ניצוץ משיח: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(הרחבה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[ | '''ניצוץ משיח''' הוא הארה מנשמת [[משיח]] הכללי המאירה ונמצאת בנשמתו של כל [[יהודי]] שעל ידי ניצוץ זה ביכולתו של כל יהודי להביא לחיו בזמן ה[[גלות]] את גילוי המשיח. | ||
ועל ידי עבודה זו בזמן הגלות מביא את גילוי הנשמה הכללית הוא משיח הכללי בגילוי בפועל. כמו"כ בזה שיש לכל נשמה חלק בנשמת משיח יכול המשיח לגאול את ישראל ולהשפיע לכולם את השפעותיו בכלל ובתורה בפרט. | |||
==מקורו== | |||
מקור הדברים מובא בספר מאור עיניים המביא בשם [[בעל שם טוב]] שעל כל אחד מישראל להכין ולתקן חלק מקומת משיח השייך לנשמתו ועל ידי שיתקנו כולם את חלקם יבוא המשיח. | |||
המקור והרמז לזה בפירוש המקרא הוא בפסוק:{{הערה|במדבר כד, כז.}} "דרך כוכב מיעקב" שבפירוש הפסוק יש שני ביאורים לפירוש אחד הוא על מלך המשיח.{{הערה|תרגום, רמב"ן על הפסוק ותלמוד ירושלמי תענית ד, ה.}} ולפירוש השני הוא על כל אחד מישראל.{{הערה|תלמוד ירושלמי מעשר שני סוף פרק ד.}} ומכיוון שכל הביאורים הם שייכים זה לזה יוצא שעל כל אחד מישראל נאמר שהוא כוכב מיעקב כנשמת משיח.{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 599 ועמוד 692 בהערה וראה תורת מנחם התוועדויות תשמ"ו חלק א עמוד 344}} | |||
==עניינו== | |||
===העבודה=== | |||
ניצוץ משיח הוא הוא דרגת היחידה שבנשמתו{{הערה|שם=תו"מ|תורת מנחם התוועדויות - תשמ"ו עמוד 343 ואילך, לקוטי שיחות חלק כט עמוד 358 ואילך.}} ועניינה עצם התקשרותו של היהודי עם הקב"ה שלמעלה מטעם ודעת. שזה עניינו של משיח שבביאתו יתגלה האלקות שלמעלה מטעם ודעת, שזה גם הכוונה במאמר חז"ל{{מקור}} אין בן דוד בא אלא בהיסח הדעת" לפי שעניינו הוא הקשר לאלקות שלמעלה מהשכל. ובזמן הגלות כח זה הוא בהעלם ולפעמים בגלות ממש כאשר אדם מקשר את כוחותיו בענייני עולם הזה בהתקשרות חזקה בלי טעם וממילא ניצוץ המשיח שבו הוא בהעלם ובגלות. | |||
ועבודתו של יהודי הוא לגלות את הניצוץ הפרטי שבו על ידי עבודת התפילה מעומק הלב שאז מתגלה נקודה הפנימית שבו שלמעלה מהדעת וכן על ידי נתינה לצדקה מכסף שעמל בו בעסק משא ומתן והשקיע בו עומק נפשו שעל יד זה מעלה את כל התורה ומצוות שלו שיהיו מתוך נקודת הלב שעניינה גילוי המשיח.{{הערה|ראה בכל זה בתניא אגרת הקודש סימן ד ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 692 בהערה שמציין להנ"ל.}} | |||
ומכיוון שנשיא הדור הוא [[מלך המשיח#משיח שבכל דור|משיח שבדור]]{{הערה|שנשיא ישראל הוא התפשטות של [[משה רבינו]] שמשה הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון לכן כל נשיא ישראל עניינו הוא משיח.}} לכן גילוי ניצוץ משיח תלוי בעבודה בקיום הוראותיו. ועל ידי ההתקשרות אליו נקל יותר להביא לגלוי הניצוץ. ובפרט על ידי קיום השליחות שלו שמתגלה בשליח ה'כמותו' של המשלח - "שלוחו של אדם כמותו" - עניין המשיח שבמשלח. וזה נרמז בזה שהגימטריה של 'שליח' יחד עם י' כוחות הנפש (שבהם חדר הניצוץ משיח) הוא 'משיח'.{{הערה|שם=תו"מ}} | |||
===פעולתו=== | |||
