספק כר נרחב למחקר גם עבור חוקרים נוספים.
==צעירותו==
 
ילדיו של האב ר' נתן גדלו באווירה חסידית טהורה. בילדותם נשכרו להם מלמדים מיוחדים שלימדו אותם תנ"ך, משניות, לשון הקודש ואפילו חסידות. בין המלמדים היה החסיד הנודע ר' [[ישראל לוין]] ("נעוולער") והחסיד הרב [[ישראל נח בליניצקי]], שפרנסתם הייתה עליו.
 
ר' נתן היה תקיף בכל הנוגע לחינוך ילדיו. כשהיה חוזר ממסעות העסקים שלו, היה בוחן את הבנים בלימודם. לעתים היה בודק את חדרי הילדים לוודא שלא נכנסו, חלילה, ספרי חולין - תופעה נפוצה באותם ימים בשל רוחות ההשכלה שנשבו בכל עוז.
 
נער צעיר, כבן 17 שנים בלבד, היה ר' חיים שמריהו, שעה שהתייתם לפתע מאביו. זה לקה בלבו ונפטר לאחר ששודדים נכנסו באישון לילה לביתו, ובעזרת אחת העוזרות, גנבו חפצי ערך רבים.
 
==חתונתו==
 
בהיות ר' שמערל כבן עשרים, הוצע לו שידוך עם נערה מוורשה. כששאל על כך את [[אדמו"ר הריי"צ]], אמר לו: "הרי נוסע אתה לריגא, שם יימצא לך שידוך". הוא אכן נסע לריגא, שם הוצע לו שידוך, מרת חיה שיינא מיכלא לבית שניידר.
 
לקראת נישואיו זכה לקבל מכתב  מאדמו"ר הריי"צ, ובו דרכי הכנה לנישואים.
 
חתונתם של ר' חיים שמריהו עם בת גילו, נערכה ביום ראש חודש אדר תרפ"ו בעיר דווינסק, כאשר בסידור הקידושין כובד הגאון רבי [[יוסף רוז'ין]] ה"ראגצ'ובר".
 
לאחר החתונה קבע את מקום מגוריו ב[[ריגא]], בה היתה קהילה חב"דית גדולה.
 
ר' שמערל המשיך במסורת העסקים המשפחתית, והחל לשלוח ידו בעסקים שונים כדי להתפרנס בכבוד. למרות זאת, לא תמיד צלחה מלאכתו בידו, והמשפחה הקטנה, שהתרחבה לאחר לידת הבת חנה תחי' (אייכנשטיין) נאבקה על הקיום הכלכלי שלה.
 
בין כה וכה עבר אדמו"ר הריי"צ להתגורר בריגא, והוא לקח את ר' חיים שמריהו לשמש כמזכירו. במשך תקופה מסוימת דאג להכניס את האנשים ל[[יחידות]], לקבל מכתבים, ולדאוג לשאר ענייני בית רבי.
 
==מאסרו ושחרורו==
 
מסך הברזל שירד זה מכבר על רוסיה, הלך והתהדק ביתר שאת - ולשם כך פתח משרד מיוחד למשלוח חבילות לרוסיה. אזרחים שהיו להם קרובי משפחה ברוסיה, יכלו באמצעות המשרד לשלוח חבילות לקרוביהם שברוסיה.
 
שלטונות לטביה לא אהבו, בלשון המעטה, את פעילותו של המשרד והעלילו עלילת שוא על מנהליו. כך באחד הימים של שנת תרצ"ד, הגיעו אנשי משטרה לבית משפחת גוראריה, וערכו בו חיפושים דקדקניים.
 
בתום שעות ארוכות של חיפושים, יצאו השוטרים מן הבית בלקחם עמם את ר' שמריהו.
 
במשך ימים אחדים שהו החסידים במעצר, ולאחר מכן שוחררו בערבות כספית. לפניהם הוצבה ברירה בין מאסר ממושך, לבין עזיבת לטביה לצמיתות, כאשר רכושם נשאר מאחור. מצבם היה עדין, שכן הם נחשבו לנתינים זרים השוהים במדינה, ולא אזרחים מן השורה. בשלב מסוים נוצר סיכוי לשלם כסף רב כקנס במקום הגירוש.
 
