ליקוי ירח: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (קטגוריה)
מ (החלפת טקסט – "http://www.old2.ih.chabad.info" ב־"http://old2.ih.chabad.info")
 
(9 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''ליקוי ירח''' או "ליקוי לבנה", הוא תופעה אסטרונומית שבה הירח מוחשך ומוצלל, כאשר ה[[ירח]], [[כדור הארץ]] ו[[השמש]] נמצאים בקו אחד (בקירוב), והירח נכנס לחרוט הצל של כדור הארץ. היות שאור הירח הוא החזר של אור השמש, כאשר כדור הארץ חוסם את קרני השמש, אור הירח הולך ונעלם.  
'''ליקוי ירח''' או "ליקוי לבנה", הוא תופעה אסטרונומית שבה הירח מוחשך ומוצלל, כאשר ה[[ירח]], [[כדור הארץ]] ו[[השמש]] נמצאים בקו אחד (בקירוב), והירח נכנס לחרוט הצל של כדור הארץ. היות שאור הירח הוא החזר של אור השמש, כאשר כדור הארץ חוסם את קרני השמש, אור הירח הולך ונעלם.


==הסבר אסטרונומי לתופעה==
==הסבר אסטרונומי לתופעה==
ליקוי ירח, בניגוד לליקוי חמה, יראה ברובו של כדור הארץ. בזמן ליקוי מלא הירח יהיה בצבע אדמדם עמום למרות שהוא לא מקבל אור ישיר מהשמש, כיוון שהוא מקבל אור בגוון אדום שנשבר באטמוספירה של כדור הארץ באופן שמאפשר לו לעקוף את הצל שמטיל כדור הארץ. ליקוי ירח הוא ארוך יחסית לליקוי חמה (כ-100 דקות), כיוון שבסוג כזה של ליקוי נכנס [[גוף]] קטן (הירח) לצילו של [[גוף]] גדול (כדור הארץ) בניגוד לליקוי חמה ולכן הדבר גורר לליקוי במשך כשעה ו-40 דקות.
ליקוי ירח, בניגוד לליקוי חמה, יראה ברובו של כדור הארץ. בזמן ליקוי מלא הירח יהיה בצבע אדמדם עמום למרות שהוא לא מקבל אור ישיר מהשמש, כיוון שהוא מקבל אור בגוון אדום שנשבר באטמוספירה של כדור הארץ באופן שמאפשר לו לעקוף את הצל שמטיל כדור הארץ. ליקוי ירח הוא ארוך יחסית לליקוי חמה (כ-100 דקות), כיוון שבסוג כזה של ליקוי נכנס [[גוף]] קטן (הירח) לצילו של [[גוף]] גדול (כדור הארץ) בניגוד לליקוי חמה ולכן הדבר גורר לליקוי במשך כשעה ו-40 דקות.
ליקוי הירח יכול להיות ליקוי ירח מלא - שבו כל הירח מוצלל, ליקוי ירח חלקי - שבו חלק מהירח מוצלל לגמרי וחלקו מוצלל באופן חלקי, או ליקוי ירח חצי צל - שבו חלקו מוצלל וחלקו מואר. ליקוי ירח יכול להגרם רק בזמן של ירח מלא, כלומר באמצע החודש העברי, משום שמיקומו של הירח אז ביחס לכדור הארץ הוא בצד הנגדי לכיוון השמש. יחד עם זאת, לא בכל אמצע חודש נוצר ליקוי ירח אלא רק כפעמיים-שלוש בשנה (בממוצע 2.4).
ליקוי הירח יכול להיות ליקוי ירח מלא - שבו כל הירח מוצלל, ליקוי ירח חלקי - שבו חלק מהירח מוצלל לגמרי וחלקו מוצלל באופן חלקי, או ליקוי ירח חצי צל - שבו חלקו מוצלל וחלקו מואר. ליקוי ירח יכול להגרם רק בזמן של ירח מלא, כלומר באמצע החודש העברי, משום שמיקומו של הירח אז ביחס לכדור הארץ הוא בצד הנגדי לכיוון השמש. עם זאת, לא בכל אמצע חודש נוצר ליקוי ירח אלא רק כפעמיים-שלוש בשנה (בממוצע 2.4).


