הבדלים בין גרסאות בדף "פורטל:הקהל"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
 
(33 גרסאות ביניים של 11 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{פורטל|צבע=#CCFF99|פורטל=הקהל|תוכן=
+
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|<big>פורטל {{שם הדף}}</big>|{{שם הדף המלא}}/מבוא}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/מבוא}}
 +
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
  
בזמן ש[[בית המקדש]] היה קיים, התקיים במוצאי השנה השביעית, שנת ה[[שמיטה]], מעמד "[[הקהל]]" ב[[בית המקדש]].
+
<div style="float:left; width:60%"> <!-- צד שמאל -->
  
גם בימינו קיימת מצות הקהל, במובנה הרוחני. בדורנו הכריז [[אדמו"ר שליט"א]] [[מלך המשיח]] על "[[מבצע הקהל]]" וביאר היטב את תפקידו של כל [[יהודי]] במצוה זו, וכהכנה לקיום הייעוד "קהל גדול ישובו הנה" ב[[גאולה]] האמיתית והשלימה.
+
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|מבצע הקהל|{{שם הדף המלא}}/מבצע הקהל}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/מבצע הקהל}}
 +
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
  
==מצות הקהל==
+
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|ערך נבחר|{{שם הדף המלא}}/ערך נבחר}}
מקור המצוה הוא בפרשת וילך: "מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים, בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת. בְּבוֹא כָל-יִשְׂרָאֵל, לֵרָאוֹת אֶת-פְּנֵי ה' אלוקיך, בַּמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחָר, תִּקְרָא אֶת-הַתּוֹרָה הַזֹּאת, נֶגֶד כָּל-יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם. הַקְהֵל אֶת-הָעָם, הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ, וְיָרְאוּ אֶת-ה' אֱלֹקֵיכֶם, וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (ספר דברים פרק ל"א י'-י"ג)
+
{{{{שם הדף המלא}}/ערך נבחר}}
 +
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
  
נמצא אם-כן, כי מצות עשה להקהיל את כל עם ישראל בכל מוצאי שמיטה בעלותם לרגל ([[חג הסוכות]]), ולקרות באזניהם מן התורה פרשיות שמזרזות אותם במצוות ומחזקות ידיהם בדת האמת - ליראה את ה' ובעקבות זאת לשמור את כל דברי התורה.
+
</div>
  
[[מעמד הקהל]] התקיים במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות ברחבת [[הר הבית]] ומקום ה[[מקדש]], בנוכחות כל ישראל: אנשים, נשים וטף - כציווי ה[[תורה]]. במעמד רווי הוד זה קרא המלך מעל בימה גדולה שעמדה בעזרה, פרשיות מ[[ספר דברים]] לפני כל העם, כפי אשר מתואר בגמרא במסכת סוטה ובפירוט בהלכות חגיגה ברמב"ם.
+
<div style="float:right; width:39%;"> <!-- צד ימין -->
  
==הקהל בימינו==
+
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|הידעת?|{{שם הדף המלא}}/הידעת?}}
במשך כל הדורות עסקו בנושא קיום [[מצות הקהל]], כאשר כל אחד עומד בשיטתו ומנמקה היטב. אך דומה, כי כל הגישות - הן בנתיב ההלכה והן בנתיב המנהג - מתעסקים בעיקר בפן המעשי הקרוב לקיום מצות הקהל בזמן שבית המקדש היה קיים, בבחינת "זכר להקהל".
+
{{{{שם הדף המלא}}/הידעת?}}
 +
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
  
גישתו המקורית של אדמו"ר שליט"א העמידה את מצות הקהל באור חדש: בעשרות מכתבים, [[שיחות]] ו[[אגרות קודש|אגרות]] מבאר ומסביר אדמו"ר שליט"א את אופן קיום [[מצות הקהל בימינו]] - בזמן ש[[בית המקדש]] חרב ומצוות הקהל כפשוטה אינה קיימת. על יסוד מאמר חז"ל "קלקלתנו זו תקנתנו" - מניח אדמו"ר שליט"א בנין בנוי לתלפיות של מצות הקהל בדורנו זה ובתקופתנו, מתוך ציפיה עמוקה לקיומה בשלימות לעתיד לבוא - בגאולה האמיתית והשלימה.
+
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|ניגון נבחר|{{שם הדף המלא}}/ניגון נבחר}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/ניגון נבחר}}
 +
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
  
