לדלג לתוכן

יוסף בא-גד – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
מ החלפת טקסט – " " ב־" "
אין תקציר עריכה
 
(6 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב|}}
[[קובץ:הרב בא גד עם אחד מספריו.jpg|ממוזער|שמאל|הרב בא-גד עם אחד מספריו ([[תשע"ז]])]]
[[קובץ:הרב בא גד עם אחד מספריו.jpg|ממוזער|שמאל|הרב בא-גד עם אחד מספריו (תשע"ז)]]
[[קובץ:הרב יוסף באגד אצל הרבי.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|הרב בא-גד אצל הרבי, תשרי [[תשנ"ב]]]]
[[קובץ:הרב יוסף באגד אצל הרבי.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|הרב בא-גד אצל הרבי. תשרי תשנ"ב]]
הרב '''יוסף בא-גד{{הערה|שם משפחתו המקורי היה בוגרד.}}''' (נולד ב[[ג' אדר]] [[תרצ"ב]], 1932) הוא רב, מחנך ופוליטיקאי ישראלי, מייסד ישיבת "נחל יצחק" בנחלים, חבר כנסת לשעבר וידיד [[חב"ד]]. הוא חיבר ספרים רבים בתחום התורה והחינוך וזכה בתארים על תרומתו לחינוך בישראל.
הרב '''יוסף בא-גד''' (יליד שנת [[תרצ"ב]]) הוא מייסדה של ישיבת "נחל יצחק" בנחלים, ידיד [[הרבי]] ו[[חב"ד]] אשר שימש כחבר כנסת.


==תולדות חיים==
== תולדות חיים ==
הרב '''יוסף בא-גד'''{{הערה|בתחילה שם משפחתו היה בוגרד}} נולד ב[[ג' אדר]] [[תרצ"ב]]. ולמד בישיבת כפר הרוא"ה ובישיבת חברון. שירת בצבא במסגרת נחל ולאחר מכן למד הוראה בסמינר דתי. קיבל תואר שני בחינוך ובתנ"ך ע"י אוניברסיטת בר אילן.
נולד במוצא תחתית ב[[ג' אדר]] [[תרצ"ב]]. הוא למד בישיבת כפר הרוא"ה, בישיבת היישוב החדש בתל אביב ובישיבת חברון. שירת בצה"ל במסגרת גרעין נח"ל ולאחר מכן למד הוראה בסמינר מזרחי בירושלים והוסמך לרבנות. הוא בעל תואר שני בחינוך ובתנ"ך מאוניברסיטת בר-אילן.


בשנת [[תשט"ז]] ייסד את ישיבת '''נחל יצחק - נחלים''' ובתחילה עמד בראשה בתור מנהל ובשנת [[תשכ"א]] עבר לשמש בתפקיד [[ראש ישיבה]] עד לשנת [[תשס"ה]], בשנת [[תשס"ז]] הוכתר כנשיא הישיבה.
בשנת [[תשט"ז]] ייסד את ישיבת "נחל יצחק" בנחלים, שבה שימש תחילה כמנהל. בשנת [[תשכ"א]] מונה לראש הישיבה, תפקיד שבו כיהן עד שנת [[תשס"ה]]. בשנת [[תשס"ז]] הוכתר כנשיא הישיבה.{{הערה|במהלך השנים הראשונות של הישיבה, רבים מתלמידיו הפכו לחסידי חב"ד, וחלקם אף הפכו לשלוחים מוכרים ב[[חסידות חב"ד]].}}


במהלך שנות הפעילות הראשונות של הישיבה, זכה לתלמידים רבים שהפכו לחסידי חב"ד ואף בניהם שלוחים מובהקים ומפורסמים.
== משנתו החינוכית ==
הרב בא-גד פיתח שיטת לימוד ייחודית בשם "ש"ס בש"ס" או "שיטת הסוגיות", בהשראת מורו הרב אברהם קרול, המבוססת על לימוד התלמוד הבבלי והירושלמי לפי [[סוגיה|סוגיות]] ולא לפי סדר הדפים, תוך שילוב נושאי תורה ומדע בהתאם לדברי הרב [[אברהם יצחק הכהן קוק]]{{הערה|אגרות הראי"ה, חלק א' איגרת ג'.}}. בשנת [[תש"ל]] המליץ להחיל עקרונות מהישיבות התיכוניות על בתי ספר דתיים, כולל למידה עצמאית, יום לימודים ארוך, מינוי רב בית ספר, ושילוב הרגש והשכל בפעילות תורנית כגון ביקורים בישיבות ובהתיישבות דתית.


