שלום דובער שאנוביץ: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מאין תקציר עריכה
מאין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''הרב שלום דובער שאנוביץ (שאנאוויטש)''' ([[כסלו]] [[תרפ"ז]] - [[ד' בכסלו]] [[תשפ"א]]) היה מזקני החסידים ב[[קראון הייטס]], חזן ב-[[770]] ומגיד שיעור ב[[ישיבת חובבי תורה]].
'''הרב שלום דובער שאנוביץ (שאנאוויטש)''' ([[כסלו]] [[תרפ"ז]] - [[ד' בכסלו]] [[תשפ"א]]) היה מזקני החסידים ב[[קראון הייטס]], חזן ב-[[770]], שוחט, מוהל ומגיד שיעור ב[[ישיבת חובבי תורה]].
==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
הרב שלום בער נולד ב[[כסלו]] [[תרפ"ז]], לאביו החסיד ר' חיים יצחק בן ר' יהודה. ואמו מרת הינדר גיטל חיה ב[[אודסה]]. אביו, ר' חיים יצחק, הגיע מהעיירה פודוברנקה הנמצאת ליד העיר הומיל שב[[רוסיה]]. בעקבות היכרותו עם [[חסידי חב"ד]] זכה ללמוד ב[[ישיבת תומכי תמימים]] המחתרתית בקרמנצ'וג, עם החסיד הנודע [[ר' מענדל|ר' מענדל פוטרפעס]]  ועוד כמה חסידים. לאחר שר' חיים התחתן, נשלח על ידי [[אדמו"ר מוהריי"צ]] בשנת [[תרפ"ג]] לאודסה, לחזק את קהילת החסידים בעיר. על עשייתו של ר' חיים, התבטא אדמו"ר מוהריי"צ, {{ציטוטון|הגנרל שלי באודסה}}.  ר' חיים יצחק עמד בקשר עם אדמו"ר מוהריי"צ למרות הסכנה שבדבר.
הרב שלום בער נולד ב[[כסלו]] [[תרפ"ז]], לאביו החסיד ר' חיים יצחק בן ר' יהודה. ואמו מרת הינדר גיטל חיה ב[[אודסה]]. אביו, ר' חיים יצחק, הגיע מהעיירה פודוברנקה הנמצאת ליד העיר הומיל שב[[רוסיה]]. בעקבות היכרותו עם [[חסידי חב"ד]] זכה ללמוד ב[[ישיבת תומכי תמימים]] המחתרתית בקרמנצ'וג, עם החסיד הנודע [[ר' מענדל|ר' מענדל פוטרפעס]]  ועוד כמה חסידים. לאחר שר' חיים התחתן, נשלח על ידי [[אדמו"ר מוהריי"צ]] בשנת [[תרפ"ג]] לאודסה, לחזק את קהילת החסידים בעיר. על עשייתו של ר' חיים, התבטא אדמו"ר מוהריי"צ, {{ציטוטון|הגנרל שלי באודסה}}.  ר' חיים יצחק עמד בקשר עם אדמו"ר מוהריי"צ למרות הסכנה שבדבר.
שורה 9: שורה 9:
ר' חיים יצחק נאלץ לשלוח את ילדיו לגרוזיה. בהמשך הגיע ר' שמואל נוטיק והתיישב בכותאיסי ומונה לראש ישיבת חב"ד שם.
ר' חיים יצחק נאלץ לשלוח את ילדיו לגרוזיה. בהמשך הגיע ר' שמואל נוטיק והתיישב בכותאיסי ומונה לראש ישיבת חב"ד שם.


