אהבה כמים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
אהבה כמים נקראת כך כי שכשם שמים נשפכים ממקום גבוהה למקום נמוך (מלמעלה למטה) כך על-ידי עבודת הכוהנים (מקור האהבה כמים) באהבה מעומק הלב הם ממשיכים [[אור אין סוף]] מ[[הקדוש ברוך הוא]] למעלה - ל[[בני ישראל]] למטה. ועוד סיבה שנקראת כי כמו שהמים מדבקים דברים כך גם אהבה זו היא 'מדבקת' את היהודי במהלך עבודתו את השם והשגתו{{הערה|ראה תורת מנחם חלק י"א עמוד 124, וכן תורת מנחם חלק י"ב עמוד 65}}.
אהבה כמים נקראת כך כי שכשם שמים נשפכים ממקום גבוהה למקום נמוך (מלמעלה למטה) כך על-ידי עבודת הכוהנים (מקור האהבה כמים) באהבה מעומק הלב הם ממשיכים [[אור אין סוף]] מ[[הקדוש ברוך הוא]] למעלה - ל[[בני ישראל]] למטה. ועוד סיבה שנקראת כי כמו שהמים מדבקים דברים כך גם אהבה זו היא 'מדבקת' את היהודי במהלך עבודתו את השם והשגתו{{הערה|ראה תורת מנחם חלק י"א עמוד 124, וכן תורת מנחם חלק י"ב עמוד 65}}.


אהבה כמים מגיעה רק לאחר עבודה של יהודי שמשיג בשכל את זה שהשם הוא גדול על כולם ורואה עד כמה העולם הזה הוא קטן לעומת השם ולמרות זאת הוא מרגיש קרוב לאלוקות מצד היהודי הוא יכול לבוא לדרגת אהבה כמים. בשל כך אהבה זו נהדרת את ההתלהבות הגדולה שיש ב[[אהבה כרשפי אש]] כי היא מוגבלת בשל היותה שייכת לעניין של הבנה והשגה{{הערה|תורת מנחם חלק י"ב עמודים 64 - 65}}. בעוד האהבה של בחינה זו מגיעה בשל הרגשתו של היהודי כ-'''קרוב''' להשם, האהבה של אהבה כרשפי אש מגיעה בשל הרגשתו של היהודי כ-'''רחוק''' מהשם{{הערה|תורת מנחם חלק י"ב עמוד 65}}.
אהבה כמים מגיעה רק לאחר עבודה של יהודי שמשיג בשכל את זה שהשם הוא גדול על כולם ורואה עד כמה העולם הזה הוא קטן לעומת השם ולמרות זאת הוא מרגיש קרוב לאלוקות מצד היהודי הוא יכול לבוא לדרגת אהבה כמים. בשל כך אהבה זו נהדרת את ההתלהבות הגדולה שיש ב[[אהבה כרשפי אש]] כי היא מוגבלת בשל היותה שייכת לעניין של הבנה והשגה{{הערה|תורת מנחם חלק י"ב עמודים 64 - 65}}. בעוד האהבה של בחינה זו מגיעה בשל הרגשתו של היהודי כ-'''קרוב''' להשם, האהבה של אהבה כרשפי אש מגיעה בשל הרגשתו של היהודי כ-'''רחוק''' מהשם{{הערה|תורת מנחם חלק י"ב עמוד 65}}. אהבה כמים לא מצריך שינוי רגילות צל האדם{{הערה|[[המשך תער"ב]] חלק שלישי עמוד א'שלה}}.
 
האהבה כמים נמשכת אל היהודי במשך כל היום ולא רק בזמנים מסוימים כמו האהבה כרשפי אש{{הערה|[[לקוטי תורה]] על [[פרשת חוקת]] ס"ג א, [[אור התורה]] פרשת במבדבר, כרך ג' עמוד תתסח, ועוד}}.
 
אהבה כמים יש בה גם בחינת [[ביטול]], ועל-ידי העבודה של אהבה כמים בבחינת ביטול נמשכים לעולם הזה אורות שלמעלה מהכלים ולמעלה מ[[סדר השלתשלות]]{{הערה|תורת מנחם חלק כ"א עמוד 253}}.


האהבה כמים נמשכת אל היהודי במשך כל היום ולא רק בזמנים מסוימים כמו האהבה כרשפי אש{{הערה|[[אור התורה]] פרשת במבדר, כרך ג' עמוד תתסח}}.
==מקור האהבה כמים==
==מקור האהבה כמים==
מקורה של אהבה זו הוא בעבודת ה[[כהנים]] שנעשית ב[[קו הימין]] בספירות [[חכמה]] [[חסד]] ו[[נצח]], ל[[אברהם אבינו]] הייתה אהבה כמים{{הערה|[[לקוטי שיחות]] מפתח עניינים אות י' - יצחק.}}. אדמו"ר הזקן ממשיל את האהבה כמים ל[[כסף]] בעוד את האהבה כרשפי אש ממשיל לזהב{{הערה|[[תורה אור]] תצווה, פ"ד א., [[לקוטי תורה]] נשוא, כ"ג, ג. ועוד}}.
מקורה של אהבה זו הוא בעבודת ה[[כהנים]] שנעשית ב[[קו הימין]] בספירות [[חכמה]] [[חסד]] ו[[נצח]], ל[[אברהם אבינו]] הייתה אהבה כמים{{הערה|[[לקוטי שיחות]] מפתח עניינים אות י' - יצחק.}}. אדמו"ר הזקן ממשיל את האהבה כמים ל[[כסף]] בעוד את האהבה כרשפי אש ממשיל לזהב{{הערה|[[תורה אור]] תצווה, פ"ד א., [[לקוטי תורה]] נשוא, כ"ג, ג. ועוד}}.
{{להשלים}}
 