כיהן כחבר כנסת בכנסת ה-13 במשך השנים [[תשנ"ב]]-[[תשנ"ו]] והיה מוכר מאוד בציבור בין היתר על-ידי משיכת תשומת לב בנושאים רבים אותם קידם והעביר חוקים רבים. במהלך הכנסת פרש ממפלגתו והקים סיעת יחיד בשם "מורשת אבות" ואף ניסה להתמודד בראשותה בבחירות אך לא עבר את אחוז החסימה. בנוסף, רצה להתמודד לראשות הממשלה אך לא השיג את מספר החתימות הדרוש לכך והתמודד כרשימה עצמאית בבחירות, יומיים לפני מועד הבחירות פרש והודיע על תמיכתו במפד"ל.
== פעילות פוליטית ==
בשנים [[תשנ"ב]][[תשנ"ו]] כיהן כחבר כנסת בכנסת ה-13. במהלך כהונתו קידם נושאים שונים והצליח להעביר חוקים רבים.{{הערה|הוא היה מוכר בציבור בשל פעילותו הציבורית הבולטת.}} לקראת סוף כהונתו פרש ממפלגתו והקים סיעת יחיד בשם "מורשת אבות". הוא ניסה להתמודד בבחירות עם סיעה זו, אך לא עבר את אחוז החסימה. כמו כן, ביקש להתמודד לראשות הממשלה, אך לא הצליח לאסוף את מספר החתימות הנדרש. יומיים לפני הבחירות הודיע על פרישה ותמך במפד"ל.


ביקר אצל הרבי פעמים רבות. בכ"ה אייר תשמ"ז הגיע לחלוקת הדולרים והביא לרבי ספרים שחיבר. בי"א אייר תש"נ הגיע שוב לרבי, והביא לרבי בעת חלוקת הדולרים ספר חדש שחיבר. השתתף ב[[פאראד]] של ל"ג בעומר תש"נ, שבו נכח הרבי, וכן קיבל דולר לצדקה מהרבי בכ"ב אייר תש"נ.  
== קשר עם חב"ד והרבי==
גם בתשרי תשנ"ב הגיע לרבי, ובין היתר השתתף בתפילות עם הרבי בהושענא רבא, ובל' תשרי קיבל דולר מהרבי ביחידות הכללית לאורחים השבים לאה"ק.
הרב בא-גד ביקר אצל [[הרבי]] פעמים רבות. ב-כ"ה אייר [[תשמ"ז]] הגיע לחלוקת הדולרים והגיש לרבי ספרים שחיבר. ב-י"א אייר [[תש"נ]] מסר לרבי ספר נוסף שחיבר במהלך חלוקת הדולרים. הוא השתתף ב[[פאראד]] של ל"ג בעומר [[תש"נ]] בנוכחות הרבי וקיבל דולר לצדקה ב-כ"ב אייר [[תש"נ]]. בתשרי [[תשנ"ב]] השתתף בתפילות עם הרבי בהושענא רבא וב-ל' תשרי קיבל דולר ביחידות הכללית לאורחים השבים לארץ הקודש. בתשרי [[תשנ"ג]] ביקר שוב ב[[770]] והשתתף בכניסה לחדרו של הרבי ביום שמחת תורה עם קבוצת רבנים חב"דים.{{הערה|ב-ו' אב [[תשנ"ה]], בדיון במליאת הכנסת, סיפר על מפגשו הראשון עם הרבי: "עמדתי בתור, ראיתי שולחן עם דולרים ויהודי עם הדרת פנים נפלאה, הבנתי שאני מול האדמו"ר. הוא שאל אותי: מה בידך? אמרתי לו: הספר שהוצאתי, 'נחלי אשכולות'. הוא ביקש עותק ואמר שזה יכול להביא תועלת. לאחר מכן אמר לי: 'אברך אותך שלעולם לא תהיה מרוצה.' נפגעתי, אך הוא הסביר שחז"ל אומרים שמי שיש לו מאה רוצה מאתיים, ומי שיש לו מאתיים רוצה יותר, כי אדם צריך תמיד לשאוף ליותר. מאז גדלה הישיבה מ-600 ל-1,200 תלמידים." (ערוך לשונית מתוך פרוטוקול הכנסת).}}
בתשרי [[תשנ"ג]] בא שוב לבית חיינו, ואף זכה להיכנס ביום שמחת תורה עם קבוצה של חשובי וזקני רבני חב"ד לחדרו של הרבי.  


