חיים משולם זלמן ניימרק: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(33 גרסאות ביניים של 16 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
הרב '''חיים משולם זלמן ניימרק''', מגדולי [[חסיד|חסידי]] [[אדמו"ר המהר"ש]].
הרב '''חיים משולם זלמן ניימרק''', בן הרב משה דוב היה בצעירותו מחסידי אדמו"ר הצמח צדק, ולאחר מכן מגדולי [[חסיד|חסידי]] [[אדמו"ר המהר"ש]]. שימש ברבנות בתחילה בעיר [[הארקי]], לאחר מכן עבר לכהן ב[[סטרדוב]] ובעקבות [[משפט סטרדוב|הלשנה]] נאסר למשך שנתיים, לאחר מכן שימש כרב בוויעליז, וויטבסק, וב[[עיירה]] החסידית [[נעוול]].  
 
שימש ברבנות בעיר [[הארקי]], לאחר מכן ב[[סטרדוב]] עד לסיפור [[משפט סטרדוב|הלשנה]] בשלה נאסר למשך שנתיים. למרות זיכויו במשפט, לא יכל להישאר בעיר ועבר ל[[ויטבסק]], שם שימש ברבנות, והיו שהמליצו למנותו לרב העיר - מינוי שבסופו של דבר לא יצא לפועל בשל התנגדות ה[[מתנגדים]]. לאחר שלוש שנים עבר לכהן כרב בעיירה החסידית [[נעוול]].
 
הרב ניימרק הנהיג את הקהילה בסטרדוב בהצלחה גדולה, והיה אהוב על בני הקהילה בעיר והערים סביב. הגויים המקומיים כבדוהו מאוד והיו מגיעים לדינים אצלו.
 
היה גדול בתורה, בעל [[צדקה]] ו{{מונחון|בעל תפילה|חזן}} מיוחד.


הרב ניימרק הנהיג את הקהילה בסטרדוב בהצלחה גדולה, והיה אהוב על בני הקהילה בעיר והערים סביב. גם הגויים המקומיים כבדוהו מאוד והיו מגיעים לדינים אצלו. היה גדול בתורה, בעל [[צדקה]] ו{{מונחון|בעל תפילה|חזן}} מיוחד.


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
הרב ניימרק נקרא על שם זקנו, הרב משולם זלמן מירליש שהיה [[אב"ד]] בשלוש קהילות גדולות ב[[גרמניה]] שנקראו בראשי תיבות אה"ו: אלטונה, המבורג, וואנדסבק.
הרב ניימרק נקרא על שם זקנו, הרב משולם זלמן מירליש שהיה [[אב"ד]] בשלוש קהילות גדולות ב[[גרמניה]] שנקראו בראשי תיבות אה"ו: אלטונה, המבורג, וואנדסבק.


בין השנים [[ה'תר"י]] ועד [[ה'תרכ"ב]] לערך שימש ברבנות בעיר [[הרקי]], וחרף היותו גאון גדול ורב פעלים משכורתו הייתה מצומצמת.
בהגיעו לגיל נישואין התחתן עם רעייתו בת הרב [[יהושע אליהו מהארקי]], ולאחר פטירתו (בסביבות שנת [[תרט"ו]]-[[תרט"ז]]) התמנה לשמש כממלא מקומו ברבנות{{הערה|1=[www.kedem-auctions.com/he/node/94858 תצלום מכתב בני הצמח צדק אודות המחלוקת בקהילת הארקי].}}.
 
עד שנת [[תרכ"ב]] לערך שימש ברבנות בעיר [[הרקי]], וחרף היותו גאון גדול ורב פעלים משכורתו הייתה מצומצמת.


