נטע רבעי – הבדלי גרסאות

ר.ז. (שיחה | תרומות)
ר.ז. (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
'''נטע רבעי''' היא המצווה לאכול את פירות העץ של שנה הרביעית לנטיעתו בקדושה. אחרי שהפירות שגדלו משך שלוש שנים הראשונות היו אסורים בהנאה - [[איסור ערלה]], פירות אלו שגדלו בשנה הרביעית, הינם קדושים, ומתחייבים באכילה בירושלים, כמו מעשר שני.
'''נטע רבעי''' היא המצווה לאכול את פירות העץ של שנה הרביעית לנטיעתו בקדושה. אחרי שהפירות שגדלו משך שלוש שנים הראשונות היו אסורים בהנאה - [[איסור ערלה]], פירות אלו שגדלו בשנה הרביעית, הינם קדושים, ומתחייבים באכילה בירושלים, כמו מעשר שני.
הקדושה של נטע רבעי: כל פרי שיוצא מהעץ בשנה הרביעית לנטיעתו נחשב לקודש. משמעות קדושתו היא שהפירות ניתנים לאכילה לבעליהם, אך רק לאחר שהן נאכלות בירושלים, כפי שנאמר בפסוק: ''"ובשנה הרביעית יהיה כל פריו קדש הלולים לה'"'' (ויקרא י"ט, כ"ג-כ"ד). "הלולים" משמעותם אכילה בירושלים, והם נקראים נטע רבעי, כפי שמובא בספרי (נשא ו), שהתורה מדברת על כך שהפירות הם ''"לבעלים"'', כלומר, הם שייכים לבעל העץ אך יש לאוכלם במקום הקדוש.


==מטעמי המצווה==
==מטעמי המצווה==
שורה 10: שורה 8:
== מדיני המצווה ==
== מדיני המצווה ==


=== נטע רבעי ===
=== הקדושה של נטע רבעי ===
כל פרי שיוצא מהעץ בשנה הרביעית לנטיעתו נחשב לקודש. משמעות קדושתו היא שהפירות ניתנים לאכילה לבעליהם, אך רק לאחר שהן נאכלות בירושלים, כפי שנאמר בפסוק: ''"ובשנה הרביעית יהיה כל פריו קדש הלולים לה'"'' (ויקרא י"ט, כ"ג-כ"ד). "הלולים" משמעותם אכילה בירושלים, והם נקראים נטע רבעי, כפי שמובא בספרי (נשא ו), שהתורה מדברת על כך שהפירות הם ''"לבעלים"'', כלומר, הם שייכים לבעל העץ אך יש לאוכלם במקום הקדוש.


* הפירות שבשנה הרביעית נחשבים כמו [[מעשר שני]] – הם פודיים בכסף ומעלים אותו ל[[ירושלים]], שם יש לאוכלם. אם פודה אותם עבור עצמו, יש להוסיף חמישית על ערכם, בדיוק כמו במעשר שני.
* הפירות שבשנה הרביעית נחשבים כמו [[מעשר שני]] – הם פודיים בכסף ומעלים אותו ל[[ירושלים]], שם יש לאוכלם. אם פודה אותם עבור עצמו, יש להוסיף חמישית על ערכם, בדיוק כמו במעשר שני.