==ליקוי ירח במאמרי חז"ל==
==ליקוי ירח במאמרי חז"ל==
ב[[תלמוד בבלי]] נאמר{{הערה|מסכת סוכה, דף כ"ט עמוד א'}} שכש"בזמן שישראל עושין רצונו של {{מונחון|הקדוש ברוך הוא|מקום|כינוי לקב"ה}}" אינם צריכים לפחד מאותות השמים, כלומר מליקויי המאורות, כפי שאמר הנביא [[ירמיהו]]{{הערה|פרק י' פסוק ב'}}: "כֹּה אָמַר ה', אֶל-דֶּרֶךְ הַגּוֹיִם אַל-תִּלְמָדוּ, וּמֵאֹתוֹת הַשָּׁמַיִם אַל-תֵּחָתּוּ, כִּי-יֵחַתּוּ הַגּוֹיִם מֵהֵמָּה". כאשר אין ישראל עושין רצונו של מקום ליקוי הירח הוא סימן רע, כיוון ש'ישראל מונין ללבנה', כלומר החודש בלוח העברי מבוסס על מחזור הירח. כמו כן מוסבר שם שהליקוי מתרחש בעקבות חטאים מסויימים.  
ב[[תלמוד בבלי]] נאמר{{הערה|מסכת סוכה, דף כ"ט עמוד א'}} "בזמן שהחמה לוקה סימן רע לעובדי כוכבים לבנה לוקה סימן רע לשונאיהם של ישראל [עם ישראל] מפני שישראל מונין ללבנה ועובדי כוכבים לחמה" ובהמשך שם - אבל "בזמן שישראל עושין רצונו של {{מונחון|הקדוש ברוך הוא|מקום|כינוי לקב"ה}} אין מתיראין מכל אלו שנאמר {{הערה|[[ירמיהו]] פרק י' פסוק ב':}} כֹּה אָמַר ה', אֶל-דֶּרֶךְ הַגּוֹיִם אַל-תִּלְמָדוּ, וּמֵאֹתוֹת הַשָּׁמַיִם אַל-תֵּחָתּוּ, כִּי-יֵחַתּוּ הַגּוֹיִם מֵהֵמָּה עובדי כוכבים יחתו ואין ישראל יחתו.. בשביל ארבעה דברים חמה לוקהעל אב בי"ד שמת ולא נספד כהלכה.. ובשביל ארבעה דברים מאורות (ירח וכוכבים - רש"י) לוקין על כותבי פלסתר.."
 
ידועה הקושיא - כיצד אפשר לומר מאורעות אלו הניתנים לחישוב ואפשר לדעת מתי יקרו תלויים במעשי האדם ובאים על ידו?
 
ובלשון המהר"ל: "וסבות אלו שנתגלו בליקוי המאורות לפי דעתם יכחיש החוש הנגלה, כי ידוע שלקות המאורות תלוי במהלך המאורות, בחבורם ובנגודם, בהתרחקם ובהתקרבם, באורך וברוחב, וא"כ איך אפשר לומר שיהיה לקות המאורות תלוי בדברים כאלו, שהאדם יודע זמן הלקות שהם על פי החשבון ואיך יתלו הלקות בחטא המעשים."
 
בלקו"ש {{הערה|חט"ו בראשית ב'}} מבאר הרבי שאין הכוונה שליקוי חמה ולבנה בא בגלל חטאי האדם. אלא שזמני הליקוי קבועים מבריאת העולם כזמן מסוגל לפורענות ולהענשה על חטאים אלו ואינם קשורים למעשה האדם, וכיוון שכך בזמן שישראל עושים רצונו של מקום אין להם לפחד מליקוי המאורות.
==ליקוי ירח בתורת החסידות==
==ליקוי ירח בתורת החסידות==
{{פסקה חסרה}}
{{פסקה חסרה}}


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=62145 מהי המשמעות של ליקוי הלבנה?] - {{אינפו}}
* [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=62145 מהי המשמעות של ליקוי הלבנה?] - {{אינפו}}
 
==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* [[תלמוד בבלי]], [[מסכת סוכה]] דף כט עמוד א
* [[תלמוד בבלי]], [[מסכת סוכה]] דף כט עמוד א

גרסה אחרונה מ־21:38, 30 בנובמבר 2021

ליקוי ירח או "ליקוי לבנה", הוא תופעה אסטרונומית שבה הירח מוחשך ומוצלל, כאשר הירח, כדור הארץ והשמש נמצאים בקו אחד (בקירוב), והירח נכנס לחרוט הצל של כדור הארץ. היות שאור הירח הוא החזר של אור השמש, כאשר כדור הארץ חוסם את קרני השמש, אור הירח הולך ונעלם.