ב[[ט"ו טבת]] [[ה'תר"כ]]{{הערה|המכתב נדפס באלבום "מבית הגנזים", פרק לח.}} כתבו בני [[אדמו"ר הצמח צדק|אדמו"ר ה"צמח צדק"]], הרב [[יהודה לייב שניאורסון (בן אדמו"ר הצמח צדק)|יהודה לייב]]{{הערה|לימים האדמו"ר מ[[קאפוסט]]}} והרב [[ישראל נח שניאורסון (בן אדמו"ר הצמח צדק)|ישראל נח]]{{הערה|לימים האדמו"ר מ[[ניעזין (חסידות)|ניעזין]]}} מכתב לראשי הקהילה בעיר הרקי, וביקשו להעלות את משכורתו "לבל יהיו לו מחשבות לחפש מקום אחר".
ב[[ט"ו טבת]] [[ה'תר"כ]]{{הערה|המכתב נדפס באלבום "מבית הגנזים", פרק לח.}} כתבו בני [[אדמו"ר הצמח צדק|אדמו"ר ה"צמח צדק"]], הרב [[יהודה לייב שניאורסון (בן אדמו"ר הצמח צדק)|יהודה לייב]]{{הערה|לימים האדמו"ר מ[[קאפוסט]]}} והרב [[ישראל נח שניאורסון (בן אדמו"ר הצמח צדק)|ישראל נח]]{{הערה|לימים האדמו"ר מ[[ניעזין (חסידות)|ניעזין]]}} מכתב לראשי הקהילה בעיר הרקי, וביקשו להעלות את משכורתו "לבל יהיו לו מחשבות לחפש מקום אחר".
שורה 19: שורה 16:
== משפט סטדרוב ==
== משפט סטדרוב ==
{{ערך מורחב|ערך=[[משפט סטרדוב]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[משפט סטרדוב]]}}
עשרים שנה לאחר שהגיע לסטדרוב, בשנת [[תרמ"א]] (1981) הלשין מר [[שמעון דוב לזרוב|שמעון לזרוב]] לשלטונות שרב הקהילה החסידית בעיר יחד עם בני הקהילה עסוקים בזיוף חמור של מסמכים וחתירה פלילית עמוקה נגד חוק הגיוס. בעקבות ההלשנה נעצר הרב ניימרק יחד עם עוד 80 מבני הקהילה.
עשרים שנה לאחר שהגיע לסטדרוב, בשנת [[תרמ"א]] (1881) הלשין מר [[שמעון דוב לזרוב|שמעון לזרוב]] לשלטונות שרב הקהילה החסידית בעיר יחד עם בני הקהילה עסוקים בזיוף חמור של מסמכים וחתירה פלילית עמוקה נגד חוק הגיוס. בעקבות ההלשנה נעצר הרב ניימרק יחד עם עוד 80 מבני הקהילה.


במשך שנתיים, עד למשפט, ישב הרב במאסר כשבמשך זמן זה נחקר על ידי [[טגנצ'וב]], חוקר שנתמנה במיוחד לפרשיה זו. החקירות התנהלו גם מחוץ לכותלי בית הכלא, ונעשו חיפושים דקדקניים בביתו ובמבני הקהילה, כשהבדיקות מגיעות עד ל[[עיירה]] [[ליובאוויטש (עיירה)|ליובאוויטש]] בביתו של [[אדמו"ר המהר"ש]].
במשך שנתיים, עד למשפט, ישב הרב במאסר כשבמשך זמן זה נחקר על ידי [[טגנצ'וב]], חוקר שנתמנה במיוחד לפרשיה זו. החקירות התנהלו גם מחוץ לכותלי בית הכלא, ונעשו חיפושים דקדקניים בביתו ובמבני הקהילה, כשהבדיקות מגיעות עד ל[[עיירה]] [[ליובאוויטש]] בביתו של [[אדמו"ר המהר"ש]].


=== במאסר ===
=== במאסר ===
בזמן החקירות ניסו החוקרים להוציא מפיו הודעה כי אדמו"ר המהר"ש עומד בראש כל הפשעים נגד המלכות, וכי נסיעת ה[[חסידים]] לליובאוויטש קשורות לתמיכה של הרבי בפעילות הבלתי חוקית שלהם בסטדרוב, אך הוא לא נשבר.
בזמן החקירות ניסו החוקרים להוציא מפיו הודעה כי [[אדמו"ר המהר"ש]] עומד בראש כל הפשעים נגד המלכות, וכי נסיעת ה[[חסידים]] לליובאוויטש קשורות לתמיכה של הרבי בפעילות הבלתי חוקית שלהם בסטדרוב, אך הוא לא נשבר.