בכותאיסי פגש ר' שלום דובער את ר' משה למברגר, מחסידי פולין, שעזר לו ולאחיו בהמשך, ודאג להם כמו לבניו, לאחר שמשפחתם נספתה בשואה. בשנת [[תש"ה]] נשלח ר' שלום דובער להמשיך את לימודיו בישיבה המחתרתית ב[[סמרקנד]]. עם סיום המלחמה, ר' שלום דובער ואחיו נצלו את [[היציאה הגדולה מרוסיה]], וברחו ל[[פריז]]. בשנים הראשונות למד אצל המשפיע הנודע ר' [[חיים שלום קסלמן]], אך לאחר שהוא עלה ל[[ארץ הקודש]], נהיה מתלמידיו המובהקים של ר' [[ניסן נמנוב]]. לאור הוראת של הרבי הריי"צ, שיעסקו בשחיטה, הלך ללמוד ר' שלום דובער שחיטה. כשאר התלמידים בברינואה, נסע ר' שלום בער ל[[ארצות הברית]] בכדי להתראות עם [[אדמו"ר הריי"צ]]. ב[[ב' בניסן]] השתדך עם מרת שרה אסתר לבית הרב מרדכי ומרת בלומא לאקשין. לאחר חתונתו בפריז, הלך ללמוד מילה. כשנולדו לו ידיו, מל אותם בעצמו.  בתקופה ההיא, עוררו הרבי לדווח במכתבים אודות השתתפותו בהתוועדויות, ובשיעור הלימוד שלו. למשל ב[[ב' באדר]] [[ה'תשט"ו]] קיבלת מכתב מהרבי בו הוא כותב:
בכותאיסי פגש ר' שלום דובער את ר' משה למברגר, מחסידי פולין, שעזר לו ולאחיו בהמשך, ודאג להם כמו לבניו, לאחר שמשפחתם נספתה בשואה. בשנת [[תש"ה]] נשלח ר' שלום דובער להמשיך את לימודיו בישיבה המחתרתית ב[[סמרקנד]]. עם סיום המלחמה, ר' שלום דובער ואחיו נצלו את [[היציאה הגדולה מרוסיה]], וברחו ל[[פריז]]. בשנים הראשונות למד אצל המשפיע הנודע ר' [[חיים שלום קסלמן]], אך לאחר שהוא עלה ל[[ארץ הקודש]], נהיה מתלמידיו המובהקים של ר' [[ניסן נמנוב]]. לאור הוראת של הרבי הריי"צ, שיעסקו בשחיטה, הלך ללמוד ר' שלום דובער שחיטה. כשאר התלמידים בברינואה, נסע ר' שלום בער ל[[ארצות הברית]] בכדי להתראות עם [[אדמו"ר הריי"צ]]. ב[[ב' בניסן]] השתדך עם מרת שרה אסתר לבית הרב מרדכי ומרת בלומא לאקשין. לאחר חתונתו בפריז, הלך ללמוד מילה. כשנולדו לו ידיו, מל אותם בעצמו.  בתקופה ההיא, עוררו הרבי לדווח במכתבים אודות השתתפותו בהתוועדויות, ובשיעור הלימוד שלו{{הערה|למשל ב[[ב' באדר]] [[תשט"ו]] קיבלת מכתב מהרבי בו הוא כותב: {{ציטוטון|..כל יהודי ובפרט אנ"ש והתמימים מחוייבים שיהיה להם שיעורים הן בנגלה ובן בחסידות וגם להשפיע בזה על הסביבה בכלל, ועל ידידים טובים בפרט. ובוודאי יעשה בכל זה - לפחות מכאן להבא. והשי"ת יצליחו}}}}. כאשר ר' שלום בער כתב לרבי על רעיונו לעבור לניו יורק, שלל זאת הרבי בתחילה ושיער מכתב בתאריך [[ל' בטבת]] [[ה'תשט"ז]]:  


{{ציטוטון|..כל יהודי ובפרט אנ"ש והתמימים מחוייבים שיהיה להם שיעורים הן בנגלה ובן בחסידות וגם להשפיע בזה על הסביבה בכלל, ועל ידידים טובים בפרט. ובוודאי יעשה בכל זה - לפחות מכאן להבא. והשי"ת יצליחו}}. כאשר ר' שלום בער כתב לרבי על רעיונו לעבור לניו יורק, שלל זאת הרבי בתחילה ושיער מכתב בתאריך [[ל' בטבת]] [[ה'תשט"ז]]:
{{ציטוטון|'''במענה על מכתבך א' חיי שרה, בו אתה שואל לדעתי בקשר להגירה לאמריקה. פעמים רבות כתבתי ומסרתי באמצעות האורחים והנוסעים מכאן, שלעת עתה איני אוחז מזה. הם גם לא מודיעים לכם את המעמד והמצב האמיתי כאן, כפי האמת שבזה - באי-הכתיבה - גורמים לדמיונות כוזבים על מעמדם כאן. ויתירה מזאת, שאם חלק מהם היה שואל אותי, הייתי ממליץ להם שייסעו חזרה לפריז. ומזה מובן שבמכל שכן וקל וחומר בנוגע לשאלתך, שצריכים למשוך עם הג'וינט ככל שהם מאפשרים, לכמה חודשים ואף יותר, ואז לשקול שנית. אני מתפלא שאינך מזכיר  בקשר לשיעורים בנגלה ובחסידות, שהם הצינור והכלים להסתדרות בכלל ופרנסה בפרט, ובוודאי תשלים זאת בהזדמנות הבאה'''}}.
 
