כד יתבין ישראל (ניגון): הבדלים בין גרסאות בדף

תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(12 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 3: שורה 3:
תוכן הפיוט הוא ש[[הקב"ה]] משתבח בעם ישראל הזונחים את עיסוקיהם, ועוסקים בלימוד ובשמחת התורה.
תוכן הפיוט הוא ש[[הקב"ה]] משתבח בעם ישראל הזונחים את עיסוקיהם, ועוסקים בלימוד ובשמחת התורה.


מקור הלחן אינו ידוע, אך הוא מופיע כבר בספריו של רבי אברהם בן [[הגר"א]].
מקור הפיוט אינו ידוע, אך הוא מופיע כבר בספריו של רבי אברהם בן [[הגר"א]]. הלחן המפורסם לפיוט חובר ע"י רבי [[מאיר שפירא מלובלין]].


==מקור המילין והלחן==
==מקור המילין והלחן==
מילות הניגון מבוססות על מאמר הזהר{{הערה|זהר חלק ג, ויקרא כב, א.}}: "קודשא בריך הוא כניש לפמליא דיליה, ואמר חמו בני רחימי, דאינון דחיקין בגלותא, ושבקין צערא דלהון ותבעין לי על מטרוניתא".
מילות הניגון מבוססות על מאמר הזהר{{הערה|זהר חלק ג, ויקרא כב, א.}}: "קודשא בריך הוא כניש לפמליא דיליה, ואמר חמו בני רחימי, דאינון דחיקין בגלותא, ושבקין צערא דלהון ותבעין לי על מטרוניתא".


הנוסח הנפוץ, קרוב יותר לנוסח המופיע בדברי בן הגר"א בסוף פירושו 'באר אברהם' לתהילים הוא מביא את מה שאביו תיקן לומר בשמחת בית השואבה, ואחר כך מביא לומר נוסח 7 פעמים, וחלק ממנו זה: "אשריכם ישראל כשאתם עוסקים בשמחת בית השואבה כונס הקב"ה לכל פמליא דיליה, ואומר ראו בנים חביבים שיש לי, דשבקין צערא דידהו ועסקין בדידי, מיד מתמלא רחמים על ישראל".
הנוסח הנפוץ, קרוב יותר לנוסח המופיע בדברי בן הגר"א בסוף פירושו 'באר אברהם' לתהלים הוא מביא את מה שאביו תיקן לומר בשמחת בית השואבה, ואחר כך מביא לומר נוסח 7 פעמים, וחלק ממנו זה: "אשריכם ישראל כשאתם עוסקים בשמחת בית השואבה כונס הקב"ה לכל פמליא דיליה, ואומר ראו בנים חביבים שיש לי, דשבקין צערא דידהו ועסקין בדידי, מיד מתמלא רחמים על ישראל".


הלחן המוכר מיוחס לרבי [[מאיר שפירא מלובלין]].
הלחן המוכר חובר ע"י רבי [[מאיר שפירא מלובלין]], לרגל סיום הש"ס שנערך בישיבתו - ישיבת חכמי לובלין, בשנת [[תרצ"א]].


==אצל הרבי==
==אצל הרבי==
לקראת [[חודש תשרי]] תשכ"ב, הגיע ר' [[אברהם לידר]] מכפר חב"ד בפעם הראשונה לבקר בחצר [[הרבי]].
לקראת [[חודש תשרי]] [[תשכ"ב]], הגיע ר' [[אברהם לידר (כפר חב"ד)|אברהם לידר]] מכפר חב"ד בפעם הראשונה לבקר בחצר [[הרבי]].


כפי שנהג הרבי פעמים רבות, התבקשו האורחים להביא "מזמרת הארץ", ולנגן בפני הרבי [[ניגונים]] מארץ ישראל. במהלך החודש בעת ההתוועדויות כובד ר' אברהם פעמים לנגן 'מזמרת הארץ', בפעם הראשונה הוא ניגן את הניגון "[[הושיעה את עמך]]", והרבי עודד בתנועות נמרצות, ובפעם השניה ניגן את הניגון "כד יתבין ישראל".
כפי שנהג הרבי פעמים רבות, התבקשו האורחים להביא "מזמרת הארץ"{{הערה|במקור, הכוונה היא, לפירות מובחרים. אמנם הרבי השתמש בלשון זו, על דרך ה[[צחות]] במשמעות זמרה - ושירה}}, ולנגן בפני הרבי [[ניגונים]] מארץ ישראל. במהלך החודש בעת ההתוועדויות כובד ר' אברהם פעמים לנגן 'מזמרת הארץ', בפעם הראשונה הוא ניגן את [[ניגון הושיעה את עמך]], והרבי עודד בתנועות נמרצות, ובפעם השניה ניגן את הניגון "כד יתבין ישראל".


חסידים מספרים, כי בשונה מהניגון "הושיעה את עמך", לא היתה ניכרת שביעות רצון על פני הרבי בעת שניגן ניגון זה.
חסידים מספרים, כי בשונה מהניגון "הושיעה את עמך", לא הייתה ניכרת שביעות רצון על פני הרבי בעת שניגן ניגון זה.