הסבר אסטרונומי לתופעה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ליקוי ירח, בניגוד לליקוי חמה, יראה ברובו של כדור הארץ. בזמן ליקוי מלא הירח יהיה בצבע אדמדם עמום למרות שהוא לא מקבל אור ישיר מהשמש, כיוון שהוא מקבל אור בגוון אדום שנשבר באטמוספירה של כדור הארץ באופן שמאפשר לו לעקוף את הצל שמטיל כדור הארץ. ליקוי ירח הוא ארוך יחסית לליקוי חמה (כ-100 דקות), כיוון שבסוג כזה של ליקוי נכנס גוף קטן (הירח) לצילו של גוף גדול (כדור הארץ) בניגוד לליקוי חמה ולכן הדבר גורר לליקוי במשך כשעה ו-40 דקות. ליקוי הירח יכול להיות ליקוי ירח מלא - שבו כל הירח מוצלל, ליקוי ירח חלקי - שבו חלק מהירח מוצלל לגמרי וחלקו מוצלל באופן חלקי, או ליקוי ירח חצי צל - שבו חלקו מוצלל וחלקו מואר. ליקוי ירח יכול להגרם רק בזמן של ירח מלא, כלומר באמצע החודש העברי, משום שמיקומו של הירח אז ביחס לכדור הארץ הוא בצד הנגדי לכיוון השמש. עם זאת, לא בכל אמצע חודש נוצר ליקוי ירח אלא רק כפעמיים-שלוש בשנה (בממוצע 2.4).

ליקוי ירח במאמרי חז"ל[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתלמוד בבלי נאמר[1] "בזמן שהחמה לוקה סימן רע לעובדי כוכבים לבנה לוקה סימן רע לשונאיהם של ישראל [עם ישראל] מפני שישראל מונין ללבנה ועובדי כוכבים לחמה" ובהמשך שם - אבל "בזמן שישראל עושין רצונו של
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
מקום אין מתיראין מכל אלו שנאמר [2] כֹּה אָמַר ה', אֶל-דֶּרֶךְ הַגּוֹיִם אַל-תִּלְמָדוּ, וּמֵאֹתוֹת הַשָּׁמַיִם אַל-תֵּחָתּוּ, כִּי-יֵחַתּוּ הַגּוֹיִם מֵהֵמָּה עובדי כוכבים יחתו ואין ישראל יחתו.. בשביל ארבעה דברים חמה לוקהעל אב בי"ד שמת ולא נספד כהלכה.. ובשביל ארבעה דברים מאורות (ירח וכוכבים - רש"י) לוקין על כותבי פלסתר.."

ידועה הקושיא - כיצד אפשר לומר מאורעות אלו הניתנים לחישוב ואפשר לדעת מתי יקרו תלויים במעשי האדם ובאים על ידו?

ובלשון המהר"ל: "וסבות אלו שנתגלו בליקוי המאורות לפי דעתם יכחיש החוש הנגלה, כי ידוע שלקות המאורות תלוי במהלך המאורות, בחבורם ובנגודם, בהתרחקם ובהתקרבם, באורך וברוחב, וא"כ איך אפשר לומר שיהיה לקות המאורות תלוי בדברים כאלו, שהאדם יודע זמן הלקות שהם על פי החשבון ואיך יתלו הלקות בחטא המעשים."

בלקו"ש [3] מבאר הרבי שאין הכוונה שליקוי חמה ולבנה בא בגלל חטאי האדם. אלא שזמני הליקוי קבועים מבריאת העולם כזמן מסוגל לפורענות ולהענשה על חטאים אלו ואינם קשורים למעשה האדם, וכיוון שכך בזמן שישראל עושים רצונו של מקום אין להם לפחד מליקוי המאורות.

ליקוי ירח בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. מסכת סוכה, דף כ"ט עמוד א'
  2. ירמיהו פרק י' פסוק ב':
  3. חט"ו בראשית ב'