ר' שמערל גוראריה שאל את אדמו"ר הריי"צ מה עליהם לעשות במצב שנוצר? הרבי הורה להם באופן מפתיע שלא לעשות דבר כדי למנוע את הגירוש - וכי עליהם לעזוב את ריגא ולנסוע לארץ הקודש.
 
==בארץ הקודש==
 
ארבע המשפחות החסידיות עלו על הספינה בנמל "ארוקדא" שבאיטליה וזו יצאה לדרכה לעבר ארץ ישראל. ההפלגה עצמה ארכה מספר ימים.
 
ימים אחדים לאחר מכן, הטילה הספינה עוגן בנמל יפו, שהיה אז הנמל הגדול יותר בארץ ישראל.
 
משפחתו של ר' שמריהו גוראריה מנתה כבר חמש נפשות, הורים ושלושה ילדים.
ההורים הגיעו ארצה כשהם חסרי כל, שכן את כל רכושם נאלצו להשאיר בריגא על פי הוראת השלטונות. בקושי הצליחו לשכור דירה קטנטנה בתל אביב הישנה. ר' שמערל שהיה רגיל לחיי עשירות - לא שקע בתהום היאוש והמבוכה, אף לא התעצל, והחל לכתת רגליו אחר מקום פרנסה. באותה תקופה עמל קשות כדי לפרנס ולכלכל את בני ביתו.
 
כדי לסייע בפרנסת הבית, פתחה רעייתו, מרת חי' שיינא מיכלא, מסעדה זוטא בביתה. אל ה"מסעדה" היו מגיעים בעיקר פועלי בניין שעבדו בסמוך, שנהנו מתבשיליה ושילמו לה בעבור עבודתה. היא גם נהנתה מכך שהכניסו לפיהם אוכל כשר, ולא מאכלי פיגולים במקום אחר.
 
==איש צדקה וחסד==
 
בית משפחת גוראריה התבסס במשך השנים, מבחינה כלכלית, והיה נחשב לאמיד ובעל אמצעים. עובדה זו בלטה ביתר שאת, לנוכח העניות הגדולה ששררה בימים ההם בקרב [[אנ"ש]]. גם כאשר המצב הכלכלי בבית משפחת גוראריה טרם היה במיטבו, אבל הסדר, האחריות, יחד עם החריצות והפתיחות הביתית - אותם ניהלה ביד רמה מרת גוראריה - עוררו את הרושם של בית מכניסי אורחים מופלגים, דבר שאכן היה במלוא מובן המילה.
 
ר' שמערל היה איש צדקה מובהק. הוא תמך תמיכה מלאה בכמה ממשפחות [[אנ"ש]] ב[[תל אביב]] שהיו עניות מרודות; פעמים רבות, בני המשפחה עצמם לא ידעו מאין הגיעה התמיכה.
 
ר' חיים שמריהו דאג לעולים החדשים, והיה מתרוצץ עבורם להשיג להם מקומות עבודה. לא פעם אירעו מקרים של מחלות שונות, והעולים החדשים שלא ידעו אנה לפנות, היו מגיעים אליו, והוא היה מתרוצץ עבורם אצל רופאים שונים, ופעמים רבות אף היה משלם עבורם. את כל זאת עשה מתוך מרץ רב, כוח נפשי ורצון רב.
 
רבים ידעו את כתובתו של ר' חיים שמריהו כבעל צדקה שמחלק בעין יפה. רבים אחרים היו לווים ממנו בקביעות, או שהוא חתם ערבות עבור הלוואות רבות אחרות. כך היה ביתר שאת, לאחר שתושבי [[כפר חב"ד]] הראשונים עלו הקרקע בשנת [[תש"ט]], והיו זקוקים להלוואות כדי להתבסס כלכלית. הוא, ברוחב לבו, הלווה כספים לכל דורש וכתב המלצות.
 