הרבי מהר"ש שיגר מכתב ברכה לרב ניימרק שהוברח לתוך כותלי בית הכלא:
הרבי מהר"ש שיגר מכתב ברכה לרב ניימרק שהוברח לתוך כותלי בית הכלא:
שורה 31: שורה 28:
בדבר המשפט שלו אין לו מה לפחד כלל, והרי שמע בעצמו מכ"ק אאמו"ר זצלל"ה זיע"א ([[אדמו"ר הצמח צדק]]), ונכון שילמוד כל השנה [[משניות]] [[מסכת ברכות|מסכתא ברכות]], ו[[גמרא]] מסכתא ברכות, והשם יתברך יברכו בכל טוב סלה כאות נפשו}}
בדבר המשפט שלו אין לו מה לפחד כלל, והרי שמע בעצמו מכ"ק אאמו"ר זצלל"ה זיע"א ([[אדמו"ר הצמח צדק]]), ונכון שילמוד כל השנה [[משניות]] [[מסכת ברכות|מסכתא ברכות]], ו[[גמרא]] מסכתא ברכות, והשם יתברך יברכו בכל טוב סלה כאות נפשו}}


שנים מאוחר יותר התברר מדברי [[הרבי הריי"צ]] ו[[הרבי]]{{מקור}} כי אם הוא היה נשבר אדמו"ר המהר"ש היה נלקח למאסר. ב[[שיחת קודש]] שנשא [[הרבי]]{{הערה|[[שיחה|שיחת]] [[שבת]] [[פרשת שמות]] [[תשכ"ב]]}} דיבר על כך שעניין המאסר היה אצל כל {{ללא שבירה|[[רבותינו נשיאנו]]}}, ואצל אדמו"ר המהר"ש היה זה באופן שהחליפו אחר - אחד הרבנים שישב במקומו{{הערה|ה[[מניחים]] שהגישו את השיחה לדפוס הוסיפו בהערה מראה מקום המפנה למקום בו מדובר על מאסרו של הרב ניימרק.}}.
שנים מאוחר יותר התברר מדברי [[הרבי הריי"צ]] ו[[הרבי]]{{מקור}} כי אם הוא היה נשבר [[אדמו"ר המהר"ש]] היה נלקח למאסר. ב[[שיחת קודש]] שנשא [[הרבי]]{{הערה|[[שיחה|שיחת]] [[שבת]] [[פרשת שמות]] [[תשכ"ב]]}} דיבר על כך שעניין המאסר היה אצל כל {{ללא שבירה|[[רבותינו נשיאנו]]}}, ואצל [[אדמו"ר המהר"ש]] היה זה באופן שהחליפו אחר - אחד הרבנים שישב במקומו{{הערה|ה[[מניחים]] שהגישו את השיחה לדפוס הוסיפו בהערה מראה מקום המפנה למקום בו מדובר על מאסרו של הרב ניימרק.}}.


מיד עם היכנסו למאסר דאגו החסידים על ידי השתדלויות רבות, שהרב ניימרק יקבל חדר מיוחד ומרווח, ולא יאלץ ללבוש בגדי אסיר. דמותו של הרב ניימרק שהקרינה קדושה השפיע לטובה על שר בית הסוהר שהחל לדאוג בעצמו לנוחות הרב. העביר אותו לחדר נקי ומרווח, ברשותו הייתה ספריה מלאה בספרי קודש, וב[[חג הסוכות]] נבנתה עבורו ועבור בנו [[סוכה]] בחצר בית הכלא. הרב ניימרק הגה בתורה במשך כל היום, ו[[תפילה|תפילותיו]] היו ארוכות מלוות ב[[ניגוני דביקות]].
מיד עם היכנסו למאסר דאגו החסידים על ידי השתדלויות רבות, שהרב ניימרק יקבל חדר מיוחד ומרווח, ולא יאלץ ללבוש [[בגד|בגדי]] אסיר. דמותו של הרב ניימרק שהקרינה קדושה השפיע לטובה על שר בית הסוהר שהחל לדאוג בעצמו לנוחות הרב. העביר אותו לחדר נקי ומרווח, ברשותו הייתה ספריה מלאה בספרי קודש, וב[[חג הסוכות]] נבנתה עבורו ועבור בנו [[סוכה]] בחצר בית הכלא. הרב ניימרק הגה בתורה במשך כל היום, ו[[תפילה|תפילותיו]] היו ארוכות מלוות ב[[ניגוני דביקות]].