ביום רביעי, ו' באב תשנ"ה, בדיון במליאת הכנסת, סיפר הרב בא גד ששימש באותם ימים כח"כ:
בשנת [[תשנ"ג]] חתם על עצומה עם חברי כנסת נוספים הקוראת לרבי לבוא לארץ ישראל ולגאול את עם ישראל.{{הערה|[[:קובץ:חברי כנסת חותמים הרבי שליטא המלך המשיח.jpg|צילום הידיעה בעיתונות על חתימות חברי הכנסת]].}} לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], המשיך לקדם את האמונה ב[[נצחיות חייו של הרבי]] וב[[הרבי כמלך המשיח|רבי כמלך המשיח]]. הוא השתתף ב[[כינוסי גאולה ומשיח - תשנ"ה]] שאורגנו על ידי הרב [[זמרוני ציק]] ובהמשך חתם על [[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח]].
"אני זכיתי להתגלותו של כבוד קדושת הרבי מלובאביץ', לא כחסיד חב"ד. אני מתנגד, מי שיודע מה זה בעולם הליטאי, למדתי בישיבת חברון... והייתי רחוק מעולם החסידות ואפילו קצת - לא לועג להם, אבל מסתכל על עולם החסידות בצורה מוזרה, עד שהכרתי את כבוד קדושת האדמו"ר מלובאביץ'. והכרתי אותו בצורה מיוחדת מאוד. בוגריי הפצירו בי בהיותי בניו-יורק לבוא. אני אפילו לא רציתי, סירבתי, אבל הפצירו בי לבוא. באתי, ואני אומר ל-בושתי, עמדתי בתור, אפילו לא ידעתי שהאדם נכנס לפתע לחדר, ראיתי שולחן עם דולרים ויהודי עם הדרת פנים נפלאה, הבנתי שאני מול האדמו"ר. ואז האדמו"ר אמר לי: מה בידך? אמרתי לו: הספר שהוצאתי, "נחלי אשכולות". הוא אמר לי: האם יש לך עותק אחד בשבילי? זה יכול להביא תועלת. בשמחה רבה נתתי לו. ואז הוא אמר לי: אברך אותך שלעולם לא תהיה מרוצה. אני אומר לכם, נפגעתי. ברכה כזו - לעולם לא להיות מרוצה?
הוא הרגיש שנפגעתי, והוא אמר: חז"ל אומרים, מי שיש לו מאה רוצה מאתיים. אבל מי שיש לו ‎200 לא מסתפק ב-‎300, הוא כבר רוצה ‎400, 500 ו-‎600. אדם צריך להיות תמיד בשאיפה לרצות יותר.
אני רוצה לומר לכם, אז היו בישיבת "נחלים" ‎600 תלמידים, ובאמת מאז היתה ברכה והישיבה גדלה ל-‎1200 עם הרגשה של לא להסתפק בקיים". (מתוך פרוטוקול הכנסת).


גם אחרי [[ג' תמוז תשנ"ד|ג' תמוז]] המשיך בפירסום האמונה הטהורה ב[[נצחיות חייו של הרבי מלך המשיח|נצחיות חייו של הרבי מלך המשיח שליט"א]] והתגשמות [[הרבי כמלך המשיח|נבואת הגאולה]], ואף השתתף ב[[כינוסי גאולה ומשיח - תשנ"ה|כינוסי גאולה ומשיח]] שהתקיימו בשנת [[תשנ"ה]] על ידי הרב [[זמרוני ציק]].
== ספרים ופרסים ==
ובשנת [[תשנ"ו]] חתם על [[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח]].
הרב בא-גד חיבר ספרים רבים, בהם "נחלי בא-גד", "שערי לימוד", "אוגדן הסוגיות" ו"נחלי האשכולות". בספרו האחרון הציג הוכחות לדעתו של הרבי בנושא [[לוחות הברית|הלוחות המרובעות]]. זכה בתארים רבים, בין היתר בשנת [[תשמ"ח]] בפרס הרב טולידאנו לספרות תורנית על ספריו "אוגדן הסוגיות" ו"נחלי לימוד", ובשנת [[תשע"ד]] בתואר יקיר העיר פתח תקווה. בשנת [[תשע"ז]] הוענק לו אות החינוך על ידי ראש הממשלה.


זכה בתארים רבים בין היתר על ספריו: אוגדן הסוגיות ושערי לימוד ובשנת [[תשע"ד]] זכה בתואר יקיר העיר פתח תקווה, ואף בשנת [[תשע"ז]] הוענק לו אות החינוך בידי ראש הממשלה.
== פעילות ציבורית נוספת ==
הרב בא-גד משתתף באירועים של [[חב"ד]], בעיקר של [[האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה]] אותה ניהל הרב [[זמרוני ציק]], שהיה תלמידו.{{הערה|[http://shturem.net/index.php?section=news&id=97221 הרב בא-גד בכינוס בתי חב"ד]; [http://hageula.com/vid/farbrengen/16062.htm הרב בא-גד בכינוס ברוכים הבאים].}} הוא פעיל גם באירועים של בית חב"ד [[פתח תקווה]], עיר מגוריו.


