זיו השכינה: הבדלים בין גרסאות בדף
כתית למאור (שיחה | תרומות) (תיקון קל) |
מ (החלפת טקסט – "קטגוריה:חסידות" ב־"קטגוריה:תורת החסידות") |
||
(22 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
זיו | זיו ה[[שכינה]] הינו [[אור|הארה]] אלוקית שמאירה בעולמות העליונים. ניתן כשכר על תשובה ומעשים טובים (כלומר, תורה ומצוות) שנעשו בעולם הזה. | ||
==ענינו== | ==ענינו== | ||
ישנם כמה סוגי | ישנם כמה סוגי המשכות אלקיות לעולם, אחת מהם היא [[אור]]; כלומר, שהמשכה שאין בה את ממשות מציאות הדבר (העצם שלו) אלא רק גילוי והארה ממנו. וכאשר נמשך "זיו השכינה", הכוונה היא שנמשכת "הארה" מדרגת [[שכינה]]. | ||
==בגן עדן== | ==בגן עדן== | ||
[[גן עדן]] הוא ב[[עולם הבריאה]], שבו מתגלה ה[[שכינה]] [[מלכות דאצילות]] דרך ה[[פרסה]] שגורמת לאור ה[[קו]] להיות [[אור של תולדה]]. | [[גן עדן]] הוא ב[[עולם הבריאה]], שבו מתגלה ה[[שכינה]] [[מלכות דאצילות]] דרך ה[[פרסה]] שגורמת לאור ה[[קו]] להיות [[אור של תולדה]]. ב[[עולם הבריאה]] מאירה [[ספירת הבינה]] שמקבלת מ[[ספירת החכמה]]. [[ספירת החכמה]] מכונה גם [[עדן]], ו[[ספירת הבינה]] היא [[גן עדן]]. בגן עדן הוא תענוג ההשגה - שה[[נשמה|נשמות]] נהנות מתורתן. | ||
[[ספירת החכמה]] משולה לאות [[יו"ד]]. ובגן עדן מאירה הארה מהאות יו"ד, דהיינו, האות ה"א הראשונה שב[[שם הוי"ה]]. | |||
==בעולם הבא== | ==בעולם הבא== | ||
גם בעולם הבא יהיה | גם בעולם הבא יהיה גילוי של "זיו השכינה", וכמו שאמרו רז"ל: | ||
{{ | :{{ציטוטון|העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתי'.. אלא צדיקים יושבים ועטרותיהן בראשיהם ונהנין מזיו השכינה}}{{הערה|ברכות יז, א.}}. | ||
הגילוי הזה שונה מהאופן שבו "זיו השכינה" נמצא כיום בגן עדן, כיוון שלעתיד לבוא תתגלה האות "[[יו"ד]]" בעצמה. וה[[נשמה|נשמות]] יהנו מזיוה ואורה. | |||
צדיקים יושבים ועטרותיהן בראשיהם ונהנין מזיו השכינה | |||
== ביחס לעולם הזה == | == ביחס לעולם הזה == | ||
אף על פי כן, זיו | אף על פי כן, זיו ה[[שכינה]] שמתגלה בעולמות העליונים אינו בערך לאור האלוקי שאנו מקבלים על ידי לימוד תורה, מכיון שבעולמות העליונים זהו רק זיו, ובעולם הזה אפשר על ידי לימוד תורה וקיים מצוות להתחבר עם [[הקב"ה]] ממש (מכיוון שהתורה ו[[הקב"ה]] זה דבר אחד). | ||
מכיון שבעולמות העליונים זהו רק זיו, ובעולם הזה אפשר | {{ציטוט|תוכן= | ||
ולכן אמרו יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי עולם הבא כי עולם הבא הוא שנהנין מ'''זיו השכינה''' שהוא תענוג ההשגה, ואי אפשר לשום נברא אפילו מהעליונים להשיג כי אם איזו הארה מאור ה'. ולכן נקרא בשם '''זיו השכינה'''; אבל [[הקב"ה]] בכבודו ובעצמו, לית [[מחשבה]] תפיסא ביה כלל כי אם כאשר תפיסא ומתלבשת ב'''תורה ומצותיה''' אזי היא תפיסא בהן ומתלבשת ב[[הקב"ה]] ממש דאורייתא וקב"ה כולא חד. | |||
{{ציטוט| תוכן= | |||
ולכן אמרו יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי עולם הבא | |||
|מקור=תניא סוף פרק ד'|מרכאות=כן}} | |מקור=תניא סוף פרק ד'|מרכאות=כן}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:אורות וכלים]] | [[קטגוריה:אורות וכלים]] | ||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] | |||
[[קטגוריה:גן עדן]] |
גרסה מ־05:21, 21 באוקטובר 2020
זיו השכינה הינו הארה אלוקית שמאירה בעולמות העליונים. ניתן כשכר על תשובה ומעשים טובים (כלומר, תורה ומצוות) שנעשו בעולם הזה.
ענינו
ישנם כמה סוגי המשכות אלקיות לעולם, אחת מהם היא אור; כלומר, שהמשכה שאין בה את ממשות מציאות הדבר (העצם שלו) אלא רק גילוי והארה ממנו. וכאשר נמשך "זיו השכינה", הכוונה היא שנמשכת "הארה" מדרגת שכינה.
בגן עדן
גן עדן הוא בעולם הבריאה, שבו מתגלה השכינה מלכות דאצילות דרך הפרסה שגורמת לאור הקו להיות אור של תולדה. בעולם הבריאה מאירה ספירת הבינה שמקבלת מספירת החכמה. ספירת החכמה מכונה גם עדן, וספירת הבינה היא גן עדן. בגן עדן הוא תענוג ההשגה - שהנשמות נהנות מתורתן.
ספירת החכמה משולה לאות יו"ד. ובגן עדן מאירה הארה מהאות יו"ד, דהיינו, האות ה"א הראשונה שבשם הוי"ה.
בעולם הבא
גם בעולם הבא יהיה גילוי של "זיו השכינה", וכמו שאמרו רז"ל:
- "העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתי'.. אלא צדיקים יושבים ועטרותיהן בראשיהם ונהנין מזיו השכינה"[1].
הגילוי הזה שונה מהאופן שבו "זיו השכינה" נמצא כיום בגן עדן, כיוון שלעתיד לבוא תתגלה האות "יו"ד" בעצמה. והנשמות יהנו מזיוה ואורה.
ביחס לעולם הזה
אף על פי כן, זיו השכינה שמתגלה בעולמות העליונים אינו בערך לאור האלוקי שאנו מקבלים על ידי לימוד תורה, מכיון שבעולמות העליונים זהו רק זיו, ובעולם הזה אפשר על ידי לימוד תורה וקיים מצוות להתחבר עם הקב"ה ממש (מכיוון שהתורה והקב"ה זה דבר אחד).
ולכן אמרו יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי עולם הבא כי עולם הבא הוא שנהנין מזיו השכינה שהוא תענוג ההשגה, ואי אפשר לשום נברא אפילו מהעליונים להשיג כי אם איזו הארה מאור ה'. ולכן נקרא בשם זיו השכינה; אבל הקב"ה בכבודו ובעצמו, לית מחשבה תפיסא ביה כלל כי אם כאשר תפיסא ומתלבשת בתורה ומצותיה אזי היא תפיסא בהן ומתלבשת בהקב"ה ממש דאורייתא וקב"ה כולא חד.
— תניא סוף פרק ד'
הערות שוליים
- ↑ ברכות יז, א.