איש וביתו: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(ביטול גרסה 522607 של תלמוד בבלי (שיחה))
תגית: ביטול
 
(26 גרסאות ביניים של 20 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''איש וביתו'' במשמעותו כניב  היא - איש ואשתו, זאת על בסיס מאמר רב יוסי בתלמוד "מעולם לא קריתי לאשתי אשתי ולשורי שורי אלא לאשתי ביתי ולשורי שדי " (על כך ישנו ביאור מעמיק מ[[כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט]] שרב יוסי התיחס למטרה האמיתית של הנידונים).
'''איש וביתו''' משמעותו היא - איש ואשתו, זאת על בסיס מאמר רב יוסי בתלמוד{{הערה|שבת קיח, ב.}} "מעולם לא קרייתי לאשתי אשתי ולשורי שורי אלא לאשתי ביתי ולשורי שדי".
מקור נוסף לביטוי הוא "ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה, בית יעקב '''איש וביתו''' באו{{הערה|שמות א, א.}}", וכן מאמר חז"ל במסכת יומא{{הערה|יומא א, א.}} "ביתו - זו אשתו".


ביטוי הנ"ל מובא כאן בהתיחס לעובדה שבאחת השנים הכריז הגבאי -מאיר הארליג- ב[[770]] בנוכחות הרבי שתערך [[התוועדות]] לרגל [[כ"ח סיון תש"א|כ"ח סיון]] היום בו הגיע הרבי שליט"א לארה"ב, והעיר הרבי שיאמר "איש וביתו" כאומר - לא לבדי הגעתי לארה"ב אלא יחד עם [[הרבנית חיה מושקא]] וכך מופיע ביטוי זה בתיאור אירועי הימים ההם שנדפס ב[[קובץ כ"ח סיון תנש"א]] - ([[קה"ת]]) ב[[מוגה|הגהת]] הרבי מלך המשיח שליט"א.
[[הרבי]] מסביר באחת משיחותיו, שהמשמעות בכינוי 'ביתי' היא, שרב יוסי התייחס למטרה האמיתית של ה[[נישואין]] - להעמיד בית בישראל{{הערה|לקוטי שיחות חלק י"ז שיחה א' לפרשה אחרי.}}.


[[קטגוריה:ערכים חב"דים]]
בשנת [[תשמ"ו]] הכריז ה[[משב"ק]] - ר' [[מאיר הרליג]] - בנוכחות הרבי ב-[[770]] שתיערך [[התוועדות חסידית|התוועדות]] לרגל [[כ"ח סיון תש"א|כ"ח סיון]], היום בו הגיע הרבי ל[[ארצות הברית]]. הרבי העיר לו, שיאמר "איש וביתו", כאומר - לא לבדי הגעתי לארצות הברית אלא יחד עם [[הרבנית חיה מושקא]].
 
ומיני אז, מופיע ביטוי זה בתיאור אירועי הימים ההם שנדפס ב[[קובץ כ"ח סיון תנש"א]] - ([[קה"ת]]) ב[[מוגה|הגהת]] הרבי, וב"[[שלשלת היחס]]" בהקדמה ל"[[לוח היום יום]]".
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה אחרונה מ־01:31, 18 בפברואר 2022

איש וביתו משמעותו היא - איש ואשתו, זאת על בסיס מאמר רב יוסי בתלמוד[1] "מעולם לא קרייתי לאשתי אשתי ולשורי שורי אלא לאשתי ביתי ולשורי שדי". מקור נוסף לביטוי הוא "ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה, בית יעקב איש וביתו באו[2]", וכן מאמר חז"ל במסכת יומא[3] "ביתו - זו אשתו".

הרבי מסביר באחת משיחותיו, שהמשמעות בכינוי 'ביתי' היא, שרב יוסי התייחס למטרה האמיתית של הנישואין - להעמיד בית בישראל[4].

בשנת תשמ"ו הכריז המשב"ק - ר' מאיר הרליג - בנוכחות הרבי ב-770 שתיערך התוועדות לרגל כ"ח סיון, היום בו הגיע הרבי לארצות הברית. הרבי העיר לו, שיאמר "איש וביתו", כאומר - לא לבדי הגעתי לארצות הברית אלא יחד עם הרבנית חיה מושקא.

ומיני אז, מופיע ביטוי זה בתיאור אירועי הימים ההם שנדפס בקובץ כ"ח סיון תנש"א - (קה"ת) בהגהת הרבי, וב"שלשלת היחס" בהקדמה ל"לוח היום יום".

הערות שוליים

  1. שבת קיח, ב.
  2. שמות א, א.
  3. יומא א, א.
  4. לקוטי שיחות חלק י"ז שיחה א' לפרשה אחרי.