לאחר שהשתחרר מהמאסר אמר שאלו השנים בהם למד הכי הרבה בחייו, שכן לא היו לו כל טרדות אחרות.
לאחר שהשתחרר מהמאסר אמר שאלו השנים בהם למד הכי הרבה בחייו, שכן לא היו לו כל טרדות אחרות.


=== במשפט ===
=== במשפט ===
כותבי הרשומות באותם ימים מספרים כי דמותו של הרב ניימרק במשפט עשתה רושם עז על חבר המושבעים, דבר שהשפיע לטובה על זיכויו המוחלט. שמו הטוב שהיה מפורסם בכל רחבי רוסיה כ"סווטוי ראבין" (הרב הקדוש) והאגדות שהילכו בעיר על רושם ישיבתו בבית הסוהר עשו את שלהם.
כותבי הרשומות באותם ימים מספרים כי דמותו של הרב ניימרק במשפט עשתה רושם עז על חבר המושבעים, דבר שהשפיע לטובה על זיכויו המוחלט. שמו הטוב שהיה מפורסם בכל רחבי [[רוסיה]] כ"סווטוי ראבין" (הרב הקדוש) והאגדות שהילכו בעיר על רושם ישיבתו בבית הסוהר עשו את שלהם.


המשפט התחיל ב[[חודש תשרי]] [[ה'תרמ"ג]] ונמשך עד ל[[חודש חשוון]] אותה שנה.
המשפט התחיל ב[[חודש תשרי]] [[ה'תרמ"ג]] ונמשך עד ל[[חודש חשוון]] אותה שנה.


=== לאחר המשפט ===
=== לאחר המשפט ===
למרות זיכויו במשפט, לא היה בכוחו להישאר בעיר ובערך בשנת [[ה'תרמ"ו]] עבר ל[[ויטבסק]], שם שימש ברבנות, והיו שהמליצו למנותו לרב העיר - מינוי שבסופו של דבר לא יצא לפועל בשל התנגדות ה[[מתנגדים]]. לאחר שלוש שנים עבר לכהן כרב בעיירה החסידית [[נעוול]], בבחירת [[הרבי הרש"ב]] שבחר בו כממלא מקום לרב [[שמואל זלמן יחיסון]] שנפטר זמן קצר קודם לכן.
למרות זיכויו במשפט, לא היה בכוחו להישאר בעיר ובערך בשנת [[ה'תרמ"ו]] עבר ל[[ויטבסק]], שם שימש ברבנות, והיו שהמליצו למנותו לרב העיר - מינוי שבסופו של דבר לא יצא לפועל בשל התנגדות ה[[מתנגדים]].  
 
=== רבנותו בנעוויל===
בראשית שנת [[ה'תרמ"ז]] בערך עבר לכהן כרב ב[[עיירה]] החסידית [[נעוול]] בבחירת [[הרבי הרש"ב]] שבחר בו כממלא מקום לרב [[שמואל זלמן יחיסון]] שנפטר זמן קצר קודם לכן.
על רבנותו בשנה הראשונה ועל המקוה החדשה שבנה ב[[עיירה]] מסופר בעיתון המליץ (7 בספטמבר 1887, ח"י [[אלול]] תרמ"ז): "זה כשנה בא לשבת על כסא הרבנות בעירנו הרב הנכבד גדול בתורה ויראה ומעורב בדעת עם הבריות רמ"ז ניימארק נ"י, אשר שנים רבות עבד עבודת הקודש בעיר ואם בישראל סטאראדוב, ואחר כך היה לרב בעיר וויעליז, ויכהן עוד בתור אב"ד בק"ק וויטעבסק, וכל העם מקצה כבדוהו וירוממוהו, כי אהוב ורצוי הוא לכל על טוב לבו ועל טדותיו הטובות.
 