ניצוץ משיח פועל בכל הכוחות כולם על שכולם יהיו חדורים בעניינו (שכשם שניצוץ ממשה רבינו נמצא בכל אחד שפועל בו שיראת שמים יהיה דבר קטן בעיניו כך גם ניצוץ המשיח פועל על כל כוחות נפשו). ומכיוון שהניצוץ הוא ניצוץ אש שטבעו הוא שמכלה ושורף ומתפשט מעצמו, לכן על ידי גילוי הניצוץ הרי הוא בדרך ממילא מבטל את כל הקוצים שמפריעים ומונעים ומנגדים לו.{{הערה|שם=תו"מ}} | |||
על ידי עבודת אחד מישראל בגילוי ניצוץ משיח שבו ביכולתו להביא את גילוי המשיח הכללי ואף שהוא רק 'ניצוץ' שהוא בעין ערוך לעצם מכיוון שהוא חלק מהעצם הרי על פי הכלל הידוע שהעצם כשאתה תופש במקצתו אתה תופש בכולו" נמצא שבניצוץ אחד נמצא כל העצם ועל ידי עבודה ביכולתו להביא לביאת המשיח הכללי.{{הערה|שם=תו"מ}} | |||
על ישראל נאמר שלעתיד הם עתידים להתחדש כה[[לבנה]] כל חודש והכוונה בזה שיתגלה בהם דרגת היחידה שבהתגלותה מתחדשים כל הכוחות כולם. וכך הוא גם בכל [[ראש חודש]] שמתגלה עצם הנשמה - ניצוץ משיח ועל ידי זה מתחדשים כל הכוחות. | |||
===דרגתו=== | |||
ניצוץ משיח הוא דרגת היחידה שבנפש שהיא אחד עם הקב"ה באופן של "יחידה ליחדך"{{הערה|תו"מ}} אולם בעומק יותר מבאר הרבי שעיקר הכוונה הוא ל[[עצם הנשמה]] שלמעלה מכל הכוחות ולמעלה מכל התוארים וכפי שהנשמה הוא דבר אחד עם [[עצמות ומהות]] שעניינה בעבודה הוא עצם הידיעה שישנו מציאות עצם הנשמה שהיא אחד עם עצמותו.{{הערה|תורת מנחם התוועדויות תשנ"ב חלק א עמוד 319.}} | |||
ניצוץ משיח נמצא בגילוי יותר אצל ילדים שאצלם הכוחות הפנימיים פחות מעלימים ולכן עצם הנשמה נמצא בגלוי יותר שעל שם זה אמרו עליהם{{הערה|שבת קיט, ב.}} "אל תגעו במשיחי" אלו תינוקות של בית רבן.{{הערה|תורת מנחם התוועדויות - תשנ"ב חלק א עמוד 273 ואילך.}} | |||
על ידי זה שבכל אחד מישראל יש ניצוץ משיח יוכל המשיח [[מלך המשיח#"רב" - מלמד תורה|ללמד את כל ישראל תורה]] ויוציא את כולם מהגלות וימשיך להם השפעות.{{הערה|ספר המאמרים תשל"ד - תשל"ה עמוד 252.}} | |||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
* [[לחיות גאולה]] | * [[לחיות גאולה]] | ||
* [[קבלת פני משיח צדקנו]] | * [[קבלת פני משיח צדקנו]] | ||
==קישורים חיצוניים== | |||
* '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43327&st=&pgnum=109 מאור עיניים]''' - פרשת פנחס. | |||
* הרבי - '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16057&st=&pgnum=347 תורת מנחם - התוועדויות תשמ"ו]''' שיחת ליל שמחת תורה - עניינו של ניצוץ משיח. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16024&st=&pgnum=373 באידיש] | |||
* הרבי - '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=130 ספר השיחות - תשנ"ב]''' - משיח הוא עצם שלמעלה מיחידה. (אידיש) | |||
{{הערות שולים}} | |||
[[קטגוריה:מלך המשיח]] | [[קטגוריה:מלך המשיח]] | ||
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]] | [[קטגוריה:מגלות לגאולה]] |
גרסה מ־16:45, 5 ביולי 2015
ניצוץ משיח הוא הארה מנשמת משיח הכללי המאירה ונמצאת בנשמתו של כל יהודי שעל ידי ניצוץ זה ביכולתו של כל יהודי להביא לחיו בזמן הגלות את גילוי המשיח.
