עישון: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(89 גרסאות ביניים של 27 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''עישון''' היא שאיפה של עשן לפה או לדרכי הנשימה ולריאות מתוך סיגריה, סיגר, מקטרת, נרגילה ואביזרים אחרים. החומר העיקרי המשמש לעישון הוא טבק, אך עישון הוא גם אחת מדרכי הצריכה של חומרים אחרים.  
[[קובץ:הרייצ מעשן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אדמו"ר הריי"צ שקוע במחשבות קודש בשעת העישון]]
'''עישון''' היא שאיפה של עשן לפה או לדרכי הנשימה ולריאות מתוך סיגריה, סיגר, מקטרת, נרגילה ואביזרים אחרים. עישון הוא אחד מדרכי הצריכה של טבק ושל חומרים אחרים, אך בדרך כלל מתייחס המושג "עישון" לעישון טבק.  


המשמעות הנפוצה של המושג "עישון" היא עישון טבק, ובה עוסק ערך זה. על עישון חומרים אחרים ראו בערכים העוסקים בחומרים אלה.
[[אדמו"ר הריי"צ]] היה מעשן אך חדל מכך. הוא גם אסר על תלמידי ישיבתו לעשן עד גיל עשרים וביקש שימנעו מכך גם לאחר מכן. [[הרבי]] ציין מספר פעמים למכתב הריי"צ אך נמנע מלהוציא איסור על עישון.


מבין הגורמים הניתנים למניעה (גמילה מעישון), עישון סיגריות הוא הגורם הראשי למחלות קשות ולמוות.
לדעת הרופאים בימינו, עישון הסיגריות גורם למחלות קשות ואף למוות, דבר שהביא לחקיקה המגבילה את העישון לקטינים ובמקומות ציבוריים.
 
==העישון אצל רבותינו נשיאינו==
===הבעל שם טוב===
[[הבעל שם טוב]] היה מעשן מקטרת (=לולקא), ומסופר כי פעם אחת הראה לתלמידו רבי [[זאב וולף קיצס]] את ה[[שמים]] החדשים שנולדו בעת עישון הלולקא ונתעלף מפחד. כמו כן במוצאי שבת היה מעשן בקביעות{{הערה|דעת צדיקים (רודקינזון) ע' ג}}, ואז היה תלמידו רבי זאב קיצעס שואל אותו שאלות שונות אודות השבת שעברה. באחת הפעמים הגיע [[אליהו הנביא]] והביא לו המקטרת והדליק לו את ה[[אש]] לעישון{{הערה|[[סיפורי חסידים]] תורה סיפור 241}}.
בעל ה[[תולדות יעקב יוסף]] איחל לעצמו שישיג עבור עבודתו בכל ימי חייו את מה שהשיג [[הבעל שם טוב]] בעת עישון מקטרתו{{הערה|בסוד עבדיך (גרליץ) סיפור קג ע' לה}}.
בשם תלמידי הבעל שם טוב מובא סוד העישון, כי יש כמה נשמות יקרות שאי אפשר להם שיחזרו ללבוש גשמי, ועיקר תיקונם הוא בדבר רוחני שהוא הריח ועל ידי זה הוא תיקונם{{הערה|בעל שם טוב פרשת משפטים}}.
 
===אדמו"ר הרש"ב===
[[רבי שלום דובער שניאורסון (אדמו"ר הרש"ב)|אדמו"ר הרש"ב]], היה מעשן.
 
===אדמו"ר הריי"צ===
[[רבי יוסף יצחק שניאורסון (אדמו"ר הריי"צ)|אדמו"ר הריי"צ]] היה מעשן הרבה עוד בימי אביו אדמו"ר הרש"ב{{הערה|'ימי מלך' כרך א' עמ' 473}}. בשלב מסויים חדל מכך כפי שהעיד במכתב משנת ת"ש: "במצב בריאותי . . ישנם דברים שהנני זהיר בהם מאוד כמו העישון שעזבתי לגמרי"{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharyatz/ig/14/5282&search=עישון אגרות-קודש מוהריי"צ כרך יד עמ' שנט]}}.
{{להשלים|פסקה=כן|סיגרים, סיגריות מקטרת?}}
 
===הרבי===
המזכיר הרב [[ניסן מינדל]] העיד: "מעולם לא ראיתי את הרבי מעשן"{{הערה|בתשובה לשאלת הת' ישראל צבי שי' גליצנשטיין ויוסף יצחק הלוי שי' גורעוויטש – באחד הביקורים שערך בארץ-הקודש ובו ליווהו בנסיעתו, (נרשם מפי הרה"ת ר' ישראל צבי שי' גליצנשטיין) ({{קישור התקשרות צאח|1827|10321|1023|מעשה הקטורת|מרדכי מנשה לאופר|הרב מרדכי מנשה לאופר}})}}.
 
בספר '[[ימי מלך (ספר)|ימי מלך]]'{{הערה|עמוד 473}} מסופר בטעות כי הרבי היה מעשן רבות עד שהפסיק. אך ב'התקשרות' הבהיר מחבר הספר, כי זו טעות והדברים נכונים לגבי הרבי הריי"צ ולא לגבי הרבי{{הערה|{{קישור התקשרות צאח|1827|10321|1023|מעשה הקטורת|מרדכי מנשה לאופר|הרב מרדכי מנשה לאופר}}}}.
 
ביחידות לר' [[אשר סאסאנקא]] בתשרי תשכ"ה, בתגובה להענקתו לרבי חפיסת סיגריות מרוסיה אמר לו הרבי '''"בכלל אינני מעשן"''', אך למרות זאת לקח סיגר אחד מתוך החבילה, והורה לו לחלק את שאר הסיגריות בזאל למטה.
 