בסיפור מכירת יוסף בתורה משויך שר המשקים לבחינת האהבה כמים, ואילו שר האופים לאהבה כרשפי אש{{הערה|[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ד' עמוד 305}}.


==ראו גם==
==ראו גם==

גרסה מ־22:28, 8 בינואר 2022

אהבה ויראה
בחינות באהבה
אהבה  •  אהבת עולם  •  אהבה זוטא ורבה  •  אהבה בתענוגים  •  אהבה מסותרת ובתעלומות לב  •  אהבה כמים וכרשפי אש  •  אהבת השם  •  היחסים בין אהבה ויראה
בחינות ביראה
יראה  •  יראת העונש  •  יראה עילאה  •  יראה תתאה

אהבה כמים זהו סוג באהבה של יהודי כלפי הקדושה המסמל אהבה בהתבוננות והתיישבות[1]. אהבה זו מקורה הוא בכהנים משוייכת קו הימין, בשונה מסוג האהבה השני אהבה כרשפי אש שמשויכת ללווים ומקורה הוא בקו השמאל.

עניינה

אהבה כמים נקראת כך כי שכשם שמים נשפכים ממקום גבוהה למקום נמוך (מלמעלה למטה) כך על-ידי עבודת הכוהנים (מקור האהבה כמים) באהבה מעומק הלב הם ממשיכים אור אין סוף מהקדוש ברוך הוא למעלה - לבני ישראל למטה. ועוד סיבה שנקראת כי כמו שהמים מדבקים דברים כך גם אהבה זו היא 'מדבקת' את היהודי במהלך עבודתו את השם והשגתו[2].

אהבה כמים מגיעה רק לאחר עבודה של יהודי שמשיג בשכל את זה שהשם הוא גדול על כולם ורואה עד כמה העולם הזה הוא קטן לעומת השם ולמרות זאת הוא מרגיש קרוב לאלוקות מצד היהודי הוא יכול לבוא לדרגת אהבה כמים. בשל כך אהבה זו נהדרת את ההתלהבות הגדולה שיש באהבה כרשפי אש כי היא מוגבלת בשל היותה שייכת לעניין של הבנה והשגה[3]. בעוד האהבה של בחינה זו מגיעה בשל הרגשתו של היהודי כ-קרוב להשם, האהבה של אהבה כרשפי אש מגיעה בשל הרגשתו של היהודי כ-רחוק מהשם[4]. אהבה כמים לא מצריך שינוי רגילות צל האדם[5].

האהבה כמים נמשכת אל היהודי במשך כל היום ולא רק בזמנים מסוימים כמו האהבה כרשפי אש[6].

אהבה כמים יש בה גם בחינת ביטול, ועל-ידי העבודה של אהבה כמים בבחינת ביטול נמשכים לעולם הזה אורות שלמעלה מהכלים ולמעלה מסדר השלתשלות[7].

מקור האהבה כמים

מקורה של אהבה זו הוא בעבודת הכהנים שנעשית בקו הימין בספירות חכמה חסד ונצח, לאברהם אבינו הייתה אהבה כמים[8]. אדמו"ר הזקן ממשיל את האהבה כמים לכסף בעוד את האהבה כרשפי אש ממשיל לזהב[9].

בסיפור מכירת יוסף בתורה משויך שר המשקים לבחינת האהבה כמים, ואילו שר האופים לאהבה כרשפי אש[10].

ראו גם

הערות שוליים

  1. ראה המשך תער"ב חלק שני עמוד תתמט
  2. ראה תורת מנחם חלק י"א עמוד 124, וכן תורת מנחם חלק י"ב עמוד 65
  3. תורת מנחם חלק י"ב עמודים 64 - 65
  4. תורת מנחם חלק י"ב עמוד 65
  5. המשך תער"ב חלק שלישי עמוד א'שלה
  6. לקוטי תורה על פרשת חוקת ס"ג א, אור התורה פרשת במבדבר, כרך ג' עמוד תתסח, ועוד
  7. תורת מנחם חלק כ"א עמוד 253
  8. לקוטי שיחות מפתח עניינים אות י' - יצחק.
  9. תורה אור תצווה, פ"ד א., לקוטי תורה נשוא, כ"ג, ג. ועוד
  10. ספר המאמרים מלוקט חלק ד' עמוד 305