ועל ידי עבודה זו בזמן הגלות מביא את גילוי הנשמה הכללית הוא משיח הכללי בגילוי בפועל. כמו"כ בזה שיש לכל נשמה חלק בנשמת משיח יכול המשיח לגאול את ישראל ולהשפיע לכולם את השפעותיו בכלל ובתורה בפרט.
מקורו
מקור הדברים מובא בספר מאור עיניים המביא בשם בעל שם טוב שעל כל אחד מישראל להכין ולתקן חלק מקומת משיח השייך לנשמתו ועל ידי שיתקנו כולם את חלקם יבוא המשיח.
המקור והרמז לזה בפירוש המקרא הוא בפסוק:[1] "דרך כוכב מיעקב" שבפירוש הפסוק יש שני ביאורים לפירוש אחד הוא על מלך המשיח.[2] ולפירוש השני הוא על כל אחד מישראל.[3] ומכיוון שכל הביאורים הם שייכים זה לזה יוצא שעל כל אחד מישראל נאמר שהוא כוכב מיעקב כנשמת משיח.[4]
עניינו
העבודה
ניצוץ משיח הוא הוא דרגת היחידה שבנשמתו[5] ועניינה עצם התקשרותו של היהודי עם הקב"ה שלמעלה מטעם ודעת. שזה עניינו של משיח שבביאתו יתגלה האלקות שלמעלה מטעם ודעת, שזה גם הכוונה במאמר חז"ל[דרוש מקור] אין בן דוד בא אלא בהיסח הדעת" לפי שעניינו הוא הקשר לאלקות שלמעלה מהשכל. ובזמן הגלות כח זה הוא בהעלם ולפעמים בגלות ממש כאשר אדם מקשר את כוחותיו בענייני עולם הזה בהתקשרות חזקה בלי טעם וממילא ניצוץ המשיח שבו הוא בהעלם ובגלות.
ועבודתו של יהודי הוא לגלות את הניצוץ הפרטי שבו על ידי עבודת התפילה מעומק הלב שאז מתגלה נקודה הפנימית שבו שלמעלה מהדעת וכן על ידי נתינה לצדקה מכסף שעמל בו בעסק משא ומתן והשקיע בו עומק נפשו שעל יד זה מעלה את כל התורה ומצוות שלו שיהיו מתוך נקודת הלב שעניינה גילוי המשיח.[6]
ומכיוון שנשיא הדור הוא משיח שבדור[7] לכן גילוי ניצוץ משיח תלוי בעבודה בקיום הוראותיו. ועל ידי ההתקשרות אליו נקל יותר להביא לגלוי הניצוץ. ובפרט על ידי קיום השליחות שלו שמתגלה בשליח ה'כמותו' של המשלח - "שלוחו של אדם כמותו" - עניין המשיח שבמשלח. וזה נרמז בזה שהגימטריה של 'שליח' יחד עם י' כוחות הנפש (שבהם חדר הניצוץ משיח) הוא 'משיח'.[5]
פעולתו
ניצוץ משיח פועל בכל הכוחות כולם על שכולם יהיו חדורים בעניינו (שכשם שניצוץ ממשה רבינו נמצא בכל אחד שפועל בו שיראת שמים יהיה דבר קטן בעיניו כך גם ניצוץ המשיח פועל על כל כוחות נפשו). ומכיוון שהניצוץ הוא ניצוץ אש שטבעו הוא שמכלה ושורף ומתפשט מעצמו, לכן על ידי גילוי הניצוץ הרי הוא בדרך ממילא מבטל את כל הקוצים שמפריעים ומונעים ומנגדים לו.[5]