מאוחר יותר הסכים [[הרבי]] לבואו של ר' שלום דובער ל[[ניו יורק]], וכאשר נכנס ל[[יחידות]] המליץ לו הרבי שייכנס לעסקים. בגלל שלמרות עיסוקי הרבים וטרדותיו בפרנסה, הרב שאנוביץ עסק בלימוד התורה. בעקבות ברכת הרבי אכן נחל הרב שאנוביץ הצלחה בעסקיו.
 
הוא אף מסר כמה שיעורי גמרא בבית הכנסת 'כתב-סופר' וכן בבית כנסת אנ"ש ב-[[770]] מונטגוממרי. כמו כן במשך כמה שנים היה מגיד שיעור בישיבת חובבי תורה.
 
הרב שאנוביץ היה עולה מדי פעם כחזן במניין של הרבי ב-[[770]].


{{ציטוטון|'''במענה על מכתבך א' חיי שרה, בו אתה שואל לדעתי בקשר להגירה לאמריקה. פעמים רבות כתבתי ומסרתי באמצעות האורחים והנוסעים מכאן, שלעת עתה איני אוחז מזה. הם גם לא מודיעים לכם את המעמד והמצב האמיתי כאן, כפי האמת שבזה - באי-הכתיבה - גורמים לדמיונות כוזבים על מעמדם כאן. ויתירה מזאת, שאם חלק מהם היה שואל אותי, הייתי ממליץ להם שייסעו חזרה לפריז. ומזה מובן שבמכל שכן וקל וחומר בנוגע לשאלתך, שצריכים למשוך עם הג'וינט ככל שהם מאפשרים, לכמה חודשים ואף יותר, ואז לשקול שנית. אני מתפלא שאינך מזכיר  בקשר לשיעורים בנגלה ובחסידות, שהם הצינור והכלים להסתדרות בכלל ופרנסה בפרט, ובוודאי תשלים זאת בהזדמנות הבאה'''}}.
הרב שאנוביץ הקים קרן עזרה לשלוחים{{הערה|[https://chabad.info/bdh/634882/ מתוך כתבה על פטירתו] {{אינפו}}}}.


מאוחר יותר הסכים [[הרבי]] לבואו של ר' שלום בער ל[[ניו יורק]], וכאשר נכנס ר'  שלום בער ל[[יחידות]] המליץ לו הרבי שייכנס לעסקים. למרות עיסוקי הרבים וטרדותיו בפרנסה, ר' שלום בער עסק בלימוד התורה. הוא אף מסר כמה שיעורי גמרא בבית הכנסת 'כתב-סופר' וכן בבית כנסת אנ"ש ב-[[770]] מונטגוממרי. כמו כן במשך כמה שנים היה מגיד שיעור בישיבת חובבי תורה.  
לאחר שעבר אירוע מוחי נפטר ב[[שבת]] קודש, ב[[ד' בכסלו]] [[תשפ"א]], בגיל 93.


