פורטל:הקהל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(28 גרסאות ביניים של 10 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{פורטל|צבע=#CCFF99|פורטל=הקהל|תוכן=
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|<big>פורטל {{שם הדף}}</big>|{{שם הדף המלא}}/מבוא}}
[[קובץ:פורטל הקהל.jpg|שמאל|ממוזער|250px]]
{{{{שם הדף המלא}}/מבוא}}
בזמן ש[[בית המקדש]] היה קיים, התקיים במוצאי השנה השביעית, שנת ה[[שמיטה]], מעמד "[[הקהל]]" ב[[בית המקדש]].
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}


גם בימינו קיימת מצות הקהל, במובנה הרוחני. בדורנו הכריז [[אדמו"ר שליט"א]] [[מלך המשיח]] על "[[מבצע הקהל]]" וביאר היטב את תפקידו של כל [[יהודי]] במצוה זו, וכהכנה לקיום הייעוד "קהל גדול ישובו הנה" ב[[גאולה]] האמיתית והשלימה.
<div style="float:left; width:60%"> <!-- צד שמאל -->


==מצות הקהל==
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|מבצע הקהל|{{שם הדף המלא}}/מבצע הקהל}}
מקור המצוה הוא בפרשת וילך: "מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים, בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת. בְּבוֹא כָל-יִשְׂרָאֵל, לֵרָאוֹת אֶת-פְּנֵי ה' אלוקיך, בַּמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחָר, תִּקְרָא אֶת-הַתּוֹרָה הַזֹּאת, נֶגֶד כָּל-יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם. הַקְהֵל אֶת-הָעָם, הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ, וְיָרְאוּ אֶת-ה' אֱלֹקֵיכֶם, וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (ספר דברים פרק ל"א י'-י"ג)
{{{{שם הדף המלא}}/מבצע הקהל}}
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}


נמצא אם-כן, כי מצות עשה להקהיל את כל עם ישראל בכל מוצאי שמיטה בעלותם לרגל ([[חג הסוכות]]), ולקרות באזניהם מן התורה פרשיות שמזרזות אותם במצוות ומחזקות ידיהם בדת האמת - ליראה את ה' ובעקבות זאת לשמור את כל דברי התורה.
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|ערך נבחר|{{שם הדף המלא}}/ערך נבחר}}
{{{{שם הדף המלא}}/ערך נבחר}}
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}


[[מעמד הקהל]] התקיים במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות ברחבת [[הר הבית]] ומקום ה[[מקדש]], בנוכחות כל ישראל: אנשים, נשים וטף - כציווי ה[[תורה]]. במעמד רווי הוד זה קרא המלך מעל בימה גדולה שעמדה בעזרה, פרשיות מ[[ספר דברים]] לפני כל העם, כפי אשר מתואר בגמרא במסכת סוטה ובפירוט בהלכות חגיגה ברמב"ם.
</div>


==הקהל בימינו==
<div style="float:right; width:39%;"> <!-- צד ימין -->
במשך כל הדורות עסקו בנושא קיום [[מצות הקהל]], כאשר כל אחד עומד בשיטתו ומנמקה היטב. אך דומה, כי כל הגישות - הן בנתיב ההלכה והן בנתיב המנהג - מתעסקים בעיקר בפן המעשי הקרוב לקיום מצות הקהל בזמן שבית המקדש היה קיים, בבחינת "זכר להקהל".


גישתו המקורית של אדמו"ר שליט"א העמידה את מצות הקהל באור חדש: בעשרות מכתבים, [[שיחות]] ו[[אגרות קודש|אגרות]] מבאר ומסביר אדמו"ר שליט"א את אופן קיום [[מצות הקהל בימינו]] - בזמן ש[[בית המקדש]] חרב ומצוות הקהל כפשוטה אינה קיימת. על יסוד מאמר חז"ל "קלקלתנו זו תקנתנו" - מניח אדמו"ר שליט"א בנין בנוי לתלפיות של מצות הקהל בדורנו זה ובתקופתנו, ומדגיש כי היא ברת-תוקף בכל הזמנים ובכל המקומות, והיום יתכן שעוד יותר מזמנים עברו.
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|הידעת?|{{שם הדף המלא}}/הידעת?}}
{{{{שם הדף המלא}}/הידעת?}}
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}


