מאסרו השני של אדמו"ר הזקן: הבדלים בין גרסאות בדף

מ (החלפת טקסט – " לימוד תורת החסידות " ב־" לימוד תורת החסידות ")
 
(6 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 13: שורה 13:


==המאסר והגאולה==
==המאסר והגאולה==
פחות משנתיים לאחר שהשתחרר ממאסרו הראשון, באיסור חג הסוכות תקס"א, [[כ"ד תשרי]], התבקש אדמו"ר הזקן בשנית לפטרבורג{{הערה|לוח היום יום עמוד 4.}}.
פחות משנתיים לאחר שהשתחרר ממאסרו הראשון, באיסרו חג הסוכות תקס"א, [[כ"ד תשרי]], התבקש אדמו"ר הזקן בשנית לפטרבורג{{הערה|לוח היום יום עמוד 4.}}.


במסורת החסידית מסופר{{הערה|'הרב מליאדי ומפלגת חב"ד' פרק י"ב.}} שכאשר הגיע לאדמו"ר הזקן השמועה שרוצים לאסור אותו בשנית שלח שליח דחוף אל הנסיך ליובאמירסקי שמשל בתקופה זו על העיירות והיישובים בסביבות פטרבורג והיה בקשרי ידידות עם אחד החסידים, להתייעץ עמו האם למסור עצמו למאסר, והשליח נכנס באמצע הלילה לחדרו של הנסיך במסירות נפש, והנסיך הכריע שלא לברוח ואף השליש לידי החסיד סכום של 500 רובל להוצאות הדרך.  
במסורת החסידית מסופר{{הערה|'הרב מליאדי ומפלגת חב"ד' פרק י"ב.}} שכאשר הגיע לאדמו"ר הזקן השמועה שרוצים לאסור אותו בשנית שלח שליח דחוף אל הנסיך ליובאמירסקי שמשל בתקופה זו על העיירות והיישובים בסביבות פטרבורג והיה בקשרי ידידות עם אחד החסידים, להתייעץ עמו האם למסור עצמו למאסר, והשליח נכנס באמצע הלילה לחדרו של הנסיך במסירות נפש, והנסיך הכריע שלא לברוח ואף השליש לידי ה[[חסיד]] סכום של 500 רובל להוצאות הדרך.  


בפעם זו לא באו לאסור אותו בכח, ואדמו"ר הזקן הגיע בכוחות עצמו לפטרבורג על פי פקודת הממשלה, כאשר מספר חסידים בעלי אמצעים מפקידים ערבון שהוא אכן יגיע לפטרבורג בזמן שנקבע לו.
בפעם זו לא באו לאסור אותו בכח, ואדמו"ר הזקן הגיע בכוחות עצמו לפטרבורג על פי פקודת הממשלה, כאשר מספר חסידים בעלי אמצעים מפקידים ערבון שהוא אכן יגיע לפטרבורג בזמן שנקבע לו.
שורה 21: שורה 21:
במקביל, מספר פקידים ביצעו חיפוש בביתו של [[אדמו"ר הזקן]], ובין השאר לקחו עמם כמאה ספרים וגליונות בכתב ידו של אדמו"ר הזקן. בין פריטים אלו הייתה תפילה בכתב ידו של אדמו"ר הזקן לשלום הקיסר, דבר שהשפיע לטובה על מהלך המשפט.
במקביל, מספר פקידים ביצעו חיפוש בביתו של [[אדמו"ר הזקן]], ובין השאר לקחו עמם כמאה ספרים וגליונות בכתב ידו של אדמו"ר הזקן. בין פריטים אלו הייתה תפילה בכתב ידו של אדמו"ר הזקן לשלום הקיסר, דבר שהשפיע לטובה על מהלך המשפט.