לאחר שעבר אירוע מוחי נפטר ב[[שבת]] קודש, ב[[ד' בכסלו]] [[ה'תשפ"א]].
==משפחתו==
==משפחתו==
;בניו
*הרב חיים יצחק, לוס אנג'לס.
*הרב חיים יצחק, לוס אנג'לס.
*הרב נחמן, קראון הייטס.
*הרב נחמן, קראון הייטס.
שורה 26: שורה 32:
*מרת הינדי קלמנסון, ניו הייבן.
*מרת הינדי קלמנסון, ניו הייבן.
*מרת ראשי איטקין, סקרנטון.
*מרת ראשי איטקין, סקרנטון.
*מרת חנה הרץ, , ניו יורק.
*מרת חנה הרץ, ניו יורק.
*מרת דיני גורמן, טורונטו.
*מרת דיני גורמן, טורונטו.
==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*אברהם רייניזץ, מסע חיים של 94 שנה, מגזין בית משיח מס' 1239.
*אברהם רייניץ, מסע חיים של 94 שנה, מגזין בית משיח מס' 1239.
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ]] [[קטגוריה:חסידים בתקופת אדמו"ר שליט"א]]
 
{{הערות שוליים}}
 
{{מיון רגיל:שאנוביץ, שלום דובער}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ]]
[[קטגוריה:חסידים בתקופת אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:חסידים שיצאו מרוסיה בבריחה הגדולה]]
[[קטגוריה:שוחטים]]
[[קטגוריה:מוהלים]]
[[קטגוריה:אישים בקראון הייטס]]

גרסה מ־09:29, 26 בנובמבר 2020

הרב שלום דובער שאנוביץ (שאנאוויטש) (כסלו תרפ"ז - ד' בכסלו תשפ"א) היה מזקני החסידים בקראון הייטס, חזן ב-770, שוחט, מוהל ומגיד שיעור בישיבת חובבי תורה.

תולדות חיים

הרב שלום בער נולד בכסלו תרפ"ז, לאביו החסיד ר' חיים יצחק בן ר' יהודה. ואמו מרת הינדר גיטל חיה באודסה. אביו, ר' חיים יצחק, הגיע מהעיירה פודוברנקה הנמצאת ליד העיר הומיל שברוסיה. בעקבות היכרותו עם חסידי חב"ד זכה ללמוד בישיבת תומכי תמימים המחתרתית בקרמנצ'וג, עם החסיד הנודע ר' מענדל פוטרפעס ועוד כמה חסידים. לאחר שר' חיים התחתן, נשלח על ידי אדמו"ר מוהריי"צ בשנת תרפ"ג לאודסה, לחזק את קהילת החסידים בעיר. על עשייתו של ר' חיים, התבטא אדמו"ר מוהריי"צ, "הגנרל שלי באודסה". ר' חיים יצחק עמד בקשר עם אדמו"ר מוהריי"צ למרות הסכנה שבדבר.

בכ"ד בכסלו ה'תרצ"ב, ערב חנוכה, בהיותו בן חמש נפטרה אמו בפתאומיות. אביו נישא בשנית וגידל אותו ואת אחיו עזריאל במסירות רבה. אביו, ר' חיים יצחק היה מלמדם בימי חול גמרא ובשבת חסידות, כהוראת אדמו"ר מוהריי"צ. לאור כך שאודסה שוכנת לחוף הים השחור, היא הפכה להיות תחנת מעבר למי שהצליח לקבל אישור לצאת ממסך הברזל, ולכן משפחתו של ר' שלום דובער ארחו רבות יהודים שעברו באודסה.

כאשר ר' שלום דובער גדל, אביו סירב לשלות אותו לבית הספר המששלתי, שם חינכו לכפירה ונאלצו לחלל שבת. בעקבות כך ר' שלום דובער ואחיו נשארו בביתם.

ר' חיים יצחק נאלץ לשלוח את ילדיו לגרוזיה. בהמשך הגיע ר' שמואל נוטיק והתיישב בכותאיסי ומונה לראש ישיבת חב"ד שם.