מעלה נוספת לקיום מצות הקהל בדורנו זה נשאבת מהבטחתו של אדמו"ר שליט"א כי דורנו הוא דור הגאולה ואנו נמצאים ב[[ימות המשיח]], ואם כן קיום מצוה זו הוא מתוך ציפיה עמוקה וממשית לקיומה בשלימות [[לעתיד לבוא]], בגאולה האמיתית והשלימה, יותר מתמיד.
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|ניגון נבחר|{{שם הדף המלא}}/ניגון נבחר}}
{{{{שם הדף המלא}}/ניגון נבחר}}
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}


הרבי אומר שעל כל אחד ואחד מישראל, במסגרת עבודת ה' שלו, עליו לפנות גם כלפי חוץ, ו'''לתקוע בחצוצרות''' לפרסם ברעש גדול ולהכריז על אודות ענין [[הקהל]]. עניין זה הוא כה עיקרי, עד שכאשר הוא חסר הרי נאמר ש"דומה שאינו כהן", חסרון בעצם מהותו - עצם מהות הכהן שבו.
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|ערכים מובחרים|{{שם הדף המלא}}/ערכים מובחרים}}
{{{{שם הדף המלא}}/ערכים מובחרים}}
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}


==מבצע הקהל==
</div>
בשנת [[תשמ"ח]], שהיתה "[[שנת הקהל]]", יצא אדמו"ר שליט"א בהכרזה על "[[מבצע הקהל]]". בשיחה אחת הסביר, ביאר ופירט את המבצע, ובשיחות שלאחר מכן הרחיב עוד ועוד.
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|תמונה נבחרת|{{שם הדף המלא}}/תמונה נבחרת}}
{{{{שם הדף המלא}}/תמונה נבחרת}}
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}


מאז ועד היום, עסוקים [[חסיד]]י חב"ד ברחבי תבל בכל [[שנת הקהל]] מחדש בקיום המבצע על פרטיו.
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת עליונה|קדימה, לעבודה!|{{שם הדף המלא}}/קדימה, לעבודה!}}
{{{{שם הדף המלא}}/קדימה, לעבודה!}}
{{פורטל:הקהל/מסגרת מעוצבת תחתונה}}