==בלב ונפש ל'תומכי תמימים'==
 
לאחר היווסדות ישיבת [[אחי תמימים תל אביב]], על ידי גיסו הרב [[אליעזר קרסיק]] יצא מגדרו לסייע לישיבה בהקמתה ובביסוסה.
 
ר' שמערל הוציא מכיסו סכומי כסף גבוהים כדי לבסס את הישיבה - ולא רק זאת, אלא גם השקיע זמן רב כדי לעזור בענייני ניהול הישיבה.
 
גם בשנים מאוחרות יותר, כאשר הישיבה המרכזית עברה מתל אביב ללוד, המשיך ללוותה מקרוב ובדאגה כנה לעתידה ולהתפתחותה. לעתים קרובות היה יוצא יחד עם מנהל הישיבה הרה"ח ר' [[אפרים וולף]] ע"ה, ומכתתים רגליים בין בתי גבירים, במאמץ לגייס תרומות.
 
==מקושר לאדמו"ר שליט"א==
 
לאחר [[הסתלקות|הסתלקותו]] של אדמו"ר הריי"צ, הוא היה שבור ורצוץ, אולם כבר בי"א שבט בערב, כאשר התאספו אנ"ש בבית כנסת 'נחלת בנימין', היה ברור לשלושת הגיסים: ר' שמער'ל אחיו ר' משה וגיסם הרב [[אליעזר קרסיק]] כי "הרמ"ש" הוא הרבי. מאז שקיבל עליו [[הרבי]] את נזר הנשיאות של ה[[דור השביעי]], ביטל ר' שמריהו עצמו בביטול פנימי מוחלט לרבי.
 
בשנת [[תשכ"ב]], נשא בזיווג שני את מרת רבקה, אלמנת הרב [[נפתלי דוליצקי]] ע"ה, מחסידי כ"ק אדמו"ר הריי"צ והרבי מלך המשיח.
 
קודם כשנישא בשנית, התנה עם רעייתו לעתיד, כי יוכל לנסוע לחגים מידי שנה. רעייתו שהייתה אשה חסידית, הבינה לרוחו, והסכימה לכך בחפץ לב. מאז נסע ר' חיים שמריהו לרבי מידי שנה, לקראת חודש תשרי, כאשר לעתים הייתה זוגתו מצטרפת אליו. בשנים הללו, הנסיעה לרבי לא הייתה דבר מובן מאליו, והוא היה אחד הראשונים שנסעו כל שנה.  


בכל שנה, ב[[שבת בראשית]], היה מקפיד לקנות בסכומים גדולים חלק מ'הכיבודים' אותם היו מוכרים גבאי בית המדרש [[770]]. מידי שנה היה קונה את פתיחת הארון בכל נדרי ובנעילה, וכן את הגבהות ספר התורה - לא לפני שהגבאי ניגש לרבי ומבקש בשמו הבטחה שיזכה לבוא לרבי גם בשנה הבאה.  
בכל שנה, ב[[שבת בראשית]], היה מקפיד לקנות בסכומים גדולים חלק מ'הכיבודים' אותם היו מוכרים גבאי בית המדרש [[770]]. מידי שנה היה קונה את פתיחת הארון בכל נדרי ובנעילה, וכן את הגבהות ספר התורה - לא לפני שהגבאי ניגש לרבי ומבקש בשמו הבטחה שיזכה לבוא לרבי גם בשנה הבאה.  


בכל ביקור שערך אצל הרבי, נכנס ל[[יחידות]], והוא היה נותן לרבי דמי 'מעמד' בסכומים נכבדים ביותר - כל זאת מצד היותו מסור לכל ענייני הרבי.  
בכל ביקור שערך אצל הרבי, נכנס ל[[יחידות]], והוא היה נותן לרבי '[[דמי מעמד]]' בסכומים נכבדים.  


