בית מדרש לרבנים בנעוועל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(11 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
'''בית מדרש לרבנים ושו"ב - בית יוסף''' היה מוסד שפעל בעיירה החסידית [[נעוול]] בין השנים [[תרפ"ה]]-[[תרפ"ט]], במטרה להכשיר אברכים ובחורים הראויים להוראה להיות רבנים בישראל, או להכין וללמד את מלאכת השחיטה והבדיקה ([[שו"ב]]) על בוריה. מנהל בית המדרש היה הרב [[שמואל לוויטין]].
'''בית מדרש לרבנים ושו"ב''' היה מוסד שפעל בעיירה החסידית [[נעוול]] בין השנים [[תרפ"ה]]-[[תרפ"ט]], במטרה להכשיר אברכים ובחורים הראויים להוראה להיות רבנים בישראל, או להכין וללמד את מלאכת השחיטה והבדיקה ([[שו"ב]]) על בוריה. בית-המדרש לרבנים נקרא גם בשם "בית יוסף" ומנהלו היה הרב [[שמואל לוויטין]].
 
בית המדרש התנהל במקביל לישיבת [[תומכי תמימים נעוול]] שפעלה בעיירה באותם שנים בראשות הרב [[יהודה עבער]].


==רקע==
==רקע==
בחודש אייר [[תרפ"ה]] הקים [[אדמו"ר הריי"צ]] "בית מדרש לרבנים" ב[[נעוול]]. על מהות ומטרות בית המדרש ניתן ללמוד ממכתב שכתב מנהל המוסד הרב [[שמואל לויטין]] אל התמימים בארצות הברית{{הערה| [[תולדות חב"ד ברוסיא הסובייטית]], עמ' רסו.}}:
בחודש אייר [[תרפ"ה]] הקים [[אדמו"ר הריי"צ]] "בית מדרש לרבנים" ב[[נעוול]]. על מהות ומטרות בית המדרש ניתן ללמוד ממכתב שכתב מנהל המוסד הרב [[שמואל לויטין]] אל התמימים בארצות הברית{{הערה|שם=תולדות חב"ד|[[תולדות חב"ד ברוסיא הסובייטית]], פרק סח.}}:


"ענין הועד הוא:
"ענין הועד הוא:


א) לקבל בחורים ואברכים מכל מפלגות ישראל - חסידים ואשכנזים - לשקוד בלימודים בהנוגע להוראה ושו"ב, תחת מפקח מורי הוראות ושו"בים מומחים (הועד עוזרים באמצעים עד גמרם חוג לימודים ומסתדרים בעזה"י במשרות קדש), ב) לפקח בכלל על צרכי ישראל בהנוגע לעניין מחסור ברבנים ושו"בים, הועד משתדל למלאות המחסור מבין הרבנים ושו"בים חברי בי"מ הרבנים, וכן מבין הרבנים ושו"בים העומדים בלי משרות או שרוצים להחליף מקומותיהם.
א) לקבל בחורים ואברכים מכל מפלגות ישראל - חסידים ואשכנזים - לשקוד בלימודים בהנוגע להוראה ושו"ב, תחת מפקח מורי הוראות ושו"בים מומחים (הועד עוזרים באמצעים עד גמרם חוג לימודים ומסתדרים בעזה"י במשרות קדש),
 
ב) לפקח בכלל על צרכי ישראל בהנוגע לעניין מחסור ברבנים ושו"בים, הועד משתדל למלאות המחסור מבין הרבנים ושו"בים חברי בי"מ הרבנים, וכן מבין הרבנים ושו"בים העומדים בלי משרות או שרוצים להחליף מקומותיהם.


כן כללות המפעל בבניין קדשי בני ישראל הנהרסות בעת הפרעות ל"ע, כמו בניין ותיקון בתי כנסת ומדרש, תשב"ר, מקוואות וכדומה. כללות מפעל זה הבא מאת כ"ק אדמו"ר שליט"א, בא לפעמים באמצעות הועד המשתדל לשמור לקיים ולהביא בפועל כל דבר קודש כאשר פוקד".
כן כללות המפעל בבניין קדשי בני ישראל הנהרסות בעת הפרעות ל"ע, כמו בניין ותיקון בתי כנסת ומדרש, תשב"ר, מקוואות וכדומה. כללות מפעל זה הבא מאת כ"ק אדמו"ר שליט"א, בא לפעמים באמצעות הועד המשתדל לשמור לקיים ולהביא בפועל כל דבר קודש כאשר פוקד".


בכסלו [[תרפ"ט]], לאחר שראשי היבסקציה שמו עינם על הצלחת הישיבה ובית-המדרש לרבנים, הוכרחו אלו להיסגר.
בדו"חות שנשלחו באותה תקופה בעניין תקציב בית המדרש לרבנים, שדאג להוצאות המחיה של התלמידים שלמדו בו, להם ולמשפחתם, מופיעים מספרים של בין 30 ל-50 תלמידים ואנשי צוות בבית המדרש לרבנים.
 