בן י"ח שנה היה למורה צדק ולו הסכמה מהאדמו"ר בעל צ"צ נ"ע ומכמה גאוני הדור.. דאגו טובי העיר לטובת הרב ולהוסיף על שכרו (להרב המנוח נתנו עשרה רובל כסף לשבוע, ולזה יתנו פי שניים ועוד..
 
ולשנות לטוב גם המקואות (שתי מקואות לנו, האחת של עץ — לבנות המון העם, והאחת מרוצפת אבגי גזית — לבנות העשירים) זו של אבנים אשר הייתה חפירתה עמוקה להשיג [[מים]] נובעים, עמל רב היה לחממה, על כן השכיל הרב הנ"ל ויבנה בטוב טעם ויעשה כמין בית ועליה וביניהם רצפת אבנים, ובהרצפה עשה נקב כדין כדי שיהיו המים העליונים מחוברים ולא יהיו שאובים, ועתה נקל לחממה".


== עם אדמו"ר הרש"ב ==
== עם [[אדמו"ר הרש"ב]] ==
לאחר פטירת אדמו"ר המהר"ש בשנת [[ה'תרמ"ב]], היו שחשבו למנות את [[הרז"א]] לממלא מקום.
לאחר פטירת [[אדמו"ר המהר"ש]] בשנת [[ה'תרמ"ב]], היו שחשבו למנות את [[הרז"א]] לממלא מקום.


בקיץ [[ה'תרמ"ח]] נסע הרב ניימרק ל[[ליובאוויטש]], שם נפל לו רעיון להציע ל[[אדמו"ר הרש"ב|רבי הרש"ב]] לעבור ל[[ליאזנא]] או [[רודניא]], ומשם להתחיל בהנהגת החסידים. באותה תקופה שלח אליו הרבי הרש"ב איגרת ובה שאלה סבוכה בדיני [[נדה]], וכשהשיב על השאלה צירף גם את הרעיון.
בקיץ [[ה'תרמ"ח]] נסע הרב ניימרק ל[[ליובאוויטש]], שם נפל לו רעיון להציע ל[[אדמו"ר הרש"ב|רבי הרש"ב]] לעבור ל[[ליאזנא]] או [[רודניא]], ומשם להתחיל בהנהגת החסידים. באותה תקופה שלח אליו הרבי הרש"ב איגרת ובה שאלה סבוכה בדיני [[נדה]], וכשהשיב על השאלה צירף גם את הרעיון.
שורה 58: שורה 63:


בניו:
בניו:
* הרב [[יוסף יחזקאל ניימרק|יוסף יחזקאל]] שימש ברבנות אחריו בעיירה נעוול.
* הרב [[יוסף יחזקאל ניימרק|יוסף יחזקאל]] נולד בשנת [[תרט"ו]], שימש ברבנות אחריו ב[[עיירה]] [[נעוול]].
* ר' יהושע אליהו.
* ר' [[יהושע אליהו ניימרק|יהושע אליהו]]. נהרג בפרעות ביקטרינוסלב בז' מרחשון תרס"ו.
נכדו הרב אברהם יעקב ניימרק בן ר' יהושע אליהו ניימרק (נהרג בפרעות ביקטרינוסלב בז' מרחשון תרס"ו), היה רב בפרען, ליטא ולאחר מכן חבר הרבנות בתל אביב. הוציא לאור סדרת ספרים בשם אשל אברהם על בבלי וירושלמי.  
*בנו ר' [[אהרון ניימרק]]. שימש כיו"ר בית הכנסת אנשי ליובאוויטש ניעזין ב"לאווער איסט סייד" בניו יארק.
 
* נכדו הרב [[אברהם יעקב ניימרק]] בן ר' יהושע אליהו ניימרק (נהרג בפרעות ביקטרינוסלב בז' מרחשון תרס"ו), היה רב בפרען, [[ליטא]] ולאחר מכן חבר הרבנות בתל אביב. הוציא לאור סדרת ספרים בשם אשל אברהם על בבלי וירושלמי.