בתחילת חודש כסלו, הסנאטור והמשורר דירז'אבין (שנשלח לרוסיה הלבנה מתוך מטרה לחקור את סיבת הרעב בחבל ארץ זה, והיה נתון להשפעת המשכילים והמתנגדים), שיגר מכתב ובו חוות דעת והמלצות כיצד לעצור את התפשטות הרעב וכיצד לסייע ב'תיקון' אורח חייהם של היהודים, ובחוות דעת זו נכלל קטע ביקורת על ההתנהלות בחצרו של אדמו"ר הזקן - דבר שהשפיע על מאסרו של אדמו"ר הזקן{{הערה|אגרות בעל התניא ובני דורו, עמוד קמא.}}.
בתחילת [[חודש כסלו]], הסנאטור והמשורר דירז'אבין (שנשלח לרוסיה הלבנה מתוך מטרה לחקור את סיבת הרעב בחבל ארץ זה, והיה נתון להשפעת המשכילים והמתנגדים), שיגר מכתב ובו חוות דעת והמלצות כיצד לעצור את התפשטות הרעב וכיצד לסייע ב'תיקון' אורח חייהם של היהודים, ובחוות דעת זו נכלל קטע ביקורת על ההתנהלות בחצרו של אדמו"ר הזקן - דבר שהשפיע על מאסרו של אדמו"ר הזקן{{הערה|אגרות בעל התניא ובני דורו, עמוד קמא.}}.


במאסר הראשון נפגשו רבים משרי המלוכה עם אדמו"ר הזקן באופן בלתי אמצעי והתרשמו עמוקות מאישיותו ומחכמתו, ובשל כך התנאים במאסר השני היו טובים יותר, ובמקום להשתכן במבצר הפטרובלסקי שהיה מיועד למורדים במלכות, הוא היה עצור בחדר מרוהט בתוככי העיר פטרבורג, בסמוך למשרדי החקירות (ב"טיינע סאוועט").
במאסר הראשון נפגשו רבים משרי המלוכה עם אדמו"ר הזקן באופן בלתי אמצעי והתרשמו עמוקות מאישיותו ומחכמתו, ובשל כך התנאים במאסר השני היו טובים יותר, ובמקום להשתכן במבצר הפטרובלסקי שהיה מיועד למורדים במלכות, הוא היה עצור בחדר מרוהט בתוככי העיר פטרבורג, בסמוך למשרדי החקירות (ב"טיינע סאוועט").
שורה 44: שורה 44:


את תשובתו סיים אדמו"ר הזקן:
את תשובתו סיים אדמו"ר הזקן:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=נלאיתי נשוא לסבול חירופיו ובזיונותיו ושקריו, אשר ממציא עלינו עלילות גדולות. אשר לא נראו ולא נשמעו מימי עולם, כי אם בימי פולין מן הגלחים [{{=}} הכמרים] שלהם, שהיו מעלילים על היהודים שנצרכים על פסח לדם אדם וכיוצא בו מעלילות, ומחמת זה נשפך דם נקי הרבה מבני עמנו. ובוודאי גם הוא לא ראה ולא שמע מעולם, רק מה איכפת לו שהולך חפשי ומרחיב פה ולשון כרצונו. הנה הוא בעצמו הודה ששמע ובעצמו לא ידע עדיין הדבר בבירור, מטריח את כבוד אדונינו הרחמן הקיסר ירום הודו, ולא לברר הדבר תחלה על ידי מקומות המשפטים. וכל העבד הנכנע באמת להקיסר ירום הודו והוא בן נחמד לאביו אינו רשאי להטריח את כבודו אם לא שהדבר ברור.{{ש}}{{ש}}ועתה אין לי להשען כי אם על אדונינו הקיסר ירום הודו, אך בטוח אני על גודל החסד של הקיסר ירום הודו וענוותנותו, שבגודל חסדו עינו יביט ממכון שבתו על דכא ויבין האמת. וכי נקיתי - מן המיצר יוציאני ויצילני.|מקור=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=6664&st=&pgnum=162 אגרות בעל התניא ובני דורו, עמוד קמה]}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=נלאיתי נשוא לסבול חירופיו ובזיונותיו ושקריו, אשר ממציא עלינו עלילות גדולות. אשר לא נראו ולא נשמעו מימי עולם, כי אם בימי פולין מן הגלחים [{{=}} הכמרים] שלהם, שהיו מעלילים על היהודים שנצרכים על פסח לדם אדם וכיוצא בו מעלילות, ומחמת זה נשפך דם נקי הרבה מבני עמנו. ובוודאי גם הוא לא ראה ולא שמע מעולם, רק מה איכפת לו שהולך חפשי ומרחיב פה ולשון כרצונו. הנה הוא בעצמו הודה ששמע ובעצמו לא ידע עדיין הדבר בבירור, מטריח את כבוד אדונינו הרחמן הקיסר ירום הודו, ולא לברר הדבר תחלה על ידי מקומות המשפטים. וכל העבד הנכנע באמת להקיסר ירום הודו והוא בן נחמד לאביו אינו רשאי להטריח את כבודו אם לא שהדבר ברור.
 
