אור ישר: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – " ב"ה " ב־" ברוך הוא ") |
מ (החלפת טקסט – "רצון העליון " ב־"רצון העליון ") |
||
שורה 7: | שורה 7: | ||
א) להבדיל מאור העיגול ([[סובב כל עלמין]]), שאין לו ראש וסוף - דבר המלמד על היותו בלי גבול, אבל אור ישר הנמשך מלמעלה למטה, יש לו ראש וסוף, שהרי מאיר מהמאור אל ה[[נברא|נבראים]] להחיותם, והוא אור הבא בהגבלה. | א) להבדיל מאור העיגול ([[סובב כל עלמין]]), שאין לו ראש וסוף - דבר המלמד על היותו בלי גבול, אבל אור ישר הנמשך מלמעלה למטה, יש לו ראש וסוף, שהרי מאיר מהמאור אל ה[[נברא|נבראים]] להחיותם, והוא אור הבא בהגבלה. | ||
ב) להבדיל מ[[אור חוזר]] המאיר מלמטה למעלה, מהתהפכות החושך לאור, שזה תכלית הכוונה, ולכן האור מאיר שם ביתר שאת, בבחינת רצון העליון - אין סוף ב"ה. | ב) להבדיל מ[[אור חוזר]] המאיר מלמטה למעלה, מהתהפכות החושך לאור, שזה תכלית הכוונה, ולכן האור מאיר שם ביתר שאת, בבחינת [[רצון העליון]] - אין סוף ב"ה. | ||
ואילו אור ישר - עם היות שהוא אור הבא מעצם המאור (ולא כמו אור חוזר שרק מוחזר מעצם שאינו מאיר מצד עצמו), מכל מקום הריהו בא בהגבלה. | ואילו אור ישר - עם היות שהוא אור הבא מעצם המאור (ולא כמו אור חוזר שרק מוחזר מעצם שאינו מאיר מצד עצמו), מכל מקום הריהו בא בהגבלה. |
גרסה מ־05:22, 29 בספטמבר 2016
סדר השתלשלות |
---|
לפני הצמצום |
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה |
הצמצום והקו |
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף |
בי"ע דכללות |
אבי"ע (השתלשלות כללית)
אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן |
אבי"ע דפרטות |
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה
עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא |
סוגי השתלשלות |
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך |
אור ישר הינו גילוי והמשכת ההארה משם הוי' להיות מקור להתהוות העולמות, כי הוי"ה מלשון התהוות. והיינו המשכת אור שבסדר ההשתלשלות מלמעלה למטה.
ונקרא אור ישר בגלל שלשה טעמים: -
א) להבדיל מאור העיגול (סובב כל עלמין), שאין לו ראש וסוף - דבר המלמד על היותו בלי גבול, אבל אור ישר הנמשך מלמעלה למטה, יש לו ראש וסוף, שהרי מאיר מהמאור אל הנבראים להחיותם, והוא אור הבא בהגבלה.
ב) להבדיל מאור חוזר המאיר מלמטה למעלה, מהתהפכות החושך לאור, שזה תכלית הכוונה, ולכן האור מאיר שם ביתר שאת, בבחינת רצון העליון - אין סוף ב"ה.
ואילו אור ישר - עם היות שהוא אור הבא מעצם המאור (ולא כמו אור חוזר שרק מוחזר מעצם שאינו מאיר מצד עצמו), מכל מקום הריהו בא בהגבלה.
ג) להיותו "ישר" - בלי שינוי בפנימיותו - בעצם מהותו, שכמו שהיה קודם שנברא העולם, שהיה אור אלקי - בהיותו כלול בשורשו ומקורו אין-סוף ברוך הוא - כמו אור השמש בשמש, שאז היה בטל ומאוחד ממש במקורו, כך גם לאחר שנברא העולם, שאף על פי שנמשך האור לאחר הצמצום בבחינת גבול, עם כל זאת - בפנימיותו ובעצם מהותו לא נשתנה, והוא אור אלוקי, וכמו שכתוב "אני הוי' לא שניתי" - לא השתניתי, והוא ישר - כמו שהוא למעלה כך הוא למטה.
ראו גם
מקורות לעיון:
- אגרת הקודש כ. לא., תורה אור ה. א, לג. א, תניא כ"א.
- (חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")