קודם נסיעתו האחרונה לרבי, ב[[חודש אלול]] [[תשד"מ]], קנה מתנה יקרה - נטלת מים עשוייה כסף טהור. את המתנה שלח לרבי. כידוע, הרבי כמעט תמיד לא הסכים לקבל מתנות, אך מתנה זו הרבי קיבל ואף כתב בפתקה כי נתקבל ות"ח, וכי הוא ישתמש בזה.  
קודם נסיעתו האחרונה לרבי, ב[[חודש אלול]] [[תשד"מ]], קנה מתנה יקרה - נטלת [[מים]] עשוייה כסף טהור. את המתנה שלח לרבי. הגם שהרבי כמעט תמיד לא הסכים לקבל מתנות, אך מתנה זו הרבי קיבל ואף כתב בפתקה כי נתקבל ות"ח, וכי הוא ישתמש בזה.


==פטירתו==  
=== פטירתו ===
גם ב[[תשרי]] [[תשמ"ד]], קנה ר' שמריהו את הכיבודים הקבועים בפתיחת הארון בכל נדרי ובנעילה. כבכל שנה, ניגש הגבאי ר' [[יהושע פינסון]] לרבי וביקש בשמו הבטחה לזכות ולהיות עם הרבי גם בשנה הבאה. אך הרבי לא הגיב. רק לאחר שהפציר וביקש שנית, עשה הרבי בידו הק' סימן כמסכים.


גם ב[[תשרי]] [[תשמ"ד]], קנה ר' שמריהו את הכיבודים הקבועים בפתיחת הארון בכל נדרי ובנעילה. כבכל שנה, ניגש הגבאי ר' [[יהושע פינסון]] ע"ה לרבי וביקש בשמו הבטחה לזכות ולהיות עם הרבי גם בשנה הבאה. שלא כתמיד, הרבי לא הגיב. רק לאחר שהפציר וביקש שנית, עשה הרבי בידו הק' סימן כמסכים.  
בשנת [[תשמ"ה]], כמידי שנה, קנה את החזקה לפתוח את ארון הקודש בתפילת 'כל נדרי' של יום כיפור.


לשנה הבאה, שלהי תשד"מ, אכן זכה ר' חיים שמריהו להגיע שוב לרבי, ולשהות בצילא דמהימנותא בחודש החגים.  
כשפתח את הארון, אל מול ספרי התורה, לקה בליבו והתמוטט, התפילה נעצרה, הרבי עקב בעיניו אחרי הרופאים שעיסו את ליבו של ר' שמער'ל, לאחר ארבעים דקות, נקבעה פטירתו של ר' שמער'ל. הרבי הורה להמשיך לעסות את ליבו, תוך כדי שהגופה נסחבה דרך החצר אל חצר הכולל, על מנת להימנע מטלטול מת, ומטומאת מת לכהנים שנכחו במקום.


כמידי שנה, גם בשנה זו קנה את החזקה לפתוח את ארון הקודש בתפילת 'כל נדרי' של יום כיפור. הוא היה משלם טבין ותקילין על הזכות הזאת, לא לפני שהיה מבקש מהרבי הבטחה כי גם בשנה הבאה יזכה להיות עמו בחודש החגים.  
למחרת יום כיפור, ב[[י"א בתשרי]] נערכה הלוויתו, בה הרבי השתתף עד רחוב קינגסטון, הוא נקבר שני קברים על יד [[אוהל אדמו"ר הריי"צ]], בהוראת הרבי, למרות שבחייו קנה חלקה ב[[הר הזיתים]].


בשעה רוויית הוד, עמדו אלפי המתפללים בתפילת 'כל נדרי'. כולם עטופי קיטל צחור. בחלל שררה מתיחות של יום הכיפורים. אימת יום הדין. ר' שמריהו עמד הכן סמוך לארון הקודש, כדי להוציא את ספר התורה על מנת לתיתו לרבי - כשלפתע תקפו לבו והתמוטט!
== משפחתו ==
*בתו מרת חנה, אשת האדמו"ר מזידיטשוב רבי נתן אייכנשטיין.
*בנו הרב [[נתן גוראריה (קראון הייטס)]], חתן דודו ר' [[אליעזר קרסיק]].  
*בתו מרת מרישא, אשת הרב [[שלום חסקינד]].  
*בתו מרת דבורה אשת הרב [[שלום בער בוטמן]].