הרב בא-גד הוציא לאור ספרים רבים, כגון: נחלי בא-גד, שערי לימוד, אוגדן הסוגיות ונחלי האשכולות, שבאחרון זכה אף להביא הוכחות לדעתו של הרבי בנושא [[הלוחות המרובעות]].
== חיים אישיים ==
הרב בא-גד נשוי לרבקה זוסמן, ולהם שבעה ילדים. הם מתגוררים בפתח תקווה.


הרב בא-גד נוהג להשתתף באירועים רבים של [[חב"ד]]{{הערה|[http://shturem.net/index.php?section=news&id=97221 הרב בא גד בכינוס בתי חב"ד]}} ובעיקר של [[האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה]] אותה ניהל הרב [[זמרוני ציק]] שהיה תלמידו{{הערה|[http://hageula.com/vid/farbrengen/16062.htm הרב בא גד בכינוס ברוכים הבאים]}}. בנוסף, הרב בא-גד מרבה להשתתף באירועים אותם מארגן בית חב"ד [[פתח תקווה]] - עיר מגוריו.
== קישורים חיצוניים ==
* [https://www.hageula.com/vid/kinusim/18452.htm הרב יוסף בא-גד מברך את קונגרס משיח תשע"ט] באתר הגאולה


נישא לרבקה זוסמן והם מתגוררים בפתח תקווה ולהם 7 ילדים.
== קישורים חיצוניים ==
[https://www.hageula.com/vid/kinusim/18452.htm הרב יוסף בא גד מברך את קונגרס משיח תשע"ט] באתר {{הגאולה}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל: בא-גד, יוסף}}
{{מיון רגיל: בא-גד, יוסף}}
שורה 41: שורה 38:
[[קטגוריה:אישים בפתח תקווה]]
[[קטגוריה:אישים בפתח תקווה]]
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תרצ"ב]]
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תרצ"ב]]
[[קטגוריה:בוגרי ישיבת כפר הרא"ה]]
[[קטגוריה:חברי כנסת שחתמו שהרבי הוא מלך המשיח]]

גרסה אחרונה מ־21:03, 10 באוקטובר 2025

הרב בא-גד עם אחד מספריו (תשע"ז)
הרב בא-גד אצל הרבי, תשרי תשנ"ב

הרב יוסף בא-גד[1] (נולד בג' אדר תרצ"ב, 1932) הוא רב, מחנך ופוליטיקאי ישראלי, מייסד ישיבת "נחל יצחק" בנחלים, חבר כנסת לשעבר וידיד חב"ד. הוא חיבר ספרים רבים בתחום התורה והחינוך וזכה בתארים על תרומתו לחינוך בישראל.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולד במוצא תחתית בג' אדר תרצ"ב. הוא למד בישיבת כפר הרוא"ה, בישיבת היישוב החדש בתל אביב ובישיבת חברון. שירת בצה"ל במסגרת גרעין נח"ל ולאחר מכן למד הוראה בסמינר מזרחי בירושלים והוסמך לרבנות. הוא בעל תואר שני בחינוך ובתנ"ך מאוניברסיטת בר-אילן.

בשנת תשט"ז ייסד את ישיבת "נחל יצחק" בנחלים, שבה שימש תחילה כמנהל. בשנת תשכ"א מונה לראש הישיבה, תפקיד שבו כיהן עד שנת תשס"ה. בשנת תשס"ז הוכתר כנשיא הישיבה.[2]

משנתו החינוכית[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב בא-גד פיתח שיטת לימוד ייחודית בשם "ש"ס בש"ס" או "שיטת הסוגיות", בהשראת מורו הרב אברהם קרול, המבוססת על לימוד התלמוד הבבלי והירושלמי לפי סוגיות ולא לפי סדר הדפים, תוך שילוב נושאי תורה ומדע בהתאם לדברי הרב אברהם יצחק הכהן קוק[3]. בשנת תש"ל המליץ להחיל עקרונות מהישיבות התיכוניות על בתי ספר דתיים, כולל למידה עצמאית, יום לימודים ארוך, מינוי רב בית ספר, ושילוב הרגש והשכל בפעילות תורנית כגון ביקורים בישיבות ובהתיישבות דתית.