==יחסם של רבותינו נשיאינו לעישון==
===הרבי הריי"צ===
אדמו"ר הריי"צ כתב להנהלת ישיבת תומכי תמימים המרכזית בברוקלין{{הערה|1=בתאריך י"ב טבת תש"ג, [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31603&hilite=cf2bca34-64d3-49a9-a090-3bd0d4d88756&st=פחותים&pgnum=99 אגרות-קודש אדמו"ר מוהריי"צ כרך ז' עמ' ס"ו]}}:
 
"לאסור באיסור גמור ומוחלט את העישון לתלמידים פחותים מבן עשרים שנה... ואיסור זה חל על כל התלמידים בכל מקום שהם בכל משך כ"ד שעות המעת-לעת... ואת ידידי התלמידים יחיו אשר בגיל מעשרים ומעלה יבקש בשמי לטובתם – ברוחניות ובגשמיות – שישתדלו לעזוב את העישון על ידי שימעטו בזה מיום ליום, עד אשר יעזבוהו לגמרי...".
 
בהמשך מוסיף שם: "בשני הימים דראש השנה לא לעשן מקטורת – פאפיראסען – גם בצנעה... גם אלו שהם מעשנים – רייכערן – כל השנה..."{{הערה|ראה ספר אוצר מנהגים עמ' נב-ג (ובנסמן שם)}}.
 
הרבי הריי"צ המשיך לאחר מכן והתעניין במצב העישון אצל התלמידים, במכתב אחד שנכתב כעבור שלושה ימים: "נהניתי לשמוע שמקבלים המה על עצמם להפסיק את העישון, ובטח צריכים השגחה אם מקיימים הבטחתם..."{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31603&st=&pgnum=109&hilite= אגרות-קודש אדמו"ר מוהריי"צ כרך ז' עמ'ע"ו, אגרת מתאריך ט"ו טבת תש"ג]}}, ובשני מכתבים אחרים התעניין: האמנם הפסיקו הצעירים מגיל עשרים לעשן באופן מוחלט? האם בטוח שאין מעשנים בחשאי? והאם הבוגרים מגיל עשרים ממעטים בכך ומשתדלים להגמל מעישון לגמרי?{{הערה|1=מכתבים שנכתבו כעבור עשרה ימים מהמכתב הראשון, [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31603&st=עישון&pgnum=120&hilite=86f0c1c6-c77d-4ecb-8411-0ae6eb4ff152 אגרות-קודש אדמו"ר מוהריי"צ כרך ז' עמ' פ"ז, מכתבים מתאריך כ"א טבת תש"ג]}}.
 
===הרבי===
[[רבי מנחם מענדל שניאורסון (אדמו"ר שליט"א)|הרבי]] התבקש מספר פעמים על ידי אישים שונים לאסור על חסידיו לעשן, אך נמנע מכך. באחד המקרים ענה:
"קשה לי לקחת היזמה בכיו"ב [=בכיוצא-בזה] כיוון
# שכמה וכמה מזקני החסידים מעשנים מכמה וכמה שנים והאדמו"רים לא אמרו להם דבר.
# כמה מהאדמו"רים ידוע שעשנו וכו'
# [[רבי לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א)|אאמו"ר]] [=אדוני אבי מורי ורבי] ז"ל עשן רבות בידיעת [[רבי שלום דובער שניאורסון (אדמו"ר הרש"ב)|אדמו"ר נ"ע [=מוהרש"ב]]] כמובן ופשוט{{הערה|1=הדברים נכתבו בתשובה למכתבו של המשורר החרדי הרב צבי-מאיר שטיינמץ, בו כתב לרבי: אחרי בקשת סליחה – הנני רוצף [=מצרף] בזה קטעי עתון בעניין סכנת העישון.
ידוע, כי רבים מאנ"ש ובעיקר מתלמידי תומכי-תמימים והכולל ממשיכים לעשן הרבה שלכן אזרתי חלצי לעורר תשומת כבוד-קדושתו על זה.
דיבור אחד של עצה – ועל-אחת-כמה-וכמה של הדרכה מכ"ק אדמו"ר שליט"א, בלי ספק ימעט המכשלה הזאת המכלה ממונם של ישראל ולדעת רופאים גם מחלישה בריאותם.
עבדו המבקש סליחתו
צבי מאיר בן גיטל
{{קישור התקשרות צאח|1302|6024|781|המשורר צבי יאיר ז"ל|מרדכי מנשה לאופר|הרב מרדכי מנשה לאופר}}}}.
 
בהזדמנות אחרת{{הערה|חלוקת דולרים ג' טבת תש"נ}} אמר הרבי שהפסקת העישון לאנשים שהתרגלו יכולה להזיק ואינו רוצה להתערב בזה כיון שאין הוא רופא.
 
באיגרת שנכתבה בשפה האנגלית הסביר הרבי מדוע הרבנים אינם אוסרים את העישון: "...זאת ועוד, וגם זה עיקר, גם אותן סמכויות רפואיות, הגורסות שעישון סיגריות מזיק לבריאות, מבססות את דעתן על איכות הסיגריות המיוצרות כיום, והמכילות חומרים מזיקים. מחקרים רבים ונערכים כדי למצוא דרכים לסילוק אותם חומרים מזיקים ולייצר סיגרייה שאינה מזיקה, ובמקרה כזה לא יהיה שום מקום להכריז איסור על עישון סיגריות. לפיכך, אם רבנים יוציאו איסור שכזה כיום יהיה הדבר, במקרה הטוב, בגדר הוראת שעה בלבד. ויותר מזה: כל איסור על-פי התורה הוא נצחי ואינו ניתן לשינוי, כשם שהתורה עצמה היא נצחית ואינה ניתנת לשינוי"{{הערה|(אגרת מכ' באדר תשל"ט, פורסמה במקורה ב'לחיים' – גיליון צא"ח בניו-יורק, מס' 337, במרחשוון תשנ"ה, ותורגמה ללשון הקודש ב"היכל מנחם" כרך ג, עמ' צז, {{קישור התקשרות צאח|1827|10321|1023|מעשה הקטורת|מרדכי מנשה לאופר|הרב מרדכי מנשה לאופר. וראו גם איגרת נוספת במורה לדור נבוך ח"ב ע' 242 ואילך.}}}}
 