==מבצע הקהל==
+
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|ערכים מובחרים|{{שם הדף המלא}}/ערכים מובחרים}}
בשנת [[תשמ"ח]], שהיתה "[[שנת הקהל]]", יצא אדמו"ר שליט"א בהכרזה על "[[מבצע הקהל]]". בשיחה אחת הסביר, ביאר ופירט את המבצע, ובשיחות שלאחר מכן הרחיב עוד ועוד.
+
{{{{שם הדף המלא}}/ערכים מובחרים}}
 +
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
  
מאז ועד היום, עסוקים [[חסיד]]י חב"ד ברחבי תבל בכל [[שנת הקהל]] מחדש בקיום המבצע על פרטיו.
+
</div>
 +
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|תמונה נבחרת|{{שם הדף המלא}}/תמונה נבחרת}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/תמונה נבחרת}}
 +
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
  
מאז [[שיחה|שיחת]] חיי שרה [[תשנ"ב]], בה הכריז הרבי שליט"א כי על כל העניינים בעבודת ה[[שליחות]] להיות חדורים ב[[קבלת פני משיח צדקנו]] - נערכים פעולות "הקהל" בכל העולם מתוך דגש על קבלת פני [[משיח]].
+
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|קדימה, לעבודה!|{{שם הדף המלא}}/קדימה, לעבודה!}}
}}
+
{{{{שם הדף המלא}}/קדימה, לעבודה!}}
{|
+
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
|}
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 49.8%;" align="right"
 
|-
 
! style="background-color: #CCFF99;" | [[מבצע הקהל]]
 
|-
 
| align="center" | [[מרכז הקהל]] | [[רישום להקהל]] | [[כרטיס הקהל]] | [[אחראי הקהל]] | [[כינוס הקהל]] | [[החלטות טובות בשנת הקהל|החלטות טובות]] | [[הקהל לצבאות השם]] | [[איחול להצלחה בהקהל]] | [[איחול להתעסקות בהקהל]] | [[פרסום הקהל בעיתונים]]
 
|}
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 49.8%;" align="left"
 
|-
 
! style="background-color: #CCFF99;" | [[מצות הקהל בימינו]]
 
|-
 
| align="center" | [[הקהל אצל נשיא הדור]] | [[ליראה את השם בימינו]] | [[מבצע הקהל]] | [[הקהל בנפש האדם]] | [[הקהל בלימוד התורה]] | [[הקהל עם הזולת]] | [[כל אחד מלך]] | [[יהודי של הקהל]] | [[תקיעה בחצוצרות]] | [[אחדות ישראל בהקהל]] | [[תפקיד נשי ישראל בהקהל]]
 
|}
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 100%;" align="right"
 
|-
 
! style="background-color: #CCFF99;" | [[:קטגוריה:ערכים במבט הקהל|ערכים במבט הקהל]]
 
|-
 
| align="center" | [[אהבת ישראל והקהל]] | [[ארץ ישראל והקהל]] | [[בית כנסת והקהל]] | [[ה"בית יוסף" והקהל]] | [[בר מצוה והקהל]] | [[ברית מילה והקהל]] | [[ברכת החמה והקהל]] | [[גיור כהלכה והקהל]] | [[הכנסת אורחים והקהל]] | [[חתונה והקהל]] |  [[אמירת לחיים והקהל]] | [[מבצעים והקהל]] | [[מקווה והקהל]] | [[ספרי חסידות והקהל]] | [[ספר תורה והקהל]] | [[סיום ספר תורה והקהל]] | [[פרו ורבו ברוחניות והקהל]] | [[צניעות והקהל]] | [[קרבן שלמים והקהל]] | [[שבע מצוות בני נח והקהל]] | [[שבת והקהל]] | [[שמחה והקהל]] | [[תורה והקהל]] | [[תומכי תמימים והקהל]]
 
|}
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 100%;" align="center"
 
|-
 
! style="background-color: #CCFF99;" | [[הקהל ומועדי השנה]]
 