תקציב בית המדרש לרבנים הגיע כמעט כולו מסכומי העזרה ששלח ארגון ה[[ג'וינט]] על ידי אדמו"ר הריי"צ{{הערה|[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31620&st=&pgnum=326 אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ יד, ה'רט].}}.
 
[[קובץ:שמואל לויטין.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מנהל בית המדרש לרבנים ושו"ב הרב [[שמואל לויטין]]]]
 
בקיץ [[תרפ"ח]] כתב הרב שמואל לויטין לאדמו"ר הריי"צ{{הערה|שם=תולדות חב"ד}} (ומספר על עצמו בגוף שלישי) "אתמול בש"ק נקרא לגפ"א .. נודע להם שעסקו הוא שמנהל בית יוסף ותו"ת, ולקחו ממנו חתימת יד שאין לו רשות לשנות מקומו וכן דירתו מבלי ידיעתם".
 
מאז המשיך בית המדרש להתקיים עוד כמה חודשים עד שבחודש כסלו [[תרפ"ט]], לאחר שראשי ה[[יבסקציה]] שמו עינם על הצלחת הישיבה ובית המדרש לרבנים, הוכרחו אלו להיסגר. הרב שמואל לויטין, שעמד בראש בית המדרש והתעסק עם התלמידים והרבנים שהיו הן מעדת החסידים והן מהמתגדים וגם לימד דא"ח למי שחפץ ללמוד, הוגלה ל[[סיביר]] למשך שלוש שנים{{הערה|ראה ספר זכרון להרב בנימין אליהו גורודצקי עמ' 35.}}. רבנים נוספים מהישיבה ומבית המדרש לרבנים נאסרו גם הם והתלמידים התפזרו.
 
סיפור סגירת הישיבה ובית המדרש לרבנים נמסר מיד לאדמו"ר הריי"צ שישב באותה העת ב[[ריגא]] ומספר על כך באגרת{{הערה|מתאריך ב' שבט תרפ"ט. להגאון הרב [[מנחם זעמבא]] בדבר הצעתו לייסד כולל לאברכים מצויינים בתורה וביראה.  [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31602&st=&pgnum=217 אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ב' עמ' קנא].}}:
 
"בטח קראו ככל הנעשה בהנהלת הישיבה בנעוול, ומנהלי הבית מדרש לרבנים ושו"בים, ירחם השי"ת ובקרוב יצאו לחפשי, אבל תודה לא-ל הנה תמורתם יושבים ממונים אחרים ועוסקים עם התלמידים שיש אשר הרבה מהם יצאו נסעו למקומות אחרים".


==תלמידים שלמדו בבית המדרש==
==תלמידים שלמדו בבית המדרש==
בין התלמידים שלמדו בבית המדרש והוכשרו לרבנות ולאומנות הזביחה נמנים:
בין התלמידים שלמדו בבית המדרש והוכשרו לרבנות ולאומנות הזביחה נמנים:
*הרב [[שמואל דוד בלינוב]]
*הרב [[שמואל דוד בלינוב]]
*הרב [[בנימין אליהו גורודצקי]] (?)
*הרב [[בנימין אליהו גורודצקי]]
*הרב [[נפתלי גלוסקין]]
*הרב [[נפתלי גלוסקין]]
*הרב [[בצלאל וילשאנסקי]]
*הרב [[בצלאל וילשאנסקי]]
*הרב [[מאיר חיים חייקין]]
*הרב [[מאיר חיים חייקין]]
*הרב יהודה ריזיק (סענער)
*הרב [[יעקב שניאור זלמן פבזנר]]
*הרב [[יעקב יהודה ריז'יק]] (סענער)
 
==לקריאה נוספת==
הרב [[נחום שמריה ששונקין]], '''זכרונותי''', הללוהו בנבל. עמ' 145


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*הרב [[שלום דובער לוין]], [[תולדות חב"ד ברוסיא הסובייטית]], פרק סח, '''[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30476&st=&pgnum=282 הישיבה ובית מדרש לרבנים בנעויל]''' {{הב}}
*הרב [[שלום דובער לוין]], [[תולדות חב"ד ברוסיא הסובייטית]], פרק סח, '''[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30476&st=&pgnum=282 הישיבה ובית מדרש לרבנים בנעויל]''' {{הב}}
*'''[https://drive.google.com/file/d/1NDyT_7jx1K6vfA7-gMTukG9rxxftY-EZ/view מכתב הישיבה לג'וינט עם סקירה על הישיבה]''', הערות התמימים ואנ"ש טורונטו י' שבט תשפ"ג (קובץ עו), עמוד 219


{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ישיבות חב"ד ברוסיה]]
[[קטגוריה:ישיבות חב"ד ברוסיה]]
[[קטגוריה:ישיבות חב"ד שנסגרו]]
[[קטגוריה:כוללים]]

גרסה אחרונה מ־01:57, 29 ביולי 2023

בית מדרש לרבנים ושו"ב - בית יוסף היה מוסד שפעל בעיירה החסידית נעוול בין השנים תרפ"ה-תרפ"ט, במטרה להכשיר אברכים ובחורים הראויים להוראה להיות רבנים בישראל, או להכין וללמד את מלאכת השחיטה והבדיקה (שו"ב) על בוריה. מנהל בית המדרש היה הרב שמואל לוויטין.