מאידך, התבטא הרבי מספר פעמים ביחידיות בשלילת העישון:
* ביחידות בשנת תשל"ו: בנוגע לעישון סיגריות – ישנו הרי כבר המכתב דכ"ק מו"ח אדמו"ר{{הערה|'היכל מנחם' כרך ג' עמ' רנז-רח, {{קישור התקשרות צאח|1827|10321|1023|מעשה הקטורת|מרדכי מנשה לאופר|הרב מרדכי מנשה לאופר}}}}.
* לאשה שכתבה שהיא מעשנת, אמר הרבי ביחידות: עישון סיגריה אינו בריא לגוף ולבסוף לא בריא לנשמה, והעישון גורם להתנהגות בלתי ראויה{{הערה|מתוך רשימה שנכתבה על ידי מרת [[זיוה פש]] לאחר היחידות; {{קישור התקשרות צאח|1807|10142|1013|כאשר ישא האומן את היונק|מרדכי מנשה לאופר|הרב מרדכי מנשה לאופר}}}}.
* הרב [[מנחם זאב גרינגלס|גרינגלס]] סיפר: הייתה תקופה שהרבה בחורים היו מעשנים סיגריות. סיפרתי על תופעה זו לכ"ק אדמו"ר ב'יחידות'. הרבי אמר לי אז שאינו יכול להוציא איסור על זה, מכיוון שחותנו הרבי הקודם היה מעשן, אבל הזכיר לי את המכתב שאוסר לעשן עד גיל עשרים ומבקש ("בקשה נפשית") שגם לאחר גיל זה לא יעשנו{{הערה|'ליקוטי סיפורי התוועדויות' עמ' 72}}.


רבותינו נשיאנו - הריי"צ והרבי - ביקשו שלא לעשן, במיוחד מצעירים טרם גיל עשרים. מאידך הרבי לא הטיל איסור מוחלט על העישון.
==יחסם של רבותינו נשיאנו לעישון==
{{להשלים}}
===אנקדוטות===
===אנקדוטות===
ב[[חג השבועות]] שנת [[תרפ"ג]] ביקרו הרב [[שמחה גורודצקי]] והרב [[שמואל מיכל טריינין]] אצל הרב [[יוסף רוזין]] והועלתה שאלה לגבי [[עישון]] ב[[יום טוב]]. העיר ר' שמואל מיכל טריינין ש[[אדמו"ר הרש"ב]] נהג לעשן ביום טוב בצנעה. השיב לו הרב רוזין: {{ציטוטון|הרי הוא [[צדיק]] עליון והעישון שלו הוא ענין אחר לגמרי}}.
ב[[חג השבועות]] שנת [[תרפ"ג]] ביקרו הרב [[שמחה גורודצקי]] והרב [[שמואל מיכל טריינין]] אצל הרב [[יוסף רוזין]] והועלתה שאלה לגבי עישון ב[[יום טוב]]. העיר ר' שמואל מיכל טריינין ש[[אדמו"ר הרש"ב]] נהג לעשן ביום טוב בצנעה. השיב לו הרב רוזין: {{ציטוטון|הרי הוא [[צדיק]] עליון והעישון שלו הוא ענין אחר לגמרי}}.


ב[[יחידות]] הראשונה שהיתה לרב [[אשר ששונקין]] אצל הרבי בעשרת ימי תשובה של שנת תשכ"ז, העניק לרבי חפיסה של סיגרים מרוסיה, והרבי הודה לו ואמר "בכלל אינני מעשן", אך למרות זאת לקח סיגר אחד מתוך החבילה, והורה לו לחלק את שאר הסיגריות בזאל למטה.
הרב צבי הירש רבינוביץ' שזכה להיות עם רבי [[לוי יצחק שניאורסאהן (אב אדמו"ר שליט"א)|לוי יצחק שניאורסאהן]] עד יומו האחרון, סיפר, שביומו האחרון פנה אליו רבי לוי"צ וביקש ממנו סיגריה, רבינוביץ שידע את מצב בריאותו רצה להניאו מכך ושאלו, "למה צריך לעשן?" ענה לו רבי לוי יצחק: "שוטה, הרבי אמר לי לעשן". היה זה בעת ביקורו של רבי לוי יצחק אצל [[אדמו"ר הרש"ב]], כאשר הרבי הציע לו סיגריה.


==העישון ב[[הלכה]]==
==העישון ב[[הלכה]]==
===איסור העישון===
===איסור העישון===
רבי ישראל מאיר הכהן - חפץ חיים פוסק להלכה, בהסתמך על חוות דעת של רופאים, כי האיסור בעישון סיגריות נובע מהציוויים על [[שמירת הנפש]]{{הערה|בספרו '''ליקוטי אמרים''', פרק י"ג.}}. לעומתו הרב [[משה פיינשטיין]] והרב [[עובדיה יוסף]] פוסקים כי הדבר אינו מהווה ביטול ציווי מהתורה, וזאת על פי הפסוק {{הדגשה|שומר פתאים ה'}}{{הערה|תהלים קטז ו}} המבטא אמונה כי הקב"ה שומר מפני סיכונים הנובעים מדבר ש"דשו בו רבים" (שנהגו רוב העולם לעשותו). אך גם הם מודים כי על פי רוח ההלכה רצוי שלא לעשן{{הערה|הרב עובדיה יוסף בספרו שו"ת "יחווה דעת", חלק ה', סימן ל"ט; הרב משה פיינשטיין בספרו שו"ת "אגרות משה", כרך ה', חלק יורה דעה, סימן מ"ט.}}.
רבי ישראל מאיר הכהן - חפץ חיים פוסק להלכה, בהסתמך על חוות דעת של רופאים, כי האיסור בעישון סיגריות נובע מהציוויים על [[שמירת הנפש]]{{הערה|בספרו '''ליקוטי אמרים''', פרק י"ג.}}. לעומתו הרב [[משה פיינשטיין]] והרב [[עובדיה יוסף]] פוסקים כי הדבר אינו מהווה ביטול ציווי מהתורה, וזאת על פי הפסוק {{הדגשה|שומר פתאים ה'}}{{הערה|תהלים קטז ו}} המבטא אמונה כי הקב"ה שומר מפני סיכונים הנובעים מדבר ש"דשו בו רבים" (שנהגו רוב העולם לעשותו). אך גם המתירים סבורים כי על פי רוח ההלכה רצוי שלא לעשן{{הערה|הרב עובדיה יוסף בספרו שו"ת "יחווה דעת", חלק ה', סימן ל"ט; הרב משה פיינשטיין בספרו שו"ת "אגרות משה", כרך ה', חלק יורה דעה, סימן מ"ט.}}.
לעומתם כתב בספר ציץ אליעזר שלא ניתן לומר "שומר פתאים ה'" כאשר על כל חפיסה של סיגריות כתוב שהיא מזיקה לבריאות: "נראה ברור ללא צל של ספק כי אין מקום להתברך בלב (כפי שאחרים רוצים לומר כן) ולהורות כי היות והעישון רבים דשים בו אם כן יש להחיל על זה המאמר ...'והאידנא דדשו בו רבים שומר פתאים ה''. דלא אמרו כן אלא במקומות דלא נתגלה בהתם, והמציאות לא הראתה על היפוכו של דבר,... אבל בכגון הנידון שלפנינו אשר בעיקר בעשרות השנים האחרונות לאור המחקרים המדעיים והרפואיים השונים נתגלו בממדים מבהילים היזיקי הגוף המרובים והמסוכנים אשר העישון גורם בכנפיו, והתודעה הזאת גם יצאה כבר טבעה בעולם עד כדי כך שבכמה מדינות גדולות ועצומות יצא החוק מאת ממשלותיהם על חובת ציון אזהרה על כל חפיסת סיגריות האומרת 'הרופא הממשלתי הראשי מזהיר את המעשנים שהעישון מסכן את בריאותם ומזיק לה'... אם כן בודאי ובודאי שאבסורדי הוא להעלים עין מכל זה ולהפטיר כלאחר יד ולומר כי גם על כגון זה נאמר שומר פתאים ה'"{{הערה|שו"ת ציץ אליעזר חלק טו סימן לט.}}.
 