פעילות פוליטית[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנים תשנ"בתשנ"ו כיהן כחבר כנסת בכנסת ה-13. במהלך כהונתו קידם נושאים שונים והצליח להעביר חוקים רבים.[4] לקראת סוף כהונתו פרש ממפלגתו והקים סיעת יחיד בשם "מורשת אבות". הוא ניסה להתמודד בבחירות עם סיעה זו, אך לא עבר את אחוז החסימה. כמו כן, ביקש להתמודד לראשות הממשלה, אך לא הצליח לאסוף את מספר החתימות הנדרש. יומיים לפני הבחירות הודיע על פרישה ותמך במפד"ל.

קשר עם חב"ד והרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב בא-גד ביקר אצל הרבי פעמים רבות. ב-כ"ה אייר תשמ"ז הגיע לחלוקת הדולרים והגיש לרבי ספרים שחיבר. ב-י"א אייר תש"נ מסר לרבי ספר נוסף שחיבר במהלך חלוקת הדולרים. הוא השתתף בפאראד של ל"ג בעומר תש"נ בנוכחות הרבי וקיבל דולר לצדקה ב-כ"ב אייר תש"נ. בתשרי תשנ"ב השתתף בתפילות עם הרבי בהושענא רבא וב-ל' תשרי קיבל דולר ביחידות הכללית לאורחים השבים לארץ הקודש. בתשרי תשנ"ג ביקר שוב ב770 והשתתף בכניסה לחדרו של הרבי ביום שמחת תורה עם קבוצת רבנים חב"דים.[5]

בשנת תשנ"ג חתם על עצומה עם חברי כנסת נוספים הקוראת לרבי לבוא לארץ ישראל ולגאול את עם ישראל.[6] לאחר ג' תמוז תשנ"ד, המשיך לקדם את האמונה בנצחיות חייו של הרבי וברבי כמלך המשיח. הוא השתתף בכינוסי גאולה ומשיח - תשנ"ה שאורגנו על ידי הרב זמרוני ציק ובהמשך חתם על פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח.

ספרים ופרסים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב בא-גד חיבר ספרים רבים, בהם "נחלי בא-גד", "שערי לימוד", "אוגדן הסוגיות" ו"נחלי האשכולות". בספרו האחרון הציג הוכחות לדעתו של הרבי בנושא הלוחות המרובעות. זכה בתארים רבים, בין היתר בשנת תשמ"ח בפרס הרב טולידאנו לספרות תורנית על ספריו "אוגדן הסוגיות" ו"נחלי לימוד", ובשנת תשע"ד בתואר יקיר העיר פתח תקווה. בשנת תשע"ז הוענק לו אות החינוך על ידי ראש הממשלה.

פעילות ציבורית נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב בא-גד משתתף באירועים של חב"ד, בעיקר של האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה אותה ניהל הרב זמרוני ציק, שהיה תלמידו.[7] הוא פעיל גם באירועים של בית חב"ד פתח תקווה, עיר מגוריו.

חיים אישיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב בא-גד נשוי לרבקה זוסמן, ולהם שבעה ילדים. הם מתגוררים בפתח תקווה.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. שם משפחתו המקורי היה בוגרד.
  2. במהלך השנים הראשונות של הישיבה, רבים מתלמידיו הפכו לחסידי חב"ד, וחלקם אף הפכו לשלוחים מוכרים בחסידות חב"ד.
  3. אגרות הראי"ה, חלק א' איגרת ג'.
  4. הוא היה מוכר בציבור בשל פעילותו הציבורית הבולטת.
  5. ב-ו' אב תשנ"ה, בדיון במליאת הכנסת, סיפר על מפגשו הראשון עם הרבי: "עמדתי בתור, ראיתי שולחן עם דולרים ויהודי עם הדרת פנים נפלאה, הבנתי שאני מול האדמו"ר. הוא שאל אותי: מה בידך? אמרתי לו: הספר שהוצאתי, 'נחלי אשכולות'. הוא ביקש עותק ואמר שזה יכול להביא תועלת. לאחר מכן אמר לי: 'אברך אותך שלעולם לא תהיה מרוצה.' נפגעתי, אך הוא הסביר שחז"ל אומרים שמי שיש לו מאה רוצה מאתיים, ומי שיש לו מאתיים רוצה יותר, כי אדם צריך תמיד לשאוף ליותר. מאז גדלה הישיבה מ-600 ל-1,200 תלמידים." (ערוך לשונית מתוך פרוטוקול הכנסת).
  6. צילום הידיעה בעיתונות על חתימות חברי הכנסת.
  7. הרב בא-גד בכינוס בתי חב"ד; הרב בא-גד בכינוס ברוכים הבאים.