קדמון: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{שמות}}השם '''קדמון''' כוונתו על עצם הקב"ה. לא כמו התואר [[אור אין סוף]] שמשמעותו - אור שהוא אין-סוף, ולא אור של אין-סוף. אלא שעצמותו ית' הוא מציאות שגם אין לו גם תחילה, שהיא מעלה גדולה יותר ממעלת אין-סוף, וזה כפי שכתב הרמ"ע "כי כל קדמון נצחי ולא כל נצחי קדמון שרבים מן הנבראים יהיו נצחיים ברצון הבורא", וכמובא גם ב[[מורה נבוכים]] ל[[הרמב"ם]]. | {{שמות}}השם '''קדמון''' כוונתו על עצם הקב"ה. לא כמו התואר [[אור אין סוף]] שמשמעותו - אור שהוא אין-סוף, ולא אור של אין-סוף. אלא שעצמותו ית' הוא מציאות שגם אין לו גם תחילה, שהיא מעלה גדולה יותר ממעלת אין-סוף, וזה כפי שכתב הרמ"ע "כי כל קדמון נצחי ולא כל נצחי קדמון שרבים מן הנבראים יהיו נצחיים ברצון הבורא", וכמובא גם ב[[מורה נבוכים]] ל[[הרמב"ם]] בנוגע לקיומם של השמש והירח, כי יש פסוקים שמהם נראה כי הם קיימים לעולם, וכמו שכתוב: ויעמידם לעד לעולם, חק נתן ולא יעבור. | ||
והכונה בזה, שכל "קדמון" - היינו, מציאות עצם שלא קדמו מצב של העדר מציאותו, אלא היה והווה תמיד, מפני שמציאותו מציאות-אמת מצד עצמו, הרי בהכרח שהוא גם נצחי, כי מציאות אמת אינה בטלה לנצח. | והכונה בזה, שכל "קדמון" - היינו, מציאות עצם שלא קדמו מצב של העדר מציאותו, אלא היה והווה תמיד, מפני שמציאותו מציאות-אמת מצד עצמו, הרי בהכרח שהוא גם נצחי, כי מציאות אמת אינה בטלה לנצח. |
גרסה מ־15:22, 6 באפריל 2014
שמותיו של הקב"ה |
---|
7 שמות שאינם נמחקים |
הוי"ה · אדנ"י · א"ל · אלהי"ם · אלו"ה · צבאו"ת · שד"י |
מילויים לשם הוי"ה |
שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן |
שמות נוספים |
אהי"ה · שם מ"ב · שם ע"ב (ע"ב תיבות) · א"ל אדנ"י · א"ל הוי"ה · א"ל שד"י · אגל"א · י"ה |
כינויים |
אלופו של עולם · הקב"ה · ה' אחד · עצמות ומהות · קדמון · אדון · אדם העליון · לא אדם · מלך מלכי המלכים · אויבערשטער · שלום |
השם קדמון כוונתו על עצם הקב"ה. לא כמו התואר אור אין סוף שמשמעותו - אור שהוא אין-סוף, ולא אור של אין-סוף. אלא שעצמותו ית' הוא מציאות שגם אין לו גם תחילה, שהיא מעלה גדולה יותר ממעלת אין-סוף, וזה כפי שכתב הרמ"ע "כי כל קדמון נצחי ולא כל נצחי קדמון שרבים מן הנבראים יהיו נצחיים ברצון הבורא", וכמובא גם במורה נבוכים להרמב"ם בנוגע לקיומם של השמש והירח, כי יש פסוקים שמהם נראה כי הם קיימים לעולם, וכמו שכתוב: ויעמידם לעד לעולם, חק נתן ולא יעבור.
והכונה בזה, שכל "קדמון" - היינו, מציאות עצם שלא קדמו מצב של העדר מציאותו, אלא היה והווה תמיד, מפני שמציאותו מציאות-אמת מצד עצמו, הרי בהכרח שהוא גם נצחי, כי מציאות אמת אינה בטלה לנצח.
אבל מציאות עצם שהוא רק נצחי - היינו שאינו מתבטל לעולם, אין זה בהכרח שהוא גם "קדמון", כי יתכן - שאף שאינו מציאות אמת, וקדם למציאותו מצב של העדר מציאות, מכל מקום הוא נצחי לענין זה שאינו בטל לעולם.
וזאת על-ידי שנצחיות זו שיש בו, אינה מכח עצמו אלא נובעת מרצון ה' שמקיימו באופן תמידי.
- (חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")