לעומתם כתב בספר ציץ אליעזר שלא ניתן לומר "שומר פתאים ה'" כאשר על כל חפיסה של סיגריות כתוב שהיא מזיקה לבריאות: "נראה ברור ללא צל של ספק כי אין מקום להתברך בלב (כפי שאחרים רוצים לומר כן) ולהורות כי היות והעישון רבים דשים בו אם כן יש להחיל על זה המאמר ...'והאידנא דדשו בו רבים שומר פתאים ה'. דלא אמרו כן אלא במקומות דלא נתגלה בהתם, והמציאות לא הראתה על היפוכו של דבר,... אבל בכגון הנידון שלפנינו אשר בעיקר בעשרות השנים האחרונות לאור המחקרים המדעיים והרפואיים השונים נתגלו בממדים מבהילים היזיקי הגוף המרובים והמסוכנים אשר העישון גורם בכנפיו, והתודעה הזאת גם יצאה כבר טבעה בעולם עד כדי כך שבכמה מדינות גדולות ועצומות יצא החוק מאת ממשלותיהם על חובת ציון אזהרה על כל חפיסת סיגריות האומרת 'הרופא הממשלתי הראשי מזהיר את המעשנים שהעישון מסכן את בריאותם ומזיק לה'... אם כן בוודאי ובוודאי שאבסורדי הוא להעלים עין מכל זה ולהפטיר כלאחר יד ולומר כי גם על כגון זה נאמר שומר פתאים ה'"{{הערה|שו"ת ציץ אליעזר חלק טו סימן לט.}}.
 
כאשר התבקש הרבי לאסור על חסידיו לעשן נמנע מכך בטענה שאביו היה מעשן (ראה לעיל בפסקה "הרבי"), ולעיתים השיב כי מניעת עישון באופן כפוי, ללא החלטה עצמית, הינה בעייתית ויכולה לגרום לבעיות חמורות{{הערה|ראה במאמרו של שלום בער קרומבי, בית משיח גליון 666}}.


===עישון ביום טוב===
===עישון ביום טוב===
לדעת הציץ אליעזר{{הערה|חלק יז סימן כא.}} אע"פ שהעישון אסור בכל ימות השנה, אין לאוסרו באיסור מיוחד ב[[יום טוב]], וזאת כיון שלמעשנים (שאינם שומעים להוראה ההלכתית האוסרת את העישון) נחשב העישון כאוכל נפש. לעומת זאת רבנים רבים אוסרים את העישון ביום טוב משום שהוא נחשב דבר שאינו שווה לכל נפש{{הערה|[http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/assia/haishun1-2.htm העישון - סקירה הלכתית] הרב ד"ר מרדכי הלפרין, באתר דעת}}, בראש פוסקים אלו עומד ה"קרבן נתנאל" (על הרא"ש) הטוען, כי מבואר בגמרא כי רק דברים השוים לכל נפש הותרו ביו"ט, ולא יתכן לקרוא לעישון דבר השוה לכל נפש, כאשר אנשים שאינם מעשנים סולדים מעישון עד כדי בחילה. בנוסף רבי [[יצחק אייזיק יהודה יחיאל מיכל ספרין]] מקאמארנא פוסק כי מכיון שאנשים רבים אינם מעשנים, וכן הנשים אינם מעשנות, וגם אם מעשנות הדבר מהווה פריצות, נמצא כי רוב האנשים בעולם אינם מעשנים, והדבר אינו נחשב שווה לכל נפש.
רבותינו נשיאנו לא נמנעו מלעשן ביום טוב, אך ביקשו שבראש השנה לא יעשנו.
 
בין המתירים לעשן ביום טוב, הציץ אליעזר{{הערה|אף על פי שלדעתו העישון אסור בכל ימות השנה מטעמי שמירת הגוף (חלק יז סימן כא).}} שמנמק את ההיתר בכך שלמעשנים (הסומכים על המתירים לעשן במשך ימות השנה) נחשב העישון כאוכל נפש.
 