==קישורים חיצוניים==
*'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2020/06/27-06-2020-18-37-58-%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5-%D7%94%D7%A9%D7%91%D7%A2%D7%99%D7%9D-%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%91-%D7%98%D7%90%D7%A8%D7%90%D7%A0%D7%98%D7%90-%D7%92-%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%96-%D7%AA%D7%A9%D7%A4.pdf תולדותיו]''', בתוך קובץ הערות של ישיבת תומכי תמימים טורונטו, ג' תמוז תש"פ, עמוד מח
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


שורה 69: שורה 78:
[[קטגוריה:משפט סטרדוב]]
[[קטגוריה:משפט סטרדוב]]
[[קטגוריה:רבני קהילות חב"ד]]
[[קטגוריה:רבני קהילות חב"ד]]
[[קטגוריה:רבני חב"ד בעבר]]
[[קטגוריה:רבני חב"ד מתקופת הצמח צדק]]
[[קטגוריה:רבני עיירות ומושבים]]
[[קטגוריה:רבני עיירות ומושבים]]
[[קטגוריה:משפיעים בקהילות חב"ד]]
[[קטגוריה:משפיעים בקהילות חב"ד]]
[[קטגוריה:קהילת חב"ד סטרדוב: אישים]]
[[קטגוריה:אישים בסטרדוב]]
[[קטגוריה:אישים בויטבסק]]

גרסה אחרונה מ־13:16, 29 באוקטובר 2023

הרב חיים משולם זלמן ניימרק, בן הרב משה דוב היה בצעירותו מחסידי אדמו"ר הצמח צדק, ולאחר מכן מגדולי חסידי אדמו"ר המהר"ש. שימש ברבנות בתחילה בעיר הארקי, לאחר מכן עבר לכהן בסטרדוב ובעקבות הלשנה נאסר למשך שנתיים, לאחר מכן שימש כרב בוויעליז, וויטבסק, ובעיירה החסידית נעוול.

הרב ניימרק הנהיג את הקהילה בסטרדוב בהצלחה גדולה, והיה אהוב על בני הקהילה בעיר והערים סביב. גם הגויים המקומיים כבדוהו מאוד והיו מגיעים לדינים אצלו. היה גדול בתורה, בעל צדקה ו
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
בעל תפילה מיוחד.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב ניימרק נקרא על שם זקנו, הרב משולם זלמן מירליש שהיה אב"ד בשלוש קהילות גדולות בגרמניה שנקראו בראשי תיבות אה"ו: אלטונה, המבורג, וואנדסבק.

בהגיעו לגיל נישואין התחתן עם רעייתו בת הרב יהושע אליהו מהארקי, ולאחר פטירתו (בסביבות שנת תרט"ו-תרט"ז) התמנה לשמש כממלא מקומו ברבנות[1].

עד שנת תרכ"ב לערך שימש ברבנות בעיר הרקי, וחרף היותו גאון גדול ורב פעלים משכורתו הייתה מצומצמת.

בט"ו טבת ה'תר"כ[2] כתבו בני אדמו"ר ה"צמח צדק", הרב יהודה לייב[3] והרב ישראל נח[4] מכתב לראשי הקהילה בעיר הרקי, וביקשו להעלות את משכורתו "לבל יהיו לו מחשבות לחפש מקום אחר".

לא ידוע אם הוסיפו על משכורתו, בפועל שנתיים לאחר מכן, בשנת תרכ"ב עבר לכהן כרב בעיר סטרדוב.

משפט סטדרוב[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – משפט סטרדוב

עשרים שנה לאחר שהגיע לסטדרוב, בשנת תרמ"א (1881) הלשין מר שמעון לזרוב לשלטונות שרב הקהילה החסידית בעיר יחד עם בני הקהילה עסוקים בזיוף חמור של מסמכים וחתירה פלילית עמוקה נגד חוק הגיוס. בעקבות ההלשנה נעצר הרב ניימרק יחד עם עוד 80 מבני הקהילה.