בתחילת [[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] [[צאתכם לשלום]] שהתקיימה בסיומו של [[חודש תשרי]] תשכ"ב{{הערה|שיחת יום ב' פ' נח, כ"ט [[תשרי]] תשכ"ב. [[תורת מנחם]] חל"ב עמ' 163.}}, ציוה עליו הרבי שיחזור וילמד את הקהל את הניגון. ואף על פי כן, כשהקהל סיים לנגן את הניגון, הורה הרבי שינגנו את הניגון "הושיעה את עמך". ואכן מאז ואילך לא ניגנו פעמים נוספות ניגון זה במחיצת הרבי.
בתחילת [[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] [[צאתכם לשלום]] שהתקיימה בסיומו של [[חודש תשרי]] תשכ"ב{{הערה|שיחת יום ב' פ' נח, כ"ט [[תשרי]] תשכ"ב. [[תורת מנחם]] חל"ב עמ' 163.}}, ציוה עליו הרבי שיחזור וילמד את הקהל את הניגון. ואף על פי כן, כשהקהל סיים לנגן את הניגון, הורה הרבי שינגנו את הניגון "הושיעה את עמך". ואכן מאז ואילך לא ניגנו פעמים נוספות ניגון זה במחיצת הרבי.
שורה 32: שורה 32:
==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*[[ניגונים שנוגנו לפני הרבי]]
*[[ניגונים שנוגנו לפני הרבי]]
* [[ כד יתבין ישראל]]
 
==קישורים חיצוניים==
*'''[https://77012.blogspot.com/2023/01/blog-post_45.html האזינו: הניגון שהרבי הפסיק לעודד את שירתו]''', באתר 'לחלוחית גאולתית' {{לחלוחית}}


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ניגונים שנוגנו לפני הרבי]]
[[קטגוריה:ניגונים שנוגנו לפני הרבי]]
[[קטגוריה:ניגונים בארמית]]

גרסה אחרונה מ־19:41, 5 ביוני 2024

הפיוט "כד יתבין ישראל" הינו לחן מפורסם המושר בקרב ליטאים וחסידים מחצרות פולין בחגים הקשורים עם התורה, כגון חג השבועות, שמיני עצרת ושמחת תורה.

תוכן הפיוט הוא שהקב"ה משתבח בעם ישראל הזונחים את עיסוקיהם, ועוסקים בלימוד ובשמחת התורה.

מקור הפיוט אינו ידוע, אך הוא מופיע כבר בספריו של רבי אברהם בן הגר"א. הלחן המפורסם לפיוט חובר ע"י רבי מאיר שפירא מלובלין.

מקור המילין והלחןעריכה

מילות הניגון מבוססות על מאמר הזהר[1]: "קודשא בריך הוא כניש לפמליא דיליה, ואמר חמו בני רחימי, דאינון דחיקין בגלותא, ושבקין צערא דלהון ותבעין לי על מטרוניתא".

הנוסח הנפוץ, קרוב יותר לנוסח המופיע בדברי בן הגר"א בסוף פירושו 'באר אברהם' לתהלים הוא מביא את מה שאביו תיקן לומר בשמחת בית השואבה, ואחר כך מביא לומר נוסח 7 פעמים, וחלק ממנו זה: "אשריכם ישראל כשאתם עוסקים בשמחת בית השואבה כונס הקב"ה לכל פמליא דיליה, ואומר ראו בנים חביבים שיש לי, דשבקין צערא דידהו ועסקין בדידי, מיד מתמלא רחמים על ישראל".

הלחן המוכר חובר ע"י רבי מאיר שפירא מלובלין, לרגל סיום הש"ס שנערך בישיבתו - ישיבת חכמי לובלין, בשנת תרצ"א.

אצל הרביעריכה

לקראת חודש תשרי תשכ"ב, הגיע ר' אברהם לידר מכפר חב"ד בפעם הראשונה לבקר בחצר הרבי.

כפי שנהג הרבי פעמים רבות, התבקשו האורחים להביא "מזמרת הארץ"[2], ולנגן בפני הרבי ניגונים מארץ ישראל. במהלך החודש בעת ההתוועדויות כובד ר' אברהם פעמים לנגן 'מזמרת הארץ', בפעם הראשונה הוא ניגן את ניגון הושיעה את עמך, והרבי עודד בתנועות נמרצות, ובפעם השניה ניגן את הניגון "כד יתבין ישראל".

חסידים מספרים, כי בשונה מהניגון "הושיעה את עמך", לא הייתה ניכרת שביעות רצון על פני הרבי בעת שניגן ניגון זה.

בתחילת התוועדות צאתכם לשלום שהתקיימה בסיומו של חודש תשרי תשכ"ב[3], ציוה עליו הרבי שיחזור וילמד את הקהל את הניגון. ואף על פי כן, כשהקהל סיים לנגן את הניגון, הורה הרבי שינגנו את הניגון "הושיעה את עמך". ואכן מאז ואילך לא ניגנו פעמים נוספות ניגון זה במחיצת הרבי.

מילות הניגוןעריכה

כד יתבין ישראל ועוסקין בשמחת תורה, קודשא בריך הוא אומר לפמליא דיליה:

'חזו בני חביבי דשבקין לטרחא דילהון ומתעסקין בשמחתא דילי'.

תרגום מארמית = כאשר יושבים ישראל ועוסקים בשמחת התורה, הקב"ה אומר לפמלייתו:

'ראו את בני חביבי שזונחים את עיסוקיהם הפרטיים, ומתעסקים בשמחה שלי'.

לקריאה נוספתעריכה

קישורים חיצונייםעריכה

הערות שוליים

  1. זהר חלק ג, ויקרא כב, א.
  2. במקור, הכוונה היא, לפירות מובחרים. אמנם הרבי השתמש בלשון זו, על דרך הצחות במשמעות זמרה - ושירה
  3. שיחת יום ב' פ' נח, כ"ט תשרי תשכ"ב. תורת מנחם חל"ב עמ' 163.