יש האוסרים את העישון ביום טוב משום שהוא אינו נחשב דבר השווה לכל נפש{{הערה|[http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/assia/haishun1-2.htm העישון - סקירה הלכתית] הרב ד"ר מרדכי הלפרין, באתר דעת}}{{הערה|ה"קרבן נתנאל" (על הרא"ש) מסביר, כי מבואר בגמרא כי רק דברים השוים לכל נפש הותרו ביו"ט, ולא ייתכן לקרוא לעישון דבר השוה לכל נפש, כאשר אנשים שאינם מעשנים סולדים מעישון עד כדי בחילה}}{{הערה|רבי [[יצחק אייזיק יהודה יחיאל מיכל ספרין]] מקאמארנא פוסק כי מכיון שאנשים רבים אינם מעשנים, וכן הנשים אינם מעשנות, וגם אם מעשנות הדבר מהווה פריצות, נמצא כי רוב האנשים בעולם אינם מעשנים, והדבר אינו נחשב שווה לכל נפש}}.


==חקיקה להגבלת העישון==
==ראה גם==
הסכנות הבריאותיות שבעישון הביאו, בחצי השני של המאה העשרים, לחקיקה, במדינות רבות, המטילה מגבלות שונות על העישון.
* איסור על מכירת מוצרי טבק לקטינים (עד גיל 18).
* חיוב לתת אזהרה על כל קופסת סיגריות, ובה פרטים על נזקים שגורם העישון.
* חיוב לתת אזהרה בדבר נזקי העישון על כל פרסומת לסיגריות, או איסור מוחלט של פרסומת כזו.


בישראל, ישנו 'חוק למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון'. וכן 'חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק', ה'תשמ"ג-1983.
[[עישון בראש השנה]]
==לקריאה נוספת ==
*חיים גיל, '''הגומל''', {{שבועון כפר חב"ד}} מס' 1784 ע' 52-55


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
;מדברי רבותינו נשיאנו
;מדברי רבותינו נשיאנו
* {{קישור התקשרות צאח|1827|10321|1023|מעשה הקטורת|הרב מרדכי מנשה לאופר}}
* {{קישור התקשרות צאח|1827|10321|1023|מעשה הקטורת|מרדכי מנשה לאופר|הרב מרדכי מנשה לאופר}}
* שלום בער קרומבי, '''[http://chabadpedia.co.il/images/4/4b/%D7%9B%D7%AA%D7%91%D7%94_%D7%A2%D7%9C_%D7%A2%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%9F%2C_%D7%91%D7%99%D7%AA_%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97_%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F_666.pdf לחיים ולא למוות]''', [[שבועון בית משיח]] גיליון 666 {{PDF}}
* שלום בער קרומבי, '''[http://chabadpedia.co.il/images/4/4b/כתבה_על_עישון%2C_בית_משיח_גיליון_666.pdf לחיים ולא למוות]''', [[שבועון בית משיח]] גיליון 666 {{PDF}}
* [https://col.org.il/news/112053 כאשר האדמו"ר הריי"צ הפסיק לעשן] {{חב"ד און ליין}}
;פסיקות הלכתיות
;פסיקות הלכתיות
* הרב יהודה לייב נחמסון, '''[http://halacha.co/%D7%A1%D7%99%D7%92%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%A4%D7%A1%D7%97/ האם מותר לעשן סיגריות בפסח?]''', '''[http://halacha.co/%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%A9-%D7%91%D7%A1%D7%9E%D7%99%D7%9D/ האם קיים איסור הלכתי עקרוני לקחת 'סמים קלים'?]''' אתר הלכ"ה  
* הרב יהודה לייב נחמסון, '''[http://halacha.co/סיגריות-בפסח/ האם מותר לעשן סיגריות בפסח?]''', '''[http://halacha.co/שימוש-בסמים/ האם קיים איסור הלכתי עקרוני לקחת 'סמים קלים'?]''' אתר הלכ"ה
* הרב [[ברוך בליז'ינסקי]], '''[http://www.chabad.org.il/Questions/Item.asp?ArticleID=17568&CategoryID=68 האם מברכים ברכת הריח על עישון טבק כשיש לו ריח טוב?]''' , '''[http://www.chabad.org.il/Questions/Item.asp?ArticleID=17185&CategoryID=68 האם יש מקום להדר ולהימנע מעישון סיגריות בפסח בשל חשש חמץ?]''', '''[http://www.chabad.org.il/Questions/Item.asp?ArticleID=13416&CategoryID=68 האם יש חשש חמץ בנרגילה?]''', באתר צעירי חב"ד
* הרב [[ברוך בליז'ינסקי]], '''[http://www.chabad.org.il/Questions/Item.asp?ArticleID=17568&CategoryID=68 האם מברכים ברכת הריח על עישון טבק כשיש לו ריח טוב?]''' , '''[http://www.chabad.org.il/Questions/Item.asp?ArticleID=17185&CategoryID=68 האם יש מקום להדר ולהימנע מעישון סיגריות בפסח בשל חשש חמץ?]''', '''[http://www.chabad.org.il/Questions/Item.asp?ArticleID=13416&CategoryID=68 האם יש חשש חמץ בנרגילה?]''', באתר צעירי חב"ד
* הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]],'''[http://www.chabad.org.il/Questions/Item.asp?ArticleID=390&CategoryID=68 האם על-פי דין-תורה מותר לעשן ליד אנשים אחרים?]''', '''[http://www.chabad.org.il/Questions/Item.asp?ArticleID=3284&CategoryID=68 מדוע אין מברכים על ההנאה מהרחת טבק?]''', באתר צעירי חב"ד
* הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]],'''[http://www.chabad.org.il/Questions/Item.asp?ArticleID=390&CategoryID=68 האם על-פי דין-תורה מותר לעשן ליד אנשים אחרים?]''', '''[http://www.chabad.org.il/Questions/Item.asp?ArticleID=3284&CategoryID=68 מדוע אין מברכים על ההנאה מהרחת טבק?]''', באתר צעירי חב"ד
* הרב אליעזר מלמד, פניני הלכה - ליקוטים ב', פרק ט (הלכות שמירת הנפש): [http://ph.yhb.org.il/08-09-08/ ח – איסור עישון], [http://ph.yhb.org.il/08-09-09/ ט – עובדות מדעיות], [http://ph.yhb.org.il/08-09-10/ י – האיסור לעשן ליד אחרים], [http://ph.yhb.org.il/08-09-11/ יא – האם מותר לסייע למעשן בקניית סיגריות], [http://ph.yhb.org.il/08-09-12/ יב – האם מותר לפרסם סיגריות בעיתון], [http://ph.yhb.org.il/08-09-13/ יג – החינוך נגד עישון].
* הרב אליעזר מלמד, פניני הלכה - ליקוטים ב', פרק ט (הלכות שמירת הנפש): [http://ph.yhb.org.il/08-09-08/ ח – איסור עישון] {{*}} [http://ph.yhb.org.il/08-09-09/ ט – עובדות מדעיות] {{*}} [http://ph.yhb.org.il/08-09-10/ י – האיסור לעשן ליד אחרים] {{*}} [http://ph.yhb.org.il/08-09-11/ יא – האם מותר לסייע למעשן בקניית סיגריות], [http://ph.yhb.org.il/08-09-12/ יב – האם מותר לפרסם סיגריות בעיתון] {{*}} [http://ph.yhb.org.il/08-09-13/ יג – החינוך נגד עישון].
*'''[https://77012.blogspot.com/2022/04/blog-post_52.html מהי דעתו של הרבי על שימוש בעישון סמים כתמריץ מיסטי ורוחני?]''', באתר '[[לחלוחית גאולתית]]' {{לחלוחית}}