{{ש}}ועתה אין לי להשען כי אם על אדונינו הקיסר ירום הודו, אך בטוח אני על גודל החסד של הקיסר ירום הודו וענוותנותו, שבגודל חסדו עינו יביט ממכון שבתו על דכא ויבין האמת. וכי נקיתי - מן המיצר יוציאני ויצילני.|מקור=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=6664&st=&pgnum=162 אגרות בעל התניא ובני דורו, עמוד קמה]}}


ב[[י' כסלו]] הורה הקיסר להעביר את הדיון בענין מפלגת החסידים לסנאט, ובמקביל הגיש אביגדור כתב מלשינות נוסף, בו העתיק קטעים מספר ה[[תניא]], ודרש את [[דמי מעמד|פנקסי ה'מעמדות']] של אדמו"ר הזקן וראשי מפלגת החסידים, בהם מופיעים סכומי הכסף שהתקבלו מאת החסידים.
ב[[י' כסלו]] הורה הקיסר להעביר את הדיון בענין מפלגת החסידים לסנאט, ובמקביל הגיש אביגדור כתב מלשינות נוסף, בו העתיק קטעים מספר ה[[תניא]], ודרש את [[דמי מעמד|פנקסי ה'מעמדות']] של אדמו"ר הזקן וראשי מפלגת החסידים, בהם מופיעים סכומי הכסף שהתקבלו מאת החסידים.


===השחרור===
===השחרור===
ב[[כ"ג בכסלו]] [[תקס"א]], פקד הצאר [[פאבל]] על שחרורו של אדמו"ר הזקן ועל מעצר בית, ובו ביום חתם אדמו"ר הזקן עם ערבים, שעטיל בן נח{{הערה|באגרות קודש [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/igrot/3/28.htm מסתפקים בקריאת שם זה].}} כהן ושעוויל בן יהודה, על התחייבות שיגור בביתו של צעברעט, ששם מתגוררים יהודים, ושלא יעזוב את [[פטרבורג]] עד שיותר לו{{הערה|[[אגרות קודש - אדמו"ר הזקן]], [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/igrot/3/27.htm נספחים 27-28].}}, וביום [[כ"ז בכסלו]], נר שלישי של [[חנוכה]], שוחרר{{הערה|[[היום יום]], כז בכסלו.}}.
ב[[כ"ג בכסלו]] [[תקס"א]], פקד הצאר [[פאבל]] על שחרורו של אדמו"ר הזקן ועל מעצר בית, ובו ביום חתם אדמו"ר הזקן עם ערבים, שעטיל בן נח{{הערה|באגרות קודש [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/igrot/3/28.htm מסתפקים בקריאת שם זה].}} כהן ושעוויל בן יהודה, על התחייבות שיגור בביתו של צעברעט, ששם מתגוררים יהודים, ושלא יעזוב את [[פטרבורג]] עד שיותר לו{{הערה|[[אגרות קודש - אדמו"ר הזקן]], [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/igrot/3/27.htm נספחים 27-28].}},  


למסורת נוספת, שוחרר אדמו"ר הזקן ב[[כ"ט בכסלו]], נר חמישי של חנוכה, ו[[הרבי]] כתב על כך: {{ציטוטון|ויש לומר {{מונחון|דבשניהם|גם בכ"ז וגם בכ"ט בכסלו}} היו עניני גאולה (גם כפשוטם)}}.
ביום [[כ"ז בכסלו]], נר שלישי של [[חנוכה]], שוחרר אדמו"ר הזקן ממאסרו זה{{הערה|[[היום יום]], כז בכסלו.}}. ישנה מסורת נוספת, שהשחרור היה ב[[כ"ט בכסלו]], נר חמישי של חנוכה. [[הרבי]] כתב על כך: {{ציטוטון|ויש לומר {{מונחון|דבשניהם|גם בכ"ז וגם בכ"ט בכסלו}} היו עניני גאולה (גם כפשוטם)}}.