על ידי עבודת אחד מישראל בגילוי ניצוץ משיח שבו ביכולתו להביא את גילוי המשיח הכללי ואף שהוא רק 'ניצוץ' שהוא בעין ערוך לעצם מכיוון שהוא חלק מהעצם הרי על פי הכלל הידוע שהעצם כשאתה תופש במקצתו אתה תופש בכולו" נמצא שבניצוץ אחד נמצא כל העצם ועל ידי עבודה ביכולתו להביא לביאת המשיח הכללי.[5]
על ישראל נאמר שלעתיד הם עתידים להתחדש כהלבנה כל חודש והכוונה בזה שיתגלה בהם דרגת היחידה שבהתגלותה מתחדשים כל הכוחות כולם. וכך הוא גם בכל ראש חודש שמתגלה עצם הנשמה - ניצוץ משיח ועל ידי זה מתחדשים כל הכוחות.
דרגתו
ניצוץ משיח הוא דרגת היחידה שבנפש שהיא אחד עם הקב"ה באופן של "יחידה ליחדך"[8] אולם בעומק יותר מבאר הרבי שעיקר הכוונה הוא לעצם הנשמה שלמעלה מכל הכוחות ולמעלה מכל התוארים וכפי שהנשמה הוא דבר אחד עם עצמות ומהות שעניינה בעבודה הוא עצם הידיעה שישנו מציאות עצם הנשמה שהיא אחד עם עצמותו.[9]
ניצוץ משיח נמצא בגילוי יותר אצל ילדים שאצלם הכוחות הפנימיים פחות מעלימים ולכן עצם הנשמה נמצא בגלוי יותר שעל שם זה אמרו עליהם[10] "אל תגעו במשיחי" אלו תינוקות של בית רבן.[11]
על ידי זה שבכל אחד מישראל יש ניצוץ משיח יוכל המשיח ללמד את כל ישראל תורה ויוציא את כולם מהגלות וימשיך להם השפעות.[12]
ראו גם
קישורים חיצוניים
- מאור עיניים - פרשת פנחס.
- הרבי - תורת מנחם - התוועדויות תשמ"ו שיחת ליל שמחת תורה - עניינו של ניצוץ משיח. באידיש
- הרבי - ספר השיחות - תשנ"ב - משיח הוא עצם שלמעלה מיחידה. (אידיש)
- ↑ במדבר כד, כז.
- ↑ תרגום, רמב"ן על הפסוק ותלמוד ירושלמי תענית ד, ה.
- ↑ תלמוד ירושלמי מעשר שני סוף פרק ד.
- ↑ ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 599 ועמוד 692 בהערה וראה תורת מנחם התוועדויות תשמ"ו חלק א עמוד 344
- ↑ 5.0 5.1 5.2 5.3 תורת מנחם התוועדויות - תשמ"ו עמוד 343 ואילך, לקוטי שיחות חלק כט עמוד 358 ואילך.
- ↑ ראה בכל זה בתניא אגרת הקודש סימן ד ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 692 בהערה שמציין להנ"ל.
- ↑ שנשיא ישראל הוא התפשטות של משה רבינו שמשה הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון לכן כל נשיא ישראל עניינו הוא משיח.
- ↑ תו"מ
- ↑ תורת מנחם התוועדויות תשנ"ב חלק א עמוד 319.
- ↑ שבת קיט, ב.
- ↑ תורת מנחם התוועדויות - תשנ"ב חלק א עמוד 273 ואילך.
- ↑ ספר המאמרים תשל"ד - תשל"ה עמוד 252.