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה אחרונה מ־11:44, 30 ביולי 2024

אדמו"ר הריי"צ שקוע במחשבות קודש בשעת העישון

עישון היא שאיפה של עשן לפה או לדרכי הנשימה ולריאות מתוך סיגריה, סיגר, מקטרת, נרגילה ואביזרים אחרים. עישון הוא אחד מדרכי הצריכה של טבק ושל חומרים אחרים, אך בדרך כלל מתייחס המושג "עישון" לעישון טבק.

אדמו"ר הריי"צ היה מעשן אך חדל מכך. הוא גם אסר על תלמידי ישיבתו לעשן עד גיל עשרים וביקש שימנעו מכך גם לאחר מכן. הרבי ציין מספר פעמים למכתב הריי"צ אך נמנע מלהוציא איסור על עישון.

לדעת הרופאים בימינו, עישון הסיגריות גורם למחלות קשות ואף למוות, דבר שהביא לחקיקה המגבילה את העישון לקטינים ובמקומות ציבוריים.

העישון אצל רבותינו נשיאינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

הבעל שם טוב[עריכה | עריכת קוד מקור]

הבעל שם טוב היה מעשן מקטרת (=לולקא), ומסופר כי פעם אחת הראה לתלמידו רבי זאב וולף קיצס את השמים החדשים שנולדו בעת עישון הלולקא ונתעלף מפחד. כמו כן במוצאי שבת היה מעשן בקביעות[1], ואז היה תלמידו רבי זאב קיצעס שואל אותו שאלות שונות אודות השבת שעברה. באחת הפעמים הגיע אליהו הנביא והביא לו המקטרת והדליק לו את האש לעישון[2]. בעל התולדות יעקב יוסף איחל לעצמו שישיג עבור עבודתו בכל ימי חייו את מה שהשיג הבעל שם טוב בעת עישון מקטרתו[3]. בשם תלמידי הבעל שם טוב מובא סוד העישון, כי יש כמה נשמות יקרות שאי אפשר להם שיחזרו ללבוש גשמי, ועיקר תיקונם הוא בדבר רוחני שהוא הריח ועל ידי זה הוא תיקונם[4].

אדמו"ר הרש"ב[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר הרש"ב, היה מעשן.

אדמו"ר הריי"צ[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר הריי"צ היה מעשן הרבה עוד בימי אביו אדמו"ר הרש"ב[5]. בשלב מסויים חדל מכך כפי שהעיד במכתב משנת ת"ש: "במצב בריאותי . . ישנם דברים שהנני זהיר בהם מאוד כמו העישון שעזבתי לגמרי"[6].

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

המזכיר הרב ניסן מינדל העיד: "מעולם לא ראיתי את הרבי מעשן"[7].

בספר 'ימי מלך'[8] מסופר בטעות כי הרבי היה מעשן רבות עד שהפסיק. אך ב'התקשרות' הבהיר מחבר הספר, כי זו טעות והדברים נכונים לגבי הרבי הריי"צ ולא לגבי הרבי[9].

ביחידות לר' אשר סאסאנקא בתשרי תשכ"ה, בתגובה להענקתו לרבי חפיסת סיגריות מרוסיה אמר לו הרבי "בכלל אינני מעשן", אך למרות זאת לקח סיגר אחד מתוך החבילה, והורה לו לחלק את שאר הסיגריות בזאל למטה.

יחסם של רבותינו נשיאינו לעישון[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי הריי"צ[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר הריי"צ כתב להנהלת ישיבת תומכי תמימים המרכזית בברוקלין[10]:

"לאסור באיסור גמור ומוחלט את העישון לתלמידים פחותים מבן עשרים שנה... ואיסור זה חל על כל התלמידים בכל מקום שהם בכל משך כ"ד שעות המעת-לעת... ואת ידידי התלמידים יחיו אשר בגיל מעשרים ומעלה יבקש בשמי לטובתם – ברוחניות ובגשמיות – שישתדלו לעזוב את העישון על ידי שימעטו בזה מיום ליום, עד אשר יעזבוהו לגמרי...".

בהמשך מוסיף שם: "בשני הימים דראש השנה לא לעשן מקטורת – פאפיראסען – גם בצנעה... גם אלו שהם מעשנים – רייכערן – כל השנה..."[11].

הרבי הריי"צ המשיך לאחר מכן והתעניין במצב העישון אצל התלמידים, במכתב אחד שנכתב כעבור שלושה ימים: "נהניתי לשמוע שמקבלים המה על עצמם להפסיק את העישון, ובטח צריכים השגחה אם מקיימים הבטחתם..."[12], ובשני מכתבים אחרים התעניין: האמנם הפסיקו הצעירים מגיל עשרים לעשן באופן מוחלט? האם בטוח שאין מעשנים בחשאי? והאם הבוגרים מגיל עשרים ממעטים בכך ומשתדלים להגמל מעישון לגמרי?[13].

הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי התבקש מספר פעמים על ידי אישים שונים לאסור על חסידיו לעשן, אך נמנע מכך. באחד המקרים ענה: "קשה לי לקחת היזמה בכיו"ב [=בכיוצא-בזה] כיוון

  1. שכמה וכמה מזקני החסידים מעשנים מכמה וכמה שנים והאדמו"רים לא אמרו להם דבר.
  2. כמה מהאדמו"רים ידוע שעשנו וכו'
  3. אאמו"ר [=אדוני אבי מורי ורבי] ז"ל עשן רבות בידיעת אדמו"ר נ"ע [=מוהרש"ב] כמובן ופשוט[14].

בהזדמנות אחרת[15] אמר הרבי שהפסקת העישון לאנשים שהתרגלו יכולה להזיק ואינו רוצה להתערב בזה כיון שאין הוא רופא.

באיגרת שנכתבה בשפה האנגלית הסביר הרבי מדוע הרבנים אינם אוסרים את העישון: "...זאת ועוד, וגם זה עיקר, גם אותן סמכויות רפואיות, הגורסות שעישון סיגריות מזיק לבריאות, מבססות את דעתן על איכות הסיגריות המיוצרות כיום, והמכילות חומרים מזיקים. מחקרים רבים ונערכים כדי למצוא דרכים לסילוק אותם חומרים מזיקים ולייצר סיגרייה שאינה מזיקה, ובמקרה כזה לא יהיה שום מקום להכריז איסור על עישון סיגריות. לפיכך, אם רבנים יוציאו איסור שכזה כיום יהיה הדבר, במקרה הטוב, בגדר הוראת שעה בלבד. ויותר מזה: כל איסור על-פי התורה הוא נצחי ואינו ניתן לשינוי, כשם שהתורה עצמה היא נצחית ואינה ניתנת לשינוי"[16]

מאידך, התבטא הרבי מספר פעמים ביחידיות בשלילת העישון:

  • ביחידות בשנת תשל"ו: בנוגע לעישון סיגריות – ישנו הרי כבר המכתב דכ"ק מו"ח אדמו"ר[17].
  • לאשה שכתבה שהיא מעשנת, אמר הרבי ביחידות: עישון סיגריה אינו בריא לגוף ולבסוף לא בריא לנשמה, והעישון גורם להתנהגות בלתי ראויה[18].
  • הרב גרינגלס סיפר: הייתה תקופה שהרבה בחורים היו מעשנים סיגריות. סיפרתי על תופעה זו לכ"ק אדמו"ר ב'יחידות'. הרבי אמר לי אז שאינו יכול להוציא איסור על זה, מכיוון שחותנו הרבי הקודם היה מעשן, אבל הזכיר לי את המכתב שאוסר לעשן עד גיל עשרים ומבקש ("בקשה נפשית") שגם לאחר גיל זה לא יעשנו[19].

אנקדוטות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחג השבועות שנת תרפ"ג ביקרו הרב שמחה גורודצקי והרב שמואל מיכל טריינין אצל הרב יוסף רוזין והועלתה שאלה לגבי עישון ביום טוב. העיר ר' שמואל מיכל טריינין שאדמו"ר הרש"ב נהג לעשן ביום טוב בצנעה. השיב לו הרב רוזין: "הרי הוא צדיק עליון והעישון שלו הוא ענין אחר לגמרי".

הרב צבי הירש רבינוביץ' שזכה להיות עם רבי לוי יצחק שניאורסאהן עד יומו האחרון, סיפר, שביומו האחרון פנה אליו רבי לוי"צ וביקש ממנו סיגריה, רבינוביץ שידע את מצב בריאותו רצה להניאו מכך ושאלו, "למה צריך לעשן?" ענה לו רבי לוי יצחק: "שוטה, הרבי אמר לי לעשן". היה זה בעת ביקורו של רבי לוי יצחק אצל אדמו"ר הרש"ב, כאשר הרבי הציע לו סיגריה.

העישון בהלכה[עריכה | עריכת קוד מקור]

איסור העישון[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבי ישראל מאיר הכהן - חפץ חיים פוסק להלכה, בהסתמך על חוות דעת של רופאים, כי האיסור בעישון סיגריות נובע מהציוויים על שמירת הנפש[20]. לעומתו הרב משה פיינשטיין והרב עובדיה יוסף פוסקים כי הדבר אינו מהווה ביטול ציווי מהתורה, וזאת על פי הפסוק "שומר פתאים ה'" [21] המבטא אמונה כי הקב"ה שומר מפני סיכונים הנובעים מדבר ש"דשו בו רבים" (שנהגו רוב העולם לעשותו). אך גם המתירים סבורים כי על פי רוח ההלכה רצוי שלא לעשן[22].

לעומתם כתב בספר ציץ אליעזר שלא ניתן לומר "שומר פתאים ה'" כאשר על כל חפיסה של סיגריות כתוב שהיא מזיקה לבריאות: "נראה ברור ללא צל של ספק כי אין מקום להתברך בלב (כפי שאחרים רוצים לומר כן) ולהורות כי היות והעישון רבים דשים בו אם כן יש להחיל על זה המאמר ...'והאידנא דדשו בו רבים שומר פתאים ה'. דלא אמרו כן אלא במקומות דלא נתגלה בהתם, והמציאות לא הראתה על היפוכו של דבר,... אבל בכגון הנידון שלפנינו אשר בעיקר בעשרות השנים האחרונות לאור המחקרים המדעיים והרפואיים השונים נתגלו בממדים מבהילים היזיקי הגוף המרובים והמסוכנים אשר העישון גורם בכנפיו, והתודעה הזאת גם יצאה כבר טבעה בעולם עד כדי כך שבכמה מדינות גדולות ועצומות יצא החוק מאת ממשלותיהם על חובת ציון אזהרה על כל חפיסת סיגריות האומרת 'הרופא הממשלתי הראשי מזהיר את המעשנים שהעישון מסכן את בריאותם ומזיק לה'... אם כן בוודאי ובוודאי שאבסורדי הוא להעלים עין מכל זה ולהפטיר כלאחר יד ולומר כי גם על כגון זה נאמר שומר פתאים ה'"[23].

