ויכוח – הבדלי גרסאות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
| (10 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות) | |||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
'''ויכוח''' הוא כינוי של פולמוס הנערך בין שני צדדים המחזיקים בעמדות מנוגדות. | |||
לאורך ההיסטוריה היהודית היו פעמים רבות שיהודים אולצו לקיים ויכוחים שונים עם נציגים של דתות אחרות וכיוצא בזה (בעיקר בארצות הנוצרים), כדי להוכיח את אמיתת היהדות, כשהם נמצאים תחת איום שבמידה והם יפסידו בויכוח, יאולצו להתנצר. גדולי ישראל נעמדו אל מול נציגי הכנסיה, ודחו את טענותיהם על הסף. | |||
בשונה מויכוח אמיתי שתכליתו לברר את האמת, ובחסידות מוסבר מדוע דווקא באמצעות הויכוח מתבררת האמת{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/bsht/kst/2/320.htm כתר שם טוב חלק שני אות שכ].}}, הרבי הזהיר מלהיכנס בויכוחים שבדרך כלל הנזק שבהם מרובה על התועלת. | |||
==יחס הרבי לויכוחים== | ==יחס הרבי לויכוחים== | ||
ההדרכה הכללית של הרבי היא להימנע מויכוחים{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/15/5330.htm אגרות קודש חלק ט"ו אגרת ה'תקל]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/21/8118.htm אגרות קודש חלק כ"א אגרת ח'קיח].}} היות ובדיבור באופן של קירוב יכול להשפיע בצורה טובה ועמוקה יותר{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/20/7645.htm אגרות קודש חלק כ' אגרת ז'תרמה]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/5725-3/136/233.htm שיחת פרשת תזריע תשכ"ה].}}, ובנוסף לכך, פעמים רבות לא רק שהויכוח לא מועיל, אלא שהוא עלול להזיק כיון שמעורר בצד השני את [[מידת הנצח]] ולהתבצר יותר בעמדתו{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/20/7632a.htm אגרות קודש חלק כ' אגרת ז'תרלב*].}}{{הערה|שם=זתקפז|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/20/7587.htm אגרות קודש חלק כ' אגרת ז'תקפז].}}. | |||
עם זאת, יש להיזהר שההשתמטות מויכוח לא תיצור רושם כביכול חוששים ממנו מפני שחוששים להפסיד בויכוח, ובכל מקרה, גם במקרה שיש הכרח להגיע למצב של ויכוח - יש לצמצם זאת למינימום ההכרחי{{הערה|שם=זתקפז}}, ולדעת כי מויכוח אמיתי שתכליתו לברר את האמת ולא לשם נצחנות בלבד, לא עלולה לצאת שום תקלה והיזק לתורת משה רבינו{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/25/9524.htm אגרות קודש חלק כ"ה אגרת ט'תקכד].}}. | |||
גם כאשר כן מקיימים ויכוח, בכל ויכוח יש להתחיל מהנחות מסוימות שהן משותפות לשני הצדדים, שאז יש תכלית לויכוח, מכיון שבויכוח שאין הנחות משותפות לשני הצדדים, כל אחד מתבצר בעמדותיו ואין לו שום אפשרות לשכנע את הצד השני והויכוח לבטלה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/15/5362.htm אגרות קודש חלק ט"ו אגרת ה'שסב].}}. | |||
=== ויכוחים עם נוצרים === | === ויכוחים עם נוצרים === | ||
בהזדמנויות רבות שלל [[הרבי]] ויכוחים חסרי תועלת בנושא הנצרות{{הערה|1=ראה למשל [http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/6/1653.htm אגרות קודש חלק ו', אגרת א'תרנג]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/27/10472.htm מכתב י"ד אלול תשל"ב]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/9/14/293.htm לקוטי שיחות חלק ל"ט, ע' 293]. ועוד.}}, ובמיוחד כאשר הדבר נעשה בגישה מתרפסת{{הערה|ראה למשל שיחת פורים תשכ"ז.}}. הרבי הזהיר שמויכוחים אלו עלולים להגיע לעבירה על איסורי התורה של "ולא תתורו אחרי לבבכם", ו"אל תפנו אל האלילים"{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל"ט שם.