כבר היה לעולמים: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''כבר היה לעולמים מעין זה בשעת מתן תורה''' הוא מטבע לשון שטבע [[אדמו"ר הזקן]] ב[[ספר התניא|תניא]] פרק ל"ו, המתאר שהגילוי [[אור אין סוף ברוך הוא|אור ה' אין סוף ברוך הוא]] שיהי' ב[[ימות המשיח]], ובפרט כש[[תחיית המתים|יחיו המתים]] - כבר היה לעולמים מעין זה בשעת [[מתן תורה]], כדכתיב | '''כבר היה לעולמים מעין זה בשעת מתן תורה''' הוא מטבע לשון שטבע [[אדמו"ר הזקן]] ב[[ספר התניא|תניא]] פרק ל"ו, המתאר שהגילוי [[אור אין סוף ברוך הוא|אור ה' אין סוף ברוך הוא]] שיהי' ב[[ימות המשיח]], ובפרט כש[[תחיית המתים|יחיו המתים]] - כבר היה לעולמים מעין זה בשעת [[מתן תורה]], כדכתיב<ref>דברים ד, לה.</ref>: "אתה הראת לדעת כי [[ה' הוא האלוקים|ה' הוא האלהים]] [[אין עוד מלבדו]]". | ||
הרבי השתמש רבות במטבע לשון זו, אודות הרבה מ[[:קטגוריה:יעודי הגאולה|יעודי הגאולה]]. | הרבי השתמש רבות במטבע לשון זו, אודות הרבה מ[[:קטגוריה:יעודי הגאולה|יעודי הגאולה]]. | ||
== מתי | == מתי היה כבר? == | ||
=== בתחילת הבריאה === | === בתחילת הבריאה === | ||
עולם על מילואו נברא, ורק שאחרי [[חטא עץ הדעת]], נתערב [[טוב]] ו[[רע]], ועוד. בזמן הגאולה תחזור העולם למצב שבו הוא כבר | עולם על מילואו נברא, ורק שאחרי [[חטא עץ הדעת]], נתערב [[טוב]] ו[[רע]], ועוד. בזמן הגאולה תחזור העולם למצב שבו הוא כבר היה. | ||
=== [[תיבת נח]] === | === [[תיבת נח]] === | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
== רק "מעין זה" == | == רק "מעין זה" == | ||
(אף שכבר | (אף שכבר היה, הרי זה רק "מעין זה", ולעתיד לבא יהיה) חידוש שלא מצינו לעולם<ref>לקו"ש חל"ה ע' 206.</ref>. ובכל יעוד שנדמה שזה רק חזרה למה שכבר היה, אכן יש לבאר מהו השלימות והחידוש שיהיה בזה בזמן הגאולה. | ||
== למאי נפקא מינה == | == למאי נפקא מינה == | ||
זה שיודעים שזה כבר | זה שיודעים שזה כבר היה, זה מחזק את האמונה, שכמו שכבר היה, כך גם יהיה<ref>לקו"ש חי"ח ע' 273.</ref>. | ||
זה שכבר היה לעולמים, זה כבר נמשך בגדרי העולם ("לעולמים") - זמן ומקום, | זה שכבר היה לעולמים, זה כבר נמשך בגדרי העולם ("לעולמים") - זמן ומקום, ועל כן אין צריך שהיה עוד הפעם מתן תורה<ref>ד"ה אתה הראת תשמ"ו אות ו, סה"מ מלוקט א.</ref>. וזה נותן הכח שיהיה בגאולה העתידה<ref name=":0" />. | ||
== אנו רוצים גאולה שלימה == | == אנו רוצים גאולה שלימה == | ||
ועוד והוא העיקר | ועוד והוא העיקר שבני ישראל לא מסתפקים בכל הגילויים שכבר היו, כי אם רוצים בגילוי חדש שלא היה לעולמים<ref>התוועדויות תנש"א ח"א ע' 335.</ref>. |
גרסה מ־04:46, 21 באוגוסט 2024
כבר היה לעולמים מעין זה בשעת מתן תורה הוא מטבע לשון שטבע אדמו"ר הזקן בתניא פרק ל"ו, המתאר שהגילוי אור ה' אין סוף ברוך הוא שיהי' בימות המשיח, ובפרט כשיחיו המתים - כבר היה לעולמים מעין זה בשעת מתן תורה, כדכתיב[1]: "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו".
הרבי השתמש רבות במטבע לשון זו, אודות הרבה מיעודי הגאולה.
מתי היה כבר?
בתחילת הבריאה
עולם על מילואו נברא, ורק שאחרי חטא עץ הדעת, נתערב טוב ורע, ועוד. בזמן הגאולה תחזור העולם למצב שבו הוא כבר היה.
תיבת נח
היתה מצב כמו הזמן של הגאולה.
יציאת מצרים
"כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות": א. דומות ליצי"מ. ב. נפלאות אפי' בערך ליצי"מ[2].
מתן תורה
כמו שאמו"ר הזקן מפרש בתניא פל"ו (מקור הציטוט).
זמן בית ראשון - מלכות שלמה המלך
אז מצב עם ישראל היתה בשלימות, קיימא סיהרא בשלימותא, בדומה לזמן הגאולה.
רק "מעין זה"
(אף שכבר היה, הרי זה רק "מעין זה", ולעתיד לבא יהיה) חידוש שלא מצינו לעולם[3]. ובכל יעוד שנדמה שזה רק חזרה למה שכבר היה, אכן יש לבאר מהו השלימות והחידוש שיהיה בזה בזמן הגאולה.
למאי נפקא מינה
זה שיודעים שזה כבר היה, זה מחזק את האמונה, שכמו שכבר היה, כך גם יהיה[4].
זה שכבר היה לעולמים, זה כבר נמשך בגדרי העולם ("לעולמים") - זמן ומקום, ועל כן אין צריך שהיה עוד הפעם מתן תורה[5]. וזה נותן הכח שיהיה בגאולה העתידה[2].
אנו רוצים גאולה שלימה
ועוד והוא העיקר שבני ישראל לא מסתפקים בכל הגילויים שכבר היו, כי אם רוצים בגילוי חדש שלא היה לעולמים[6].