בנציון (שיחה | תרומות)
א.י.ל. (שיחה | תרומות)
 
(4 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''כישוף''' הוא כוח מכוחות ה[[סטרא אחרא]], אשר כוחם תלוי בהכרה והידיעה בהם, ומתבטל כלא היו על ידי האמונה באחדות ה' ובאין עוד מלבדו.
'''כישוף''' הוא כוח מכוחות ה[[סטרא אחרא]], אשר כוחם תלוי בהכרה והידיעה בהם, ומתבטל כלא היו על ידי האמונה באחדות ה' וב[[אין עוד מלבדו]].


==דברי הפסוק==
==דברי הפסוק==
בפסוק נאמר "מכשפה לא תחיה{הערה|שמות כב, יז}}". המפרשים מסבירים כי התורה נקטה לשון מכשפה כי עיקר מכשפות מצוי בנשים. בקבלה וחסידות מוסבר כי בסטרא אחרא כוח הנקבה גדול משל הזכר ומכאן כוחם המוגבר של הנשים בכישוף.
בפסוק נאמר "מכשפה לא תחיה{{הערה|שמות כב, יז}}". המפרשים מסבירים כי התורה נקטה לשון מכשפה כי עיקר מכשפות מצוי בנשים. בקבלה וחסידות מוסבר כי בסטרא אחרא כוח הנקבה גדול משל הזכר ומכאן כוחם המוגבר של הנשים בכישוף{{מקור}}.


==דברי הגמרא==
==דברי הגמרא==
שורה 10: שורה 10:
מדברי הגמרא נמצא כי מי שמאמין בהחלטיות כי "אין עוד מלבדו" אין כח לכישוף לשלוט עליו.
מדברי הגמרא נמצא כי מי שמאמין בהחלטיות כי "אין עוד מלבדו" אין כח לכישוף לשלוט עליו.


ה[[רמב"ם]] פוסק כי הכישוף הוא אחיזת עינים, בניגוד לפשטות משמעות הגמרא. יש שמסבירים זאת בכך שמכיון שכוחם של הכשפים משפיע רק על המאמינים בהם, פעל הרמב"ם בדרך של [[לכתחילה אריבער]] וכתב שאין בהם שום כוח, ועל ידי כן התבטל כוחם של הכשפים.
ה[[רמב"ם]] פוסק כי הכישוף הוא אחיזת עינים, בניגוד לפשטות משמעות הגמרא. יש שמסבירים זאת בכך שמכיון שכוחם של הכשפים משפיע רק על המאמינים בהם, פעל הרמב"ם בדרך של [[לכתחילה אריבער]] וכתב שאין בהם שום כוח, ועל ידי כן התבטל כוחם של הכשפים{{מקור}}.


==אצל אדמו"ר הזקן==
==אצל חסידי אדמו"ר הזקן==
===ר' פסח ממלסטובקה===
===ר' פסח ממלסטובקה===
ה[[מתנגדים]] בעירו של החסיד ר' [[פסח ממלסטובקה]] קינאו בו על אשר מיטיב הוא להתפלל ופעלו בדרך הכישוף שיפלו במחשבתו מחשבות [[ניאוף]].  
ה[[מתנגדים]] בעירו של החסיד ר' [[פסח ממלסטובקה]] קינאו בו על אשר מיטיב הוא להתפלל ופעלו בדרך הכישוף שיפלו במחשבתו מחשבות [[ניאוף]].