רופאים שהיו בבית המדרש, הוזעקו במהירות, ואלו ניסו לעסות את לבו במשך זמן רב. החזן עצר מתפילתו, והרבי עמד כל העת שעון על הסטנדר, ועקב בעיניו הק' אחר הרופאים. הוא הורה שלא לוותר, ולעשות עוד ועוד ניסיונות [[הצלה]]. פעולות ההחייאה נמשכו כארבעים דקות - אך נגזרה גזירת שמיים, והוא בן כמעט גבורות.  
== לקריאה נוספת ==
* '''איש חס(י)ד היה''' - תשורה המתעדת את קורות חייו, מאת הסופר החסידי [[מנחם זיגלבוים]].


כיוון שהיה זה יום 'שבת שבתון', והטלטול בשכונת '[[קראון הייטס]]' אסור, הביאוהו אל חדר הכולל דרך חצר 770, שם שהה עד מוצאי היום הקדוש.
== קישורים חיצוניים ==
* יאיר וינשטוק, '''[http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=1792 למות מות מלכים]''', באתר {{שטורעם|}} {{קישור שבור}}


לפני שהוציאוהו מבית המדרש, אמר הרבי שימשיכו לעשות עיסוי כל זמן יציאתו החוצה, ובכך למנוע איסור טילטול מת וטומאה מהכהנים ששהו בבית המדרש.
{{מיון רגיל:גוראריה, חיים שמריהו}}
 
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הרש"ב]]
==הלוויתו==
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ]]
 
[[קטגוריה:חסידים בתקופת אדמו"ר שליט"א]]
בהלווייתו שהתקיימה למחרת, 'בשם השם', השתתף גם הרבי מה"מ, שהלך ללוותו עד רחוב קינגסטון. אלפי חסידים ואורחים ששהו במחיצת הרבי, אף הם הגיעו לכבד את זכרו וללוותו בדרכו האחרונה.
[[קטגוריה:אישים בתל אביב]]
 
[[קטגוריה:משפחת גוראריה]]
מקום קבורתו נכרה שני קברים בלבד ממקום ה[[אוהל (קבר הצדיק)|אוהל]]. אמנם עוד בחייו קנה חלקת אדמה בהר הזיתים בירושלים, אולם, הייתה זו על פי הוראת הרבי.
[[קטגוריה:גבירים חב"דיים]]
 
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשמ"ה]]
==ילדיו==
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תרס"ה]]
 
[[קטגוריה:אישים הטמונים בבית העלמין מונטיפיורי]]
*בתו מרת חנה אייכנשטיין.
[[קטגוריה:חסידים שנפטרו בחצרות קדשנו]]
*בנו הרב [[נתן גוראריה (קראון הייטס)]] ע"ה (רעייתו היא מרת [[טעמא גוראריה]] בתו של הרב [[אליעזר קרסיק]]).
*בתו מרת מרישא חסקינד (אשת הרב [[שלום חסקינד]] ע"ה).
*בתו מרת דבורה בוטמן (אשת הרב [[שלום בער בוטמן]]).
 
==לקריאה נוספת==
* '''איש חס(י)ד היה''' - תשורה המתעדת את קורות חייו, מאת הסופר החסידי [[מנחם זיגלבוים]].
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ|גוראריה חיים]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר שליט"א|גוראריה חיים]]

גרסה אחרונה מ־16:22, 1 באוקטובר 2024

הרב חיים שמריהו גוראריה (מימין) לצד בנו ר' נתן גוראריה

הרב חיים שמריהו גוראריה (מכונה שמער'ל) (כ"ט אדר ב' תרס"ה - י' תשרי תשמ"ה) גביר ועסקן חסידי ממייסדי ומנכבדי קהילת חב"ד 'נחלת בנימין' בתל אביב.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולד בקרמנצ'וג בכ"ט באדר ב' תרס"ה, לאביו הרב נתן גוראריה ולאמו מרת אסתר.

חונך על ידי טובי המלמדים, כגון ר' ישראל לוין ור' ישראל נח בליניצקי.

התייתם מאביו בגיל 17. בהיותו בן עשרים, הוצע לו שידוך עם נערה מורשה. כששאל על כך את אדמו"ר הריי"צ, אמר לו: "הרי נוסע אתה לריגא, שם יימצא לך שידוך". הוא אכן נסע לריגא, שם הוצע לו שידוך עם מרת חיה שיינא מיכלא לבית שניידר. לקראת נישואיו זכה לקבל מכתב מאדמו"ר הריי"צ, ובו דרכי הכנה לנישואין. החתונה נערכה בדווינסק בראש חודש אדר תרפ"ו, מסדר הקידושין היה הרוגוצ'ובר.

לאחר החתונה קבע את מקום מגוריו בריגא.

כשעבר אדמו"ר הריי"צ לריגא, כיהן ר' שמער'ל כאחד ממזכיריו.

בשנת תרצ"ד נעצר על ידי השלטונות, עקב פעילותו למען היהודים שנותרו ברוסיה, ושוחרר בערבות, אדמו"ר הריי"צ הורה לו לעלות לארץ ישראל. עלה עם משפחתו לארץ ישראל בראש חודש אדר ב' תרצ"ה, התיישב בתל אביב והיה לאחד מראשוני המתפללים בבית הכנסת בנחלת בנימין.

לאחר שהתבסס כלכלית, תמך במשפחות חב"דיות ופעל רבות למען ישיבת אחי תמימים תל אביב והישיבה קטנה בלוד.

בשנת תשכ"ב, נשא בזיווג שני את מרת רבקה, אלמנת הרב נפתלי דוליצקי.

מדי שנה היה נוסע בחודש החגים אל הרבי ב-770.

בכל שנה, בשבת בראשית, היה מקפיד לקנות בסכומים גדולים חלק מ'הכיבודים' אותם היו מוכרים גבאי בית המדרש 770. מידי שנה היה קונה את פתיחת הארון בכל נדרי ובנעילה, וכן את הגבהות ספר התורה - לא לפני שהגבאי ניגש לרבי ומבקש בשמו הבטחה שיזכה לבוא לרבי גם בשנה הבאה.

בכל ביקור שערך אצל הרבי, נכנס ליחידות, והוא היה נותן לרבי 'דמי מעמד' בסכומים נכבדים.

קודם נסיעתו האחרונה לרבי, בחודש אלול תשד"מ, קנה מתנה יקרה - נטלת מים עשוייה כסף טהור. את המתנה שלח לרבי. הגם שהרבי כמעט תמיד לא הסכים לקבל מתנות, אך מתנה זו הרבי קיבל ואף כתב בפתקה כי נתקבל ות"ח, וכי הוא ישתמש בזה.

פטירתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

גם בתשרי תשמ"ד, קנה ר' שמריהו את הכיבודים הקבועים בפתיחת הארון בכל נדרי ובנעילה. כבכל שנה, ניגש הגבאי ר' יהושע פינסון לרבי וביקש בשמו הבטחה לזכות ולהיות עם הרבי גם בשנה הבאה. אך הרבי לא הגיב. רק לאחר שהפציר וביקש שנית, עשה הרבי בידו הק' סימן כמסכים.

בשנת תשמ"ה, כמידי שנה, קנה את החזקה לפתוח את ארון הקודש בתפילת 'כל נדרי' של יום כיפור.

כשפתח את הארון, אל מול ספרי התורה, לקה בליבו והתמוטט, התפילה נעצרה, הרבי עקב בעיניו אחרי הרופאים שעיסו את ליבו של ר' שמער'ל, לאחר ארבעים דקות, נקבעה פטירתו של ר' שמער'ל. הרבי הורה להמשיך לעסות את ליבו, תוך כדי שהגופה נסחבה דרך החצר אל חצר הכולל, על מנת להימנע מטלטול מת, ומטומאת מת לכהנים שנכחו במקום.

למחרת יום כיפור, בי"א בתשרי נערכה הלוויתו, בה הרבי השתתף עד רחוב קינגסטון, הוא נקבר שני קברים על יד אוהל אדמו"ר הריי"צ, בהוראת הרבי, למרות שבחייו קנה חלקה בהר הזיתים.

משפחתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • איש חס(י)ד היה - תשורה המתעדת את קורות חייו, מאת הסופר החסידי מנחם זיגלבוים.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]