אחד מהעסקנים שפעל למען שחרורו הסופי של [[אדמו"ר הזקן]], היה ה[[מתנגד]] ר' [[נטע נוטקין]], שעבור שתדלנותו הציב תנאי שלאחר שחרורו יבקר בביתם של שלושה מגדולי המתנגדים, ואדמו"ר הזקן הסכים לכך אך בתנאי שהביקור לא יהיה מיד לאחר השחרור אלא זמה מה לאחר מכן.
אחד מהעסקנים שפעל למען שחרורו הסופי של [[אדמו"ר הזקן]], היה ה[[מתנגד]] ר' [[נטע נוטקין]], שעבור שתדלנותו הציב תנאי שלאחר שחרורו יבקר בביתם של שלושה מגדולי המתנגדים, ואדמו"ר הזקן הסכים לכך אך בתנאי שהביקור לא יהיה מיד לאחר השחרור אלא זמה מה לאחר מכן.
שורה 71: שורה 73:
בהמשך המפגש, שאל ר' יהושע את אדמו"ר הזקן מהו המקור בנגלה דתורה לכך שלימוד התורה וקיום המצות שאינם לשמה אינו עולה למעלה, ואדמו"ר הזקן השיב שזו גמרא מפורשת ולאחר שר' יהושע נלאה למצוא אותה בכח זכרונו, ציין אדמו"ר הזקן לגמרא במסכת פסחים{{הערה|בחלק מהמסורות מובא שכאשר שמע ר' יהושע שהדבר כתוב במפורש במסכת פסחים, קם ממיטתו והביא את הגמרא וביקש מאדמו"ר הזקן להראות לו היכן זה נמצא, ואדמו"ר הזקן פתח בדף נ' עמוד ב'.}}, ש"גדול עד שמים חסדך"{{הערה|תהלים נז, יא.}}הוא על תורה ומצוות הנעשים שלא לשמה, ו"גדול מעל שמים חסדך"{{הערה|תהלים קח, ה.}} הוא התורה ומצוות הנעשים מתוך כוונה לשמה.
בהמשך המפגש, שאל ר' יהושע את אדמו"ר הזקן מהו המקור בנגלה דתורה לכך שלימוד התורה וקיום המצות שאינם לשמה אינו עולה למעלה, ואדמו"ר הזקן השיב שזו גמרא מפורשת ולאחר שר' יהושע נלאה למצוא אותה בכח זכרונו, ציין אדמו"ר הזקן לגמרא במסכת פסחים{{הערה|בחלק מהמסורות מובא שכאשר שמע ר' יהושע שהדבר כתוב במפורש במסכת פסחים, קם ממיטתו והביא את הגמרא וביקש מאדמו"ר הזקן להראות לו היכן זה נמצא, ואדמו"ר הזקן פתח בדף נ' עמוד ב'.}}, ש"גדול עד שמים חסדך"{{הערה|תהלים נז, יא.}}הוא על תורה ומצוות הנעשים שלא לשמה, ו"גדול מעל שמים חסדך"{{הערה|תהלים קח, ה.}} הוא התורה ומצוות הנעשים מתוך כוונה לשמה.


לאחר מכן, כאשר הגיע אדמו"ר הזקן לר' יואל מאמיצסלאוו, קיבל אותו ר' יואל בכבוד גדול וקרא לו "[[שלום עליכם]] רבי", ולתמיהתו של אדמו"ר הזקן השיב שהוא אכן רבו, היות וכאשר היה צעיר ואדמו"ר הזקן עוד התגורר ב[[וויטבסק]], שאל את אדמו"ר הזקן פשט בגמרא ואדמו"ר הזקן השיב לו. כאשר שמע זאת אדמו"ר הזקן שאל אותו מדוע לא פדה אותו כפי הדין שתלמיד חייב לפדות את רבו, ור' יואל השיב שאם זה היה תלוי בכסף היה עושה כל התלוי בו, אך לא היה לו כיצד לסייע בשחרורו.
לאחר מכן, כאשר הגיע אדמו"ר הזקן לר' [[יואל מאמציסלוו]], קיבל אותו ר' יואל בכבוד גדול וקרא לו "[[שלום עליכם]] רבי", ולתמיהתו של אדמו"ר הזקן השיב שהוא אכן רבו, היות וכאשר היה צעיר ואדמו"ר הזקן עוד התגורר ב[[וויטבסק]], שאל את אדמו"ר הזקן פשט בגמרא ואדמו"ר הזקן השיב לו. כאשר שמע זאת אדמו"ר הזקן שאל אותו מדוע לא פדה אותו כפי הדין שתלמיד חייב לפדות את רבו, ור' יואל השיב שאם זה היה תלוי בכסף היה עושה כל התלוי בו, אך לא היה לו כיצד לסייע בשחרורו.


===המעבר לליאדי===
===המעבר לליאדי===
19,126

עריכות