מאז [[שיחה|שיחת]] חיי שרה [[תשנ"ב]], בה הכריז הרבי שליט"א כי על כל העניינים בעבודת ה[[שליחות]] להיות חדורים ב[[קבלת פני משיח צדקנו]] - נערכים פעולות "הקהל" בכל העולם מתוך דגש על קבלת פני [[משיח]].
[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94:%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%98%D7%9C מהו פורטל?] - [[:קטגוריה:{{שם הדף}}|רשימת כל קטגוריות המשנה והערכים]]
}}
{|
|}
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 49.8%;" align="right"
|-
! style="background-color: #CCFF99;" | [[מבצע הקהל]]
|-
| align="center" | [[מרכז הקהל]] | [[רישום להקהל]] | [[כרטיס הקהל]] | [[אחראי הקהל]] | [[כינוס הקהל]] | [[החלטות טובות בשנת הקהל|החלטות טובות]] | [[הקהל לצבאות השם]] | [[איחול להצלחה בהקהל]] | [[איחול להתעסקות בהקהל]] | [[פרסום הקהל בעיתונים]]
|}
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 49.8%;" align="left"
|-
! style="background-color: #CCFF99;" | [[מצות הקהל בימינו]]
|-
| align="center" | [[נשיא הדור - המלך]] | [[הקהל אצל נשיא הדור]] | [[ליראה את השם בימינו]] | [[מבצע הקהל]] | [[הקהל בנפש האדם]] | [[הקהל בלימוד התורה]] | [[הקהל עם הזולת]] | [[כל אחד מלך]] | [[יהודי של הקהל]] | [[תקיעה בחצוצרות]] | [[אחדות ישראל בהקהל]] | [[תפקיד נשי ישראל בהקהל]]
|}
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 100%;" align="right"
|-
! style="background-color: #CCFF99;" | [[:קטגוריה:ערכים במבט הקהל|ערכים במבט הקהל]]
|-
| align="center" | [[אהבת ישראל והקהל]] | [[ארץ ישראל והקהל]] | [[בית כנסת והקהל]] | [[ה"בית יוסף" והקהל]] | [[בר מצוה והקהל]] | [[ברית מילה והקהל]] | [[ברכת החמה והקהל]] | [[גיור כהלכה והקהל]] | [[הכנסת אורחים והקהל]] | [[חתונה והקהל]] |  [[אמירת לחיים והקהל]] | [[מבצעים והקהל]] | [[מקווה והקהל]] | [[ספרי חסידות והקהל]] | [[ספר תורה והקהל]] | [[סיום ספר תורה והקהל]] | [[פרו ורבו ברוחניות והקהל]] | [[צניעות והקהל]] | [[קרבן שלמים והקהל]] | [[שבע מצוות בני נח והקהל]] | [[שבת והקהל]] | [[שמחה והקהל]] | [[תורה והקהל]] | [[תומכי תמימים והקהל]]
|}
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 100%;" align="center"
|-
! style="background-color: #CCFF99;" | [[הקהל ומועדי השנה]]
|-
| align="center" | [[ראש השנה והקהל|ראש השנה]] | [[צום גדליה והקהל|צום גדליה]] | [[יום כיפור והקהל|יום כיפור]] | [[חג הסוכות והקהל|חג הסוכות]] | [[הושענא רבא והקהל|הושענא רבא]] | [[שמיני עצרת והקהל|שמיני עצרת]] | [[שמחת תורה והקהל|שמחת תורה]] | [[שבת בראשית והקהל|שבת בראשית]] | [[פרשת נח והקהל|פרשת נח]] | [[ראש חודש חשוון והקהל|ר"ח חשוון]] | [[י"ט כסלו והקהל|י"ט כסלו]] | [[חנוכה והקהל|חנוכה]] | [[עשרה בטבת והקהל|עשרה בטבת]] | [[פורים והקהל|פורים]] | [[חג הפסח והקהל|חג הפסח]] | [[אחרון של פסח והקהל|אחש"פ]] | [[פסח שני והקהל|פסח שני]] | [[ל"ג בעומר והקהל|ל"ג בעומר]] | [[ראש חודש סיון והקהל|ר"ח סיון]] | [[חג השבועות והקהל|חג השבועות]] | [[תשעה באב והקהל|תשעה באב]] | [[אלול והקהל|אלול]]
|}
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 21.5%;" align="right"
|-
! style="background-color: #CCFF99;" | [[:קטגוריה:תאריכים במבצע הקהל|תאריכים ומאורעות הסטוריים במבצע הקהל]]
|-
| align="center" | [[ז' חשוון תשמ"א]] | [[חול המועד סוכות תשמ"א]] | [[י"ג תשרי תשמ"ח]] | [[חול המועד סוכות תשמ"ח]]
|}
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 78%;" align="left"
|-
! style="background-color: #CCFF99;" |  [[:קטגוריה:שנות הקהל|שנות הקהל]]
|-
| align="center" | [[שנת הקהל תרצ"ב|תרצ"ב]] | [[שנת הקהל תש"ו|תש"ו]] | [[שנת הקהל תשי"ג|תשי"ג]] | [[שנת הקהל תש"כ|תש"כ]] | [[שנת הקהל תשכ"ז|תשכ"ז]] | [[שנת הקהל תשל"ג|תשל"ג]] | [[שנת הקהל תשמ"א|תשמ"א]] | [[שנת הקהל תשמ"ח|תשמ"ח]] | [[שנת הקהל תשנ"ה|תשנ"ה]] | [[שנת הקהל תשס"ב|תשס"ב]] | [[שנת הקהל תשס"ט|תשס"ט]]
|}
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 78%;" align="left"
|-
! style="background-color: #CCFF99;" |  [[:קטגוריה:הוצאה לאור בענייני הקהל|הוצאה לאור בענייני הקהל]]
|-
| align="center" | [[ילקוט הקהל]] | [[קהל גדול]] | [[להתאחד בהקהל של גאולה (עלון)]] | [[הקהל את העם (קובץ)]] | [[תוכן ומפתח בענייני הקהל]] | [[סוגיות בענייני הקהל]] | [[התאחד בהקהל]] | [[שערי שמיטה ומצוות הקהל|שערי הקהל]]
|}
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 100%;" align="center"
|-
! style="background-color: #CCFF99;" | [[מרכז הקהל|מרכזי ומטות "הקהל"]]
|-
| align="center" | [[מטה הקהל|מטה הקהל בארץ הקודש]] | [[מטה הקהל העולמי]] | [[מטה הקהל שע"י האגודה למען הגאולה האמיתית והשלמה]]
|}


[[קטגוריה:פורטלים|הקהל]] [[קטגוריה:הקהל]]
[[קטגוריה:פורטלים|הקהל]]

גרסה אחרונה מ־17:52, 4 בספטמבר 2016

מצות עשה להקהיל את כל עם ישראל בכל מוצאי שנת שמיטה בעלותם לרגל (חג הסוכות), ולקרות באזניהם מן התורה פרשיות שמזרזות אותם במצוות ומחזקות ידיהם בדת האמת - ליראה את ה' ובעקבות זאת לשמור את כל דברי התורה.

