כישוף – הבדלי גרסאות
| (4 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות) | |||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
'''כישוף''' הוא כוח מכוחות ה[[סטרא אחרא]], אשר כוחם תלוי בהכרה והידיעה בהם, ומתבטל כלא היו על ידי האמונה באחדות ה' | '''כישוף''' הוא כוח מכוחות ה[[סטרא אחרא]], אשר כוחם תלוי בהכרה והידיעה בהם, ומתבטל כלא היו על ידי האמונה באחדות ה' וב[[אין עוד מלבדו]]. | ||
==דברי הפסוק== | ==דברי הפסוק== | ||
בפסוק נאמר "מכשפה לא תחיה{הערה|שמות כב, יז}}". המפרשים מסבירים כי התורה נקטה לשון מכשפה כי עיקר מכשפות מצוי בנשים. בקבלה וחסידות מוסבר כי בסטרא אחרא כוח הנקבה גדול משל הזכר ומכאן כוחם המוגבר של הנשים בכישוף. | בפסוק נאמר "מכשפה לא תחיה{{הערה|שמות כב, יז}}". המפרשים מסבירים כי התורה נקטה לשון מכשפה כי עיקר מכשפות מצוי בנשים. בקבלה וחסידות מוסבר כי בסטרא אחרא כוח הנקבה גדול משל הזכר ומכאן כוחם המוגבר של הנשים בכישוף{{מקור}}. | ||
==דברי הגמרא== | ==דברי הגמרא== | ||
| שורה 10: | שורה 10: | ||
מדברי הגמרא נמצא כי מי שמאמין בהחלטיות כי "אין עוד מלבדו" אין כח לכישוף לשלוט עליו. | מדברי הגמרא נמצא כי מי שמאמין בהחלטיות כי "אין עוד מלבדו" אין כח לכישוף לשלוט עליו. | ||
ה[[רמב"ם]] פוסק כי הכישוף הוא אחיזת עינים, בניגוד לפשטות משמעות הגמרא. יש שמסבירים זאת בכך שמכיון שכוחם של הכשפים משפיע רק על המאמינים בהם, פעל הרמב"ם בדרך של [[לכתחילה אריבער]] וכתב שאין בהם שום כוח, ועל ידי כן התבטל כוחם של הכשפים. | ה[[רמב"ם]] פוסק כי הכישוף הוא אחיזת עינים, בניגוד לפשטות משמעות הגמרא. יש שמסבירים זאת בכך שמכיון שכוחם של הכשפים משפיע רק על המאמינים בהם, פעל הרמב"ם בדרך של [[לכתחילה אריבער]] וכתב שאין בהם שום כוח, ועל ידי כן התבטל כוחם של הכשפים{{מקור}}. | ||
==אצל אדמו"ר הזקן== | ==אצל חסידי אדמו"ר הזקן== | ||
===ר' פסח ממלסטובקה=== | ===ר' פסח ממלסטובקה=== | ||
ה[[מתנגדים]] בעירו של החסיד ר' [[פסח ממלסטובקה]] קינאו בו על אשר מיטיב הוא להתפלל ופעלו בדרך הכישוף שיפלו במחשבתו מחשבות [[ניאוף]]. | ה[[מתנגדים]] בעירו של החסיד ר' [[פסח ממלסטובקה]] קינאו בו על אשר מיטיב הוא להתפלל ופעלו בדרך הכישוף שיפלו במחשבתו מחשבות [[ניאוף]]. | ||