|-
 
| align="center" | [[ראש השנה והקהל|ראש השנה]] | [[צום גדליה והקהל|צום גדליה]] | [[יום כיפור והקהל|יום כיפור]] | [[חג הסוכות והקהל|חג הסוכות]] | [[הושענא רבא והקהל|הושענא רבא]] | [[שמיני עצרת והקהל|שמיני עצרת]] | [[שמחת תורה והקהל|שמחת תורה]] | [[שבת בראשית והקהל|שבת בראשית]] | [[פרשת נח והקהל|פרשת נח]] | [[ראש חודש חשוון והקהל|ר"ח חשוון]] | [[ז' חשוון והקהל|ז' חשוון]] | [[י"ט כסלו והקהל|י"ט כסלו]] | [[חנוכה והקהל|חנוכה]] | [[עשרה בטבת והקהל|עשרה בטבת]] | [[פורים והקהל|פורים]] | [[חג הפסח והקהל|חג הפסח]] | [[אחרון של פסח והקהל|אחש"פ]] | [[פסח שני והקהל|פסח שני]] | [[ל"ג בעומר והקהל|ל"ג בעומר]] | [[ראש חודש סיון והקהל|ר"ח סיון]] | [[חג השבועות והקהל|חג השבועות]] | [[תשעה באב והקהל|תשעה באב]] | [[אלול והקהל|אלול]]
 
|}
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 21.5%;" align="right"
 
|-
 
! style="background-color: #CCFF99;" | [[:קטגוריה:תאריכים במבצע הקהל|תאריכים ומאורעות הסטוריים במבצע הקהל]]
 
|-
 
| align="center" | [[ז' חשוון תשמ"א]] | [[חול המועד סוכות תשמ"א]] | [[י"ג תשרי תשמ"ח]] | [[חול המועד סוכות תשמ"ח]]
 
|}
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 78%;" align="left"
 
|-
 
! style="background-color: #CCFF99;" |  [[:קטגוריה:שנות הקהל|שנות הקהל]]
 
|-
 
| align="center" | [[שנת הקהל תרצ"ב|תרצ"ב]] | [[שנת הקהל תש"ו|תש"ו]] | [[שנת הקהל תשי"ג|תשי"ג]] | [[שנת הקהל תש"כ|תש"כ]] | [[שנת הקהל תשכ"ז|תשכ"ז]] | [[שנת הקהל תשל"ג|תשל"ג]] | [[שנת הקהל תשמ"א|תשמ"א]] | [[שנת הקהל תשמ"ח|תשמ"ח]] | [[שנת הקהל תשנ"ה|תשנ"ה]] | [[שנת הקהל תשס"ב|תשס"ב]] | [[שנת הקהל תשס"ט|תשס"ט]]
 
|}
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 78%;" align="left"
 
|-
 
! style="background-color: #CCFF99;" |  [[:קטגוריה:הוצאה לאור בענייני הקהל|הוצאה לאור בענייני הקהל]]
 
|-
 
| align="center" | [[ילקוט הקהל]] | [[קהל גדול]] | [[להתאחד בהקהל של גאולה (עלון)]] | [[הקהל את העם (קובץ)]] | [[תוכן ומפתח בענייני הקהל]] | [[סוגיות בענייני הקהל]] | [[התאחד בהקהל]] | [[שערי שמיטה ומצוות הקהל|שערי הקהל]]
 
|}
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 100%;" align="center"
 
|-
 
! style="background-color: #CCFF99;" | [[מרכז הקהל|מרכזי ומטות "הקהל"]]
 
|-
 
| align="center" | [[מטה הקהל|מטה הקהל בארץ הקודש]] | [[מטה הקהל העולמי]] | [[מטה הקהל שע"י האגודה למען הגאולה האמיתית והשלמה]]
 
|}
 
  
[[קטגוריה:פורטלים|הקהל]] [[קטגוריה:הקהל]]
+
[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94:%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%98%D7%9C מהו פורטל?] - [[:קטגוריה:{{שם הדף}}|רשימת כל קטגוריות המשנה והערכים]]
 +
 
 +
[[קטגוריה:פורטלים|הקהל]]

גרסה אחרונה מ־18:52, 4 בספטמבר 2016

מצות עשה להקהיל את כל עם ישראל בכל מוצאי שנת שמיטה בעלותם לרגל (חג הסוכות), ולקרות באזניהם מן התורה פרשיות שמזרזות אותם במצוות ומחזקות ידיהם בדת האמת - ליראה את ה' ובעקבות זאת לשמור את כל דברי התורה.