בכותאיסי פגש ר' שלום דובער את ר' משה למברגר, מחסידי פולין, שעזר לו ולאחיו בהמשך, ודאג להם כמו לבניו, לאחר שמשפחתם נספתה בשואה. בשנת תש"ה נשלח ר' שלום דובער להמשיך את לימודיו בישיבה המחתרתית בסמרקנד. עם סיום המלחמה, ר' שלום דובער ואחיו נצלו את היציאה הגדולה מרוסיה, וברחו לפריז. בשנים הראשונות למד אצל המשפיע הנודע ר' חיים שלום קסלמן, אך לאחר שהוא עלה לארץ הקודש, נהיה מתלמידיו המובהקים של ר' ניסן נמנוב. לאור הוראת של הרבי הריי"צ, שיעסקו בשחיטה, הלך ללמוד ר' שלום דובער שחיטה. כשאר התלמידים בברינואה, נסע ר' שלום בער לארצות הברית בכדי להתראות עם אדמו"ר הריי"צ. בב' בניסן השתדך עם מרת שרה אסתר לבית הרב מרדכי ומרת בלומא לאקשין. לאחר חתונתו בפריז, הלך ללמוד מילה. כשנולדו לו ידיו, מל אותם בעצמו. בתקופה ההיא, עוררו הרבי לדווח במכתבים אודות השתתפותו בהתוועדויות, ובשיעור הלימוד שלו[1]. כאשר ר' שלום בער כתב לרבי על רעיונו לעבור לניו יורק, שלל זאת הרבי בתחילה ושיער מכתב בתאריך ל' בטבת ה'תשט"ז:

"במענה על מכתבך א' חיי שרה, בו אתה שואל לדעתי בקשר להגירה לאמריקה. פעמים רבות כתבתי ומסרתי באמצעות האורחים והנוסעים מכאן, שלעת עתה איני אוחז מזה. הם גם לא מודיעים לכם את המעמד והמצב האמיתי כאן, כפי האמת שבזה - באי-הכתיבה - גורמים לדמיונות כוזבים על מעמדם כאן. ויתירה מזאת, שאם חלק מהם היה שואל אותי, הייתי ממליץ להם שייסעו חזרה לפריז. ומזה מובן שבמכל שכן וקל וחומר בנוגע לשאלתך, שצריכים למשוך עם הג'וינט ככל שהם מאפשרים, לכמה חודשים ואף יותר, ואז לשקול שנית. אני מתפלא שאינך מזכיר בקשר לשיעורים בנגלה ובחסידות, שהם הצינור והכלים להסתדרות בכלל ופרנסה בפרט, ובוודאי תשלים זאת בהזדמנות הבאה".

מאוחר יותר הסכים הרבי לבואו של ר' שלום דובער לניו יורק, וכאשר נכנס ליחידות המליץ לו הרבי שייכנס לעסקים. בגלל שלמרות עיסוקי הרבים וטרדותיו בפרנסה, הרב שאנוביץ עסק בלימוד התורה. בעקבות ברכת הרבי אכן נחל הרב שאנוביץ הצלחה בעסקיו.

הוא אף מסר כמה שיעורי גמרא בבית הכנסת 'כתב-סופר' וכן בבית כנסת אנ"ש ב-770 מונטגוממרי. כמו כן במשך כמה שנים היה מגיד שיעור בישיבת חובבי תורה.

הרב שאנוביץ היה עולה מדי פעם כחזן במניין של הרבי ב-770.

הרב שאנוביץ הקים קרן עזרה לשלוחים[2].

לאחר שעבר אירוע מוחי נפטר בשבת קודש, בד' בכסלו תשפ"א, בגיל 93.

משפחתו

בניו
  • הרב חיים יצחק, לוס אנג'לס.
  • הרב נחמן, קראון הייטס.
  • הרב זלמן, קראון הייטס.
  • הרב יוסף יצחק, מונטריאול.
בנותיו
  • מרת הינדי קלמנסון, ניו הייבן.
  • מרת ראשי איטקין, סקרנטון.
  • מרת חנה הרץ, ניו יורק.
  • מרת דיני גורמן, טורונטו.

לקריאה נוספת

  • אברהם רייניץ, מסע חיים של 94 שנה, מגזין בית משיח מס' 1239.

הערות שוליים

  1. למשל בב' באדר תשט"ו קיבלת מכתב מהרבי בו הוא כותב: "..כל יהודי ובפרט אנ"ש והתמימים מחוייבים שיהיה להם שיעורים הן בנגלה ובן בחסידות וגם להשפיע בזה על הסביבה בכלל, ועל ידידים טובים בפרט. ובוודאי יעשה בכל זה - לפחות מכאן להבא. והשי"ת יצליחו"
  2. מתוך כתבה על פטירתו