כאשר התבקש הרבי לאסור על חסידיו לעשן נמנע מכך בטענה שאביו היה מעשן (ראה לעיל בפסקה "הרבי"), ולעיתים השיב כי מניעת עישון באופן כפוי, ללא החלטה עצמית, הינה בעייתית ויכולה לגרום לבעיות חמורות[24].

עישון ביום טוב[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבותינו נשיאנו לא נמנעו מלעשן ביום טוב, אך ביקשו שבראש השנה לא יעשנו.

בין המתירים לעשן ביום טוב, הציץ אליעזר[25] שמנמק את ההיתר בכך שלמעשנים (הסומכים על המתירים לעשן במשך ימות השנה) נחשב העישון כאוכל נפש.

יש האוסרים את העישון ביום טוב משום שהוא אינו נחשב דבר השווה לכל נפש[26][27][28].

ראה גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

עישון בראש השנה

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • חיים גיל, הגומל, מס' 1784 ע' 52-55

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מדברי רבותינו נשיאנו
פסיקות הלכתיות

הערות שוליים

  1. דעת צדיקים (רודקינזון) ע' ג
  2. סיפורי חסידים תורה סיפור 241
  3. בסוד עבדיך (גרליץ) סיפור קג ע' לה
  4. בעל שם טוב פרשת משפטים
  5. 'ימי מלך' כרך א' עמ' 473
  6. אגרות-קודש מוהריי"צ כרך יד עמ' שנט
  7. בתשובה לשאלת הת' ישראל צבי שי' גליצנשטיין ויוסף יצחק הלוי שי' גורעוויטש – באחד הביקורים שערך בארץ-הקודש ובו ליווהו בנסיעתו, (נרשם מפי הרה"ת ר' ישראל צבי שי' גליצנשטיין) (הרב מרדכי מנשה לאופרמעשה הקטורת במגזין התקשרות מספר 1023)
  8. עמוד 473
  9. הרב מרדכי מנשה לאופרמעשה הקטורת במגזין התקשרות מספר 1023
  10. בתאריך י"ב טבת תש"ג, אגרות-קודש אדמו"ר מוהריי"צ כרך ז' עמ' ס"ו
  11. ראה ספר אוצר מנהגים עמ' נב-ג (ובנסמן שם)
  12. אגרות-קודש אדמו"ר מוהריי"צ כרך ז' עמ'ע"ו, אגרת מתאריך ט"ו טבת תש"ג
  13. מכתבים שנכתבו כעבור עשרה ימים מהמכתב הראשון, אגרות-קודש אדמו"ר מוהריי"צ כרך ז' עמ' פ"ז, מכתבים מתאריך כ"א טבת תש"ג
  14. הדברים נכתבו בתשובה למכתבו של המשורר החרדי הרב צבי-מאיר שטיינמץ, בו כתב לרבי: אחרי בקשת סליחה – הנני רוצף [=מצרף] בזה קטעי עתון בעניין סכנת העישון. ידוע, כי רבים מאנ"ש ובעיקר מתלמידי תומכי-תמימים והכולל ממשיכים לעשן הרבה שלכן אזרתי חלצי לעורר תשומת כבוד-קדושתו על זה. דיבור אחד של עצה – ועל-אחת-כמה-וכמה של הדרכה מכ"ק אדמו"ר שליט"א, בלי ספק ימעט המכשלה הזאת המכלה ממונם של ישראל ולדעת רופאים גם מחלישה בריאותם. עבדו המבקש סליחתו צבי מאיר בן גיטל הרב מרדכי מנשה לאופרהמשורר צבי יאיר ז"ל במגזין התקשרות מספר 781
  15. חלוקת דולרים ג' טבת תש"נ
  16. (אגרת מכ' באדר תשל"ט, פורסמה במקורה ב'לחיים' – גיליון צא"ח בניו-יורק, מס' 337, במרחשוון תשנ"ה, ותורגמה ללשון הקודש ב"היכל מנחם" כרך ג, עמ' צז, הרב מרדכי מנשה לאופר. וראו גם איגרת נוספת במורה לדור נבוך ח"ב ע' 242 ואילך.מעשה הקטורת במגזין התקשרות מספר 1023
  17. 'היכל מנחם' כרך ג' עמ' רנז-רח, הרב מרדכי מנשה לאופרמעשה הקטורת במגזין התקשרות מספר 1023
  18. מתוך רשימה שנכתבה על ידי מרת זיוה פש לאחר היחידות; הרב מרדכי מנשה לאופרכאשר ישא האומן את היונק במגזין התקשרות מספר 1013
  19. 'ליקוטי סיפורי התוועדויות' עמ' 72
  20. בספרו ליקוטי אמרים, פרק י"ג.
  21. תהלים קטז ו
  22. הרב עובדיה יוסף בספרו שו"ת "יחווה דעת", חלק ה', סימן ל"ט; הרב משה פיינשטיין בספרו שו"ת "אגרות משה", כרך ה', חלק יורה דעה, סימן מ"ט.
  23. שו"ת ציץ אליעזר חלק טו סימן לט.
  24. ראה במאמרו של שלום בער קרומבי, בית משיח גליון 666
  25. אף על פי שלדעתו העישון אסור בכל ימות השנה מטעמי שמירת הגוף (חלק יז סימן כא).
  26. העישון - סקירה הלכתית הרב ד"ר מרדכי הלפרין, באתר דעת
  27. ה"קרבן נתנאל" (על הרא"ש) מסביר, כי מבואר בגמרא כי רק דברים השוים לכל נפש הותרו ביו"ט, ולא ייתכן לקרוא לעישון דבר השוה לכל נפש, כאשר אנשים שאינם מעשנים סולדים מעישון עד כדי בחילה
  28. רבי יצחק אייזיק יהודה יחיאל מיכל ספרין מקאמארנא פוסק כי מכיון שאנשים רבים אינם מעשנים, וכן הנשים אינם מעשנות, וגם אם מעשנות הדבר מהווה פריצות, נמצא כי רוב האנשים בעולם אינם מעשנים, והדבר אינו נחשב שווה לכל נפש