מקורה של מצוות זו היא בפרשת וילך:

. . מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת:

בְּבוֹא כָל יִשְׂרָאֵל לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹקיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר תִּקְרָא אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת נֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם:
הַקְהֵל אֶת הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ וְיָרְאוּ אֶת ה' אֱלֹקיכֶם וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת:
ספר דברים פרק ל"א י'־י"ג


בזמן שבית המקדש היה קיים מעמד הקהל התקיים במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות ברחבת הר הבית ומקום המקדש, בנוכחות כל ישראל: אנשים, נשים וטף - כציווי התורה. במעמד רווי הוד זה קרא המלך מעל בימה עץ גדולה שעמדה בעזרה, פרשיות מספר דברים לפני כל העם, כפי אשר מתואר בגמרא במסכת סוטה ובפירוט בהלכות חגיגה ברמב"ם.

מבצע הַקְהֵל החל בשנת הקהל תשמ"ח, אז יצא הרבי במבצע הקהל - מבצע מיוחד שבו מצות הקהל בימינו תרד לפסים מעשיים על ידי כל אחד ואחת מבני ובנות ישראל. ל"מבצע הקהל" קדמה התעוררות בשנים שלפני זה, כאשר בשיחות ומכתבים כללים ביאר הרבי בהרחבה את מהות מצות הקהל בימינו.

באחת מהשיחות של הרבי אודות מבצע הקהל, התבטא הרבי בביטוי מיוחד כי על כל מי שמתעסק ב"מבצע הקהל" להיות "יהודי של הקהל" - שרואים עליו שכל ענינו הוא הקהל, בכך שהוא מתעסק בענין זה בכל רגע פנוי, מכריז על כך בכל מקום ובכל אפשרות, ומעורר יהודים אחרים להתחזק ביראת השם דווקא בימים אלו ובשנה זו, משום היותה שנת הקהל ובה הקדוש ברוך הוא נותן כוחות לכל אחד ואחד להמשיך את יראת השם בחיים היומיומיים.

ערך מומלץ
ערך מומלץ

הקהל אצל נשיא הדור

נוכחות בשנת הקהל אצל נשיא הדור, מקבלת משמעות מיוחדת בזמן הגלות, כאשר בית המקדש חרב ואין אנו יכולים לעלות ולקיים את "מעמד הקהל" ברחבת העזרה במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות - ועל כן קיום המצוה על ידינו מקבל משנה תוקף באופן הרוחני, ובעיקר - על ידי ההתבטלות אל המלך שבדור, הוא נשיא הדור.

היות ותנאי מוכרח לקיום המצוה הוא ביטול אל המלך, כפי שידוע שעל כל העם לשמוע את דברי התורה מפי המלך דווקא, משום ש"אימתו עליך" - רק ביכולתו של המלך להטיל על אימה ולפעול על ליבו של היהודי את היראה הנדרשת מהקדוש ברוך הוא - מקפידים חסידים לבוא בשנת "הקהל" אל נשיא הדור, בכדי לקבל את הכוחות הדרושים "ליראה את השם תמיד כל הימים".

אדמו"ר שליט"א ציין כמה פעמים, כי אמירת מאמר החסידות על ידו בשנת הקהל, באופן של "שכינה מדברת מתוך גרונו" - היא ה"כיבוד" שמכבדים את האורחים שבאו אל המלך בשנת הקהל, ובזה מעורר המלך את העם "ליראה את השם" ובשעה זו ניתנו הכוחות מן המלך אל העם, ליישם את מצות הקהל בנפש האדם במשך כל השנה ולאחריה, היות שבשעת שמיעת המאמר זהו "כאילו מפי הגבורה שומעה" - על דרך מעמד הקהל שהיה בזמן שבית המקדש היה קיים.

הידעת?
הידעת?

"הקהל את העם האנשים הנשים והטף", האנשים באים ללמוד, הנשים באים לשמוע, והטף למה באים? לתת שכר למביאיהם.


להאזנה
אוסף שירי הקהל.


סמל מטה הקהל העולמי.


פורטל:הקהל/קדימה, לעבודה!

מהו פורטל? - רשימת כל קטגוריות המשנה והערכים