בית המדרש התנהל במקביל לישיבת תומכי תמימים נעוול שפעלה בעיירה באותם שנים בראשות הרב יהודה עבער.

רקע[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחודש אייר תרפ"ה הקים אדמו"ר הריי"צ "בית מדרש לרבנים" בנעוול. על מהות ומטרות בית המדרש ניתן ללמוד ממכתב שכתב מנהל המוסד הרב שמואל לויטין אל התמימים בארצות הברית[1]:

"ענין הועד הוא:

א) לקבל בחורים ואברכים מכל מפלגות ישראל - חסידים ואשכנזים - לשקוד בלימודים בהנוגע להוראה ושו"ב, תחת מפקח מורי הוראות ושו"בים מומחים (הועד עוזרים באמצעים עד גמרם חוג לימודים ומסתדרים בעזה"י במשרות קדש),

ב) לפקח בכלל על צרכי ישראל בהנוגע לעניין מחסור ברבנים ושו"בים, הועד משתדל למלאות המחסור מבין הרבנים ושו"בים חברי בי"מ הרבנים, וכן מבין הרבנים ושו"בים העומדים בלי משרות או שרוצים להחליף מקומותיהם.

כן כללות המפעל בבניין קדשי בני ישראל הנהרסות בעת הפרעות ל"ע, כמו בניין ותיקון בתי כנסת ומדרש, תשב"ר, מקוואות וכדומה. כללות מפעל זה הבא מאת כ"ק אדמו"ר שליט"א, בא לפעמים באמצעות הועד המשתדל לשמור לקיים ולהביא בפועל כל דבר קודש כאשר פוקד".

בדו"חות שנשלחו באותה תקופה בעניין תקציב בית המדרש לרבנים, שדאג להוצאות המחיה של התלמידים שלמדו בו, להם ולמשפחתם, מופיעים מספרים של בין 30 ל-50 תלמידים ואנשי צוות בבית המדרש לרבנים.

תקציב בית המדרש לרבנים הגיע כמעט כולו מסכומי העזרה ששלח ארגון הג'וינט על ידי אדמו"ר הריי"צ[2].

מנהל בית המדרש לרבנים ושו"ב הרב שמואל לויטין

בקיץ תרפ"ח כתב הרב שמואל לויטין לאדמו"ר הריי"צ[1] (ומספר על עצמו בגוף שלישי) "אתמול בש"ק נקרא לגפ"א .. נודע להם שעסקו הוא שמנהל בית יוסף ותו"ת, ולקחו ממנו חתימת יד שאין לו רשות לשנות מקומו וכן דירתו מבלי ידיעתם".

מאז המשיך בית המדרש להתקיים עוד כמה חודשים עד שבחודש כסלו תרפ"ט, לאחר שראשי היבסקציה שמו עינם על הצלחת הישיבה ובית המדרש לרבנים, הוכרחו אלו להיסגר. הרב שמואל לויטין, שעמד בראש בית המדרש והתעסק עם התלמידים והרבנים שהיו הן מעדת החסידים והן מהמתגדים וגם לימד דא"ח למי שחפץ ללמוד, הוגלה לסיביר למשך שלוש שנים[3]. רבנים נוספים מהישיבה ומבית המדרש לרבנים נאסרו גם הם והתלמידים התפזרו.

סיפור סגירת הישיבה ובית המדרש לרבנים נמסר מיד לאדמו"ר הריי"צ שישב באותה העת בריגא ומספר על כך באגרת[4]:

"בטח קראו ככל הנעשה בהנהלת הישיבה בנעוול, ומנהלי הבית מדרש לרבנים ושו"בים, ירחם השי"ת ובקרוב יצאו לחפשי, אבל תודה לא-ל הנה תמורתם יושבים ממונים אחרים ועוסקים עם התלמידים שיש אשר הרבה מהם יצאו נסעו למקומות אחרים".

תלמידים שלמדו בבית המדרש[עריכה | עריכת קוד מקור]

בין התלמידים שלמדו בבית המדרש והוכשרו לרבנות ולאומנות הזביחה נמנים:

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב נחום שמריה ששונקין, זכרונותי, הללוהו בנבל. עמ' 145

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 תולדות חב"ד ברוסיא הסובייטית, פרק סח.
  2. אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ יד, ה'רט.
  3. ראה ספר זכרון להרב בנימין אליהו גורודצקי עמ' 35.
  4. מתאריך ב' שבט תרפ"ט. להגאון הרב מנחם זעמבא בדבר הצעתו לייסד כולל לאברכים מצויינים בתורה וביראה. אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ב' עמ' קנא.