במשך שנתיים, עד למשפט, ישב הרב במאסר כשבמשך זמן זה נחקר על ידי טגנצ'וב, חוקר שנתמנה במיוחד לפרשיה זו. החקירות התנהלו גם מחוץ לכותלי בית הכלא, ונעשו חיפושים דקדקניים בביתו ובמבני הקהילה, כשהבדיקות מגיעות עד לעיירה ליובאוויטש בביתו של אדמו"ר המהר"ש.

במאסר[עריכה | עריכת קוד מקור]

בזמן החקירות ניסו החוקרים להוציא מפיו הודעה כי אדמו"ר המהר"ש עומד בראש כל הפשעים נגד המלכות, וכי נסיעת החסידים לליובאוויטש קשורות לתמיכה של הרבי בפעילות הבלתי חוקית שלהם בסטדרוב, אך הוא לא נשבר.

הרבי מהר"ש שיגר מכתב ברכה לרב ניימרק שהוברח לתוך כותלי בית הכלא:

בדבר המשפט שלו אין לו מה לפחד כלל, והרי שמע בעצמו מכ"ק אאמו"ר זצלל"ה זיע"א (אדמו"ר הצמח צדק), ונכון שילמוד כל השנה משניות מסכתא ברכות, וגמרא מסכתא ברכות, והשם יתברך יברכו בכל טוב סלה כאות נפשו

שנים מאוחר יותר התברר מדברי הרבי הריי"צ והרבי[דרוש מקור] כי אם הוא היה נשבר אדמו"ר המהר"ש היה נלקח למאסר. בשיחת קודש שנשא הרבי[5] דיבר על כך שעניין המאסר היה אצל כל רבותינו נשיאנו, ואצל אדמו"ר המהר"ש היה זה באופן שהחליפו אחר - אחד הרבנים שישב במקומו[6].

מיד עם היכנסו למאסר דאגו החסידים על ידי השתדלויות רבות, שהרב ניימרק יקבל חדר מיוחד ומרווח, ולא יאלץ ללבוש בגדי אסיר. דמותו של הרב ניימרק שהקרינה קדושה השפיע לטובה על שר בית הסוהר שהחל לדאוג בעצמו לנוחות הרב. העביר אותו לחדר נקי ומרווח, ברשותו הייתה ספריה מלאה בספרי קודש, ובחג הסוכות נבנתה עבורו ועבור בנו סוכה בחצר בית הכלא. הרב ניימרק הגה בתורה במשך כל היום, ותפילותיו היו ארוכות מלוות בניגוני דביקות.

לאחר שהשתחרר מהמאסר אמר שאלו השנים בהם למד הכי הרבה בחייו, שכן לא היו לו כל טרדות אחרות.

במשפט[עריכה | עריכת קוד מקור]

כותבי הרשומות באותם ימים מספרים כי דמותו של הרב ניימרק במשפט עשתה רושם עז על חבר המושבעים, דבר שהשפיע לטובה על זיכויו המוחלט. שמו הטוב שהיה מפורסם בכל רחבי רוסיה כ"סווטוי ראבין" (הרב הקדוש) והאגדות שהילכו בעיר על רושם ישיבתו בבית הסוהר עשו את שלהם.

המשפט התחיל בחודש תשרי ה'תרמ"ג ונמשך עד לחודש חשוון אותה שנה.

לאחר המשפט[עריכה | עריכת קוד מקור]

למרות זיכויו במשפט, לא היה בכוחו להישאר בעיר ובערך בשנת ה'תרמ"ו עבר לויטבסק, שם שימש ברבנות, והיו שהמליצו למנותו לרב העיר - מינוי שבסופו של דבר לא יצא לפועל בשל התנגדות המתנגדים.

רבנותו בנעוויל[עריכה | עריכת קוד מקור]

בראשית שנת ה'תרמ"ז בערך עבר לכהן כרב בעיירה החסידית נעוול בבחירת הרבי הרש"ב שבחר בו כממלא מקום לרב שמואל זלמן יחיסון שנפטר זמן קצר קודם לכן. על רבנותו בשנה הראשונה ועל המקוה החדשה שבנה בעיירה מסופר בעיתון המליץ (7 בספטמבר 1887, ח"י אלול תרמ"ז): "זה כשנה בא לשבת על כסא הרבנות בעירנו הרב הנכבד גדול בתורה ויראה ומעורב בדעת עם הבריות רמ"ז ניימארק נ"י, אשר שנים רבות עבד עבודת הקודש בעיר ואם בישראל סטאראדוב, ואחר כך היה לרב בעיר וויעליז, ויכהן עוד בתור אב"ד בק"ק וויטעבסק, וכל העם מקצה כבדוהו וירוממוהו, כי אהוב ורצוי הוא לכל על טוב לבו ועל טדותיו הטובות.

בן י"ח שנה היה למורה צדק ולו הסכמה מהאדמו"ר בעל צ"צ נ"ע ומכמה גאוני הדור.. דאגו טובי העיר לטובת הרב ולהוסיף על שכרו (להרב המנוח נתנו עשרה רובל כסף לשבוע, ולזה יתנו פי שניים ועוד..

ולשנות לטוב גם המקואות (שתי מקואות לנו, האחת של עץ — לבנות המון העם, והאחת מרוצפת אבגי גזית — לבנות העשירים) זו של אבנים אשר הייתה חפירתה עמוקה להשיג מים נובעים, עמל רב היה לחממה, על כן השכיל הרב הנ"ל ויבנה בטוב טעם ויעשה כמין בית ועליה וביניהם רצפת אבנים, ובהרצפה עשה נקב כדין כדי שיהיו המים העליונים מחוברים ולא יהיו שאובים, ועתה נקל לחממה".

עם אדמו"ר הרש"ב[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאחר פטירת אדמו"ר המהר"ש בשנת ה'תרמ"ב, היו שחשבו למנות את הרז"א לממלא מקום.

בקיץ ה'תרמ"ח נסע הרב ניימרק לליובאוויטש, שם נפל לו רעיון להציע לרבי הרש"ב לעבור לליאזנא או רודניא, ומשם להתחיל בהנהגת החסידים. באותה תקופה שלח אליו הרבי הרש"ב איגרת ובה שאלה סבוכה בדיני נדה, וכשהשיב על השאלה צירף גם את הרעיון.

הרב ניימרק לא הספיק לחזות בהגשמת חלומו, בהנהגת הרבי הרש"ב את עדת החסידים, ובכ"ח מנחם אב תרנ"ג (1893) נפטר, ובנו הרב יוסף יחזקאל מונה לרב במקומו.

קודם לכן הספיק להשתתף בחגיגת הבר מצווה של אדמו"ר הריי"צ, בחודש תמוז אותה שנה.

משפחתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

גם אחיו שימשו ברבנות קהילות; אחיו יעקב ישראל כיהן בנבגרדסברסק, והצעיר יותר אהרן כיהן בעיר חוטימסק.

בניו:

  • נכדו הרב אברהם יעקב ניימרק בן ר' יהושע אליהו ניימרק (נהרג בפרעות ביקטרינוסלב בז' מרחשון תרס"ו), היה רב בפרען, ליטא ולאחר מכן חבר הרבנות בתל אביב. הוציא לאור סדרת ספרים בשם אשל אברהם על בבלי וירושלמי.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • תולדותיו, בתוך קובץ הערות של ישיבת תומכי תמימים טורונטו, ג' תמוז תש"פ, עמוד מח

הערות שוליים

  1. [www.kedem-auctions.com/he/node/94858 תצלום מכתב בני הצמח צדק אודות המחלוקת בקהילת הארקי].
  2. המכתב נדפס באלבום "מבית הגנזים", פרק לח.
  3. לימים האדמו"ר מקאפוסט
  4. לימים האדמו"ר מניעזין
  5. שיחת שבת פרשת שמות תשכ"ב
  6. המניחים שהגישו את השיחה לדפוס הוסיפו בהערה מראה מקום המפנה למקום בו מדובר על מאסרו של הרב ניימרק.