בית אבטינס: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
יש ספק היכן הוא בית אבטינס. משום ששתי לשכות היו לכהן הגדול, [[לשכת פרהדרין]] ו[[לשכת בית אבטינס]], אחת בצפון ואחת בדרום, ואיננו יודעים איזו מהם בצפון ואיזה מהם בדרום.
יש ספק היכן הוא בית אבטינס. משום ששתי לשכות היו לכהן הגדול, [[לשכת פרהדרין]] ו[[לשכת בית אבטינס]], אחת בצפון ואחת בדרום, ואיננו יודעים איזו מהם בצפון ואיזה מהם בדרום.


רבי מאיר מקזיס<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19901&st=&pgnum=20&hilite= כל ההערות בקטע זה היא ממהדורא זו.]</REF> כותב בספרו על לשכה זו: ואומר שלשכה זו היתה על שער המים שבדרום<REF> כ"כ להדיא הרמב"ם
רבי מאיר מקזיס<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19901&st=&pgnum=20&hilite= כל ההערות בקטע זה היא ממהדורא זו.]</REF> כותב בספרו על לשכה זו: ואומר שלשכה זו היתה על שער המים שבדרום<REF> כ"כ להדיא הרמב"ם בפיה"מ לקמן ריש פ"ה וכן יוצא מדבריו בהל' בית הבחירה פ"ה הי"ז, ע"פ גמ' יומא יט, א, עיי"ש.</REF>  
בפיה"מ לקמן ריש פ"ה וכן יוצא מדבריו בהל' בית הבחירה פ"ה הי"ז, ע"פ גמ' יומא
יט, א, עיי"ש.</REF>  


ומדברי רבינו עובדיה נראה שהיתה לפני השער ממש ונכנסים מתוכה באחד משערי העזרה, שהכי כתב<REF> בפי' למשנתנו וגם בריש מס' תמיד,</REF>
ומדברי רבינו עובדיה נראה שהיתה לפני השער ממש ונכנסים מתוכה באחד משערי העזרה, שהכי כתב<REF> בפי' למשנתנו וגם בריש מס' תמיד,</REF>
שבית אבטינס ובית הניצוץ בעליות היו בנויות בצד שערי [[העזרה]], וב[[בית
שבית אבטינס ובית הניצוץ בעליות היו בנויות בצד שערי [[העזרה]], וב[[בית הנצוץ]] כתב שהיו לו שני כותלים; אחד מצד זה ואחד מצד זה לשער, ומשמע
הנצוץ]] כתב שהיו לו שני כותלים; אחד מצד זה ואחד מצד זה לשער, ומשמע
שגם בית אבטינס היה לפני השער, ונמצא שבית אבטינס ו[[בית הניצוץ]] ובית המוקד היו שלשתם על ג' שערים משערי העזרה בית אבטינס בדרום ובית הנצוץ ו[[בית המוקד]] בצפון.
שגם בית אבטינס היה לפני השער, ונמצא שבית אבטינס ו[[בית הניצוץ]] ובית
המוקד היו שלשתם על ג' שערים משערי העזרה בית אבטינס בדרום ובית
הנצוץ ו[[בית המוקד]] בצפון.


ונראה שמה שלא קראו לשער ההוא שער בית
ונראה שמה שלא קראו לשער ההוא שער בית אבטינס, כדי לעשות זכר לנס המים העתידים לצאת שם<REF>כדאיתא לקמן סוף פ"ב.</REF>, ואעפ"י שכתב הסמ"ג<REF>עשין קס"ג</REF> שלשכת העץ שבעזרה שנזכרה בפ"ה<REF>דמסכתין מ"ד</REF> שהיא בצפון נסתפקו בגמ' אם היא הנקראת לשכת פרהדרין או שמא היתה לשכת בית אבטינס ו[[לשכת פרהדרין]] היתה בדרום, מכל מקום נראה שתפס לעיקר שבית אבטינס היא על [[שער המים]], שהרי כתב<REF> עשין קס"ה.</REF> שבית אבטינס ובית הנצוץ היו בצד שערי העזרה.
אבטינס, כדי לעשות זכר לנס המים העתידים לצאת שם<REF>כדאיתא לקמן סוף פ"ב.</REF>, ואעפ"י שכתב
הסמ"ג<REF>עשין קס"ג</REF> שלשכת העץ שבעזרה שנזכרה בפ"ה<REF>דמסכתין מ"ד</REF> שהיא בצפון נסתפקו בגמ' אם
היא הנקראת לשכת פרהדרין או שמא היתה לשכת בית אבטינס ו[[לשכת פרהדרין]]
היתה בדרום, מכל מקום נראה שתפס לעיקר שבית אבטינס היא על [[שער המים]], שהרי
כתב<REF> עשין קס"ה.</REF> שבית אבטינס ובית הנצוץ היו בצד שערי העזרה.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:הר הבית]]
[[קטגוריה:הר הבית]]

גרסה מ־02:59, 24 בפברואר 2010

בית אבטינס היא לשכת מפטמי הקטורת. שם למדו את הלכות חפינת הקטורת שהיא מההלכות הקשות שבמקדש.

יש ספק היכן הוא בית אבטינס. משום ששתי לשכות היו לכהן הגדול, לשכת פרהדרין ולשכת בית אבטינס, אחת בצפון ואחת בדרום, ואיננו יודעים איזו מהם בצפון ואיזה מהם בדרום.

רבי מאיר מקזיס[1] כותב בספרו על לשכה זו: ואומר שלשכה זו היתה על שער המים שבדרום[2]

ומדברי רבינו עובדיה נראה שהיתה לפני השער ממש ונכנסים מתוכה באחד משערי העזרה, שהכי כתב[3] שבית אבטינס ובית הניצוץ בעליות היו בנויות בצד שערי העזרה, ובבית הנצוץ כתב שהיו לו שני כותלים; אחד מצד זה ואחד מצד זה לשער, ומשמע שגם בית אבטינס היה לפני השער, ונמצא שבית אבטינס ובית הניצוץ ובית המוקד היו שלשתם על ג' שערים משערי העזרה בית אבטינס בדרום ובית הנצוץ ובית המוקד בצפון.

ונראה שמה שלא קראו לשער ההוא שער בית אבטינס, כדי לעשות זכר לנס המים העתידים לצאת שם[4], ואעפ"י שכתב הסמ"ג[5] שלשכת העץ שבעזרה שנזכרה בפ"ה[6] שהיא בצפון נסתפקו בגמ' אם היא הנקראת לשכת פרהדרין או שמא היתה לשכת בית אבטינס ולשכת פרהדרין היתה בדרום, מכל מקום נראה שתפס לעיקר שבית אבטינס היא על שער המים, שהרי כתב[7] שבית אבטינס ובית הנצוץ היו בצד שערי העזרה.

הערות שוליים

  1. כל ההערות בקטע זה היא ממהדורא זו.
  2. כ"כ להדיא הרמב"ם בפיה"מ לקמן ריש פ"ה וכן יוצא מדבריו בהל' בית הבחירה פ"ה הי"ז, ע"פ גמ' יומא יט, א, עיי"ש.
  3. בפי' למשנתנו וגם בריש מס' תמיד,
  4. כדאיתא לקמן סוף פ"ב.
  5. עשין קס"ג
  6. דמסכתין מ"ד
  7. עשין קס"ה.