מקורה של מצוות זו היא בפרשת וילך:

. . מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת:

בְּבוֹא כָל יִשְׂרָאֵל לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹקיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר תִּקְרָא אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת נֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם:
הַקְהֵל אֶת הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ וְיָרְאוּ אֶת ה' אֱלֹקיכֶם וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת:
ספר דברים פרק ל"א י'־י"ג


בזמן שבית המקדש היה קיים מעמד הקהל התקיים במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות ברחבת הר הבית ומקום המקדש, בנוכחות כל ישראל: אנשים, נשים וטף - כציווי התורה. במעמד רווי הוד זה קרא המלך מעל בימה עץ גדולה שעמדה בעזרה, פרשיות מספר דברים לפני כל העם, כפי אשר מתואר בגמרא במסכת סוטה ובפירוט בהלכות חגיגה ברמב"ם.

מבצע הַקְהֵל החל בשנת הקהל תשמ"ח, אז יצא הרבי במבצע הקהל - מבצע מיוחד שבו מצות הקהל בימינו תרד לפסים מעשיים על ידי כל אחד ואחת מבני ובנות ישראל. ל"מבצע הקהל" קדמה התעוררות בשנים שלפני זה, כאשר בשיחות ומכתבים כללים ביאר הרבי בהרחבה את מהות מצות הקהל בימינו.

באחת מהשיחות של הרבי אודות מבצע הקהל, התבטא הרבי בביטוי מיוחד כי על כל מי שמתעסק ב"מבצע הקהל" להיות "יהודי של הקהל" - שרואים עליו שכל ענינו הוא הקהל, בכך שהוא מתעסק בענין זה בכל רגע פנוי, מכריז על כך בכל מקום ובכל אפשרות, ומעורר יהודים אחרים להתחזק ביראת השם דווקא בימים אלו ובשנה זו, משום היותה שנת הקהל ובה הקדוש ברוך הוא נותן כוחות לכל אחד ואחד להמשיך את יראת השם בחיים היומיומיים.

ערך מומלץ

הקהל בנפש האדם

עניינה של מצוות הקהל הוא להקהיל ולחבר יחדיו את כל חלקי עם-ישראל, ולהפנות את כל כוחותיהם ליראת שמים ולקיום המצוות. דבר זה נדרש לעשות כל אדם מישראל - להקהיל ולרכז את כל כוחות נפשו ואת מחשבותיו, דיבוריו ומעשיו, ולהכניס אותם לתוך 'בית המקדש' הפנימי.

ה'מלך' צריך לעמוד על 'בימה של עץ'. דבר המורה על כך, שמצד אחד יש צורך ב'בימה' - במידה מסויימת של גבהות-לב ותקיפות. מכיון שאם האדם יחוש רק יראה והתבטלות כלפי הקב"ה, הוא עלול לאבד את התוקף והנחישות, את ה"יתגבר כארי". לכן יש צורך ב'בימה'.

מצד שני צריכה הבימה להיות של 'עץ', ולא של אבן או ברזל. בניין של עץ הוא בניין ארעי, וכך גם תחושת הגבהות שצריכה להיות אצל יהודי היא ארעית והיא קיימת רק 'בעזרה' - בענייני קדושה ועבודת ה'.

שילוב זה יוצר את הפעולה השלמה של מצוות הקהל ב'מקדש' הפרטי של האדם, עד שזוכים לקיים את מצוות הקהל כפשוטה, בבית-המקדש השלישי ולשמוע את הקריאה בתורה מפי מלך המשיח בעצמו.

הידעת?

בכינוס השלוחים העולמי בשנת הקהל תשמ"ח, עבר הרב חיים בנימיני מברזיל בחלוקת הקונטרסים, והרבי הושיט לו קונטרס נוסף באמרו: "עבור החמש-עשרה שנים שלא התראינו". הרב בנימיני התפלא, שהרי נהג לנסוע לרבי מידי שנתיים-שלוש. הרבי השיב לו במכתב מימי החנוכה, ובו הסביר את כוונתו בכך שהרב בנימיני לא נסע לרבי בשנות ההקהל האחרונות - ולכן נחשב לו כאילו לא נסע בכל חמש עשרה השנים האחרונות.


להאזנה
ניגון הקהל את העם.


הקהל.jpg
שער הספר קהל גדול העוסק בעניין שנת הקהל.


פורטל:הקהל/קדימה, לעבודה!

מהו פורטל? - רשימת כל קטגוריות המשנה והערכים