}}. | בהזדמנויות רבות שלל [[הרבי]] ויכוחים חסרי תועלת בנושא הנצרות{{הערה|1=ראה למשל [http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/6/1653.htm אגרות קודש חלק ו', אגרת א'תרנג]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/27/10472.htm מכתב י"ד אלול תשל"ב]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/9/14/293.htm לקוטי שיחות חלק ל"ט, ע' 293]. ועוד.}}, ובמיוחד כאשר הדבר נעשה בגישה מתרפסת{{הערה|ראה למשל שיחת פורים תשכ"ז.}}. הרבי הזהיר שמויכוחים אלו עלולים להגיע לעבירה על איסורי התורה של "ולא תתורו אחרי לבבכם", ו"אל תפנו אל האלילים"{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל"ט שם.}}. | ||
| שורה 13: | שורה 24: | ||
א) כאשר מתיישבים עם אדם סביב השולחן, עצם הישיבה מעניקה לו לגיטימציה כ'בר פלוגתא' שווה ערך שדעתו נחשבת כדבר שיש 'להתמודד' עמה ולהתווכח עמה. | א) כאשר מתיישבים עם אדם סביב השולחן, עצם הישיבה מעניקה לו לגיטימציה כ'בר פלוגתא' שווה ערך שדעתו נחשבת כדבר שיש 'להתמודד' עמה ולהתווכח עמה. | ||
ב) אף שבדרך כלל כאשר שני צדדים מתווכחים, הצד שסברותיו עמוקות ומורכבות יותר הוא הצודק, אלא שהמאזינים לויכוח על פי רוב | ב) אף שבדרך כלל כאשר שני צדדים מתווכחים, הצד שסברותיו עמוקות ומורכבות יותר הוא הצודק, אלא שהמאזינים לויכוח על פי רוב לא מספיק מורגלים ומנוסים בהבנת דקויות עדינות, ומחפשים בעיקר את הלהט הייצרי שבוויכוח ולא את התוכן{{הערה|כפר חב"ד 1986, עמוד 40.}}. | ||
==אצל רבותינו נשיאינו== | ==אצל רבותינו נשיאינו== | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[כת הפרנקיסטים#הויכוח בלבוב|ויכוח לבוב]]}} | |||
לאחר ש[[כת הפרנקיסטים]] נכשלה ונכנעה תחת הכנסיה, ב[[כ"ו תמוז]] [[תקי"ט]] התקיים ויכוח פומבי בראשו עמדו [[הבעל שם טוב]] תלמידיו וחסידיו, ובראשם הרב [[חיים הכהן רפפורט]]{{הערה|שאחד מראש הכת אלישע שור האשימו: "חיים, הנה לך דם תחת דם, אתה התרת את דמנו, ואנחנו מאשימים אתכם בעלילות דם".}}, ועל פי דברי המכתבים ב[[גניזה החרסונית]], הבעל שם טוב בעצמו נכח בויכוח (וכך גם סבר רבי יעקב עמדין, בחיבור "מעשה נורא בפאדאליע"), אולם מרשימת הרבי הריי"צ משתמע שלא נכח שם בעצמו. | |||
{{ערך מורחב|ערך=[[שקלוב#ויכוח שקלוב|ויכוח שקלוב]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[שקלוב#ויכוח שקלוב|ויכוח שקלוב]]}} | ||
| שורה 36: | שורה 49: | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
*[[ויכוחא רבה (ספר)]] | *[[ויכוחא רבה (ספר)]] | ||
*[[מחלוקת]] | |||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*שניאור אשכנזי, '''[https://ch10.co.il/news/801575/#.Y_5_PXZBzIX איך להתווכח כמו יהודים?]''' {{וידאו}} | *שניאור אשכנזי, '''[https://ch10.co.il/news/801575/#.Y_5_PXZBzIX איך להתווכח כמו יהודים?]''' {{וידאו}} | ||
*יואב אקריש, '''[https://col.org.il/news/140747 ויכוחי סרק? לא ממש. יש סיבה שבשבילה חשוב לריב ולהתווכח]''' {{וידאו}}{{COL}} | *יואב אקריש, '''[https://col.org.il/news/140747 ויכוחי סרק? לא ממש. יש סיבה שבשבילה חשוב לריב ולהתווכח]''' {{וידאו}}{{COL}} | ||
*יחיאל קוצר, '''[https://col.org.il/news/143447 אמנות הוויכוח: כך תצליחו לעמוד על שלכם בלי להרגיז יותר מידי]''' {{וידאו}}{{COL}} | *יחיאל קוצר, '''[https://col.org.il/news/143447 אמנות הוויכוח: כך תצליחו לעמוד על שלכם בלי להרגיז יותר מידי]''' {{וידאו}}{{COL}} | ||
*'''[https://drive.google.com/file/d/1i_MNhv90bT0HoCTkl4uiYjwnwFAT-B9g/view מעלת הסברה השכלית כשהיא כוללת ניגודים הופכיים]''', הערות וביאורים טורונטו 'ויתן עוז למלכו' י"א ניסן תשפ"ג עמוד 95 | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:מושגים כלליים]] | |||
[[en:Debate]] | |||