מסכת בכורות: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
ב[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=32&daf=2&format=pdf מסכת בכורות] יש 9 פרקים, ו59.5 דפים. | |||
המסכת עוסקת בעניני מצוות קדושת בכורות, ומצוות פדיון פטר חמור. | |||
=== ביאורי הרבי === | |||
המסכת עוסקת בעניני המרת בהמת חולין לבהמת הקדש. | |||
במסכת נידון מה תהיה ההלכה כאשר אדם טעה, וכאשר עישר את בהמותיו, הוא קרה לתשיעי עשירי ולאחד עשר עשירי, וב[[משנה]] מובא כי כולם קדושים, והאחד עשר קרב כשלמים וניתן להחליפו ולעשותו תמורה. [[רבי יהודה]] חולק וסובר כי אין לעשותו תמורה, מכיון שאין תמורה עושה תמורה, אך [[רבי מאיר]] סבור כי לאחד עשר דין תמורה, מפני שאילו היה לה דין תמורה לא היתה קריבה על גבי המזבח. | |||
הרבי{{הערת שוליים|1=[[שיחות קודש]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4605&hilite=b688e4a2-30d2-4752-b17e-d68d9d4a6149&st=%D7%A8%D7%91%D7%9F+%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%9F+%D7%91%D7%9F+%D7%92%D7%9E%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%9C&pgnum=230 תשל"ב].}} מבאר בשיחה ארוכה כי רבי מאיר פוסק בזה לפי שיטתו, שהגביר תמיד הענין של איכות לגבי כמות, והוא היה ענין של עוקר הרים יותר מסיני{{הערת שוליים|ראה בערך על [[מסכת הוריות]] בארוכה.}}, ולכן רצה להדיח את [[רבן שמעון בן גמליאל]] מנשיאותו{{הערת שוליים|1=כמובא בסוף [[מסכת הוריות]] דף [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4221&hilite=16063d3e-2fa9-401d-ad11-29d963926b7e&st=%D7%90%D7%99%D7%9C%D7%95+%D7%94%D7%99%D7%94+%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%94+%D7%9C%D7%90+%D7%94%D7%99%D7%94+%D7%A7%D7%A8%D7%91&pgnum=27 י"ג ע"א]}}, ולכן כאשר [[רבי יהודה הנשיא]] למד עם בנו [[רבי שמעון בן רבי]] את משנה זו, בשם "אחרים" ורבי שמעון שאל למה לא מזכיר את שמו, הוא הגיב כי מדובר בחכמים שרצו לעקור את כבוד הנשיאות מביתם ולהדיח את רבן שמעון בן גמליאל{{{הערת שוליים|שם.}}, מכיון שכל ענינים אלו יש להם שייכות זה לזה. | |||
{{הערות שוליים}} | |||
{{שס}} | |||
[[קטגוריה:ש"ס]] |
גרסה מ־17:57, 30 ביולי 2010
במסכת בכורות יש 9 פרקים, ו59.5 דפים. המסכת עוסקת בעניני מצוות קדושת בכורות, ומצוות פדיון פטר חמור.
ביאורי הרבי
המסכת עוסקת בעניני המרת בהמת חולין לבהמת הקדש.
במסכת נידון מה תהיה ההלכה כאשר אדם טעה, וכאשר עישר את בהמותיו, הוא קרה לתשיעי עשירי ולאחד עשר עשירי, ובמשנה מובא כי כולם קדושים, והאחד עשר קרב כשלמים וניתן להחליפו ולעשותו תמורה. רבי יהודה חולק וסובר כי אין לעשותו תמורה, מכיון שאין תמורה עושה תמורה, אך רבי מאיר סבור כי לאחד עשר דין תמורה, מפני שאילו היה לה דין תמורה לא היתה קריבה על גבי המזבח.
הרבי[1] מבאר בשיחה ארוכה כי רבי מאיר פוסק בזה לפי שיטתו, שהגביר תמיד הענין של איכות לגבי כמות, והוא היה ענין של עוקר הרים יותר מסיני[2], ולכן רצה להדיח את רבן שמעון בן גמליאל מנשיאותו[3], ולכן כאשר רבי יהודה הנשיא למד עם בנו רבי שמעון בן רבי את משנה זו, בשם "אחרים" ורבי שמעון שאל למה לא מזכיר את שמו, הוא הגיב כי מדובר בחכמים שרצו לעקור את כבוד הנשיאות מביתם ולהדיח את רבן שמעון בן גמליאל{[4], מכיון שכל ענינים אלו יש להם שייכות זה לזה.
הערות שוליים
- ↑ שיחות קודש תשל"ב.
- ↑ ראה בערך על מסכת הוריות בארוכה.
- ↑ כמובא בסוף מסכת הוריות דף י"ג ע"א
- ↑ שם.
מסכתות הש"ס | ||||
---|---|---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |||
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |||
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |||
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |||
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |||
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |