אור העולה על כולנה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
שורה 21: שורה 21:


==מקורות לעיון:==
==מקורות לעיון:==
*[[שער היחוד והאמונה]] פי"ב.  
*[[שער היחוד והאמונה]] פי"ב.  
*ספר המאמרים מלוקט חלק א' עמוד רטז.
*ספר המאמרים מלוקט חלק א' עמוד רטז.
{{סגל}}
{{אור}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{סגל}}
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־11:58, 16 ביוני 2023

אור העולה על כולנה פירושו המשכת כח עליון וחיות כללית הכוללת כמה כוחות וחיות, שהם פרטים הכלולים בכח והאור העליון הזה. הנה, האור הכללי והעליון הזה - שקול כנגד כל הכוחות הפרטיים, ואף עולה על כולם - מעל ומעבר לסך הכולל שבכל הכוחות ביחד.

והמשל לזה, על פי הנאמר בגמרא[1] ששני אנשים המרימים משא ביחד מסוגלים להרים משא של שלשה אנשים.

משל האותיות[עריכה | עריכת קוד מקור]

דוגמה נוספת היא מרב המבאר ענין מסוים לתלמידיו. ודבריו מורכבים ממשפטים, והמשפט מורכב ממילים, והמילה מורכבת מאותיות.

כל אות היא בעלת משמעות מסוימת ומוגדרת, והיא שונה במשמעותה מאות אחרת (האות בי"ת שונה מהאות רי"ש).

והנה, בהצטרף כמה אותיות ביחד - ולדוגמה, האותיות בי"ת רי"ש וא"ו וכ"ף - הרי מלבד המשמעות המיוחדת של כל אות בפני עצמה (ראו כל אחד בערכו), על ידי הצירוף תתווסף משמעות חדשה - ברכה, שהיא הרבה יותר תוכנית.

המשמעות שנתחדשה על ידי צירוף האותיות, היא האור העולה על כולנה, שכולל את הפרטים שהם האותיות במשמעותן הפרטית. ואם סדר הצירוף משתנה, תשתנה המשמעות של המילה, כלומר ישתנה האור העולה על כולנה, ואפילו אם האותיות אינן משתנות.

וכמו שבצירופים "כרוב" ו"רוכב", שאפילו שהם מצורפים מאותן האותיות (של הצירוף "ברוך"), מכיון שהם בסדר שונה, המשמעות הכללית שונה.

וכן גם המילים המרכיבים את המשפט, שאף על פי שכל מילה בפני עצמה היא בעלת משמעות מסויימת, אבל בהצטרף המילים למשפט שלם, הרי זה מבטא ענין שהוא מעל ומעבר למשמעות המצומצמת שבמילה כפי שהיא בודדת לעצמה.

וככל המשל הזה, כך גם ברוחניות למעלה, שהאורות האלקיים המתגלים דרך ספירת המלכות בשביל לברוא ולהחיות את הנברא, הנה, כל אור מוגדר בהגדרתו שהגדירו המאציל ב"ה, ונקרא בשם "אות".

וכאשר מצטרפים כמה "אותיות" ביחד להיות "תיבה" בדיבורו של מקום, שהוא המאמר האלקי הנועד לברוא ולהחיות את הנברא, אזי - מלבד הכוחות והחיות (ה"אותיות") הנמשכים ב"תיבה" זו, הנה עוד זאת נמשך כח עליון וחיות כללית הכוללת ושקולה כנגד כל הכוחות הכלולים ב"תיבה" זו, והיא המחברת אותן ומצרפתן יחד בשביל שתוכל להשפיע כח וחיות לדבר הנברא במאמר האלקי ודיבור זה.

מקורות לעיון:[עריכה | עריכת קוד מקור]

(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")
אור
אור אין סוף
אור · אור אין סוף - המושג · אור אין סוף - מדריגות שבו · אור אין סוף - ספירות שבו · אור אין סוף - קוים שבו · אור אין סוף - הרמז למציאותו בחז"ל · אור אין סוף - הרצון לעולמות שבו
המאורות, ומקורות אור
אור החמה · אור הלבנה · אור הכוכבים · אור האבוקה ·אור הנר ·אור היום · אור שבעת הימים
עניינים שונים באור (לפי א-ב)
אור (בהירות) · אור בהיר · אור הדולק · אור הכלול · אור המאיר · אור הסובב ואור הממלא · אור הסובב כל עלמין · אור הממלא כל עלמין · אור המשפיע ואור המקבל · אור המשפיע · אור המתנוצץ · אור הנכפל · אור המתפשט · אור הנשמה דבי"ע · אור העולה על כולנה · אור הקו · אור השורף · אור השחר · אור זרוע לצדיק · אור חדש · אור הוי' · אור ישר · אור חוזר · אור ישראל · אור מים רקיע · אור מקיף · אור "נוגה" · אור עולם · אור פניך · אורות פשוטים · אור פנימי · אור קדמאה · אור קדמון · אור של תולדה · אור שנברא ביום הראשון · אורה של ירושלים · אורות שנבראו קודם בריאת העולם · אורו של משיח
אור ביחס לעניין אחר
אור - ביחס לאויר · אור - ביחס להארה · אור - ביחס לאורה · אור - ביחס לחושך · אור - ביחס לחיות · אור - ביחס ליום · אור - ביחס לכח · אורות דספירות - ביחס לכלים · אור - ביחס לרז · אור - ביחס לשלמה · אור - ביחס לשם · אור - ביחס לשמים · אור - ביחס לשפע · אורה - ביחס לששון ויקר · אורות דספירות - פשיטותם וציורם
שונות
אור השמש בשמש · אור וזיו · אור חיות וכח · אור לארבעה עשר · אור מים רקיע · אורות מתחלפים · התעבות האורות · ביטול האור למאור

הערות שוליים

  1. סוטה דף לג.